Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Vlad Sarca, partener Sparking Capital: fondurile cu capital de risc, alternativa băncilor

Fondurile cu capital de risc, venture capital, sunt alternativa băncilor pentru startup-uri incipiente. Unul dintre aceste fonduri este Sparking Capital, primul, și singurul, fond românesc acreditat de Autoritatea de Supraveghere Financiară în calitate de fond de investiții alternative.

Despre fondurile cu capital de risc, cum funcționează acestea și despre cum își aleg startup-urile în care să investească, ne-a vorbit orădeanul Vlad Sarca, partener în Sparking Capital.

„Diferența dintre o bancă și un fond de capital de risc este foarte mare. Noi finanțăm niște afaceri pe care băncile este puțin probabil să le finanțeze. Pentru că aceste companii, pe care le finanțăm noi, sunt companii de tehnologie, care au dezvoltat un produs de software, care au potențial de creștere foarte mare, dar nu au un produs fizic în spate. Ori băncile preferă companii cu multe active în spate, iar aceste companii investesc mai mult în cercetare, dezvoltare”, ne-a precizat Vlad Sarca.

Companiile care apelează la finanțări prin Sparking Capital sunt companii foarte tinere, de 3 – 5 ani.

Începuturi

Sparking Capital a început prin a atrage fonduri de la investitori în 2019, fonduri pe care le-a investit în primele companii din portofoliu.

Vlad Sarca, Vlad Panait și Cristian Negruțiu

„În momentul de față avem 12 companii în care am investit. Mai mult de jumătate din companiile din portofoliu au primit și runde succesive de finanțare. Am investit alături de alte fonduri din Franța, Marea Britanie, Suedia, Bulgaria și fonduri locale”, spune investitorul.

Alături de Vlad Sarca, ceilalți doi parteneri din Sparking Capital sunt Vlad Panait și Cristian Negruțiu.

Atragerea de investitori în fondul cu capital de risc este o provocare pentru cei trei parteneri.

„Noi ne propunem să obținem randamente superioare celor de la Bursă, undeva între 20% și 25% pe an. În ultimii trei ani am avut un randament de 60%. Deocamdată de propunem să investim doar în companii românești sau care au fondatori români”, subliniază omul de afaceri.

„Am observat că unor companii, la început de drum, din domeniul IT le este greu să strângă fonduri pentru a-și dezvolta produsul. Am vrut să fim unul din fondurile care le ajută să se dezvolte”, menționează Vlad Sarca.

Portofoliu

Investitorul a vorbit și despre câteva dintre companiile din portofoliu. Una dintre acestea este Questo – o aplicaţie mobilă pentru turism.

„Este o aplicație de explorare urbană care te ajută să călătorești într-un oraș urmărind o anumită temă, un fir epic bazat pe o poveste. Spre exemplu, în Zurich este o poveste bazată pe Einstein, unde sunt cuprinse indicii spre locuri pe unde a trecut acesta. În prezent, pe aplicație sunt 350 de questo-uri active în 130 de orașe din toată lumea”, explică omul de afaceri.  

Un alt startup finanțat de Sparking Capital este Bright Spaces – un proptech – o platformă digitală de leasing şi management al spaţiilor comerciale – care reușește să facă copii digitale ale unor clădiri de birouri sau comerciale, unele dintre ele chiar în construcție. Această aplicație ajută proprietarii clădirilor respective să închirieze spații mult mai simplu. Aplicația funcționează și pe un telefon mobil.

Vatis Tech este un alt startup din portofoliul Sparking Capital. „Este o aplicație care dezvoltă un algoritm de transfer din video și audio a conținutului în text. Este algoritmul cel mai exact pentru limba română, care a ajuns la o acuratețe de 97%”, precizează Vlad Sarca. Aplicația are clienți din domeniul media, bancar, monitoring, etc.

Din portofoliul Sparking Capital mai fac parte: Bankata (o platformă digitală de agregare completă a produselor financiare), HyperHuman (platformă digitală dedicată profesioniştilor în fitness pentru crearea şi monetizarea de conţinut video), Instant Space (platformă tehnologică prin care hotelurile pun la dispoziţia clienţilor sălile, facilităţile şi serviciile dedicate evenimentelor), KFactory (soluţii de automatizare şi optimizare a proceselor operaţionale din industria producătoare), Eco Tree (platformă digitală care ajută companiile să recicleze deşeurile), Symphopay (platformă de integrare a plăţilor la terminalele de plată cu cardul (POS) de la comercianţi), ProductLead (platformă software pentru eficientizarea proceselor de marketing ale unui brand) şi Ever Toys.

Provocări și planuri de viitor

Vlad Sarca a vorbit și despre recuperarea banilor investiți în startup-uri.

„Noi investim la stagiile pre-seed și seed. Companiile trec prin diferite stagii de dezvoltare și primesc runde succesive de investiții. Un ciclu durează în medie 5 – 6 ani. Rolul nostru este să-i susținem cu bani pe cei care dezvoltă produse de IT. După aceea, să-i consiliem în privința dezvoltării de piață, să-i ajutăm să angajeze oamenii potriviți. Îi ajutăm și -să-și găsească clienți”, a menționat omul de afaceri.

Provocările companiilor din portofoliu sunt și provocările Sparking Capital. Una dintre acestea este lipsa forței de muncă.

„Există o foarte mare cerere de ingineri IT în piață. Nu se găsesc nici oameni pe business development sau marketing. Pe de altă parte, ecosistemul nostru din România este în curs de dezvoltare. Ceea ce facem este destul de nou și, de multe ori, oamenii nu au prea multă experiență în acest domeniu. Avem și oameni care au acumulat multă experiență din companiile anterioare, dar avem și oameni aflați la prima provocare de acest gen, care se descurcă destul de bine”, subliniază partenerul Sparking Capital.

În ceea ce privește planurile de viitor, antreprenorul spune că acestea se axează pe atragerea de fonduri în Sparking Capital.

Despre concurența cu alte fonduri, antreprenorul precizează că este una colegială.

„Noi avem co-ivestiții cu majoritatea fondurilor din piață. În același timp, concurăm pentru startup-uri, dar și colaborăm. Mai este loc de creștere pe piață”, este de părere Vlad Sarca.

Printre recomandările făcute startup-urilor la început de drum, investitorul accentuează faptul ca acestea să-și asculte clienții, să comunice, să facă produse care să acopere nevoile reale ale pieței.

Vlad Sarca

„Le recomand să iasă în piață cu produsele și în funcție de feedback-ul pe care-l primesc să-și îmbunătățească soluția. Doar să dezvolți ceva ce ai crede tu că este bun este destul de greu. Riști să investești foarte mult timp și bani și, în același timp să dezvolți ceva ce nu are piață”, este de părere antreprenorul.    

Vlad Sarca este absolvent al Facultății de Științe Economice a Universității de Vest din Timișoara. Fiindcă îi place să se perfecționeze tot timpul a urmat o serie de cursuri la școli din întreaga lume. Amintim aici Said Business School University of Oxford, IE Business School Madrid, WHU Germania și Business School Chicago.

 

Dan Birta

 

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Restaurantul Fair Play, situat în Piața 14 Iulie, din cartierul Grigorescu, este scos la vânzare de către proprietari.

Restaurantul Fair Play, scos la vânzare cu 1,5 milioane de euro

Articolul următor
Scopul îl constituie execuția lucrărilor pentru obiectivul de investiție ”Construire și operaționalizare Centru de Excelență pentru Mobilă (CEM) în cadrul CMT

Construct Mapcom va ridica, la Cluj, Centrul de Excelență a Mobilei

Citește și:
În luna sărbătorilor, Iulius Christmas Market din Iulius Parc îi poartă pe vizitatori în lumea de basm a Crăciunului.
Citeste mai mult

A început Iulius Christmas Market

Bucurie și magie sunt cuvintele care descriu cel mai bine luna decembrie, iar aceste stări au pus stăpânire…
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
1
Share