Vehicule electrice, deplasare pe jos sau cu bicicleta, farfurii și ambalaje biodegradabile, activități cu consum redus de energie, chiar raționalizare sunt soluțiile pentru conceperea de festivaluri sustenabile sugerate de specialiștii prezenți la TIFF Talks.
Cristian Hordilă, TIFF
- Dintre cele 30 de imprimante pe care le aveam inițial pentru festival, au rămas 4. Deplasările între locurile de vizionare sunt abordabile pe jos sau cu bicicleta. Vom renunța la pahare și paie de plastic. Am raționalizat petrecerile, înlocuind consumul nelimitat de băutură de la bar cu un anumit număr de tokeni. Înainte toată lumea își lua câte o sticlă și o abandona pe unde apuca. Tokenii generează un fel de responsabilizare. Rezultatul a fost reducerea cu 40% a consumului de băutură, în condițiile în care lumea s-a simțit la fel de bine.
- Suntem conștienți de cât combustibil consumăm cu mașinile noastre în timpul festivalului, dar partenerii de transport ne-au oferit și automobile electrice.
- Am inițiat o secțiune dedicată, EcoTIFF, care de multe ori generează dezbateri foarte aprinse, chiar între prieteni. La o campanie prin care vizam salvarea Depozitului de Filme, în Baciu, ne-am trezit la poartă cu comunitatea bicicliștilor.
Maria Lichtenberg, Biotrem
- Un festival are un impact major asupra mediului prin prezența tacâmurilor de unică folosință. Un comerciant poate să vândă 10.000 de porții de mâncare în cinci zile: zeci de mii de furculițe, cuțite, linguri, pahare de unică folosință. Noi am scos pe piață farfurii din tărâțe, care se descompun integral în maximum 30 de zile, în orice mediu, însă pentru ca acestea să devină biodegradabile s-au investit milioane de euro în cercetare. În prezent, nu avem cum să acoperim, cu producția pe care o avem, înlocuirea tuturor farfuriilor de unică folosință de pe piața din România. În plus, farfuriile biodegradabile au și prețuri mai mari.
- Dacă la paie și la farfurii s-au descoperit variante alternative, încă nu există tehnologie de înlocuire 100% a paharelor și tacâmurilor. Până atunci, ar fi bine să folosim același pahar de sticlă reumplut cu bere, să le spunem oamenilor că pot să bea apă potabilă și de la cișmele indicate în oraș, că nu au nevoie neapărat de paie pentru băutură sau de mașină ca să ajungă la un eveniment.
- Oamenii vor trebui să se supună acestei tendințe pentru că nici legislația nu va permite uzul tacâmurilor de unică folosință nebiodegradabile. Noi suntem încă pionieri în România în acest domeniu, dar în curând nu vom mai fi.
Liviu Purtător, Primăria Cluj-Napoca
- Am ajuns să avem mai multe mari festivaluri la Cluj, la câteva sute de evenimente care se organizează anual. Materia primă o găsim în oraș, o resursă foarte bine pregătită: zeci de mii de studenți de cele șase facultăți de stat, plus cele private.
- Clujul se orientează spre infrastructura verde pe care o oferă locuitorilor și turiștilor, în cadrul unei strategii care mai include termenii digital și rezilient. Cluj-Napoca este inclus în “Misiunea celor 100 de orașe inteligente și neutre climatic din Europa” care vor deveni facilitatori pentru comunități. Orașul devine un Living Lab, trebuie să se deschidă cu fața către comunitate.
- Încercăm să integrăm acțiuni micuțe de sustenabilitate, dar cu impact major pe termen lung, precum oferirea de transport în comun gratuit invitaților TIFF.
Alexandru Rugină, Mercedes-Benz
- De câțiva ani, am început să schimbăm mașinile clasice cu unele electrice în flota pentru TIFF. La această ediție organizăm dezbateri în care vor fi împărtășite idei despre un viitor sustenabil, dar și programe de siguranță rutieră pentru copii.
- Am început schimbarea chiar în firmă, prin înlocuirea sistemului de iluminat la birouri, vom instala panouri fotovoltaice, dar provocarea va fi să transferăm această tendință spre parteneri, colaboratori – dealerii cu care cooperăm, iar apoi către clienți.
- Strategia Mercedes-Benz este ca, până în 2025, să avem câte o variantă electrică la fiecare model de mașină clasică, iar din 2030 să comercializăm numai mașini electrice. Vom aplica această strategie și la parteneri.
Oana Gresoiu, Verdino Green Foods
- Am devenit unul dintre cei mai mari fabricanți de produse din proteine vegetale – în special din mazăre, din Europa, ca alternativă la alimentele tradiționale. Ele nu se adresează doar vegetarienilor, ci întreaga populație ar trebui să încerce astfel de produse de 1-2 ori pe săptămână. Astfel am contribui la reducerea amprentei de carbon în mediul înconjurător.
- Noi am creat o piață în sine în România, cea pentru produse din proteine vegetale, lucru deloc ușor. Nu vrem să ne adresăm doar vegetarienilor, flexi vegetarienilor, de la anul vom începe o campanie destinată tinerilor.
- Producția de la fabricile noastre presupune o reducere de resurse primare. Altfel, dacă se merge în acest ritm, ne vom trezi că vom pierde resursele de apă, iar oceanele vor rămâne fără pești din cauza pescuitului intensiv.
- Și noi, Verdino, suntem generatori de ambalaje din plastic, carton, dar vrem să reducem amprenta de carbon, să optimizăm consumul de energie în fabrică, să aducem panouri solare, chiar pompe de căldură cu energie geotermală. Vom întreprinde și acțiuni de reciclare.
Dezbaterile despre construirea evenimentelor sustenabile au fost conduse de Toader Păun (Europa Liberă). TIFF Talks reprezintă întâlniri cu profesioniști din lumea filmului care oferă cinefililor șansa de a participa la conversații cu personalități din diferite domenii, pe teme inspirate de cele mai aplaudate și intrigante filme din program. Acestea au loc la TIFF Lounge, spațiu de întâlnire amenajat în Piața Unirii. TIFF 2022 se desfășoară în perioada 17-26 iunie, la Cluj-Napoca
Biciclete Netflix pentru participanții la TIFF
Compania americană Netflix a pus la dispoziția participanților cu acreditare la TIFF 14 biciclete, cu care se pot deplasa oriunde în Cluj. Ele sunt amplasate în Piața Unirii, în cadrul unei instalații care recreează o parte din atmosfera serialului “Stranger Things”. Aici sunt reliefate cele patru personaje care urmează să intre în orașul Hawkings pe biciclete. “Ideea a pornit de la nevoia de a avea o variantă de transport alternativ pe parcursul festivalului”, spun reprezentanții Netflix. “Stranger Things” a acumulat 65 de premii și 175 de nominalizări, inclusiv la premii Emmy și Grammy. Serialul a fost creat de Frații Duffer, fiind produs de Monkey Massacre Productions & 21 Laps Entertainment. Netflix este lider global al serviciilor de divertisment prin vizionare online, cu 222 milioane de abonați din 190 de țări.