Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum se pot reduce facturile tuturor consumatorilor cu 40-59%, fără subvențiile promise?

Creșterea prețului gazelor și a energiei electrice, prognozată de Asociația Energia Inteligentă încă de la începutul anului, i se dă în momentul de față diferite cauze, bineînțeles toate externe: ”așa se întîmplă în toată lumea”, ”rușii, americanii, ungurii, UE etc. sunt de vină”, oricine altcineva în afară de noi. Dacă nu este întreaga lume vinovată de ce se întâmplă în România, atunci este vinovată ”liberalizarea”, nu modul în care a fost pregătită aceasta în ultimii 10 ani, nu faptul că am devenit net imporatori de energie (48% din energia României vine din import, cu atingerea unui procent de 73% în doar 10 ani dacă continuăm politica actuală), nu din cauza politicilor energetice, nu din cauza incompatibilității dualității administrator în societățile din energie – funcționar public, nu din cauza lipsei de profesionalism și viziune etc.

 

În urmă cu 9 ani Guvernul României a agreat cu Banca Mondială, FMI și Uniunea Europeană de liberalizare a pieței energiei (gaze naturale, energie electrică și energie termică), dar doar după parcurgerea unui proces care avea ca scop:

  • Pregătirea consumatorilor prin programe de diseminare (urmau să fie pregătiți consumatorii, pentru piața liberă prin cele 55 de programe naționale de diseminare a informațiilor specifice pieței libere, cuprinse în înțelegerile internaționale) – acțiune nerealizată.
  • Restructurarea instituțiilor care urmau să asigure funcționalitatea pieței libere ANPC, Consiliul Concurenței, ANRE – acestea urmau să fie depolitizate, profesionalizate și eficientizate – acțiune nerealizată.
  • Înființarea unei Entități pentru Soluționarea Alternativă a Litigiilor, entitate care să medieze conflictele comerciale dintre consumatori și furnizori, în condițiile în care nici una dintre entitățile existente nu are această posibilitate în prezent– acțiune nerealizată.
  • Realizarea unei strategii de diminuare a sărăciei energetice și protejarea a consumatorilor vulnerabiliacțiune nerealizată.
  • Dereglementarea prețului (creșterea treptată a prețului) acțiune realizată.

Astfel, se poate observa că acțiunea de liberalizare a pieței în ultimii 8 ani s-a redus la o singură direcție – creșterea prețului la energie, creștere de care a beneficiat în primul rând STATUL și anumiți furnizori – ”băieți deștepți”.

Cei care au favorizat acest demers au fost anumiți funcționari publici și demnitari, care au ocupat locuri în conducerile companiilor din energie, răsplătiți cu sume importante direct proporționale cu profiturile realizate de aceste companii și care au avut ca interes – creșterea prețului, care să ducă la creșterea profiturilor și, respectiv, la creșterea sumelor de bani pe care le puteau încasa. Această cauză trebuie eliminată prin interzicerea practicii cumului de funcții și administrator în societățile de stat.

Reducerea capacității de producție a energiei electrice (prin închiderea unor capacități) și gaze naturale (prin depletarea naturală a zăcămintelor de gaze), coroborată cu  lipsa punerii în producție a noi capacități, din cauza unor politici energetice ineficiente, a adus România în situația existenței unei discrepanțe între cerere și ofertă, care are perspectiva de a se adânci în viitor. Aceasta cauză, care în viitor se va accentua mult, trebuie eliminată prin stimularea investițiilor puternice și rapide în capacități de producție a energiei electrice, gaze naturale etc.

Acestor cauze sistemice s-au adăugat în ultimul an și alte cauze punctuale:

  1. Creșterea importurilor de gaze urmare a creșterii consumului și a scăderii producției în 2021 (declinul natural al zăcămintelor a adus o scădere a producției față de anul trecut cu cca. 6%),
  2. Introducerea măsurii administrative de către autortăți – Gas Release Program (GRP) care a determinat explozia exportului de gaze naturale (exportul de gaze în iarnă 2020/2021 au fost de cca 10%).
  3. Exporturile au determinat creșterea importurilor în România. Dacă exporturile au fost realizate pe baza unor contracte pe termen mediu, importurile au fost retalizate pe termen scurt la prețuri mai ridicate (difența între prețul gazelor importate și cele exportate în anul 2020 a fost de cca 12%, respectiv am cumpărat din import mai scump cu cca.12% față de prețul cu care le-am exportat).
  4. GRP a determinat un fals deficit de gaze, producătorii fiind obligați să nu vândă gaze pe termen lung, practic să blocheze o treime din gazele de pe termen lung.
  5. Nepublicarea rapoartelor privind prețurile medii în România de către ANRE a creat falsa opinie că prețurile unor produse marginale în piață sunt prețurile medii în piață și a determinat ca unii furnizori sau consumatori să accepte plata unor prețuri mari pe gaze achiziționate, chiar dacă prețul mediu al gazelor achiziționate în luna respectivă era mult mai mic. (Pretul mediu de achiziție al gazelor marfă în luna august 2021 era de cca. 100 lei/MWh. Acest preț nu a fost prezentat public și s-a vehiculat că prețul de achiziție este cel cu care se tranzacționau gazele în luna august 2021 pe BRM și anume 220 lei/MWh, astfel consumatorii au înțeles să accepte contracte de achiziție de peste 220 lei/MWh). 
  6. Schimbarea politicii GAZPROM în materie de livrare a gazelor naturale pe timpul verii, atunci când practica acestei companii în ultimii 20 de ani era să ofere gaze suplimentare și ieftine Europei, a determinat începând cu luna mai 2021, o îngrijorare la nivelul multor țări europene și o goană după orice gaz disponibil, aspect soldat cu accentuarea creșterii prețului la gaze, inclusiv a gazelor achiziționate pe termen scurt care intrau în România.
  7. Schimbarea fluxurilor gazelor în Balcani a dus la mutarea punctului principal de import al gazelor în România pe partea de vest, la granița cu Ungaria. Un punct insuficient ca și capacitate de import care să asigure cantitățile de gaze pentru cererea din România, dar și un punct prin care gazele care ajung în România sunt la un preț mai ridicat decât se întâmpla în celelalte puncte. Această situație creează o reală îngrijorare în alimentarea cu gaze a României iarna viitoare, care a determinat panica în rândul furnizorilor, aspect extrem de vizibil în prețul cu care se tranzacționează gazele pentru Q4 2021 / Q1 2022.
  8. Politici publice neadecvate, de creștere a cererii de gaze naturale în contextul lipsei efective a resursei de gaze și de stimulare a importurilor.
  9. Speculații ale furnizorilor care au profitat de haosul existent în prezent pe piață impunând prețuri mari și clauze contractuale păguboase consumatorilor.

 

Ieșirea din această situație presupune abordarea diferențiată a eliminării cauzelor, în regim de urgență diminuarea facturilor pentru următoarele zile prin măsuri specifice și imediat după trecerea acestei ierni eliminarea cauzelor sistemice care au determinat creșterea prețurilor:

 

  1. Măsuri urgente de reducere a prețului energiei
Cauzele creșterii prețului la gaze Măsuri propuse Potențiala reducere a prețului la gaze marfă (%)
Deficit de gaze iarna 2021/2022 ·       Stimularea contractării de gaze în perioada imediat următoare pentru a crește cantitățile de gaze din depozitele de înmagazinare

·       Stimularea contractării de gaze pentru iarna 2021/2022

·       Strategie privind asigurarea securității eneregtice a României prin contracte pe termen lung de import

 

 

 

15-30%

 

 

GRP a creat o falsă criză pe piața de gaze ca urmare a discrepanței artificiale între cerere și ofertă ·       Suspendarea GRP pentru perioada de iarnă și regândirea acestuia sub forma unor Best Practice, obligatorii a fi realizate la nivelul fiecărui producător pentru a crește lichiditatea pieței românești

 

 

 

6-10%

Lipsa informațiilor privind prețurile medii de vânzare a gazelor naturale ·       Impunerea de către Parlament a respectării legislației în vigoare de către ANRE privind publicarea datelor privind prețurile medii lunare

·       Completarea legislației cu obligarea ANRE să publice săptămânal prețuri medii pentru gazelle achiziționate pe piața en-gros și en-detail

 

 

 

*

Speculații ale furnizorilor ·       Controale la furnizori pentru a depista măsurile abuzive din piață pe care aceștia l-au practicat în raport cu consumatorii

·       Impunerea unui model de impozitare progresist al supraprofiturilor

·       Impunerea obligativității publicării adaosului practicat de furnizori

 

 

 

*

Fiscalitatea mare ·       Reducerea temporară a TVA

·       Suspendarea temporară a accizelor

19%
Sărăcia energetică ·       Măsuri de stimulare a reducerii pierderilor de energie și creșterii eficienței energetice

·       Contracte de performanță energetică

 

 

*

*) nu s-a putut estima

După aplicarea acestor metode și urmărirea modului în care piața va reacționa ar fi trebuit să trecem la următorul nivel de protejare a consumatorilor: subvenționarea temporară a consumatorilor – o modalitate care să creeze reducerea impactului creșterii prețului asupra consumatorilor.

În situația în care după aplicarea elementelor prezentate anterior, impactul prețurilor continuă să se răsfrângă asupra consumatorilor se poate lua în considerare și plafonarea prețurilor pentru o perioadă scurtă de timp și printr-o metodă care să-și atingă scopul efectiv (fără să se transforme într-un avantaj pentru furnizori și să nu aibă nici un efect asupra comsumatorilor pe termen mediu, așa cum s-a întâmplat prin OUG 114, GRP) și fără să aducă un impact semnificativ asupra investițiilor, respectiv să creeze riscul unor evoluții defavorabile a prețului energiei pe termen lung.

 

  1. Măsuri sistemice pe termen lung de reducere a prețului energiei
  • Pregătirea consumatorilor prin programe de diseminare pentru consumatori
  • Restructurarea instituțiilor care trebuie să asigure funcționalitatea pieței libere – ANPC, Consiliul Concurenței, ANRE – prin ample măsuri de depolitizate, profesionalizate și eficientizate
  • Înființarea unei Entități pentru Soluționarea Alternativă a Litigiilor, entitate care să medieze conflictele comerciale dintre consumatori și furnizori, în condițiile în care nici una dintre entitățile existente nu are această posibilitate în prezent
  • Realizarea unei strategii de diminuare a sărăciei energetice și protejarea consumatorilor vulnerabili
  • Strategii de construire în regim de urgență a noi capacități de producție energie electrică, energie termică, de dezvoltare a capacităților de producție gaze on și offshore
  • Definirea unui nou model energetic în concordanță cu cerințele prezente și viitoare care să asigure necesarul energetic românesc în următorii 50 de ani în concordanță cu constrângerile sociale, de mediu etc.

 

România trebuie să accepte că sistemul românesc energetic nu mai face față cerințelor prezente și viitoare, este dependentă de sursele de import și trebuie să creioneze urgent strategii clare și realiste de Securitate Energetică și de definire a unui Nou Model Energetic Național, în contextul evoluțiilor viitoare.

Material realizat de Asociația Energia Inteligentă

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

 .lumen, care produce ochelari pentru nevăzători, premiat într-o competiție globală 

Articolul următor

Telekom Romania Mobile Communications a anunțat echipa completă de top management

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share