Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Berarii clujeni se adună în Bârlog. Ursus, reinventat la Cluj

10 milioane de euro au pus la bătaie japonezii de la Asahi pentru a ridica pe ruinele fostei fabrici de bere Ursus din Cluj o unitate de producție a berii craft. De fapt va fi un complex al berii unde se vor găsi mai toate sortimentele artizanale fabricate de producătorii locali din oraș și din împrejurimi.

“Suntem un grup de “ursiști” care activam aici pe vremea fostei fabrici și care am decis să pornim acest proiect. Au fost dezbateri lungi cu conducerea Ursus Breweries România (UBR) care inițial voia să ridicăm această unitate de la zero, undeva în afara orașului. În cele din urmă argumentul tradiției a primat, mai ales că personalul care lucrează în producția noilor sortimente provine din rândul foștilor angajați de la Ursus, alături de colegi mai tineri.

UBR a finanțat acest proiect cu fonduri de 9-10 milioane de euro, adăugându-se investițiile pe care le va face compania Euphoria pe partea de alimentație publică. Lucrările de demolare au început din 2019, iar cele de construire a complexului, în 2020. Am avut o încercare de deschidere în toamna anului trecut, însă au intervenit noi restricții. Sperăm să dăm drumul întregii activități din martie”, spune Dan Toader, managerul Berăriei Bârlog.

Unitatea de producție a fost amplasată la subsol: linia de fabricație este din Italia, însă tancurile de inox sunt produse de Inotec în comuna vecină, Florești. De altfel, inițiatorii proiectului au dorit ca majoritatea dotărilor să provină din zona Clujului. Constructorii, arhitecții, designerii sunt de prin partea locului. Până și etichetele de pe sticle au fost aduse de la tipografia din Apahida. Mesele de degustare sunt făcute cu lemn dintr-un dulap găsit într-un pod din satul Mociu, iar o statuie cu un urs de tablă, amplasată pe culoarul de acces, a fost realizată de un sculptor local.

Complexul care poate găzdui 500 de oameni va cuprinde două „camere de experiențe”, adică săli de degustare, cu mese imense. În timpul zilei vor avea loc tururi de fabrică de 45 de minute, cu ghid specializat, urmate de degustări. Seara se vor organiza concerte în pub. Între timp se amenajează centrul de conferințe, de 50 de persoane, iar în magazinul de bere și suveniruri, deja funcțional, vor fi prezente și sortimente ale altor producători de bere artizanală din Cluj. Asociația Beard Brothers va comercializa aici diverse obiecte pentru a strânge fonduri pentru proiecte umanitare. Euphoria va administra partea de pub, restaurant și terasă.

“Spre deosebire de crame, care au prevăzută în general și partea de vizitare, producătorii de bere din România nu au această componentă, pe care am dorit să o exploatăm, atât pentru localnici, cât și pentru turiști. Am avut în minte în primul rând producătorii din Scoția, în special o berărie de lângă Aberdeen pe care am avut ocazia să vizităm. De aceea, aici totul va fi vizibil, transparent, se va vedea cum se face berea și din stradă. Berea craft este cu totul altceva decât cea lager, o experimentare continuă. În consecință, acceptăm orice părere din partea amatorilor de bere, în ideea de a ne perfecționa continuu.

Am scos până acum patru sortimente de bere pe care le-am botezat după domnitorii Matei Corvin, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare, Negru-Vodă, în curând aici vom produce și berea Azuga. Malțul îl aducem din țară, iar hameiul, din Anglia, Germania. Producția anuală poate ajunge la 20.000 hl. Vânzările de început nu sunt prea mari, mai ales că există blocajul din hoteluri și restaurante – le realizăm prin magazinul propriu, prin cel online, dar am reușit să ajungem și în Auchan, Kaufland, Mega Image, Sora Shopping Center, chiar în puburi”, relatează managerul Bârlog.

Ce se produce în Bârlog

  • Legenda lui Matei Corvin. Cluj craft lager, culoare galben-cupru, cu hamei floral-picant aromat
  • Enigma lui Negru Vodă. Porter black, negru opac, cu malț caramel, având note de cafea și pâine prăjită
  • Paloșul lui Ștefan. India pale ale, galben auriu-închis, din cereale-malț, hamei cu note de mango și fructe tropicale
  • Țeapa lui Vlad. Red ale, roșu cupru, cu malț caramel, ierbos

Berarii artizanali ai Clujului

Kutuma. A pornit din 2017, pe Calea Baciului, la inițiativa berarului Norbert Tătar, alături de o echipă internațională. Produce 10 tipuri, cu arome de flori, fructe, ciocolată, caramel și denumiri ca Zăbavă, Jargon, Zarvă, Dambla, Ortu’ Popii.

Bere a la Cluj. Ferenc Vigh, Gyorgy Tanko și Peter Deszo au produs primele șarje de bere artizanală, în stil englezesc, într-o fabrică din Ungaria. Producția a fost relocată pe Calea Baciului, capacitatea fiind de 3.800 litri/lună. Cele 12 tipuri au denumiri cosmice: Phaza Lunii, Kronos, Pitica Roșie, Cosmobaut, Gaura Neagră.

Hophead Brewing. Primul brand de bere artizanală din Cluj a fost un proiect demarat în cartierul Mănăștur de Darko și Dana Jovik, acum cu o berărie pe pe Traian Vuia. La început produceau 400 l/lună, mai ales bere Ale, iar apoi au introdus Cu malț prăjit cu aromă de biscuit, bere neagră cu gust de cafea, pale ale englezesc și diverse fructe. Aceștia produc 35 de sortimente.

Blackout Brewing. A fost înființat într-un garaj de Adrian Oros, care nu are o locație proprie de comercializare. Clusa a apărut anul trecut, sortimentele de IPA, Pale Ale, Cream Ale, Vienna Lager și Hell Lager fiind comercializate în magazine specializate din Cluj și București.

Propaganda Brewery. Creată de Alexandru Stoian, pe model german, cu sortimente de Imperial Stout, Russian Imperial Stout cu arome de cacao, vanilie și cafea, American Amber cu 6,3% alcool și un Imperial Milk Stout făcut în colaborare cu Blackout Brewing care conține cacao, cafea și alune de pădure.

Klausen Burger. Cea mai veche berărie artizanală din Cluj-Napoca produce cu materie primă importată, fără stabilizatori sau conservanți chimici. Aceasta nu este pasteurizată și se păstrează în permanență la o temperatură de 2°C. Locația include un restaurant și un sky-bar, în complexul Central.

Acan Brewing. A fost înființată de berarul nemțean Ștefan Iosif Patrinichi, care a debutat cu Russian Imperial Stout, apoi Cream Ale și Barleywine, cu 12,5% alcool. Numele brandului e inspirat de la zeul Mayan al vinului și intoxicării.

Player One Brewery. Se află în Câmpia Turzii, afacerea fiind condusă de Samuel Todosiciuc. Inspirația a venit din pasiunea pentru jocurile video, dedicând sticlele sale jucătorilor care au nevoie de o bere rece după o sesiune intensă de gaming. (Sursa: Cluj Life)

Călin POENARU

(Publicat în ediția print TB 100 – februarie/martie 2021)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Brânzeturile de Țaga, promovate la nivel european

Articolul următor

Cinci luni la dispoziția Evalstar Serv să construiască Autogara Beiuș

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
În februarie 2024, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică (SPT) au însumat 41.450, potrivit Direcției Județene de Statistică.
Citeste mai mult

Turismul face pași înapoi la Cluj

Sosirile turiștilor în județ, în luna februarie, s-au diminuat față de aceeași perioadă a anului trecut. În februarie…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share