Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Dumitru Chisăliță: Carnajul furnizorilor, motiv de a acoperi creșterile de preț la gaze

Într-o analiză a Asociației Energia Inteligentă, apreciam că în luna noiembrie 2021, din cauza modului defectuos în care a fost făcută Legea Plafonării și Compensării, votată de toți parlamentarii și promulgată de Președintele României, în pofida opoziției  unor entități, inclusiv a Asociației Energia Inteligentă, conform legii cca. 85 – 90% dintre consumatorii casnici de gaze nu vor primi compensație și nu li se va plafona prețul la gaze.

Începând cu luna noiembrie 2020 în mai multe analize ale Asociației Energia Inteligentă semnalam opiniei publice că urmează creșteri ale prețului, indicând cauzele și propunând aprobarea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, ignorate de autorități. Astăzi nu putem afirma că nu am știut!

Ceea ce era mai mult ca previzibil, s-a întâmplat, prețul gazelor în luna noiembrie 2021 conform INS, care a luat în calcul măsurile privind plafonarea și compensarea, conform metodologiei expuse, a fost o creștere a prețului de 49,4%.

Cu alte cuvinte cu tot cu plafonarea/compensarea facturilor la gaze în luna noiembrie 2021, s-a produs o creștere a prețului gazelor față de anul trecut în medie cu 49,4%. Această creștere este regăsită în facturile de astăzi ale românilor.

Dar românii aveau alte așteptări, au fost mințiți că prin plafonarea prețului la gaze, nu vor exista creșteri față de anul 2020. Realitatea este alta, prețurile din facturi au crescut cu tot cu plafonare și compensare. Atunci când adevărul a ieșit la suprafață că acea lege a fost făcută prost, s-a aruncat pe piață un alt neadevăr, cum că legea este bună, dar, de fapt, legea nu a fost aplicată de către ”hoții” de furnizori.

Previzonam la aparitia Legii Plafonarii că: “Măsurile aprobate prin legea plafonării prețului pentru energie electrică sunt mai mari decât cele pe gaze, deși ponderea costului cu energia electrică este mai mică și astfel în fapt oamenilor li se dă un ajutor mult mai mic decât li se promite și decât își imaginează aceștia.

Este un joc de imagine care să arate publicului câți bani s-au acordat pentru energie electrică și să se piardă din discuție faptul că banii care trebuie plătiți de consumatori pentru gaze sunt foarte mulți și pentru care nu se acordă o subvenție importantă.

Dar de ce toată această mascaradă.

În ultimii ani facturile la energie au devenit instrumentul pentru a strânge bani de la oameni la bugetul de stat. Constatarea sociologică că românii nu suportă creșterile de taxe și impozite, și mai ales că acei conducătorii care au făcut-o, sunt șterși definitiv din politică, indiferent de ce au luat acele decizii, s-a ”inventat” colectarea de bani la buget prin creșterea prețului la energie, mai ales că aici ai pe cine să dai vina – multinaționale și Rusia – ambele detestate de români. Este adevărat că această metodă, i-a luat prin surprindere pe conducători în anul 2021, când prețurile au crescut și pe plan internațional și astfel i-a făcut să declare că asistăm la o ”situație atât de complicată cum nu a mai fost în ultimii 15 ani”.

Cu alte cuvinte apreciem, că în mod premeditat, prețurile la gaze au fost crescute pe piața din România începând din anul 2020 prin introducerea de autorități a unei modificări în legislație (Gas Release Program), prin care să se creeze o falsă cerere a gazelor mai mare decât oferta și astfel să crească prețul gazelor naturale în România. Este important să vedem statisticile care arată că în anul 2020 când prețurile în Europa scădeau, în România acestea creșteau. În a doua parte a anului 2021 când deja prețurile la gaze în România erau pe trend de creștere de 6 luni, a început să crească prețul și în Europa, motiv ideal pentru autorități de a găsi din nou un vinovat – ”creșterea prețurilor pe plan mondial”.

Al doilea moment în care autoritățile au ”tras” prețul în sus a fost chiar prin legea plafonării, atunci când au impus un preț de referință de 370 lei/MWh, preț mai mare de 2,4 ori mai mare decât prețul anului trecut și de 1,8 ori mai mare decât prețul din septembrie 2021.

Anul trecut dintr-un preț mediu de 153 lei/MWh, apreciem că  statul încasa prin toate formele posibile (taxe, impozite, supraimpozite, dividende, supradividende, tarife practicate de alte entități de stat, redevențe etc.) cca. 70 lei/MWh (45%), anul acesta la un preț impus de stat de 370 lei/MWh (prețul pe care l-a impus statul în piață) apreciem că statul câștigă cca. 240 lei/MWh (64%).

Carnajul asupra furnizorilor promovat în prezent este doar o nouă modalitate de a se ascunde de fapt proiectul real, acela de procurare a surselor la bugetul de stat de la cetățeni prin intermediul facturilor de energie, în condițiile promisiunii că nu vor crește taxele și impozitele.

Mitul tuturor facturilor greșite, realizate de furnizor este acoperirea perfectă pentru a masca încă o dată adevăratul beneficiar al acestor scumpiri.

Analizând facturile emise în lunile noiembrie – decembrie 2021, primite la Asociație, de la consumatorii casnici, am constatat că majoritatea furnizorilor le-au întocmit conform legii. Au existat furnizori care, datorită faptului că Normele de aplicare a legii au fost întârziate de către autorități, au emis până la apariția acestor Norme, în mod legal, facturile fără a conține plafonarea/compensarea prețului la gaze, anunțând Ministerul Energiei și ANRE asupra faptului că după apariția Normelor de aplicare, vor modifica softurile și vor regulariza facturile începând cu 1 noiembrie 2021. Astfel, dacă Normele de aplicare a legii plafonării erau realizate în intervalul de timp prevăzut de legea plafonării este posibil să nu se fi întâmplat ca facturile de pe luna noiembrie/decembrie să nu fie realizate corespunzător. Dar vedem că prima entitate care a încălcat Legea Plafonării este însuși statul, prin nefinalizarea în termenul legal al Normelor de aplicare a legii, fiind și cel care a determinat imposibilitatea plafonării/compensării prețului la consumatori în luna noiembrie. Cu siguranță au fost și furnizori care au profitat de haosul de pe piața de energie și aceștia trebuie identificați în mod clar și sancționați.

Autoritățile române erau primele care pierdeau banii la bugetul de stat dacă rezolvau problema reducerii facturilor, și nu au făcut-o, deși au avut în tot acest timp la îndemână legislația necesară să intervină având în vedere că piața de gaze și energie nu mai este pe deplin funcțională din luna octombrie 2021. Astfel, exista  posibilitatea să se introducă acțiuni de reglementare a pieței pentru o perioadă determinată (gaze, energie electrică) conform Legii 21/1996 cu toate modificările ulterioare, care prevede la Art. 4 (3) În împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora.

Asociația Energia Inteligentă a resolicitat în luna septembrie 2021, în baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 în cadrul Planului de Măsuri de Urgență Energetică înaintat Guvernului  aplicarea  unor măsuri:

  1. Reglementarea pentru 6 luni a marjei de profit lunare la nivelul furnizorilor și producătorilor de energie,
  2. Obligativitatea indicării marjei comerciale practicate de furnizori în contracte și pe facturi,
  3. Aplatizarea vârfurilor de cost din perioadele de iarnă cu transferul costurilor în perioada cu minim de cost (perioada caldă).
  4. Separarea activității de trading de cea de furnizare, sub aspectul acționariatului, contabilității și managementului,
  5. Eliminarea pentru 6 luni a TVA și a accizelor.

Îndemnul la răzmeriță promovat de unele persoane, îndemnul la încălcarea legislației în vigoare, îndemnul la ură față de anumite societăți comerciale, unele cu funcții publice, aduce România într-o situație extrem de periculoasă, care este posibil oricând să degenereze. Avem semnale că în anumite localități angajații unor firme de distribuție gaze, care se găseau la diverse intervenții pe rețeaua de gaze au fost agresați de oameni în urma propagandei de atacare a furnizorilor desfășurată cu scopul de a acoperi adevăratele matrapazlâcuri din sectorul de energie.

Din păcate, aproape toți consumatorii casnici de gaze naturale, chiar și cei care vor beneficia de plafonare/compensare, vor achita prețuri mult mai mari decât anul trecut în această iarnă.

Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Transilvania Business – 107

Articolul următor

Market maker de la Cluj pentru Holde Agri Invest

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share