Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Gabriela Vila, director general al ADAMA pentru România și Republica Moldova: “Pentru mine, ADAMA nu este doar locul meu de muncă, ci locul în care pasiunea mea se poate manifesta”

În urmă cu mai bine de 20 de ani, Gabriela Vila, directorul general pentru România și Republica Moldova al ADAMA, pășea în fascinanta și provocatoarea lume a agriculturii și agribusiness-ului, un univers în care doamnele și domnișoarele își fac tot mai simțită prezența. Era în căutarea acelei șanse de a se dezvolta, învățând și absorbind informații într-o companie multinațională care cultiva un mediu de muncă profesionist, încuraja performanța și proteja visele celor care îndrăzneau să creadă în devenirea lor. Astăzi, Gabriela Vila spune, cu energie, că acel moment de început a reprezentat un mix între șansă, întâmplare, provocare și nevoie.

În anii care s-au succedat, și-a urmat visul cu pasiune, respectând pământul (în ebraică ADAMA) și fermierii pentru ca în prezent să sublinieze apăsat că ADAMA i-a oferit mereu o independență în a-și exercita rolul, precum și un spațiu pentru creativitate. Într-un cover story inedit, Gabriela Vila ne-a mai vorbit despre repoziționarea strategică a companiei pe care o conduce. În esență, în noua filosofie a ADAMA se vorbește nu doar despre soluțiile pentru protecția plantelor, ci și despre fermierul însuși, cu întreg universul lui de provocări și aspirații.

În următoarele pagini vă invităm la un periplu prin viața și cariera Gabrielei Vila, directorul general al ADAMA pentru România și Republica Moldova.

 

 

Doamna Gabriela Vila, cum ați ales acest domeniu provocator și care sunt reperele dvs. profesionale cele mai importante?

Gabriela Vila: Pot spune că am fost în momentul potrivit la locul potrivit. Pentru mine, contactul cu  agricultura și agribusiness-ul a fost un mix între șansă, întâmplare, provocare și nevoie. Spun asta pentru că la momentul acela, în urmă cu mai bine de 20 ani, căutam doar șansa unei companii unde să pot învăța și absorbi informații într-un mediu profesionist, multinațional și, mai ales, care să-mi ofere șansa de a mă dezvolta.

 

Care au fost argumentele pentru a alege compania ADAMA și ce ar fi important să cunoască cititorii revistei noastre despre companie?

Gabriela Vila: Decizia de a mă alătura echipei ADAMA a venit după un an petrecut în afara zonei de inputuri agricole, un an în care am reflectat mult asupra a ceea ce-mi doresc cu adevărat să fac și în care am cântărit influența celor care m-au înconjurat și și-au pus amprenta asupra mea. Pot spune, așadar, că a fost cumva o întoarcere la prima dragoste, în zona activității de protecția plantelor. La acel moment, primul argument a fost domeniul, urmat de oameni și abia apoi de numele companiei, însă ce am descoperit pe parcurs la ADAMA, ca valori ale organizației și ca mod de lucru, nu a făcut decât să-mi confirme că am luat decizia potrivită. Spun asta pentru că ADAMA deține unul dintre cele mai mari și mai complexe portofolii de produse din lume, facilități de cercetare și dezvoltare de ultimă generație, fabricare și formulare proprie, bazându-se, totodată, pe o cultură organizațională prin care cei care reprezintă compania sunt încurajați să fie atenți la nevoile fermierilor și să acționeze împreună cu aceștia. ADAMA este lider global în industria protecției plantelor, având acum peste 8.000 de angajați în întreaga lume și vânzări de 4 miliarde de dolari și este, totodată, o companie cu tradiție, fondată în Israel în urmă cu peste șapte decenii. Cuvântul „adama” înseamnă în ebraică „pământ” sau „sol”, ceea ce simbolizează abordarea companiei axată pe fermieri și angajamentul continuu de a se implica în agricultură pe piețele din întreaga lume.

 

De la începutul acestui an, sunteți noul director general al ADAMA pentru România și Republica Moldova. Care sunt prioritățile pe care vi le-ați stabilit odată cu preluarea prerogativelor de director general, în ordinea importanței lor?

Gabriela Vila: Prioritățile ADAMA România și Republica Moldova în anul 2021 sunt în armonie cu decizia de repoziționare a întregului grup, o evoluție care a avut loc ca urmare a unui proces strategic de reevaluare a misiunii și valorilor sale. Această reevaluare este cel mai bine exprimată de noul slogan adoptat – Listen. Learn. Deliver, care reprezintă o evoluție importantă în felul în care ADAMA înțelege să se apropie mai intens de nevoile fermierului. Această  evoluție în modul de abordare subliniază o schimbare majoră de perspectivă: pentru ADAMA soluțiile pe care le furnizează sunt în primul rând ca urmare a unui proces de ascultare activă a nevoilor fermierilor și de înțelegere profundă a acestora.  În felul acesta, de la un anumit produs performant care rezolvă o problemă reală și imediată, până la un anumit design al recipientului în care este livrat produsul, fermierul împreună cu specialiștii ADAMA devin parteneri în furnizarea soluției finale. O asemenea poziționare strategică, în care nu atât produsul este elementul principal, ci călătoria de cunoaștere care conduce către acesta reprezintă un element de unicitate pe piața de profil. Ne dorim ca fermierii să ne primească în fermele lor, pentru a ne transmite provocările și nevoile lor, iar noi să putem împărtăși cu ei soluțiile și tehnologiile noastre inovatoare.

Așadar, compania se schimbă și la nivel european, suntem într-un proces de transformare, avem obiective ambițioase, iar ele țin în primul rând de fermieri – ne dorim ca ei să aibă o cunoaștere mai bună a portofoliului nostru de produse, ceea ce va duce la o creștere a prezenței noastre în activitatea lor.

 

ADAMA, alături de fermieri

 

Cum vedeți, în noua dumneavoastră calitate, aportul companiei ADAMA la creșterea sustenabilității agriculturii românești?

Gabriela Vila: Cred că în agricultura românească are loc un fenomen esențial pentru dezvoltarea acestui sector – asistăm la schimbarea generațiilor. În acest context, ADAMA are o contribuție semnificativă, și anume pregătirea acestor noi generații. Facem asta prin intensificarea prezenței noastre în fermă, pentru a le acorda sprijinul tehnic, prin organizarea de seminarii și întâlniri în câmp, dar și prin încurajarea digitalizării, pe fondul unei acceptabilități mult mai mari a tehnologiilor moderne de către noile generații.

 

Cu ce provocări se confruntă traderii de inputuri agricole în actualul context economic, provocări ce se răsfrâng asupra domeniului agribusiness?

Gabriela Vila: Agricultura românească și, în consecință, piața agri-business au fost puternic afectate în 2020 de doi factori majori: pandemia de coronavirus şi seceta extremă. Potrivit datelor prezentate de autorități, seceta din 2020 a fost una dintre cele mai grave din ultima jumătate de secol. Un astfel de context a adus, cu siguranță, multe provocări pentru toți producătorii de soluții de protecția plantelor. În anul 2020, din păcate, fermierii nu au putut vedea rezultatele muncii lor, în urma investițiilor făcute. În acest context, o provocare majoră este cea a depășirii mentalității legate de faptul că suntem mereu influențați de condițiile meteo, condiții pe care nu le putem controla. Ne dorim să oferim suportul necesar fermierilor să își reia activitatea ca să producă, dar nu oricum, ci la nivel de înaltă calitate și tehnologie.

 

Cum contracarează ADAMA Agricultural Solutions aceste provocări?

Gabriela Vila: În ciuda pandemiei și a restricțiilor aferente care au afectat lanțul de producție și aprovizionare, ADAMA a reușit mereu să livreze la timp produsele către partenerii săi. Cred că este esențial ca în urma unui an atât de dificil să-i asigurăm pe distribuitori și pe fermieri că ADAMA este alături de ei și comunică constant cu aceștia. Fermierii români nu au nevoie doar de soluții concrete, ci și de o gândire pozitivă, prin care împreună să facem lucrurile să se întâmple în continuare, dacă ai instrumentele potrivite și dacă ai și determinarea să le folosești.

 

Dezvoltator de tehnologii multi-site

 

Cercetarea, inovarea și digitalizarea reprezintă obiective importante ale agriculturii. Cât de importantă este această activitate în cadrul ADAMA și în ce măsură reușiți să anticipați cerințele actuale ale fermierilor, prin cercetare și inovare?

Gabriela Vila: Nu cred că există o soluție unică pentru a anticipa cerințele fermierilor. Întâi, trebuie să înțelegem care sunt problemele și nevoile lor. Apoi, să evaluăm: putem rezolva aceste probleme folosind tehnologia sau datele? Scopul nostru este ca fermierul să poată folosi soluțiile ADAMA în cel mai eficient mod, să-l ajutăm să aibă producții mai bune, să-și reducă costurile sau, uneori, doar – să-i fim alături pentru a-i răspunde la întrebări. Dar pentru a reuși acest lucru, trebuie să colaborăm. De aceea, desfășurăm un proces continuu de învățare și colaborăm cu companiile de date sau tehnologie care ne pot ajuta în acest parcurs. Totodată, suntem atenți la ce spun consumatorii despre ceea ce vor pe mesele lor și apoi livrăm produsul sau soluția adecvată.

Fermierii nu doresc doar produse performante, ci pachetul complet de servicii. Asta înseamnă că vor să știe unde aplică, când aplică sau cât aplică dintr-un anumit produs.

 

Cu ce produse vine ADAMA Agricultural Solutions în întâmpinarea nevoilor agricultorilor români pentru anul 2021? Care sunt noutățile din portofoliul de produse ale companiei?

Gabriela Vila: Intensivizarea agriculturii este trendul actual care are ca scop obținerea de producții constant ridicate și de calitate, pentru a putea acoperi consumul în creștere de alimente la nivel mondial. Dar odată cu folosirea tot mai intensă a fungicidelor din aceeași categorie și cu același mod de acțiune, în timp, agenții patogeni devin rezistenți din cauza apariției raselor noi și nu mai pot fi combătuți. Avem exemplele țărilor vestice unde produsele single-site, de exemplu strobilurinele, nu mai pot fi folosite ca o alternativă viabilă pentru controlul septoriozelor. Iar acesta este doar un exemplu.

Ca răspuns la această situație, ADAMA a dezvoltat tehnologia MSI Protech® – singura soluție cu acțiune antifungică multi-site pentru stoparea rezistențelor în cultura de cereale. Produsul Phoenix, care are la bază această tehnologie, ține sub control dezvoltarea rezistențelor, prelungind durata de viață a produselor deja existente pe piață și, în același timp, optimizează eficacitatea produselor fungicide partenere.

 

În actuala situație, determinată de modificarea accentuată a factorilor climatici, considerați că necesarul de hrană și securitatea alimentară globală vor putea fi asigurate în viitor, prin efortul conjugat al fermierilor și al furnizorilor de inputuri pentru agricultură?

Gabriela Vila: Pe plan global, există teoretic suficientă hrană, dar asta nu este suficient. Asigurarea securității alimentare se face prin funcționarea optimă a întregului sistem, de la export/import, transport, procesare şi distribuţie. Dacă această mobilitate alimentară funcționează neîngrădit, atunci securitatea alimentară poate fi asigurată. Așadar, nu disponibilitatea hranei pe plan global ne ameninţă securitatea alimentară, ci felul în care sunt gândite politicile naţionale, pentru că obiectivul autorităților este acela de a muta cu succes hrana de la producător în farfuria oamenilor, astfel încât aceasta să fie sigură şi accesibilă. Autoritățile sunt cele care trebuie să se asigure că țara, oraşul sau satul are magazine suficient aprovizionate, că oamenii au acces la hrană oricând îşi doresc, că pot să plătească pentru alimente și că agricultorii au seminţe şi inputuri agricole (îngrășăminte, erbicide, fungicide, insecticide etc.) suficiente, astfel încât să poată produce hrană pentru nevoile în continuă creștere.

Ați participat în ultimii ani la multe conferințe, evenimente, chiar și în județele din Transilvania, dacă ar fi să ne amintim de Ziua Grâului sau Ziua Porumbului, organizate de grupul DAFCOCHIM în județul Mureș, cum vedeți în viitor derularea unor astfel de întruniri? Ce aport de valoare au astfel de întâlniri în rezultatele financiare ale companiei și cum vă ajută în procesul de cunoaște și atingere a unui ridicat nivel de satisfacere a nevoilor beneficiarilor finali?

Gabriela Vila: Astfel de evenimente trebuie să aibă loc în continuare, mai ales că la un moment dat vom depăși pandemia. Chiar și în prezent, în acest context pandemic, participăm la astfel de întruniri, respectând toate regulile sanitare și distanțarea socială, pentru că este esențial să fim împreună cu fermierii pe câmp, să le arătăm acestora ce le propunem. Este un raport de învățare de ambele părți și este un demers extrem de necesar ce ține de cunoaștere: a portofoliului de produse, a oamenilor, a situațiilor. Fără un astfel de dialog, nici activitatea lor, nici a noastră nu se pot dezvolta.

 

Inovarea, un obiectiv-cheie pentru ADAMA

 

Cum a evoluat din punct de vedere financiar ADAMA anul trecut și care sunt țintele financiare ale ADAMA în România și Republica Moldova pentru 2021?

Gabriela Vila: În ciuda tuturor dificultăților cauzate de pandemie și de secetă, situațiile financiare de la final de an au evoluat în direcția planificată, un fapt remarcabil, spunem noi, în condițiile celui mai dificil an pentru agricultura românească din ultima jumătate de secol. Acest fapt ne arată că suntem compania la care fermierii au apelat și în cele mai dificile momente, ceea ce ne responsabilizează și mai mult. Ne dorim să răspundem nevoilor din agribusiness prin oferirea de servicii complete la valoarea lor reală pentru a putea continua investițiile în ceea ce privește portofoliul de produse. Un portofoliu mixt, bazat tot mai mult pe cercetare și dezvoltare și mai bine adaptat condițiilor din România și Moldova. Iar odată cu performanța partenerilor noștri vine și performanța ADAMA.

Privitor la țintele pentru următorii ani, ne dorim o creștere mai mare decât creșterea medie a pieței, dar cel mai important pentru noi este creșterea sustenabilă împreună cu partenerii noștri.

Care sunt planurile de viitor ale companiei pe termen mediu și lung, cu predilecție pentru România și Republica Moldova?

Gabriela Vila: Cel mai important este să avem o comunicare cât mai bună cu fermierii și distribuitorii. Așa cum menționam anterior, repoziționarea strategică a ADAMA înseamnă că nu vrem să vorbim doar despre soluțiile pentru protecția plantelor, ci și despre fermierul însuși, cu întreg universul lui de provocări și aspirații. Promisiunea ADAMA este că fermierul va primi întotdeauna soluțiile cele mai adecvate nevoilor sale reale prin sinergia care se creează între ceea ce el își dorește, realitatea de pe teren, expertiza specialiștilor ADAMA în domeniu, relația personală și relevantă cu aceștia.

Totodată, în întreaga lume, inovația și tehnologia vor reprezenta motorul revenirii economice. Tocmai de aceea, inovarea este un obiectiv-cheie pentru noi: ne dorim o agricultură bazată pe date, pe bioștiința agricolă, pentru a crește producția și a scădea costurile; de asemenea, vrem să ne axăm pe automatizare pentru a crește viteza, consistența și capacitatea de producție și, nu în ultimul rând, să ne concentrăm pe eficientizarea logisticii și a aprovizionării, din câmp până la consumator.

 

Cum arată din punctul dvs. de vedere un plan de revenire și reziliență în domeniul agribusiness în contextul discuțiilor intense de la nivel european?

Gabriela Vila: Facem parte din Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România, alături de care avem o voce comună în relația cu autoritățile pentru a susține fermierul român. Considerăm că în ceea ce privește agricultura, investițiile ar trebui să se concentreze pe sistemele de irigații, întrucât lipsa precipitațiilor afectează semnificativ fermierii din România.

 

„Când faci lucrurile din pasiune, rezultatele vin întotdeauna”

 

Sunteți una dintre doamnele care demonstrează că femeile au un potențial de conducere și administrare egal cu cel al bărbaților. Din punctul dvs de vedere, ce calități și aptitudini sunt necesare pentru a ajunge în top managementul unei companii multinaționale?

Gabriela Vila: Numărul femeilor implicate în agricultură a crescut încet în ultimii ani, iar ultimele date arată că aproximativ 30% din fermele Uniunii Europene sunt gestionate de o femeie. România se situează în partea superioară a clasamentului, peste media europeană, ajungând la 34%. În prezent, nu cred că domeniul agribusiness mai poate fi etichetat drept un domeniu exclusiv al bărbaților. În acest sector sunt multe femei cu calități reale de leadership, care pot construi și conduce echipe de succes. Consider că barierele dintre femei și bărbați sunt astăzi mai mici decât în trecut, iar femeile s-au obișnuit să aibă o atitudine care să împiedice apariția unor astfel de bariere. În ADAMA există un mediu optim de dezvoltare profesională pentru femei – spun asta din proprie experiență: femeile sunt încurajate să muncească în echipă și motivate să-și depășească limitele, acest lucru explicând fidelitatea echipei și dezvoltarea în timp.

 

Ce vă mulțumește cel mai mult din ceea ce ați concretizat în acești ani, pe plan profesional?

Gabriela Vila: Sunt una dintre acele persoane foarte norocoase care muncește din pasiune și în fiecare zi are șansa să facă ceea ce-i place – asta cred că este principala mea mulțumire. Când faci lucrurile din pasiune, rezultatele vin întotdeauna.

 

Aveți vreun regret? Dacă da, care ar fi acela?

Gabriela Vila: Așa cum v-am spus, am avut în trecut un proces de reflecție privind drumul meu profesional, iar alegerile făcute mi-au confirmat că am luat decizia corectă. Un om care muncește din pasiune nu poate avea regrete.

Dincolo de aspectele profesionale, ce înseamnă ADAMA Agricultural Solutions pentru dumneavoastră?

Gabriela Vila: Pentru mine, ADAMA nu este doar locul meu de muncă, ci locul în care pasiunea mea se poate manifesta. Vorbind și din experiența anterioară actualei mele funcții, ADAMA mi-a oferit mereu o independență în a-mi exercita rolul, precum și un spațiu pentru creativitate. Filosofia ADAMA este una antreprenorială, iar asta s-a potrivit foarte bine cu modul în care acționez.

de Ligia VORO & Ioan ȘANDOR

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Corteva Agriscience lansează Sclerotinia Protector, o nouă tehnologie în cultura de rapiță

Articolul următor

First global e-mobility ranking

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share