Oradea a început digitalizarea serviciilor publice în 2006. Singurul oraș din România care a construit de la zero o line de tramvai după 1990 este Oradea. Pentru orădeni, Oradea este un perpetuu șantier, pentru cei din afară, un oraș tot mai atractiv. Despre mobilitate urbană, digitalizare și smart city a vorbit într-un interviu pentru Transivania Business, Mihai Jurca, City Managerul Oradiei.
Transilvania Business: Comparativ cu alte primării, Oradea se află într-un stadiu mai avansat în ceea ce privește digitalizarea. Cum explicați acest avans?
Mihai Jurca: Sunt de acord cu principiul că suntem mai avansați, dar depinde la cine ne raportăm. În comparație cu orașe mari, precum Cluj Napoca, mai avem de recuperat și pe zona digitalizării. În relația cu alte orașe mai mici, noi suntem mai avansați pentru că, în ultimii ani s-au ars niște etape obligatorii. Ne-am rezolvat niște probleme de bază care ne permit azi să ne putem gândi destul de sănătos la componenta de digitalizare. Noi avem soluții digitale, care pot fi îmbunătățite exponențial, din 2006. În 2008 deja se puteau plăti taxele online la Primăria Oradea, dar într-o formă raportată la ce era atunci. Raportat la nevoile unui utilizator de azi, noi suntem în spate cu tehnologia. Și atunci, având deja niște principii bine stabilite: modul în care încasăm impozitele, modul în care se plătesc, eliberăm deja, de trei ani, certificate de urbanism, eliberăm documente în format electronic, într-o formă mai puțin prietenoasă pentru cetățean, știm care sunt primele lucruri pe care le putem îmbunătăți, pentru ca modul de lucru să devină mult mai simplu. Suntem mai în față, nu neapărat pe zona digitală. Noi am reușit să nu mai avem grija încălzirii orașului, și atunci ne putem concentra pe problema digitalizării. Eu consider că asta înseamnă avansul pe care îl avem în zona digitalizării, că avem confortul și putem să ne concentrăm pe problema digitalizării cu adevărat și nu doar să bifăm o componentă dintr-o lege, ci să ne gândim pe un orizont mai lung. Ceea ce gândim acum, eu sper ca în următorii trei – patru ani, primăria să existe și în varianta digitală cu exact aceleși tipuri de servicii. Dacă tu nu vrei să vezi vreodată clădirea primăriei, să nu trebuiască să o vezi, dar să poți primi tot ce îți oferă primăria.
Cum se va realiza acest lucru?
Mihai Jurca: Noi deja lucrăm la un portal prin care serviciile pe care le avem online le vom face cât mai user friendly, cât mai prietenoase cu utilizatorul. Adică, nu va mai trebui completat numele, prenumele, CNP-ul, acestea le vom lua din baza de date. Fiecare cetățean va avea un cont. Este o versiune a serviciilor digitale 3.0. Acest portal va prelua toate serviciile pe care le avem azi online și le va optimiza. De asemenea, vom mai face încă 40 de servicii pe care astăzi nu le avem online. Un al doilea pas este să avem o platformă GIS comună: Primăria, Compania de Apă, transportul în comun, Distrigaz, Termoficare, etc. Proiectul este deja câștigat.
Care sunt următorii pași în digitalizarea Primăriei?
Mihai Jurca: Un alt proiect este să ne facem la nivelul Primăriei un ERP, adică planificarea resurselor unei companii. Am avut întâlniri cu companii din Israel, am avut o vizită la Tallinn în Estonia – cea mai digitalizată țară din Europa, și avem discuții cu companii japoneze pentru a înțelege care este cea mai bună soluție de tipul ăsta. E cert că Primăria Oradea și companiile subordonate vor trebui să lucreze într-un singur modul. Avantajul pentru management este că vede în fiecare moment ce se întâmplă, ce investiții sunt, ce contracte s-au semnat, unde sunt șantierele, câte petiții sunt. Pentru cetățean, asta înseamnă că primește o trasabilitate foarte clară a documentelor depuse online la primărie. Vede în timp real stadiul în care se află solicitarea sa. De asemenea, această aplicație dispune și de un grafic de tip grilă în care se poate vizualiza stadiul investițiilor și lucrărilor în timp real. Va fi mai ușor de înțeles pe ce se cheltuie banul public.
Oradea ale legături strânse cu mai multe orașe din UE. Există vreun model de digitalizare pe care îl urmați, din care ați învățat ceva?
Mihai Jurca: Am fost în Tallinn și am văzut modelul de digitalizare al Estoniei. Am înțeles niște principii care, la fel de ușor, se pot implementa și la nivelul unei administrații locale. Oradea este un exemplu bun în acest sens, pentru că, ca autoritate locală, coordonează și sistemul medical, spitalele. Noi, orice soluție digitală vom avea, va trebui să țină cont și de această particularitate. În Estonia am văzut că toate serviciile în relația cu statul sunt pe baza unui buletin digital, un fel aplicație pe telefon. Buletinul digital va fi cheia de acces a oricărui cetățean către serviciul public. Este singura garanție pe care o ai că securitatea datelor este protejată într-o proporție foarte mare. Am fost la Munchen unde există un dispecerat de comandă unică, care include și sistemul 112, semaforizare, transport în comun, parcări, etc. Discutăm cu multe companii din Israel. Discutăm cu companii din Japonia. S-ar putea ca din această cercetare, să luăm din fiecare oraș câte ceva.
Oradea a început să aibă o comunitate de tech la care contribuie și Primăria Oradea. Ce așteptați de la aceste companii?
Mihai Jurca: Comunitatea de tech din Oradea este o comunitate pe care o prețuim și care sper să ne ajute. Orice lucru pe care îl vom face în zona digitală îl vom da în testare companiilor din Oradea Tech Hub. Noi, cu Make IT în Oradea, încercăm să atragem și să creștem companii tinere în domeniul tehnologiei. În fiecare an, alocăm 300.000 de euro pentru a finanța startup-uri din IT. Toate rezultatele acestor startup-uri pot fi folosite în oraș sau pot crea niște companii, niște business-uri și servici care vor putea fi vândute în toată lumea. Avem câteva exemple: Mobiversal, Creatopy, care vând în toată lumea serviciile produse la Oradea. Tech Hub-ul din Cetatea Oradea este o zonă pe care vrem s-o creștem, pentru că oamenii din domeniul tehnologiei aduc o diversitate și un nivel de venituri foarte bun.
Cum este perceput la Oradea conceptul de smart city?
Mihai Jurca: Deși majoritatea oamenilor asociază acest concept doar cu niște elemente precum, wireless, din punctul nostru de vedere înseamnă servicii publice foarte bune, eficiente și o capacitate de management foarte bună. Dacă noi avem astfel de sisteme, vom putea culege niște date utile. Uitându-ne la toate camerele din oraș, am văzut că într-o anumită zonă ori se întâmplă multe accidente, ori sunt probleme infracționale. Înseamnă că acolo se pot lua măsuri. Toate aceste date trebuie să meargă într-un dispecerat, unde se pot lua decizii pe baza unor cifre, nu pe baza unor prezumții. Asta înseamnă smart, să poți lua decizii pe baze de cifre – Big Data. Datele pe care le avem în mediul online spun foarte multe. Smart city este un oraș care are un echilibru economic foarte bun, care are o mobilitate bună, un transport în comun eficient. Un oraș care are spații verzi și o calitate a vieții mai bună.
Cum stă Oradea la capitolul mobilitate urbană în ceea ce privește rețeua de tramvaie, autobuze, autobuze electrice și hibrid?
Mihai Jurca: În următorii ani vrem să înnoim parcul de autobuze și tramvaie. Mergem spre autobuze electrice, pentru că astea se vor finanța prin PNRR și dorim să extindem transportul în comun la nivelul Zonei Metropolitane. Vom prioritiza transportul în comun în raport cu traficul. Cel mai bun exemplu este B-dul Nufărul Cantemir, unde am eliminat aproape toate conflictele de trafic. Pasajele din zona Centrului Civic, de la Piața Cetate, pe lângă faptul că vor fluidiza traficul, scopul lor principal este de a asigura prioritate pentru transportul în comun.
Oradea este singurul oraș din România care a construit de la zero o linie de tramvai după 1990. Mai există proiecte similare în strategia de dezvoltare a Oradiei?
Mihai Jurca: Am construit o nouă linie de tramvai care leagă niște zone importante din Oradea: noua Sală Polivalentă, Universitatea Oradea, zona comercială dinspre Aeroport, zona Ceyrat – o nouă zonă rezidențială din Oradea. Sunt zone care au nevoie de transport în comun, altfel le vom inunda cu mașini. Cu siguranță, vom mai dezvolta noi linii de tramvai. Este mijlocul de transport pe care și UE îl susține, ca fiind sustenabil, nepoluant, eficient. Vor fi finanțări disponibile în acest sens și noi vom merge pe extinderea liniilor de tramvai spre Episcopia Bihor, Dragoș Vodă, noile parcuri industriale.
DAN BIRTA