Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Transilvania Business. Arc peste timp, 10 ani în 100 de ediții  

Revista Transilvania Business celebrează, prin această ediție aniversară, 100 de numere de la prima apariție pe piața revistelor de business generaliste, după ce anul trecut, în tăcere, a împlinit 10 ani de când primele exemplare au ieșit calde din tipar. Era în iunie 2010. Anul trecut am considerat că nu era vreme de sărbătoare într-o lume care își pierdea reperele într-o criză sanitară fără precedent. Astăzi considerăm că editarea de reviste timp de aproape 11 ani este un bun prilej de aducere aminte, unul necesar, care ne-a permis o călătorie fizică și virtuală prin memoria printată a celor 99 de ediții publicate. Mii de companii, mii de persoane au fost găzduite în paginile noastre și o parte le amintim mai jos, cu mențiunea că sunt mult mai multe cărora trebuie să le mulțumim pentru rezistența noastră pe piață. Cea cu numărul 100 este îmbrăcată în speranță la început de primăvară.

 

Prima copertă, primul cover-story

 

Primul număr l-a avut pe copertă pe Mircea Oltean, directorul general al IRUM Reghin, care anunța încă de atunci să reînvie producția autohtonă de utilaje agricole. La acel moment, IRUM semnase parteneriatul strategic cu Belarus în urma căruia producătorul din Minsk furniza companiei mureșene subansamble. Mircea Oltean puncta atunci, și acest subiect avea să mai revină în discuțiile noastre ulterioare, că necesarul României de tractoare agricole era undeva la 300.000 de bucăți, iar achizițiile anuale erau în jur de 1.000-2.000 din lipsa resurselor la acea vreme. Nu s-au schimbat prea multe de atunci, programe guvernamentale de subvenționare a înnoirii parcurilor de utilaje agricole fiind și astăzi inexistente. Momentele importante din istoria IRUM și a grupului din care face parte – MAVI -nu au lipsit din revista Transilvania Business, dar poate cel mai emoționant rămâne cel al lansării – opt ani mai târziu, în Anul Centenarului României Mari și când compania împlinea 65 de ani – a primului tractor agricol 100% românesc după mai bine de 10 ani după ce producția autohtonă încetase.

 

Primul editorial

 

Fondatorul revistei, Aurelian Grama semna primul editorial, intitulat Zămislire, în care vorbește despre antreprenoriatul transilvănean. “Cred în spiritul antreprenorial ardelenesc. Cred în forța și înțelepciunea investitorilor din Ardeal, fie români, fie maghiari, sași, fie munteni, olteni sau moldoveni înfiați de spiritul transilvănean, fie investitori străini sau expați. Fără să ne facem că nu vedem răul, neputința, reaua voință sau inerentele păcate. Știm să construim și suntem mândri de temeinicia lucrului bine făcut”, scria Aurelian Grama, fără să știe pe atunci că ultima frază a fost atât de uzată în sloganuri electorale mai târziu, de la stânga la dreapta ?.

 

Primele articole, opinii

 

În primul număr, editat în 40 de pagini, au apărut mai multe opinii. Prima semnată de un domn care ne-a fost alături cu discreție – dr. Radu Șerban, Ambasador al României la Londra la acel moment, a doua, cea a regretatului Ioan Roman și cea de-a a treia a dr. Florin Buicu, din partea Departamentului Management din Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Târgu Mureș. Dr. Florin Buicu este aceeași persoană cu medicul parlamentar care deține astăzi vicepreședinția Comisiei de Sănătate și Familie din Camera Deputaților după două mandate de președinte al aceleiași comisii.

Iar pentru că aminteam de UMF Târgu Mureș, instituția academică ne-a fost partener stabil încă dinainte de momentul istoric al unificării cu Universitatea “Petru Maior” din Târgu Mureș, moment pe care de asemenea nu l-am ratat.

Colaborarea bună cu UMF și cu viitoarea Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie (UMFST) “George Emil Palade” a fost subliniată și de rectorul instituției.

 

“Revista Transilvania Business a ajuns, iată, la 100 de ediții și 10 ani de activitate. Este un moment aniversar deosebit și un prilej de a reflecta asupra jurnalismului economic de calitate. Este de apreciat nu doar abordarea profesionistă a subiectelor, dar și apariția neîntreruptă în format tipărit a revistei în vremuri în care multe publicații tipărite au migrat în mediul virtual. Aș dori să punctez buna colaborare a Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș cu revista Transilvania Business și să menționez că între paginile acestei publicații s-au regăsit, în acești ani, momente extrem de importante din dezvoltarea instituției universitare pe care o conduc”, ne-a transmis prof. univ. dr.  Leonard Azamfirei, rectorul UMFST.

În acest prim număr a mai apărut un articol semnat de fostul președinte al Bursei de Valori București Stere Farmache și Mircea Solovăstru, analist financiar, cu care aveam să ne mai întâlnim, peste ani, într-un cover story amplu despre mișcarea rotariană din România, în anul în care a fost Guvernator al Districtului 2241 România și Republica Moldova. Și un reportaj de blogger al lui Alexandru Frătean, fost director ROMARM și secretar de stat la Muncă, iar mai târziu prefect al jud. Mureș și senator.

Primele articolele au fost semnate de colegii mei – pe atunci nu știam că voi veni în această echipă – , Alin Bolbos, primul redactor șef al revistei, Vianu Mureșan – redactor șef adjunct -, Alex Toth, Vali Suciu și Florin Marcel Șandor – redactori. Din redacție mai făceau parte Arina Moldovan, Alin Zaharie – care apărea chiar de două ori ?, Damian Samoilă, Robert Matei, Erika Mărginean și Sandu Tudor. Fotoreporteri erau Bristena și Lorand Pintea – care a ilustrat, de altfel, coverul. Marius Morar era pe atunci director executiv, Roxana Țintoșan și Florin Marcel erau la publicitate, Emo Veres era traffic manager, Gia Goia – economist, iar Szanto Attila se ocupa de difuzare. Primul design și layout i-a aparținut Creatica Media, manageriată de Dragoș Alexa, iar revista era reprezentată la București de regia de publicitate Midas. Actuala echipă o regăsiți în pagina 1 a revistei, unde veți descoperi că o parte dintre colegi sunt aici de la primul număr.

Aș mai dori să menționez că încă de pe atunci durează parteneriatul Transilvania Business cu Herlitz România, Joma și Darina.

“Au fost foarte multe apariții ale Herlitz România în Transilvania Business, dintre care vreau să menționez acum două, foarte importante. Una este apariția din 2012, intitulată “Herlitz intră în era Pelikan”, apărută în urma fuziunii dintre companiile Herlitz și Pelikan. A doua apariție specială și foarte dragă nouă este cea din anul 2019, cu ocazia lansării stiloului Regele Mihai I al României – Ediție Regală, într-un eveniment de excepție intitulat “Literă de Rege”. Este un proiect de suflet pentru că această iniţiativă este unică în lume, în toată istoria brandului Pelikan neexistînd nicio altă personalitate pe plan naţional sau chiar şi mondial în onoarea căreia Pelikan să dedice o ediţie special”, a rememorat Horațiu Nicolau, directorul general al Herlitz România.

 

Primele proiecte speciale

 

De aici, 98 de ediții s-au rostogolit rapid în cei aproape 11 ani de la prima apariție.

Unul dintre primele proiecte speciale a fost Zilele Țărilor. În nr. 13 din 2011 am doborât două borne: prima a numărului de pagini, am trecut la 64, cea de-a doua legată de design – a apărut primul reverse cover cu brandul Caparol, care aniversa 10 ani. De altfel, compania care reprezintă brandul Caparol – DAW Bența și proprietarul acesteia – Remus Aurel Bența ne-a fost un parteneri constanți. Anul trecut, prima ediție a revistei a fost, de altfel, dedicată aniversării DAW Bența la majorat și inaugurării investiției de pe platforma din comuna Sâncraiu de Mureș, jud. Mureș. Un alt moment important din evoluția firmei la care am participat este edificarea celei mai moderne, la acea dată, dar probabil și astăzi, clădire de birouri din Târgu Mureș, Bența Office Building. Anul acesta, compania sărbătorește o aniversare rotundă, bun prilej să le urăm și noi La mulți ani pentru cei 20 de ani de activitate!

Zilele Țărilor, ca proiect special, nu ar fi continuat dacă nu i-am fi avut ca parteneri în permanență companii precum Dürkopp Adler, Semtest BVN, Wessling, Clini Lab, Gedeon Richter, Primăria Sovata.

Numărul 14 ne-a introdus în lumea agriculturii și viticulturii, într-un nou reverse cover. Liviu Cojoc, proprietarul DAFCOCHIM, fiind la acea vreme și președintele ADIPA, ne-a facilitat întâlnirea liderilor din piața de inputuri.

De atunci, Liviu Cojoc a sprijinit apariția suplimentului TB – AGRO TB și a secțiunii dedicate în revistă, iar noi ne-am specializat în cultivarea grâului, porumbului, rapiței etc., de la pregătirea terenului până la recoltare și depozitare, în viticultură, în digitalizarea acestui sector, în tehnologii și multe altele. Anul trecut, în plină pandemie, am fost martori ai inaugurării investiției de 5,4 milioane de lei a Grupului DAFCOCHIM de la Seuca, comuna Gănești. Primele  silozuri, care permit rulajul anual de 12.000 de tone, sunt gestionate de Kodagro, o companie din grupul DAFCOCHIM.  De asemenea, singurul interviu amplu pe care Liviu Cojoc l-a acordat unei reviste este cel din TB, numărul 85 – Diplomatul.

Paginile de agricultură sunt sprijinite astăzi, în mod dedicat, de Nufarm, Corteva Agriscience, Summi Agro – doamna Patricia Știrbu, președinte România și Balcani a companiei, ne-a onorat anul trecut, cu un cover story, Azomureș a fost de două ori pe coperta 1 atunci când fabrica a fost modernizată în 2012 și în 2019, la finalul mandatului de director general al lui Mihai Aniței, FMC sau Leco Impex.

Tot în primele numere au apărut secțiunile dedicate parcurilor industriale din Transilvania și Banat. În 2012, am organizat primul eveniment marca TB la Târgu Mureș dedicat parcurilor industriale, iar anterior am studiat funcționarea parcurilor industriale, celor tehnologice și științifice în Cehia, Polonia și Ungaria. Secțiunea va deveni din 2013 un anuar, editat inclusiv în 2019, însă rebranduit Romania’s Real Estate Yearbook, după ce anterior s-a numit Yearbook: Office, Logistic and Industrial Parks, respectiv Yearbook: Industrial, Office and Logistic Facilities, iar prima și a doua ediție – Yearbook: Industrial and Logistic Parks.

Paginile de real estate și logistică au fost susținute de Maurer Imobiliare, OSÉA Interiors, Transilvania Construcții, EBM Pabst, VPK Packaging Salonta,

Unul dintre parcurile care nu a ratat prezența în niciun anuar este Parcul Industrial Mureș SA, iar îndeaproape urmează TETAROM SA din Cluj.

 

Niciodată la fel

 

Mai târziu, au apărut proiectele dedicate sănătății – cu Ropharma, cel mai fidel partener al nostru, căreia i s-au alăturat Rețeaua Regina Maria, Cardiomed, Unifarm, Spitalul Clinic de Urgență din Târgu Mureș, Spitalul Clinic Județean Mureș, UMFST Târgu Mureș, Gedeon Richter sau Spitalul Județean de Urgență Bistrița.

De câțiva ani, suntem pasionați de industria auto, urmărind îndeaproape marile schimbări anunțate sub motto-ul – Viitorul va fi electric sau nu va fi deloc – și am completa și autonom, și conectat. Parteneri dedicați în acest demers dinamic ne sunt NTT DATA Romania, Bosch, Star Transmission & Star Assembly, subisidiare Daimler, Nutechnologies, Aectra Plastic, Hirschmann, iar pe partea de documentare – ACAROM.

Iar dacă am amintit de NTT DATA Romania, compania condusă de dr. Daniel Metz, ne-a susținut și în încercările noastre de a ne apropria de o lume a viitorului – IT&C, pentru că, dacă în automotive, viitorul se anunță electric, lumea fără tehnologie și digitalizare nu prea mai poate fi concepută.

Unul dintre coverurile cele mai interesante editate de noi – I, Robot – e o amplă poveste, una emoționantă, despre viața și cariera dr. Metz. NTT DATA Romania a fost pe coperta revistei cu o serie de interviuri ale unor persoane cheie din companie la 18 ani de la înființare și cu o analiză extrem de interesantă dedicată sectorului automotive.

Aici ar mai fi de amintit colaborarea cu Smart City Technologies SE, o companie fondată de Doru Borșan, antreprenor din Târgu Mureș, laureat, de altfel cu titlul de Antreprenorul anului la Gala Smart City Awards din 2018.

Într-o mențiune specială aș dori să mă refer la SIXT GROUP ROMANIA. Tal Lahav, CEO al companiei, care a fost pe coperta ediției cu nr. 75 al revistei, moment care a marcat începutul unui parteneriat care durează și astăzi.

 

“Într-o perioadă a digitalizării globale, presa scrisă dă dovadă de curaj, creativitate și adaptabilitate. Revistele “veterane”, care au reușit să se reinventeze în peste 15 ani de schimbări fundamentale în ADN-ul mass-media, merită toată aprecierea noastra. Transilvania Business este una dintre revistele, așa cum le numim noi, Always Yes!”, este mesajul doamnei Alina Meleșcanu, Marketing Manager SIXT GROUP ROMANIA, pentru colectivul nostru.

Un sector care devine tot mai interesant și mai important în viitor este cel de mediu – apă, iar compania etalon care ne-a fost alături este Compania Aquaserv. De altfel, în premieră, directorul general al Companiei Aquaserv, Sorin Lazăr ne-a acordat un interviu pentru această ediție aniversară. De-a lungul timpului am avut colaborări bune pe această temă cu Compania de Apă Arieș, Compania de Apă Someș, SC Apa Târnavei Mari.

Dacă ar mai fi să amintim de alte proiecte ne-am opri asupra a trei dintre ele. Primul ar fi catalogul de energie, editat în 2016 și reeditat în același an, beneficiind de sprijinul Romgaz, un partener cu care am lucrat și în alte proiecte, Energobit, Hidroconstrucția și Repcon, în principal. Când vine vorba de sectorul energiei, o colaborare bună am avut-o și o avem cu E.ON și CIS Gaz. Un al doilea proiect uriaș, de aproape 300 de pagini, a fost TB 96 – Enjoy Transilvania! A jewel of Romania at the heart of Europe, realizat în perioada în care România a deținut președinția Consiliului Uniunii Europene, ediție care a fost distribuită la întâlnirea șefilor de guverne și de state de la Sibiu, și a fost tipărită cu suportul Consiliilor Județene – Bistrița-Năsăud, Brașov, Cluj, Covasna, Harghita, Maramureș, Mureș, Primăriilor – Arad, Blaj, Oradea, Reghin, Sibiu, Sovata, Târgu Mureș, al companiilor APULUM SA, ARL Strabag, Borsec, Crama Aramic, DAW Bența, DAFCOCHIM, Gliga Instruments, Jidvei, Maurer Imobiliare, Romgaz, Silvania, SIXT GROUP ROMANIA, Târnava, Teraplast, Zetea Transilvania, și al UMFST Târgu Mureș. Partener de mobilitate a fost TAROM, iar de cazare – BCS & Phoenicia Hotels – de altfel, parteneri de lungă durată ai TB. Al treilea proiect major este Elite în business, care a debutat anul trecut și a fost unul dintre cele mai ample și interesante experimente editoriale.

Sunt multe altele de amintit, de exemplu secțiunile speciale dedicate Zilei Aviației, fashion-ului, cercetării-inovării și multe altele.

Însă, sigur ne mai întâlnim.

 

In memoriam


Cu tristețe, aș dori să amintesc de regretata doamnă Claudia Pescar, directorul GRAND SA care în noiembrie 2010 ne anunța redeschiderea Hotelului Grand în urma unui proiect în valoare totală de 16,9 milioane de lei, din care finanțare nerambursabilă europeană prin POR de 9,4 milioane de lei. În numărul mai – iunie 2011, doamna Pescar alături de Anca, fiica sa, apăreau pe coperta revistei în cover story-ul Noul Grand, care marca inaugurarea hotelului sub un motto generos  “Trăiește în stilul Grand”. Hotel Grand este un partener de cursă lungă al revistei, afacerea fiind manageriată astăzi de Anca Pescar.

de Ligia VORO

  

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

HELLA deschide un nou centru de dezvoltare în România

Articolul următor

30 de IMM-uri și start-up-uri care au drepturi de proprietate intelectuală pot aplica pentru finanțare pentru dezvoltare

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share