Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cramele Békési mizează pe „Woywoda wines”

Una dintre cramele moderne din Regiunea Crișana, născută pe o plantație de viță de vie de pe vremea străbunicilor, Cramele Békési utilizează, pe lângă metodele tradiționale, tehnologia modernă în procesarea strugurilor, dar și în etapele de vinificare, îmbuteliere, etichetare și ambalare.

Transilvania Business: Cum v-a venit ideea înființării unei podgorii, a unei crame? Care-i povestea ei?

Cramele Békési

Békési Csaba și Békési Lajos: Familia noastră deținea, de pe vremea străbunicilor, o plantație de viță de vie, care, în era colectivizării a fost preluată de CAP. După 1994, vița de vie, care mai este cultivată și în zilele noastre, având o vechime de peste 50 de ani, a fost redată familiei noastre, urmând să ne ocupăm, după metode strict tradiționale de aceasta. În 2015 am început să ne îndrăgostim” de arta și civilizația viticulturii și a vinului, iar în 2017 am realizat o plantație modernă, la standarde europene, în Vaida, Roșiori, regiunea vitivinicolă Crișana, urmând ca în paralel să realizăm și crama necesară procesării, respectiv trezorul de vinuri”.

Trezorul de vinuri” este crama unde păstrăm vinurile la temperatura și umiditatea ideale, respectiv e locația unde ținem prezentările, degustările. Locația, renovată complet până la ultima cărămidă, datează din 1868.

Transilvania Business: Cum ați dezvoltat crama? Ați accesat fonduri europene?

Békési Csaba

Békési Csaba și Békési Lajos: Crama, la început, a fost realizată din fonduri proprii, urmând ca începând cu 2020 să o dotăm din punct de vedere tehnologic și din fonduri destinate dezvoltării sectorului vitivinicol accesând Programul Național de Sprijin în sectorul vitivinicol 2019-2023”.

Transilvania Business: Ce înseamnă să administrezi o cramă – de la pregătire teren, la cules, producerea vinului și desfacere?

Békési Csaba și Békési Lajos: Administrarea cramei se face strict prin implicarea familiei noastre, utilizând utilajele proprii, iar în momentul recoltării implicăm resurse umane externe, formate din familia extinsă, prieteni, cunoștinte. Provocarea cea mai mare o reprezintă lipsa resursei umane calificate, respectiv identificarea momentelor cruciale pentru diferite intervenții. Via este extrem de pretențioasă și sensibilă necesitând o atenție și o implicare enorm de mare.

Începând din 2020, utilizăm, pe lângă metodele tradiționale, tehnologia modernă în procesarea strugurilor, dar și în etapele de vinificare, îmbuteliere, etichetare și ambalare.

Vinurile noastre, realizate după metode tradiționale, sunt produse cu mult suflet și dăruire, în ele veți regăsi personalitatea viticultorului și vinificatorului. Întreaga activitate este susținută de familia Békési.

Transilvania Business: Ce suprafață cultivați cu viță de vie? Ce soiuri de struguri?

Békési Lajos

Békési Csaba și Békési Lajos: Suprafața actuală este aproape de 2 ha, iar soiurile cultivate sunt tradiționale, împărțite în mod egal în struguri pentru vinuri albe și roșii. Astfel, regăsim pe plantația noastră Muscat Ottonel, Fetească Regală, Merlot și Fetească Neagră.

Transilvania Business:. Ați participat la concursuri? Sunteți mulțumit de rezultatele obținute? Care sunt vinurile pe care pariați?

Békési Csaba și Békési Lajos: Concursurile sunt, în primul rând, o ocazie pentru a socializa, interacționa și de ce nu, a învăța unii de la ceilalți. Din păcate, în această ultimă perioadă, datorită pandemiei existente, aceste evenimente au fost transferate în on-line, iar componenta de socializare a dispărut. Totuși, sperăm că viața noastră, a tuturor, va reintra pe un făgaș normal, iar acest sector va reînvia.

Woywoda wines

Nu credem că putem să pariem pe un anume vin. Toate vinurile produse de noi sunt vinuri de o calitate excepțională, destinate cunoscătorilor, a celor care apreciază vinul la adevărata lui valoare, care sunt deschiși pentru a învăța și a cultiva educația consumului de vin. Vinul cel mai bun este cel care este consumat, cu responsabilitate, cu cei dragi nouă.

Credem că vinurile produse în această zonă pot concura cu marii producători naționali și chiar cu vinurile internaționale.

Transilvania Business: În condițiile în care HORECA a fost închisă o bună perioadă, iar evenimentele au fost și sunt încă interzise, cum ați făcut față pandemiei?

Békési Csaba și Békési Lajos: Perioada aceasta pandemică a avut un impact extrem de mare asupra acestei industrii și, mai ales, asupra noilor actori de pe această piață, respectiv asupra micilor producători locali. Suntem extrem de încrezători, însă, că odată cu revenirea economică reușim să relansam și etapa de comercializare a vinurilor. Dorința noastră este ca, la fel ca în alte state europene, producătorii locali, să poată accede în restaurantele, unitățile de cazare locale, iar vinurile produse la acest nivel să poată fi cunoscute și îndrăgite de comunitățile locale.

„Trezorul de vinuri”

Noi, încercăm să abordam atât producția cât și desfacerea prin prisma importanței culturii viței de vie, organizând vinurile noastre sub denumirea de Woywoda wines” și înglobând aceste etape într-un circuit turistic controlat, organizând vizite, degustări, experiențe unice grupurilor mici, organizate, cu dorința declarată de a fi parte a acestui concept.

Transilvania Business: Cum v-a ajutat statul? Credeți că se putea face mai mult?

Békési Csaba și Békési Lajos: În fiecare etapă a nașterii, existenței și dezvoltării noastre ca și cramă, unitate agricolă și turistică, instituțiile statului nu au putut lipsi, iar în acest sens avem o colaborare extrem de strânsă cu ONVPV (Oficiul Național al Viei și Produselor Vitivinicole), DAJ Bihor (Directia pentru Agricultură), OJFIR, ANAF etc., colaborare care este bazată de corectitudine și profesionalism în abordare, din ambele părți. Desigur, tot timpul există mai bine”, dar acesta trebuie cultivat din ambele direcții.

Transilvania Business: Ce planuri de viitor aveți? Sunt crame care organizează degustări chiar în podgorie investind și în pensiuni agroturistice. Aveți ceva proiecte în acest sens?

Cramele Békési au făcut deja primii pași în domeniul turismului

Békési Csaba și Békési Lajos: Dorința noastră este să păstrăm crama la acest nivel de producție, cca 10.000 sticle/an, organizată pe diverse sortimente, să ajungem” cât mai aproape de consumatorii noștrii, să cultivăm și să civilizăm consumatorul în acest domeniu, să reușim să construim o relație corectă și deschisă cu HORECA local, să aducem bucurie și calitate în paharele potrivite de pe mesele celor care ne acordă încrederea lor.

Cum spuneam mai sus, deja am făcut pași și pe tărâmul turismului, oferind experiențe frumoase grupurilor mici de vizitatori, prin organizarea de vizite în vie, cramă, tezaurul de vinuri, dar și cazare și relaxare în spațiul agroturistic bihorean.

DAN BIRTA

Articol apărut în Transilvania Business nr. 101

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Țara Făgărașului a investit 30.000 de euro într-un brand de promovare a destinațiilor turistice

Articolul următor

Launching of the UP-site Bucharest construction – 50% already pre sold

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share