O analiză a platformei Mobilitate Cluj-Napoca (MCN) atrage atenția asupra recentelor achiziții efectuate de Compania de Transport Public.
“De la autobuze cu afișaje, anunțuri și podea coborâtă la microbuze cu puține locuri, fără afișaje, cu podea înaltă și trepte, o singură ușă și suspensii ca inexistente – dubițe diesel neaccesibile au început să circule frecvent în peisajul transportului urban, populând trasee ca 18, 22 și 46”, concluzionează MCN.
“În 2019, Primăria Cluj-Napoca (PCN) a achiziționat 10 autobuze Setra 415LE pentru transportul școlarilor. Aceste autobuze cu două uși, podea joasă și ergonomie periurbană (multe banchete duble) sunt ideale pentru rute metropolitane / suburbane (M), însă au început să fie utilizate frecvent și pe trasee urbane.
În 2020 s-au mai achiziționat 10 microbuze diesel, neaccesibile, fără afișaje, cu podea înaltă, trepte și o singură ușă. Au început să circule frecvent în peisajul transportului urban, populând trasee ca 18, 22 și 46. Aceste vehicule sunt mult sub standardele autobuzelor urbane, iar achiziționarea lor a fost în contradicție cu ambițiile municipalității de electrificare și accesibilizare a flotei”, relevă analiza.
Folosire neadecvată a noilor achiziții
Anul acesta flota de autobuze suburbane a crescut cu trei noi autobuze diesel Mercedes-Benz Intouro. Din 2004 până, toate autobuzele achiziționate de PCN au fost cu podea joasă.
“Începând cu 2014 și achizițiile de vehicule la mâna a doua au reprezentat flote accesibile, cu rampă. În 2022, noile autobuze sunt dotate cu podea înaltă și trepte la urcare, neavând rampă pentru persoanele cu dizabilități. Pe liniile metropolitane sunt majoritare autobuzele cu trei uși și ergonomie interioară destinată transportului urban.
Totuși, între timp autobuzele suburbane gândite pentru distanțe mai lungi, fără prea mult spațiu de stat în picioare, cu doar două uși, fără podea complet coborâtă și cu multe locuri pe scaune sunt folosite pe trasee din oraș, inclusiv linii foarte aglomerate, precum 30”, conform MCN.
Platforma de mobilitate a recomandat operarea autobuzelor suburbane pe linii metropolitane cu flux adecvat de călători și, la schimb, relocarea în oraș a câtorva autobuze destinate transportului urban care operează pe liniile metropolitane.
Iată principalele constatări ale analizei
- Din 2004 până acum, toate autobuzele achiziționate de CTP au fost cu podea joasă, iar începând cu 2014 și achizițiile de vehicule la mâna a doua au reprezentat flote accesibile, cu rampă. Acum, în 2022, noile autobuze sunt dotate cu podea înaltă și trepte la urcare, neavând rampă pentru persoanele cu dizabilități.
- Deși în 2018 administrația vorbea despre un transport public 100% electric până în 2025, iar în 2020, despre un transport urban electric până în 2026, iată că noi autobuze diesel intră în flota operatorului de transport public. În mod normal, acestea ar funcționa în serviciu comercial până în 2034.
- Flota de autobuze diesel a crescut constant, atât cu achiziții de autobuze noi (40 în 2014, 10 în 2015, 75 în 2018, 10 în 2019, 10 în 2020), cât și cu achiziții de autobuze la mâna a doua, poluante (14 în 2014, 12 în 2016, 15 în 2017, 7 în 2018, 10 în 2020, 3 în 2022).
Sursa: MCN