Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Premieră în România. Primul autobuz cu hidrogen, așteptat la Cluj

Fabrica de lângă Poznan produce atât autobuze electrice, cât și cu hidrogen | Foto: Solaris

Administrația municipiului Cluj-Napoca este pe cale să facă atât prima comandă de autobuze cu hidrogen din țara noastră, cât și cea dintâi pentru autobuze autonome. Se va întâmpla după ce în 2018 a avut loc o altă premieră națională în Cluj, când pe străzile orașului a început să circule primul autobuzul electric.

Cluj-Napoca este prima localitate din România unde a fost adus, spre testare, primul autobuz cu hidrogen, un Solaris Urbino 12. Vehiculul a fost adus în Transilvania pe trailer, după ce a tranzitat mai multe țări europene, fiind parcat, spre vizionare, în depoul din cartierul Gheorgheni al Companiei de Transport Public (CTP).

„Municipalitatea clujeană și-a formulat dorința să achiziționeze un lot de 20-40 de autobuze cu hidrogen în următorii 1-2 ani, să vedem cum se concretizează. Interes există și din partea unor orașe ca Râmnicu Vâlcea sau Brașov, pentru loturi mai mici. Prețul unui asemenea autobuz este în jur de 700.000 de euro, față de 560.000 pentru cel electric. Noi am mai făcut livrări de autobuze cu hidrogen la Bolzano (Italia), Köln, Berlin (Germania), Riga (Letonia).

Autonomia se mărește de la un an la altul, ajunge și la 450 km. Pentru un oraș cum e Clujul ar contribui mult la reducerea poluării în trafic și a cheltuielilor cu transportul public, ținând cont că aceste costuri de achiziție se amortizează în 3 ani; piesele de schimb necesare sunt minime, neavând motor propriu-zis”, spune Dan Antoniu Pop, reprezentant al Solaris Bus & Coach (SBC) România.

Acum buteliile sunt aduse din Austria, însă ar urma să fie instalată aici și o stație de încărcare cu hidrogen. „Și autobuzul electric este o variantă pentru Cluj, în schimb nu știu cum s-ar descurca un autobuz autonom, dată fiind conformația localității. Există și posibilitatea de a livra troleibuze mixte, care pot să ruleze și ca autobuze, pe baza bateriilor, în zone unde nu sunt instalate linii aeriene de contact, după care să revină la alimentarea pe cablu. Clujul a achiziționat de la noi 50 de troleibuze, 41 de autobuze electrice, dar și 41 diesel”.

Hidrogen din vânt

Partener al SBC în acest demers este grupul german Linde, lider mondial în infrastructura de alimentare cu hidrogen – având afaceri anuale de 24 de miliarde de euro, ce dezvoltă tehnologii cu hidrogen gazos (stocat la presiune scăzută) și lichid (cu densitate energetică mai mare). Compania proiectează instalații de producere a hidrogenului verde care valorifică resurse regenerabile pentru a electroliza sau a reforma biogazul. „Hidrogenul poate fi produs la o scară largă cu amprentă zero de carbon, utilizând energie regenerabilă, cum ar fi cea eoliană, pentru a separa apa”, susțin reprezentanții Linde. Aceasta a instalat 200 de stații de alimentare în lume, cu proiecte mari în SUA (pentru autovehicule), Malaysia (autobuze), Germania (motostivuitoare, trenuri Alstom).

Primăriile doar au tatonat terenul

Autobuzul testat la Cluj este produs în fabrica SBC de la Bolechowo-Osielde, lângă Poznan (Polonia), și are 12 m lungime. Poate transporta circa 90 de persoane, 30 de locuri fiind pe scaune. Dezvoltă o viteză de 70 km/h în localitate (pentru autostrăzi există modele de 130 km/h), având o autonomie de până la 350 km.

Acesta folosește un set de celule de combustie pentru a genera energie: hidrogenul din rezervoarele de 1.500 l de pe acoperiș este transformat în electricitate, care alimentează direct sistemul de acționare a autobuzului (o punte motoare cu acționare în roți). Se încarcă 100% în 5-10 minute, față de 4-5 ore în cazul autobuzului electric, ultimul fiind și mai greu, din cauza bateriilor. Subprodusele generate în timpul funcționării sunt doar căldura și apa sub formă de vapori, deci vehiculul este nepoluant. Buteliile cu hidrogen produc și curent electric, stocat în baterie, care îi conferă o posibilitate suplimentare de rulare de 20-30 km.

Fiind de fapt un autobuz electric, dar alimentat cu hidrogen, are un nivel de zgomot scăzut. Printre dotările sale figurează sisteme de climatizare și informare, camere de supraveghere, prize de încărcare a telefoanelor. Pentru persoane cu mobilitate redusă există rampă de acces (în variantele manuală și automată) și compartiment pentru scaune cu rotile. Clujul a mai cumpărat de la SBC și primele autobuze electrice care au rulat în România, modelul respectiv de Solaris Urbino fiind desemnat, în 2017, drept autobuzul anului la Bruxelles.

Ulterior SBC a mai semnat contracte de livrare de Urbino electrice la Târgu Mureș, Sighetu Marmației, Sibiu, Brașov, Suceava, Iași, Craiova. Urbino cu hidrogen avea prevăzute opriri în 12 orașe din România, timp de două luni, printre care Târgu-Mureș, Brașov, Sfântu Gheorghe, Timișoara, Oradea. Producătorii vor să fie testat de administrațiile locale în vederea familiarizării cu noua tehnologie de propulsie. Niciun oraș din țară nu a plasat comenzi pentru asemenea autovehicule până acum, dar exista interes din partea unor primării.

Municipalitatea clujeană a dublat miza

Ultima variantă a strategiei inițiate de primăria clujeană privind transportul public ecologic prevedea proiecte europene de 120 de milioane de euro, în exercițiul financiar al UE din perioada 2021-2027, pentru achiziții de 40 de autobuze cu hidrogen, cu stație de producere, 50 de autobuze electrice, 30 de troleibuze, 14 autobuze autonome (electrice), dar și extinderea rețelelor de contact pentru rețeaua de troleibuze și modernizarea depoului de tramvaie. Dintre acestea, doar proiectul pentru autobuze autonome era demarat până în octombrie, aflându-se la faza de achiziție publică.

Inițial, programul municipalității prevedea cumpărarea a 20 de autobuze cu hidrogen. Edilul Emil Boc a prezentat strategia de transport a Clujului la conferința „Set Plan & ENVE”, organizată de Comitetul European al Regiunilor și de Comisia Europeană (CE). „Am avut ocazia de a testa noua tehnologie în materie de mobilitate și transport public: mașina și autobuzul cu hidrogen. Această tehnologie a viitorului va contribui decisiv la diminuarea poluării în orașele noastre și la creșterea calității transportului public”, a declarat Boc.

Flota verde stă pe tușă, rețelele sunt blocate în proiect

O analiză a platformei Mobilitate Cluj-Napoca (MCN) relevă că doar jumătate din flota de autobuze electrice a CTP este folosită, restul staționând în ora de vârf. Dintre cele 41 de autobuze electrice Solaris Urbino, maximum 22 circulă în același timp. Spre comparație, în Turda operează simultan 17 din cele 20 de autobuze electrice, iar în Brașov – 44 din cele 51. Infrastructura de troleibuze nu a mai crescut la Cluj-Napoca din 1986, deși Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) indica proiecte de extindere în zonele Calea Florești, Zorilor, Între Lacuri.

În timp ce urbea de pe Someș a stat cu rețeaua de troleibuze nefolosită și cu autobuze diesel operând pe sub electrificare, Baia Mare a construit linii noi de troleibuz spre a elimina autobuzele poluante din oraș. Sub jumătate din flota de troleibuze din Cluj-Napoca (62 Irisbus Agora și Citelis, 50 Solaris Trollino, 20 Astra Town) este folosită simultan în ora de vârf. 52 dintre cele 132 de troleibuze sunt retrase și neutilizate încă din anii trecuți.

Rețeaua de tramvaie nu s-a extins din 1987, precum în Arad sau Oradea, deși PMUD sugera prelungirea sa în Florești. Au crescut, în schimb, flotele de autobuze diesel (inclusiv cu achiziții la mâna a doua, poluante) și de tramvaie moderne, la 2 milioane de euro garnitura. „Dacă s-ar folosi 24 din cele 28 de tramvaie, intervalul de succesiune din ora de vârf s-ar reduce de la 10-12 la 5-6 minute.

Achiziția și mentenanța a 28 de tramvaie noi pentru 12 vagoane la stradă în ora de vârf este nesustenabilă, ineficientă. Nu e deloc sustenabil să se folosească sub jumătate dintre troleibuzele, tramvaiele și autobuzele electrice moderne, eficiente, unele în garanție. Nu este ecologic sau deștept nici ca în ora de vârf să circule 184 de autobuze diesel raportat la 97 de vehicule electrice (12 tramvaie, 22 de autobuze electrice, 63 de troleibuze)”, observă analiștii MCN.

Extins la trenuri și nave

Proiecțiile grupului industrial Hydrogen Council relevă că 400 de milioane de mașini, 20 de milioane de camioane și 5 milioane de autobuze pot fi alimentate cu hidrogen până în 2050. Acest lucru ar contribui cu o treime la ținta reducerii totale a CO2 în transporturile rutiere. Conform previziunilor pieței, segmentul autobuzelor urbane alimentate cu hidrogen va crește exponențial în următorii 10 ani și va constitui, până în 2030, o parte substanțială a flotei de vehicule de transport în comun din Europa. CE și-a propus ca, în intervalul 2024-2030, hidrogenul regenerabil să devină o componentă a unui sistem energetic integrat, cu un obiectiv strategic la capitolul producție de până la 10 milioane de tone în UE. Utilizarea hidrogenului va fi extinsă în transportul public, cel cu camioane, feroviar, dar și la aplicații de transport maritime.

Articol apărut în Transilvania Business nr. 106

Total
22
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articolul anterior

Florăriile Magnolia, afaceri cu 40% mai mari în 2021

Articolul următor

Proiectul Autostrăzii Sibiu-Făgăraș, aprobat de comitetul interministerial

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
22
Share