Agricultura Alba Gastronomie Ultimele stiri

Pivnița Savu – un business de familie de succes. „Ducesa de Transilvania” anunță venirea verii

În 2016, în Ciumbrud, sat din județul Alba situat pe malul Mureșului, a apărut o nouă cramă. Dezvoltată de familia Savu, aceasta și-a propus de la început să pună accent pe calitatea vinului.

Frații Gabriel și Nicolae Savu (foto principală) au avut ideea fondării cramei încă în 2005, când ambii erau plecați în străinătate, în Germania și regiunea Alsaciei. Cei doi au rămas impresionați de faptul cum o familie poate trăi din acest business. Acest lucru i-a determinat să revină în țară, iar la scurt timp au pornit dezvoltarea propriei crame. În echipă a fost cooptat și tânărul Sergiu, fiul lui Nicolae, care atunci era încă elev.

Sergiu Savu
Gabriel Savu

„În 2012 ne-am tehnologizat puțin, în sensul în care am achiziționat utilaje, mai multe terenuri cu viță de vie. Iar în 2016 am construit crama. De atunci, am început efectiv producția”, ne spune Sergiu Savu, care în prezent este student la Horticultură la USAMV Cluj-Napoca. Până atunci, familia Savu producea vin în cantități mici acasă, în garaj și în pivniță. Vinul era făcut pentru consum propriu, dar și pentru cei interesați de licoarea lui Bachus. Se vindea tot mai mult, pentru că oamenii reveneau să întrebe de el. „Era bun!”. „Atunci am luat decizia ca întreaga familie să ne concentrăm pe direcția asta. Absolut totul e făcut de noi: construcția cramei, designul etichetei, îmbutelierea, noi suntem în vie. Apelăm la muncitorii sezonieri numai pentru cules”, ne explică Sergiu.

În prezent, Pivnița Savu recoltează struguri de pe 10 ha, dintre care 6 ha sunt în proprietate, iar capacitatea anuală de producție este de 60.000 de litri. Ținta este de maxim 100.000 de litri.

Cel mai mult, în viile lucrate de familia Savu se găsește Feteasca Regală, acest soi de struguri fiind și cel mai răspândit în Ciumbrud. De fapt, la fel ca în aproape toată Transilvania vinurile albe sunt cele care se scurg din butoaiele cramei Savu: Feteasca Regală; Riesling italian; Gewurztraminer, Sauvignon Blanc, Neuburger, Pinot Gris.

Tânărul Sergiu Savu ne explică ce înseamnă în viziunea cramei de la Ciumbrud atenția deosebită față de calitatea vinului. „Înseamnă în primul rând o grijă deosebită în vie. Adică viile noastre sunt lucrate meticulos, fiecare operațiune se desfășoară manual: recoltatul are loc în lădițe mici, în care strugurele nu e presat. Obținem deci struguri de cea mai înaltă calitate. În ceea ce privește vinificația: utilizăm vase mici, ceea ce înseamnă că avem un control mai bun asupra temperaturii, asupra modului în care funcționează fermentația și asta ne ajută să putem crea vinuri expresive”.

În scurt timp, proprietarii urmează să înceapă o investiție de extindere a cramei, precum și de achiziționare a unor utilaje de ultimă generație. „Ne dorim să achiziționăm o presă de ultimă generație, care permite presarea fină și atentă a strugurilor. Vom elimina absolut de tot riscul ca semințele să fie sparte, ceea ce poate periclita calitatea vinului (…) Totodată, ideea este ca mustul să aibă cât mai puțin timp contact cu oxigenul. Presa nouă este de tip închis, ceea va ajuta la aceste lucru”.

După 5 ani, cei trei fondatori spun că afacerea s-a dovedit a fi mai mult decât sustenabilă. „Funcționează de minune și nu am accesat niciun fond de investiție sau fonduri europene. Din profit am reușit să trăim și să ne dezvoltăm. Trebuie să subliniem însă că de la început am avut un angajament ferm față de calitate. Am vrut și vrem să construim vinuri craft, cu amprentă, cu semnătura noastră, să fie chintesența vinului de aici de la Ciumbrud”.

Și cifra de afaceri a cramei a înregistrat anual o creștere de cel puțin 30%, iar în anul 2020 aceasta a crescut cu 56%, în pofida pandemiei.

„Ducesa de Transilvania” din Pivnița Savu

Până acum vinurile Savu și-au câștigat încrederea consumatorilor din Ciumbrud și localitățile învecinate. În prezent, proprietarii cramei lucrează la finalizarea unor vinuri noi, premium, care să intre în domeniul HoReCa.

„Majoritatea vinurilor care pleacă de la noi ajung la clienți privați. Cea mai bună strategie a noastră de marketing a fost recomandarea celorlalți. Având un produs foarte bun, vestea se răspândește imediat printre oameni. Din ceea ce am analizat, clienții noștri se întorc la noi în proporție de 80%. Sunt oameni din zonă, dar în ultimul timp sunt mulți care vin din regiunea Clujului, Sibiului, Brașovului. Anul acesta urmează să intrăm pe piața HoReCa din Cluj”.

Iar pasul către o nouă piață va fi făcut odată cu finalizarea conceptului unui vin rose, denumit „Ducesa de Transilvania”. „E un titlu care pare nobil, dar nu e de viță nobilă. Vinurile roșii și cele albe sunt considerate regii și reginele în lumea vinului. Și atunci trebuie să-i găsim un loc și rose-ului. De ce „Ducesa de Transilvania”? Pentru că e un ținut destul de răcoros, în care vinul rose vine cu o prospețime puternică și cu un amalgam de arome”.

Vinul se află la prima ediție și este produs din soiul Cabernet Souvignon. „Ducesa de Transilvania” se dorește a fi un vin care anunță venirea verii, care să se regăsească pe terasele restaurantelor. În acest an vor fi produse 1.300 de sticle, iar obiectivul este să se ajungă la 10.000 de sticle.

„La noi niciodată vinurile nu vor fi la fel. În fiecare an vinurile vor fi diferite, pentru că există expresia terroir-ului, care își spune cuvântul în fiecare an. Noi nu practicăm o chimie în care să avem același vin indiferent de condiții. Noi lăsăm anul să se exprime”, ne explică Sergiu Savu.

(Publicat în ediția print TB 101 – martie/aprilie 2021)

Related posts

Universități renumite din Suedia și Irlanda caută studenți în România

Traian Dan

Peste 300 mil. lei, pentru reabilitarea a trei drumuri județene din Bihor

Stefana Muresan

Anuarul de real estate al României, la Expo Real Munich 2018

redactia

O fabrică a grupului TeraPlast, inaugurată în spațiul virtual

Nora Dumitrescu

Fermierii campioni la rapiță cu hibrizii Pioneer

Stefana Muresan

Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea va fi extins; investiție de peste 11 mil. euro

Stefana Muresan

Agenţia de marketing Loopaa intră în familia Cluj IT Cluster

Stefana Muresan

Grupul belgian Interparking a cumpărat o parcare de 4 mil. euro în Timişoara

Stefana Muresan

Elvețienii de la Holcim vor finanța spitale din Transilvania și Banat

Nora Dumitrescu

Instalații fotovoltaice în valoare de 20.000 de lei pentru persoanele fizice, decontate de stat

redactia

România, pe locul 32 dintre cele mai bune destinații europene pentru afaceri

Traian Dan

Donație a IT-iștilor clujeni către spitale: 59.000 de euro

Nora Dumitrescu

[Enjoy Transylvania!] Noble Castles, the Architectural Jewels of Yore

Transilvania Business

Proiect de planetariu la Baia Mare

Nora Dumitrescu

Clujenii sunt invitați să petreacă o noapte albă în compania artei contemporane

Ligia Voro

Studiu: De unde pot lua românii cele mai avantajoase credite online?

Traian Dan

Mai multe comune din Maramureș, aproape de faliment

Nora Dumitrescu

[Enjoy Transylvania!] Szeklerland. Traditions and crafts – Heritage from bygone times

Transilvania Business

Grupul TeraPlast – cifră de afaceri de peste 800 mil. lei, în creștere cu 91%, în 2018

Stefana Muresan

Nouă conducere la Albalact

Stefana Muresan

Aquaparkul Nymphaea, cel mai tare din România şi Europa de est

Traian Dan

Rebranding Creativity 2019 se mută în Cluj-Napoca

Ligia Voro

Constructorul Spedition UMB, încetinit de exproprieri pe autostrada Sălajului

Nora Dumitrescu

Proiectul Regional „Apaserv” aferent județului Satu Mare debutează cu semnarea contractelor pentru comunele Bătarci, Târșolț și Orașu Nou

Gruita Ienasoiu

Leave a Comment