Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Adina Țimonea, manager Agenția TAS: Ce este o „marcă înregistrată” și ce rol are în dezvoltarea unei companii?

Hot Pixel Studio

În condițiile în care înregistrarea unei mărci devine un subiect tot mai de interes în mediul de afaceri din România, am dorit să aflăm mai multe despre acest domeniu și despre potențialul său pentru dezvoltarea unui business. Astfel, împreună cu Adina Țimonea, managerul Agenției TAS, am dorit să lămurim în detaliu rolul proprietății intelectuale la nivelului unei companii și beneficiile obținute prin protecția mărcilor, drepturilor de autor sau brevetelor.

  1. Care este rolul proprietății intelectuale la nivel de business?

În cadrul unei companii, proprietatea intelectuală are rolul de proteja creațiile intelectuale, fie că vorbim de un logo, un brand, o idee, o metodă și de a ajuta la creșterea imaginii acesteia. Prin protejarea drepturilor de proprietate intelectuală, societatea își poate promova produsele și serviciile pe piața locală sau internațională, fără a avea riscul de a i se interzice comercializarea acestora sub un anumit brand.

Practic, la nivel de business, proprietatea intelectuală este indispensabilă, deoarece prin protejarea și înregistrarea brandului și a produselor sau a serviciilor pe care business-ul le oferă, se asigură antreprenorilor o stabilitate în mediul concurențial. Ea facilitează acoperirea de segmente noi de piață și contribuie la fidelizarea consumatorilor.

Nimeni nu își dorește să investească într-o afacere expusă din punct de vedere al proprietății intelectuale, fiindcă asta ar însemna pierderea din start a tuturor eforturilor și a capitalului investit, la care se pot adăuga chiar despăgubiri pentru încălcarea proprietății intelectuale care aparține altcuiva.

  1. Sunt educate companiile din România în privința acestui subiect? Există diferențe pe care le-ați observat în comparație cu alte țări?

La nivel național, consider că este nevoie de conștientizare și o oarecare educație în domeniul proprietății intelectuale și a beneficiilor care rezultă ca urmare a protejării brand-urilor, invențiilor, desenelor sau drepturile de autor.

Avantajul cel mai mare al înregistrării acestora la oficiile competente este faptul că poți să interzici altei persoane fizice sau juridice utilizarea unui semn identic sau asemănător și să retragă de pe piață orice produs sau serviciu care se promovează sub numele respectiv. Persoana care deține o marcă se bucură de toate prerogativele unui drept de proprietate, astfel că poate să dea în judecată pe oricine îi încalcă acesta drept.

Conform raportului din 2020 cu privire la numărul de mărci înregistrate la nivel european, pe primul loc se află Germania, cu un număr de peste 22.000 mărci înregistrate, urmată de Italia, Spania, Franța și Olanda. Spre deosebire de acestea, la nivelul României se poate observa doar de curând o creștere cu privire la protejarea proprietății intelectuale. Totuși, mai mult sau mai puțin din necesitatea, ea va lua amploare în următorii ani. În țara noastră s-au depus 368 de cereri de brevet și 10.866 cereri de marcă în anul precedent, fără a fi luate în calcul cererile depuse direct la oficiile europene, care oferă protecție și în România.

  1. Ce pași de bază trebuie să urmăm pentru a ne proteja business-ul?

În primul rând, protecția business-ului înseamnă protejarea denumirii, altfel spus a numelui sub care comercializăm și promovăm produsele sau serviciile. Acest lucru se poate face prin înregistrarea brand-ului la unul dintre oficiile competente, cum ar fi la OSIM, sau la Oficiul European, cu ajutorul unui consilier în proprietate intelectuală.

În cazul în care dorim să protejăm o invenție, există anumite condiții pentru brevetare, invenția trebuind să aibă caracter de noutate, să presupună un pas inventiv și să fie susceptibilă de aplicare industrială. Brevetarea unei invenții este un proces de durată, între 2-4 ani, însă protecția provizorie a unei invenţii pentru care s-a depus o cerere de brevet se obţine imediat după publicarea acesteia în Buletinul Oficiului.

Există numeroase alte modalități prin care un business poate își poate proteja proprietatea intelectuală și poate profita de pe urma acesteia, toate putând fi identificate printr-un audit de specialitate.

  1. Care sunt beneficiile înregistrării unei mărci?

În primul rând, înregistrarea unei mărci conferă un drept exclusiv titularului de marcă. Acest lucru înseamnă că proprietarul poate cere instanței judecătorești competente interzicerea folosirii de către terți a unui semn identic cu marca în activitatea lor comercială, pentru toate acele produse sau servicii identice cu marca înregistrată. Pe de altă parte, titularul poate și autoriza folosirea mărcii de către un terț în schimbul unei plăți.

În al doilea rând, termenul de valabilitate al unei mărci protejate este de 10 ani. cu posibilitate de reînnoire nelimitată în timp. În al treilea rând, marca înregistrată ajută la protecția imaginii obținute ca urmare a valorificării sale, la distingerea serviciilor și produselor de cele ale competitorilor, la protecția împotriva contrafacerii și a fraudei.

Nu în ultimul rând, beneficiile înregistrării unei mărci la nivel european sunt reprezentate de timpul redus de înregistrare, taxa unică și protecția oferită pe toate cele 27 state membre UE, printre care și România.

  1. Este procesul de înregistrare a unei mărci unul complicat? Cum se desfășoară acesta?

Procesul de înregistrare al unei mărci poate deveni complicat dacă nu sunt analizate și folosite toate informațiile necesare. Practic, clientul vine la agenția noastră fizic sau prin intermediul online, cu un logo și cu denumirea mărcii pentru care se dorește protecția.

După ce toate detaliile sunt rezolvate, se depune o cerere de înregistrare a mărcii la OSIM sau la Oficiul European. Pentru înregistrarea unei mărci naționale procesul durează până la 8 luni de zile, iar în cazul în care se dorește înregistrarea unei mărci la nivel European, termenul este de 4 luni.

Înaintea demarării procesului, agenția noastră face o verificare amănunțită, pentru a elimina riscul unei identități sau similarități între marca pentru care se dorește înregistrarea și o posibilă marcă anterioară deja înregistrată. După ce Oficiul publică marca în Buletinul Oficial și clientul primește decizia de admitere a acesteia, începe termenul de 2 luni în care orice persoană interesată poate formula opoziție mărcii. În cazul în care nu se face opoziție la marcă în cele 2 luni, se poate achita taxa de eliberare a certificatului de înregistrare a mărcii și clientul poate să se bucure de protecția oferită pe 10 ani, cu posibilitate de reînnoire nelimitată.

  1. Ce poate constitui o marcă UE?

Pot constitui mărci UE toate semnele, în special cuvintele sau desenele, cifrele, sunetele, culorile, literele, forma produselor sau forma ambalajelor. Pentru înregistrarea unei mărci UE, este necesar ca ea să nu descrie ceea ce vindeți, adică să nu fie descriptivă, și să aibă un caracter distinctiv pentru consumatori, pentru ca aceștia să poată recunoaște semnul dumneavoastră și să-l distingă de cel al altor competitori de pe piață.

  1. Ce reprezintă un brevet și care sunt demersurile de înregistrare a acestuia?

Înregistrarea unui brevet oferă titularului drepturi exclusive asupra invenției pentru o perioadă de timp de până la 20 de ani, cu condiția achitării taxelor de menținere. Alte persoane nu pot utiliza, oferi spre vânzare, vinde sau importa un produs sau un proces bazat pe invenția brevetată. Puteți acorda altcuiva permisiunea temporară de a utiliza invenția printr-un acord de licență de brevet sau puteți vinde brevetul altcuiva. Nu se poate reînnoi un brevet după expirarea acestuia.

Pentru brevetarea unei invenții în România, se va realiza prima dată o cercetare documentară pentru a vedea dacă invenția îndeplinește condițiile de noutate și dacă poate fi protejată. Ulterior, se va depune cererea efectivă de înregistrare a brevetului, urmată de publicarea cererii de brevet de către OSIM, care se face după un termen de 18 luni de la data depozitului. După ce trece termenul de publicare, se începe examinarea brevetului, prin care se stabilește dacă invenția îndeplinește condițiile prevăzute de lege. Examinarea unui brevet durează 30 de luni de la data de depozit a cererii.

În general, cunoștințele necesare respectării procedurilor de brevetare au o complexitate crescută și de aceea este recomandat să apelați la specialiști înainte de a depune o cerere de brevet. Ulterior, nu se poate interveni cu modificări decât în condiții excepționale.

  1. De ce am patenta ceva, altfel spus care sunt avantajele obținute?

Avantajul net este posibilitatea ca titularul unui brevet să interzică oricui să vândă, să producă, să importe și să comercializeze sub orice formă produsul care face obiectul protecției, pe întreg teritoriul în care este aplicabilă. Astfel, el poate să valorifice brevetul prin licențiere, prin cesiune sau prin folosirea acestuia în negocieri și în transferul de tehnologii.

În lipsa unui brevet, ești expus în fața măsurilor de încetare a folosirii produselor și chiar împiedicat să îți desfășori activitatea.

  1. Cum ne putem asigura că valorificăm la maximum proprietatea noastră intelectuală?

Cel mai bun mijloc pentru a verifica dacă proprietatea intelectuală este valorificată este prin intermediul efectuării unui audit. Un audit de proprietate intelectuală este o revizuire sistematică a drepturilor deținute, utilizate sau achiziționate de o companie, astfel încât să fie evaluate și gestionate riscurile, să fie remediate problemele și să se implementeze cele mai bune practici în gestionarea activelor de proprietate intelectuală.

Auditurile contribuie semnificativ la evaluarea, conservarea și îmbunătățirea proprietății intelectuale prin corectarea defectelor în diferite forme și prin punerea în funcțiune a activelor neutilizate. Mai mult, ele ajută la identificarea riscurilor din domeniu și la implementarea celor mai eficiente practici pentru managementul proprietății intelectuale.

TAS este o agenție specializată în domeniul proprietății intelectuale, membră a Asociației Internaționale de Protecție a Proprietății Intelectuale (AIPPI),  care se ocupă cu înregistrarea de mărci la nivel național și internațional, asistență în înregistrarea de brevete la OSIM sau la nivel european, înregistrarea de desene și drepturi de autor, precum și asistență de specialitate în rezolvarea disputelor cu privire la drepturile de proprietate intelectuală.

Agenția are un portofoliu de peste 1500 mărci naționale înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, peste 500 de mărci înregistrate la nivel european și internațional și o activitate prolifică în domeniul protecției drepturilor de autor și a brevetelor. Echipa TAS este formată din avocați specializați în domeniul proprietății intelectuale și în dreptul comercial, cu o vechime de peste 12 ani în domeniu, precum și consilieri în proprietate industrială.

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

O nouă bază sportivă pe Calea Clujului în Oradea

Articolul următor

Sorina Florescu, noul Head of Marketing al CTP Romania

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share