Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

S-a scumpit metroul din Cluj. Costul, “umflat” la 2,2 miliarde de euro

Ofertele pentru proiectarea și execuția metroului pot fi depuse până în 28 octombrie, conform notificării pe care Primăria Cluj-Napoca (PCN) a transmis-o în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) la reluarea licitației.
Costul inițial al primului metrou din Transilvania era stabilit inițial de proiectant la 1,3 miliarde de euro

Municipalitatea clujeană a decis să urce cu aproape 500 de milioane de euro costurile de realizare a primului metrou programat în afara capitalei.

Ofertele pentru proiectarea și execuția metroului pot fi depuse până în 28 octombrie, conform notificării transmise de primărie în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) la reluarea licitației. Metroul din Cluj a devenit cel mai mare contract de infrastructură din România, depășindu-l pe cel semnat cu Astaldi (5,3 miliarde lei) pentru lotul 3 al Autostrăzii 1 Sibiu – Pitești, potrivit Economedia.

Magistralele M1 Cluj și M4 București sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ambele întârziate. În 12 octombrie, Guvernul a aprobat noii indicatori tehnico-economici pentru Cluj. Pe SEAP, în 14 octombrie, valoarea lucrărilor a fost majorată de la 6,6 la 8,6 miliarde lei, iar asistența tehnică, de la 308 la 398 milioane lei (+30%).

Trafic infernal între Cluj-Napoca și Florești

„La data de 14 octombrie a fost publicată în SEAP erata care va putea fi vizualizata doar după publicarea la Jurnalul Oficial al UE. Valoarea estimată a procedurii ce va fi luata în considerare de operatorii economici interesați este: valoarea estimată a achiziției – 9,06 miliarde lei, fără taxa pe valoarea adăugată, din care valoarea estimată a lucrărilor de execuție, 8,66 miliarde lei, fără TVA; valoarea estimată a serviciilor de proiectare, 398 milioane lei, fără TVA. În valoarea estimată nu au fost cuprinse cheltuielile diverse și neprevăzute”, se specifică în anunț.

Pentru primele 9 stații (lucrări la structură) dintre cele 19 cuprinse în proiect este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Garniturile vor circula la un interval de 90 de secunde. Capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri. “Cluj-Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj-Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu șase benzi)”, se arată în nota de fundamentare a proiectului. Totuși, Floreștiul nu e cuprins în etapa 1.

Alstom s-ar băga. Dar nu la orice preț

Prima companie care și-a anunțat oficial interesul pentru metroul din Cluj este Alstom. Licitația lansată în primăvară avea un cost estimat de doar 1,3 miliarde de euro, cu mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură atât de complicat. Procedura a fost suspendată timp de două luni, pentru actualizarea costurilor.

„Pe noi ne interesează lucrarea, dar este foarte greu să faci de 2 miliarde de euro cu un buget de doar 1,3 miliarde. Ca atare, am trimis o scrisoare în care am scris că finanțarea este insuficientă. Înțeleg că mesajul a fost primit și că se încearcă o reevaluare a costurilor.

O idee bună, ca inițiativă legislativă, ar fi ca data de bază / referință la aplicarea formulei pentru actualizarea prețurilor să fie nu cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertelor, ci data la care a fost realizat bugetul. Din cauza hiperinflației apare un decalaj, iar atunci ofertanții nu pot intra în buget.

La contractele de livrări, dacă mergi cu peste 10%, ești descalificat automat, iar la lucrări, cu 15%. Cred că finanțatorii, pentru că sunt mai mulți, vor lua în calcul ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi ani pe piață”, a explicat Gabriel Stanciu, șeful Alstom România.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Opt case tradiționale-monument din Charlottenburg, Timiș, vor fi reabilitate cu finanțare prin PNRR

Articolul următor
“De la autobuze cu afișaje, anunțuri și podea coborâtă la microbuze cu puține locuri, fără afișaje, cu podea inaltă și trepte, o singură ușă și suspensii ca inexistente - dubițe diesel neaccesibile au început să circule frecvent în peisajul transportului urban.

MCN: noile autobuze aduse la Cluj sfidează mediul și persoanele cu dizabilități

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share