Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

UMB a oprit lucrările pe Autostrada Transilvania

Din 11 iulie, UMB, unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră, nu își va mai chema oamenii la muncă pe aceste șantiere
Antreprenorul băcăuan a sistat activitatea pe majoritatea dintre șantierele sale | Foto: API

Grupul băcăuan UMB, care execută tronsoanele dintre județele Cluj și Sălaj ale Autostrăzii Transilvania (A3) a decis să întrerupă lucrările pe majoritatea șantierelor sale din țară.

Din 11 iulie, UMB Spedition, unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră, nu își va mai chema oamenii la muncă pe aceste șantiere, conform Asociației Pro Infrastructură (API). Săptămâna curentă e una de odihnă, potrivit procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi, plus sâmbetele.

“Sunt în pericol șapte proiecte ce depășesc 140 km, mai bine de o treime (36%) din totalul de 391 km de autostradă și drum expres (DX) veritabil pe care România are contracte de execuție semnate. Excepție face doar DX 12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de jumătate de an, că guvernul va adopta prin ordonanță de urgență formula polinomială de ajustare a prețului contractelor. Dar una este să promiți, alta este să faci.

Până la noi ordine, UMB joacă tare și intră într-un soi de “grevă”, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție.

Situația este foarte gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție”, potrivit API.

Tăvălugul prețurilor mușcă din profit

Spedition UMB a solicitat rezilierea contractului cu statul și pentru tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului al A3, nu doar pentru traseul Nădășelu – Zimbor. Solicitările UMB includ și încetarea contractelor pentru Autostrada 0, Drumurile Expres (DX) 6 și 12. Informațiile inițiale vizau, pentru zona Transilvaniei, doar tronsoanele dintre Nădășelu – Mihăiești și Zimbor ale A3.

Asocierea de constructori de pe traseul Cluj – Sălaj al A3 a solicitat CNAIR încetarea de comun acord a contractului. Reprezentantul antreprenorului, Cristinel Luca, susține că impactul creșterii de prețuri asupra consorțiului Spedition UMB este de fapt dublu față de suma calculată de CNAIR, caz în care proiectul nu mai este profitabil. Din asociere mai fac parte companiile Tehnostrade și Electromontaj.

Luca a menționat că aplicarea formulei de calcul din ordonanță produce un impact financiar de doar 386 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, în condițiile în care creșterile prețurilor implicate de execuția lucrărilor generează, de fapt, un impact de 698 de milioane, fără TVA. “Asta fără a mai lua în calcul și efectele inflației cu care ne confruntăm și vom continua să ne confruntăm”, arată acesta.

CNAIR: “E doar o măsură de precauție”

“Reprezentantul Spedition UMB a reconfirmat că a depus o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de ordonanța de urgență a guvernului nr. 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite”, conform directorului CNAIR, Cristian Pistol.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Asociația Prima Dată Acasă (PDA) va demara un program finanțat de Active Citizen Fund Romania (ACFA) prin Granturi SEE în cadrul căruia vor fi construite locuințe sociale în zona Clujului.

Ansamblu de locuințe sociale la Cluj, finanțat printr-un program cu fonduri norvegiene

Articolul următor
NTT DATA Romania Cluj face acum parte din structura EMEAL a grupului japonez.

NTT DATA Romania va investi 6 milioane de euro în echipă și infrastructură

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share