Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bosch va investi miliarde în tehnologia neutră din punct de vedere climatic

2021 a fost un an de succes – Incertitudinile și creșterea costurilor tulbură previziunile pentru anul curent

 

  • 2021: Vânzări: 78,7 miliarde de euro / EBIT: 3,2 miliarde de euro.
  • Intrarea pe piața de electroliză a hidrogenului, cu o valoare de 14 miliarde de euro – Bosch va investi aproximativ 500 de milioane de euro în acest nou sector de activitate până în 2030
  • Comenzile din sectorul electromobilității au depășit pentru prima dată zece miliarde de euro.
  • Stefan Hartung: „Electrificarea este cea mai rapidă cale către obținerea neutralității din punct de vedere climatic.”
  • Markus Forschner: „Grupul Bosch a depășit cu bine provocările anului 2021, dar presiunea privind rezultatele se intensifică.”
  • Filiz Albrecht: „În vremuri de schimbare, responsabilitatea socială presupune preluarea a cât mai multor angajați pentru noile domenii de activitate.”
  • Christian Fischer: „ Bosch va investi 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură, până în 2025.”
  • Rolf Najork: „Managementul energetic conectat permite eficientizarea energetică a fabricilor.”
  • Markus Heyn: „Bosch este cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.”

 

Stuttgart și Renningen, Germania – În exercițiul financiar 2021, Bosch a atins o creștere semnificativă a vânzărilor și a profitului, în ciuda mediului nefavorabil. Veniturile din vânzări generate de furnizorul de tehnologie și servicii au crescut cu 10,1 procente, atingând 78,7 miliarde de euro, iar profitul din exploatare (EBIT obținut din operațiuni) a crescut cu mai mult de jumătate, atingând 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operațiuni s-a îmbunătățit, ajungând la 4 procente, prin comparație cu 2,8 procente în anul anterior. „Rezultatul pozitiv al exercițiului financiar 2021 ne oferă încredere în modul de abordare a mediului nefavorabil din anul curent,” a afirmat Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, în timpul prezentării rezultatelor anuale ale companiei. Una dintre incertitudinile însemnate este războiul din Ucraina, alături de toate implicațiile sale. Compania își ia în serios responsabilitatea pe care o are față de angajații săi. În același timp, a oferit asistență umanitară cuprinzătoare încă din prima zi, în special pentru a alina suferința refugiaților. „Gândurile noastre se îndreaptă către oamenii care se luptă pentru supraviețuire și le împărtășim temerile,” a declarat președintele Bosch.  El a adăugat că războiul nu poate soluționa conflictele politice. Din punctul său de vedere, situația actuală evidențiază presiunea asupra factorilor de decizie politică și asupra societății de a reduce din ce în ce mai mult dependența de combustibilii fosili și de a susține cu tărie dezvoltarea unor noi surse de energie. Din acest motiv, spune el, Grupul Bosch își continuă sistematic eforturile de diminuare a efectelor încălzirii globale, în ciuda mediului economic dificil. În plus, Hartung a anunțat că Bosch va investi aproximativ trei miliarde de euro, în următorii trei ani, în tehnologii neutre din punct de vedere climatic, precum electrificarea și cea pe bază de hidrogen.

Hartung este de părere că războiul va încetini eforturile de reducere a emisiilor de carbon pe termen scurt. În schimb, pe termen lung, va accelera transformarea tehnologică a Europei. „Factorii de decizie politică pot interpreta această situație ca un semnal de a acționa cu mai multă hotărâre – fie prin acordarea de stimulente pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor existente, fie prin extinderea masivă a mijloacelor de producție de energie regenerabilă,” a spus Hartung. Acesta consideră că electrificarea este cea mai rapidă cale către obținerea neutralității din punct de vedere climatic, atât timp cât se bazează pe energie verde. Ca atare, Bosch continuă să se concentreze pe mobilitatea sustenabilă: în 2021, comenzile companiei în sectorul electromobilității au depășit în premieră valoarea de zece miliarde de euro. Dar Hartung punctează faptul că și hidrogenul este necesar. „Politica industrială trebuie să se concentreze pe pregătirea tuturor sectoarelor economice pentru utilizarea tehnologiei pe bază de hidrogen,” a afirmat. „Soluțiile pe bază de energie electrică au prioritate, dar și cele pe bază de hidrogen trebuie accelerate. Vom avea nevoie de ambele dacă vrem să trăim sustenabil pe planeta noastră albastră.” În același timp, președintele Bosch a anunțat și faptul că, în următorii trei ani, compania va investi alte zece miliarde de euro în transformarea digitală a activității sale. „Digitalizarea are și ea un rol special în sustenabilitate – iar soluțiile noastre pornesc de la această premisă,” a spus Hartung. Exemplele de astfel de soluții din portofoliul Bosch includ managerul de energie pentru case inteligente și platforma de energie pentru producție conectată.

 

Prognoză pentru 2022: Niveluri ridicate de incertitudine într-un mediu provocator

Vânzările Grupului Bosch au crescut cu 5,2 procente în primul trimestru.

„Am început anul 2022 în forță. Momentan, ne așteptăm să depășim prognoza de creștere a vânzărilor cu 6 procente, din raportul anual,” a afirmat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH. „Cu toate acestea, incertitudinile semnificative cu care ne confruntăm îngreunează obținerea unei estimări mai precise pentru întregul an curent.” Conform declarațiilor lui Forschner, compania nu va reuși să atingă obiectivul de egalare a marjei EBIT obținute anul trecut. În ciuda unei creșteri preconizate a vânzărilor, aceasta va rămâne undeva între 3 și 4 procente. „Această povară asupra rezultatului nostru se mărește considerabil, în principal ca urmare a creșterii costurilor energiei, materiilor prime și serviciilor de logistică.” În special în sectorul de activitate pentru Soluții de mobilitate, presiunea costurilor este foarte puternică în prezent – prețurile anumitor materii prime aproape s-au triplat față de nivelul din 2020. „Trebuie să ne pregătim pentru prețuri ridicate și piețe extrem de volatile în continuare,” a spus Forschner. „Nu doar producătorii auto sunt nevoiți să reflecte creșterile de prețuri, ci și furnizorii.”

În lumina situației actuale, Bosch și-a rectificat deja așteptările privind economia globală. Compania se așteaptă ca aceasta să crească cu aproape 3,5 procente în acest an – la începutul anului încă preconiza o creștere de aproximativ 4 procente. Prognoza sa anterioară pentru producția auto de aproximativ 88 de milioane de autovehicule și creșterea anuală preconizată de 9 procente probabil nu vor fi atinse. Forschner consideră că motivele de la baza acestei situații includ reapariția efectelor adverse ale pandemiei de coronavirus în China și criza continuă a cipurilor. Cu toate acestea, el rămâne încrezător per total: „Bosch va ține piept și provocărilor acestei perioade dificile. Acum este important să avem produse inovatoare și o strategie clară pe termen lung – iar noi dispunem de ambele.”

Electroliza hidrogenului: Intrarea pe o piață de 14 miliarde de euro

În vederea susținerii combaterii eficace a efectelor climatice, Bosch intră în afacerea dedicată componentelor pentru electroniza hidrogenului. Compania intenționează să investească aproximativ 500 de milioane de euro în această nouă ramură de afaceri până la sfârșitul deceniului, jumătate din această sumă urmând a fi investită până la lansarea pe piață, planificată pentru anul 2025. „Avem o bază solidă de la care să pornim dezvoltarea tehnologiilor pe bază de hidrogen și dorim să ducem mai departe producția de hidrogen din Europa,” a spus Hartung. „Ne așteptăm ca piața globală de componente pentru electrolizori să atingă aproape 14 miliarde de euro până în 2030.” Bosch furnizează pilele – nucleul sistemului de electroliză pentru hidrogen – care combină dispozitive electronice de alimentare, senzori și o unitate de control pentru crearea unui modul inteligent. Se preconizează că pilele pentru producția de H2 vor intra în producție în 2025.

 

Sustenabilitate: Responsabilitate socială în timpul trecerii la noile surse de energie

Bosch susține Pactul Verde European și consideră că îi revine o responsabilitate specială în ceea ce privește sustenabilitatea: cu cele 400 de locații în întreaga lume, Bosch a devenit neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon încă din 2020. În ceea ce privește calitatea neutralității din punct de vedere al emisiilor de carbon, compania face progrese mai mari decât se anticipase inițial. Bosch a obținut deja o treime din nivelul economiilor de energie urmărit pentru sfârșitul deceniului. „Sustenabilitatea nu mai este un subiect tangențial; acum este vitală pentru activitatea de bază a fiecărei companii,” a spus Filiz Albrecht, membru al consiliul de administrație și director de relații industriale al Robert Bosch GmbH. Responsabilitatea socială corporativă a Bosch cuprinde un trio de preocupări de natură economică, socială și ecologică. „Nu este ușor să menții aceste trei lucruri în echilibru. În vremuri de schimbare, responsabilitatea socială înseamnă pentru noi preluarea a cât mai multor angajați pentru noile domenii de activitate.” După cum a remarcat și Albrecht, Bosch dezvoltă tehnologie neutră din punct de vedere climatic în principal în unitățile care produceau anterior sisteme de combustie. Programele de recalificare și platforma internă pentru ocuparea locurilor de muncă înseamnă că 1.400 de angajați din domeniul operațiunilor pentru sisteme de propulsie au ocupat deja noi posturi în domenii precum software și electromobilitate. „Până la sfârșitul anului, aproape 2.300 de angajați vor lucra la celule de combustie mobile și staționare – iar aproape toți vor fi recrutați de la nivel intern,” a afirmat Albrecht, adăugând că: „Aceasta este transformarea – creată de Bosch.” Ea a menționat și intenția companiei de a angaja 10.000 de noi ingineri software, în întreaga lume, pe parcursul acestui an.”

 

Termotehnică: 300 de milioane de euro pentru sectorul pompelor de căldură

„Peste o treime din nivelul emisiilor de carbon provine de la clădiri; prin urmare, combaterea schimbărilor climatice trebuie să aibă loc și la nivelul locuințelor,” a declarat Dr. Christian Fischer. În calitate de vicepreședinte al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, îi revine și responsabilitatea asupra sectorului Tehnologie pentru construcții și energie. „Trecerea la mijloace alternative de încălzire începe cu pompa de căldură, de preferat alimentată cu energie verde.” Din ce în ce mai des, cerințele legale pentru noile clădiri construite în întreaga lume reflectă următoarea situație: de exemplu, doar în Germania, 65 de procente din noile sisteme de încălzire trebuie să fie alimentate cu energie din surse regenerabile, până în 2024. „Bosch va investi alte 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură, până la jumătatea deceniului,” a afirmat Fischer, adăugând că: „Piața va crește anual cu 15-20 de procente, până în 2025. Ne propunem să creștem de două ori mai repede decât piața.” Bosch dorește să contribuie și la clădirile existente: cu ajutorul centralelor sale termice pe gaz și pregătite pentru trecerea la hidrogen, compania facilitează trecerea de la sistemele alimentate cu gaz la cele alimentate cu hidrogen. Mai mult, prin conectarea și integrarea sistemelor clădirilor, Bosch se apropie în același timp și de obiectivul său de a genera o cotă mai mare de venituri recurente din servicii. „În domeniul sistemelor pentru clădiri, serviciile deja reprezintă aproape jumătate din toate vânzările,” a afirmat Fischer. „Obiectivele noastre strategice – contribuția la combaterea schimbărilor climatice prin tehnologie și extinderea activității de servicii – sunt complementare.”

Tehnologie industrială: Eficiență energetică prin digitalizare

În producția industrială, Bosch își intensifică eforturile pentru îmbunătățirea eficienței energetice și a rentabilității la nivelul fabricilor sale. „Digitalizarea producției industriale contribuie la combaterea schimbărilor climatice,” a declarat Rolf Najork, membrul consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, responsabil de sectorul de activitate Tehnologie industrială. „Numai datorită managementului conectat al energiei, reducem consumul de energie anual aferent activităților noastre de producție cu 5 procente, în medie.” Platforma energetică din portofoliul de Industrie 4.0 este deja utilizată în 80 de proiecte ale clienților și în 120 de locații Bosch. În același timp, Grupul Bosch adoptă electrificarea în tehnologia sa industrială, a adăugat Najork. Compania preconizează că 30 de procente din utilajele sale mobile vor fi electrificate până în 2030. Acest lucru înseamnă un volum de piață suplimentar pentru sisteme de înaltă tensiune, în valoare de 1,5 miliarde de euro. Bosch dorește și să ducă mai departe autovehiculele electrice prin tehnologia sa industrială. „În cadrul unui proiect desfășurat alături de VW, lucrăm la înființarea unei companii care să echipeze fabricile de celule de acumulatori din Europa,” a afirmat Najork. „Obiectivul nostru comun este asumarea rolului de lider în materie de tehnologie și costuri pentru sistemele de producție în masă de acumulatori.” Specialiștii preconizează că tehnologia de producție a celulelor de acumulatori va atinge un volum de piață cumulat de 50 de miliarde de euro, la nivel mondial, până în 2030.

 

Trecerea la mobilitatea alternativă: Electrificarea cu sisteme de propulsie cu acumulatori și celule de combustie

Bosch se așteaptă ca Pactul Verde European să ofere o susținere decisivă pentru electrificarea traficului rutier. „Toți producătorii auto caută să obțină cea mai mare cotă posibilă din piața autovehiculelor electrice în creștere,” a spus Dr. Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH și președinte al sectorului de activitate Soluții de mobilitate. „Bosch se consideră drept cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.” Acesta a afirmat că o sarcină tehnică esențială este menținerea sistemelor de propulsie, inclusiv a acumulatorilor, la temperatura corectă și asigurarea confortului climatic necesar la nivelul cabinei. Managementul termic inteligent poate spori autonomia autovehiculelor electrice cu 25 de procente, a remarcat el. În acest sens, Bosch a dezvoltat o soluție pre-integrată: unitatea termică flexibilă sau FTU. Cu ajutorul FTU, Bosch pătrunde pe o piață pentru care preconizează atingerea unui nivel de 3,5 miliarde de euro până la sfârșitul deceniului. Pentru autovehiculele electrice pe bază de celule de combustie, Bosch va demara în acest an producția de sisteme de propulsie cu celule de combustie pentru camioane. „În locația din Bamberg, ne propunem să producem pile cu o putere la nivel de gigawați până la mijlocul deceniului,” a declarat Heyn. „Până în 2030, utilizarea unui camion cu celule de combustie nu ar trebui să coste mai mult decât cea a unui motor diesel – acesta este obiectivul nostru.” Bosch și-a suplimentat încă o dată cheltuielile de capital pentru celulele de carburant, până la aproape un miliard de euro între 2021 și 2024.

 

Anul financiar 2021: Provocări depășite – în ciuda presiunii costurilor

„Per total, Grupul Bosch a depășit cu bine provocările anului 2021,” a afirmat Forschner. „Am putut crește nivelul vânzărilor cu 10,1 procente și mări nivelul EBIT din operațiuni cu peste 50 de procente.” Bosch a realizat toate acestea în ciuda persistenței pandemiei de coronavirus, blocajelor continue din aprovizionarea cu semiconductori și a prețurilor materiilor prime, care deja crescuseră semnificativ. „Pe lângă rezultatele pozitive privind vânzările, și măsurile noastre ample în materie de reducere a costurilor au avut succes,” a declarat Forschner. „Faptul că ne orientăm spre viitor se reflectă și în rezultatul nostru financiar stabil.” Costurile Grupului Bosch pentru cercetare și dezvoltare s-au menținut la 6,1 miliarde de euro (2020: 5,9 miliarde de euro), iar cheltuielile de capital au crescut ușor, până la 3,9 miliarde de euro (2020: 3,3 miliarde de euro). Costurile pentru cercetare și dezvoltare s-au axat pe electromobilitate și sisteme de asistență pentru șofer, precum și pe electrificare industrială și pe tehnologia de încălzire. Rata capitalului propriu a crescut cu alte 1,3 procente, atingând 45,3 procente.

 

Exercițiul financiar 2021: Dezvoltarea fiecărui sector de activitate

Toate sectoarele de activitate au contribuit la această dezvoltare pozitivă a companiei. Sectorul de activitate Soluții de mobilitate, care generează cele mai mari vânzări, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 7,6 procente și a atins 45,3 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 7,9 procente. Ca urmare a pierderii din anul anterior, sectorul de activitate a obținut un rezultat oarecum pozitiv, cu o marjă EBIT din operațiuni de 0,7 procente. „Sectorul Soluții de mobilitate este în special expus efectelor crizei de cipuri și trebuie să se pregătească pentru schimbări fundamentale în materie de mobilitate,” a adăugat Forschner. „În același timp, sectorul se bucură de investiții inițiale semnificative în electromobilitate și conducere automatizată și a fost deja nevoit să își asume costuri semnificativ mai mari pentru materii prime și servicii de logistică.” El a afirmat că sectorul de activitate Tehnologie industrială a beneficiat de redresarea piețelor cheie de inginerie mecanică și a putut crește vânzările cu 18,9 procente, până la 6,1 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 19,4 procente. Marja EBIT aferentă a ajuns la 8,4 procente. După rezultatele bune de anul trecut, sectorul de activitate Bunuri de larg consum s-a bucurat din nou de vânzări în creștere, de data aceasta cu 12,7 procente (14,4 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar), până la 21 de miliarde de euro. Sectorul a atins încă o dată o marjă EBIT din operațiuni de ordinul zecilor (10,2 procente). Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie și-a crescut vânzările cu 7,8 procente sau cu 8,8 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Cu vânzări totale de 5,9 miliarde de euro, marja EBIT a sectorului s-a îmbunătățit și a atins 5,1 procente. După cum a remarcat Forschner: „Tehnologia noastră de încălzire ecologică a avut o contribuție importantă pentru aceste rezultate de succes.”

 

Exercițiul financiar 2021: Dezvoltare pe regiuni[1]

Grupul Bosch a înregistrat creșteri ale veniturilor din vânzări în toate regiunile. În Europa, vânzările au atins 41,3 miliarde de euro, în creștere cu 8,9 procente față de nivelul din anul anterior. După ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar aceasta este o creștere de 10 procente. În America de Nord, veniturile din vânzări au crescut cu 6,5 procente (9,3 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar), ajungând la 11,4 miliarde de euro. În America de Sud, vânzările au ajuns la 1,4 miliarde de euro, cu o creștere de 32 de procente sau 45,1 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar. În Asia Pacific, inclusiv alte regiuni, vânzările au atins 24,5 miliarde de euro. Aceasta reprezintă o creștere de 13,1 procente sau 11,7 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar.

 

Numărul de angajați în 2021: Creștere în toate regiunile

La data de 31 decembrie 2021, Grupul Bosch avea 402.614 de angajați la nivel mondial – cu 7.580 mai mulți angajați decât în anul anterior. Această creștere a fost observată în toate cele trei regiuni: Europa, cele două Americi și Asia. Numărul de angajați din Germania a rămas stabil, la 131.652. În cercetare și dezvoltare, numărul a crescut cu 2.949, până la 76.121 de angajați.

[1] În urma aproximării a rezultat o scădere de -0,1 miliarde de euro din veniturile totale din vânzări pentru 2021.

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articolul anterior
Membrii Asociației Întreprinzătorilor Maramureș (AIM) au fixat, la Adunarea Generală Ordinară, principalele coordonate sub care va activa organizația.

Antreprenorii din Maramureș și-au stabilit strategia. Care sunt planurile pe 2022

Articolul următor
Compania de Apă Someș (CAS) a semnat contractul de lucrări pentru construirea celei de-a doua secțiuni din traseul conductei Cluj – Sălaj.

Compania de Apă Someș începe construirea celei mai lungi conducte de aducțiune din România

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
1
Share