Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum va avea Electric Castle un transport eco. Ce vine după benzină și motorină

Expertul clujean Tudor Măcicășan, expert în mobilitatea urbană, a tras concluziile de specialitate după încheierea Electric Castle
Pentru transportul în comun la festival au fost folosite doar vehicule pe motorină | Foto: Electric Castle

Organizatorii, autoritățile și operatorii de profil trebuie să treacă de la transportul bazat pe combustibilii fosili la unul sustenabil, consideră specialiștii în infrastructură. Următorul pas: transportul electric și alternativ.

Expertul clujean Tudor Măcicășan, expert în mobilitatea urbană, a tras concluziile de specialitate după încheierea Electric Castle, care a adus la Bonțida 300 de artiști și un sfert de milion de participanți, timp de cinci zile, la cel mai bun festival european de dimensiuni medii.

Măcicășan consideră că festivalul, situat la 30 km de Cluj-Napoca, a ridicat probleme de mobilitate și sustenabilitate și propune mai multe soluții. “Operarea unor “EC Trains” electrice, cu mers cadențat de unul pe oră și de mare capacitate, ar fi printre soluțiile sustenabile care puteau evita problemele de mobilitate.

Operarea unei rute de autobuz “feeder” pentru orice utilizatori între Gara Bonțida și castel ar permite atât buna desfășurare a transportului participanților cu oricare dintre trenuri, cât și organizarea de spații de parcare în proximitatea gării, nu doar a castelului.

Organizarea în colaborare cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere de benzi dedicate pe sensul aglomerat la orele critice ar permite operarea rapidă și regulată a transportului cu autocare conex evenimentului, fară sincope în serviciu cauzate de inevitabilul trafic”, arată specialistul clujean

“Un EC sustenabil ar avea mai multe și mai mari trenuri electrice, atrăgând participanții spre cel mai rapid și ecologic mod de transport. Un Cluj smart ar organiza transport de noapte conex evenimentului, oferind conectivitate 24/7 la gară pentru trenuri spre/dinspre Bonțida. Un tren metropolitan funcțional ar fi oferit cadența și capacitatea de transport necesară.

O metropolă sustenabilă ar fi făcut deja o pistă de ciclism pe Someș, permițând câtorva mii de participanți să pedaleze la castel. O Bonțida sustenabilă s-ar preocupa de sporirea puterii electrice la castel, evitând cinci zile cu zeci de generatoare diesel turate”, concluzionează Măcicășan.

Programul trenurilor speciale dedicate evenimentului de la Bonțida. Returul s-a făcut cu autobuze

Concluziile raportului independent

  • Trenurile dedicate “EC Trains” au fost diesel, deși parcursul era 100% pe cale ferată electrificată. Cu mers neregulat și doar câteva pe zi, aceste trenuri au fost compuse din cupluri de automotoare de mici dimensiuni, oferind capacitatea de transport a unui tramvai.
  • Trenurile generale existente, peste 20/zi-sens, nu au fost suplimentate la capacitatea necesară, în pofida faptului că operatorul național CFR Călători a organizat opriri suplimentare în Bonțida pentru anumite trenuri InterRegio de lung parcurs.
  • Relația Gară Bonțida – Castel era deservită de autobuze doar pentru călătorii din cele 3-6 “EC Trains”/zi. Pentru celelalte 40 de trenuri zilnice, cei 4 km de la castel la gară au fost accesibili doar pe jos, alungând potențialii călători interesați.
  • Cele 130 de autocare diesel care au deservit relația Iulius Mall – Electric Castle au fost contractate de la diverși operatori, multe fiind neaccesibile și produse în anii ’90-’00. Totuși, organizarea traficului pe un traseu diferit decât al autocarelor a permis acestora să nu stea la coadă, totodată lăsând călătorii cât mai aproape de locație.
  • Deși zeci de trenuri și autocare pentru Electric Castle au circulat intensiv pe parcursul nopții în cele cinci zile, transportul de noapte din Cluj-Napoca nu a fost suplimentat în vreun fel. Singurul traseu existent a fost operat de autobuze diesel, din 30 în 30 de minute. Doar până la 01:00 și fără a deservi gara. Pentru Untold s-au suplimentat șase trasee de troleibuze și autobuze toată noaptea, timp de o săptămână.
  • Cu trenuri, autocare și curent electric pe motorină, festivalul a fost Diesel – Electric Castle.
  • În al 8-lea an de festival încă nu s-a realizat o legătură electrică de putere la locație. O flotă de generatoare diesel a produs electricitate pentru a susține standurile, scenele și sonorizările.

Biletele pentru următoarea ediție, puse deja în vânzare

Festivalul s-a încheiat în 17 iulie, după cinci zile de concerte. În weekend, pe principalele scene au evoluat Twenty One Pilots, Enter Shikari (vineri), Gorilaz, Disclosure, Caribou (sâmbătă), Aurora, Mogway, Alternosfera, Irina Rimes (duminică). Organizatorii au pus deja în vânzare primele 10.000 de bilete pentru următoarea ediție a festivalului, la prețul de 35 de euro, plus taxe.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

SPEEDWELL a obținut autorizația de construire pentru a 3-a clădire din TRIAMA Residence și lansează vânzările pentru un nou stoc de apartamente

Articolul următor

Se lansează ChallengEIT: soluții digitale pentru servicii medicale mai bune

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share