Bucureștiul deține două treimi dintre angajații din industriilor serviciilor pentru afaceri din țara noastră, departe de orașe precum Cluj-Napoca, Brașov sau Sibiu.
Raportul anual al industriei, realizat de PricewaterhouseCoopers România (PwC) și de Asociația Business Service Leaders (ABSL), consemnează că aceasta a încheiat 2020 cu venituri totale de 9 miliarde de euro, estimându-se o urcare de 5% pentru 2021. 53% dintre aceste companii sunt afectate de criza sanitară și economică, ascuțind competiția.
“Industriile din studiul nostru cumulează 48.000 de angajați și o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de euro. 60% dintre aceștia sunt concentrați în București, abia apoi în orașe precum Iași, Cluj-Napoca, Brașov sau Sibiu”, remarcă Francesca Postolache, partener în PwC România.
“Pentru 59% dintre companiile chestionate, cifra de afaceri a crescut comparativ cu 2019, 14% au înregistrat o scădere. Creșterea vine din noi arii de business, majorarea cererii externe și planuri de restructurare ale marilor companii. Multe companii aduc noi procese în România și investitori interesați. Este nevoie să ne gândim deja la următorul pas pentru dezvoltarea industriei, prin creșterea ponderii serviciilor complexe, cu valoare adăugată mai mare, din portofoliul companiilor”, susține Ciprian Dan, președintele ABSL.
Printre cele mai mari riscuri percepute se numără disponibilitatea personalului, mediul economic și socio-politic, legislația și politica de taxe, competiția. “Găsirea angajaților calificați este cea mai mare provocare în timpul pandemiei. Limbile străine, mai ales germana sau cele mai puțin vorbite (olandeză, nordice) rămân principalul criteriu de angajare. În companiile din industrie se folosesc în medie opt limbi străine pentru livrarea serviciilor, dar numărul acestora poate crește. Avem companii în care se vorbesc și 30 de limbi”, spune oficialul ABSL.
Telemunca din afara țării, permisă doar cu restricții
65% dintre companiile chestionate se vor întoarce în birouri în 2022, 12% plănuiau să se întoarcă în trimestrul IV din 2021, înainte de venirea valului 4, în timp ce 22% s-au întors în trimestrul III. Printre criteriile de care depinde întoarcerea se numără creșterea ratei de vaccinare, scăderea numărului de cazuri, ridicarea stării de urgență.
Cei care vor lucra de acasă vor veni la birou pentru întâlnirile cu echipa, evenimentele companiei sau programe de training. 64% dintre respondenții care acum lucrează în telemuncă vor activa de la birou 5-10 zile/lună, 25% mai mult de 10 zile, 11% sub 5 zile. 70% dintre companii spun că telemunca se poate desfășura numai din România, iar 22% permit munca de oriunde, cu anumite restricții.
67% vor practica munca în sistem hibrid, cu un plan bine stabilit, 30% în sistem hibrid, lăsând la alegerea angajaților zilele în care vor lucra de la birou. Acum angajații a 84% dintre companii lucrează de acasă, 12% de la birou, 4% de oriunde.
46% dintre companiile industriei consideră că procesul de recrutare este mai dificil de realizat online și ia mai mult timp, 36% apreciază recrutarea virtuală ca fiind superioară. Printre beneficiile recrutării online se numără simplificarea proceselor, accesul către un număr mai mare de potențiali candidați și flexibilitate crescută datorită muncii la distanță.
Majoritatea companiilor și-au “conservat” spațiile de birouri
“Chiar dacă a fost an pandemic, 80% dintre companii au mărit salariile în 2021, cu o medie de 6,4%. 50% dintre companii oferă bonusuri fixe, iar 67%, de performanță”, afirmă Postolache. 70% dintre companii și-au păstrat spațiile de birouri de la debutul pandemiei, 23% au scăzut suprafața, doar 7% înregistrând creșteri. Spațiile s-au adaptat regulilor și au fost folosite în special pentru întâlnirea echipelor.
În 87% dintre companiile industriei, vârsta medie este de 25-34 ani, cazurile de reconversie din alte domenii fiind mai rare la angajații de peste 35 de ani, recunosc reprezentanții ABSL. Pandemia a crescut loialitatea angajaților, rata medie a plecărilor fiind de 17% în primele șapte luni din 2021, față de 26% în 2019. 43% dintre companii folosesc subcontractori sau freelanceri când volumul de muncă se majorează.
“Este clar că serenitatea și predictibilitatea mediului de lucru dinaintea pandemiei sunt de domeniul trecutului, specia umană nu poate continua să existe eminamente virtual și va avea nevoie de interacțiune directă pentru a evolua. Cei care refuză adaptarea suferă, însă cei care găsesc în asta o oportunitate vor prospera” spune Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte al ABSL.
Studiul a fost realizat în perioada august-septembrie, pe 68 de companii. ABSL adună 70 de companii din domeniile Shared Services Center, Business Process Outsourcing, Information Technology Outsourcing, Research and Development. Industria serviciilor de business are 179.000 de angajați în țară.