Companiile de tip startup din județele Cluj și Brașov apar între primele din țară, la atragerea de investiții în anul trecut, însă cu cifre modeste, arată o analiză prezentată de deputatul Viorel Băltărețu.
Pe primul loc apare, la mare distanță, Bucureștiul, cu 94 de milioane de euro atrași, urmat de Iași (3,8 milioane), Cluj (2,4 milioane), Brașov (1,8 milioane), Brăila (1,5 milioane). “O statistică publicată la sfârșitul anului trecut arată că, din totalul de startup-uri din Europa Centrală și de Est – cu o valoare combinată de 186 miliarde de euro, România ocupă a doua poziție, cu 27 de miliarde (UiPath, eMAG, Bitdefender fiind primele trei companii).
Aceasta e vestea bună. Vestea mai puțin bună e că Europa Centrală și de Est e regiunea cea mai dependentă de capital de risc străin de pe continent. În ultimii ani, investitorii străini au reprezentat 90% din creșterea investițiilor, din totalul de 5,4 miliarde de euro total estimat al capitalului de risc atras de startup-urile din ECE în 2021.
În lipsa unei legislații favorabile, fondatorii de startup-uri îndrăznețe preferă să-și mute afacerile în țări cu legislație ce-i favorizează atunci când aleg să se finanțeze prin atragerea capitalului de risc”, a spus deputatul. El a organizat o dezbatere cu mediul de afaceri din zona Clujului pentru a găsi soluții care să avantajeze antreprenorii locali.
O inițiativă legislativă a deputaților Oana Țoiu și Monica Berescu vizează modernizarea legii societăților, prin includerea unor prevederi ce permit fondatorului să păstreze controlul asupra deciziilor de business, chiar dacă deține un număr mai mic de acțiuni comparativ cu alți investitori.
“În 2021, cinci startup-uri clujene au atras investiții de peste 2,4 milioane de euro, din finanțări locale și străine. Din totalul de 58 startup-uri cu sediul central în România, cele cinci născute la Cluj par a nu confirma așteptările pe care le avem de la Silicon Valley-ul românesc. Clujul are nevoie să-și crească brandul de inovator în IT, nu doar furnizor de soluții în sistem outsourcing”, consideră Băltărețu.
Un startup este o afacere sub forma unei companii, unui parteneriat sau unei organizații temporare care are scopul de a căuta un model de afaceri repetabil și scalabil (cu posibilitate de a crește mult cu resurse puține). Aceste companii, de regulă nou-create, se află în faza de dezvoltare. Criteriile pentru evaluările inițiale sunt vârsta societății, numărul de angajați, profiturile și creșterea acesteia, caracterul intensiv al cunoașterii produsului, controlul fondator al societății, evaluarea potențialului de către un juriu de experți.