Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Metroul de Cluj va costa 1,7 miliarde euro

Traseul agreat a fost propus în urma realizării forajelor geotehnice în 42 de puncte I Foto: Geostud

Municipalitatea a organizat o dezbatere publică având ca temă alternativa finală a planului urbanistic zonal și a studiului de fezabilitate (SF) pentru proiectul de metrou – tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Bonțida, în vederea obținerii avizului de mediu. Etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid vizează magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre ele.

Componenta 1 este magistrala I de metrou, din Cluj-Napoca și Florești. Alternativa finală a planului și raportul de mediu pot fi consultate la Agenția de Protecție a Mediului. Coordonatorul proiectului, Ionel Oprea, a precizat că proiectul a trecut de nivelul SF și selecției opțiunilor pentru tipul de transport, fiind executat de asocierea SWS Engineering (Italia) Systra (Franța), Metrans (România).

Prima fază a metroului va implica 800 de milioane de euro, principalele surse indicate de proiectanți fiind Planul Național de Redresare și Reziliență – 300 de milioane, Programul Operațional Transporturi – 260 de milioane, credite finanțate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Opțiunea a fost de realizare a unui metru ușor, pe șine, cu 19 stații subterane, în prima fază pe relația Câmpului – Sopor, cu 9 stații, ulterior cu prelungiri spre Florești, respectiv Bd. Muncii. Costul magistralei e estimat la 1,7 miliarde de euro, adică 82 milioane euro/km, față de 100 milioane euro/km la București.

“Numărul călătorilor transportați la Cluj va fi asemănător cu al metroului din Lille (cu zonă metropolitană de 1,1 milioane de locuitori, n. red.). Metroul va scădea numărul mașinilor din oraș cu 29.000 pe zi până în 2030. Prima fază poate fi funcțională în decembrie 2026, cu condiția existenței unui cash flow permanent, altfel se ajunge la depășirea graficului, blocarea lucrărilor sau returnarea banilor” – Ionel Oprea, project manager Metrans

Societatea de administrare ar urma să aibă în subordine 515 angajați, fiind operată de Compania de Transport Public Cluj-Napoca, de Metrorex București sau de o companie desemnată prin licitație internațională.

“La dezbatere s-a prezentat un proiect picat ca din lună, în care nu există piedici birocratice, solul nu se surpă niciodată – deși se sapă gropi cât două tribune ale Cluj Arena, nu există țevi de apă și gaz care să încurce, iar stația de transformare de înaltă tensiune (110 kV) din Piața Mărăști se rezolvă. Pentru un amărât de parking, Primăverii 20, cu nițică săpătură deschisă și oleacă de ciment, s-a depășit termenul cu 16 % (două luni în plus la o lucrare mică de 18 luni)” – Răzvan Radu, cercetător și inginer

Geostud București a stabilit 42 de puncte de foraj, iar în baza analizelor de laborator s-a ales varianta agreată de traseu. Ca proiectant a fost desemnat asocierea SWS, în ciuda contestației consorțiului Metroul SA – Padeco.

Total
7
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Linia de tramvai ce leagă Calea Aradului de Nufărul, gata în procent de 80%

Articolul următor

Industria serviciilor de business: “A scăzut presiunea pe Cluj sau Timișoara”

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
7
Share