Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Vecinul clujean al lui Elon Musk

Antreprenor și investitor în business-uri de succes din domeniul tehnologiei și sănătății, te învață cum poți să duci o viață mai bună. Folosindu-se de experiența sa cu piața americană, tânărul antreprenor Cătălin Briciu a contribuit la dezvoltarea mai multor startup-uri inovatoare, ce promovează un stil de viață sănătos sau dezvoltă produse digitale de succes cu ajutorul unei echipe tech de top. Acesta este în SUA pentru câteva luni pentru a vedea cum poate accelera procesul de inovare și dezvoltare al start-up-urilor americane.

Linnify este o companie care susține oamenii inovatori și determinati să creeze produse digitale scalabile și de succes din industriile de sănătate, wellbeing și educație, folosind un proces dinamic bazat pe validare, care se adaptează în mod inteligent la nevoile pieței.

Nutriento este mai mult decât un restaurant, fiind un concept sănătos care ajută oamenii să-și alimenteze corpul cu resursele potrivite, astfel încât să poată fi cea mai bună versiune a lor.

Cătălin Briciu și-a dezvoltat competențele antreprenoriale prin urmarea studiilor în domeniul economic și juridic. Prima experiență a fost Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), iar în paralel, s-a apucat și de Facultatea de Drept, din cadrul Universității Babeș-Bolyai. A finalizat studiile prin urmarea unui master în cadrul fiecărui domeniu, ambele axate pe dezvoltarea relațiilor de afaceri internaționale.

Motivat de dorința de a crea și dezvoltare, în aceeași perioadă, în 2016, a început un start-up împreună cu co-fondatorii Linnify, Alexandru Bogdan și Răzvan Bretoiu. Un apartament a reprezentat sediul unde 3 studenți au început să fie din ce în ce mai dornici să-și dezvolte ideile curajoase într-o afacere de succes care îndrăznește să schimbe modul în care oamenii își trăiesc viața. Așa a luat naștere deliverME, primul lor startup, care livra cumpărături acasă sau la birou locuitorilor din Cluj-Napoca la comandă, printr-o platformă online care găzduia principalele lanțuri de supermarketuri din oraș.

Povestea Linnify a continuat până astăzi cu peste 60 de produse digitale construite pentru clienți, în care aceștia au reușit să contribuie la dezvoltarea lor și să învețe cum se construiește un startup de succes în mod eficient. Atât din punct de vedere tehnic, cât și în ceea ce privește nevoia din piață.

Nimic nu ar fi fost posibil fără oamenii care s-au alăturat companiei în timp, primii 3 fiind Darius Bogdan, Sebastian Godja și Răzvan Todea. În prezent, echipa este formată din 50 de profesioniști, toți dedicați construirii produselor digitale de succes printr-un mindset bazat pe validare.

“Pentru tehnologie este o perioadă foarte bună: pandemia a acționat ca un catalizator al digitalizării în toată lumea. Oamenii și-au dat seama că pot comunica eficient și sigur de acasă, de la distanță. Acest lucru a fost benefic pentru Linnify. Astfel, în perioada 2020-2021, ne-am dublat cifra de afaceri, lucru care se va întâmpla și în 2022. Sunt oportunități din ce în ce mai bune din SUA, Germania sau țările nordice. Ne focusăm pe industriile de sănătate, educație, well-being, sustenabilitate, respectiv cum facem să îmbunătățim modul în care oamenii își trăiesc viața mai bine cu ajutorul tehnologiei. Avem aplicații mobile și web: una dintre ele ajută copii între 2 și 7 ani, din SUA, să învețe să citească mai ușor și mai rapid prin intermediul unui AI; alta, chiar prima platformă de telemedicină din Austria face ca pacienții să se conecteze la un medic în mai puțin de 5 minute.

În statele din Vest există un interes mai mare în a investi în inovație și tehnologie pentru că, pe lângă faptul că există un capital semnificativ mai ridicat decât aici, oamenii înțeleg care sunt beneficiile pe termen lung pe care le aduce în ceea ce privește competitivitatea pe piața globală a țării. În România încă trebuie să privim lucrurile pe termen scurt, majoritatea populației gândindu-se cum va fi peste o lună, nu peste 10 ani. În ultima perioadă am devenit ceva mai vocal și în mediul public, în a găsi soluții prin care putem să accelerăm digitalizarea în țara noastră”, explică Cătălin Briciu.

 

O nouă rută peste ocean

Prin intermediul lui Cătălin, Linnify face deja pași semnificativi spre consolidarea prezenței în piața americană. La acest moment, acesta se află în SUA pentru câteva luni pentru vedea cum pot adapta procesul de validare Linnify la nevoile specifice ale startup-urilor americane pentru a crește viteza cu care acestea inovează și obțin validare pe piață. În funcție de rezultatele acestei vizite, vor face ulterior pașii necesari înspre deschiderea unei reprezentanțe în Austin, Texas.

“Am fost de mai multe ori în SUA – Silicon Valley, New York, Miami, în toate zonele de interes din sectorul tehnologic. Am fost și la clienții/partenerii noștri actuali și la cei potențiali, la evenimente, conferințe; de fiecare dată reușesc să creez conexiuni acolo. Anul trecut am fost în Austin, Texas, socotită ca bulă a tehnologiei. Au început să vină foarte multe companii de tehnologie din New York și Silicon Valley. De ce? Nu ai taxe pe venituri, iar costurile de trai sunt puțin mai reduse. Nu în ultimul rând, traficul e mult mai relaxat decât în Los Angeles, California în general.

Acolo se prefigurează următorul Silicon Valley. Elon Musk a mutat Tesla în Austin, Joe Rogan, care are cel mai cunoscut podcast, s-a mutat în același loc. Voi sta trei luni în Austin pentru a deschide un punct de lucru acolo, o reprezentanță prin care să putem oferi mai multă valoare raportat la procesele noastre de dezvoltare, să fim prezenți fizic la fața locului, “foot on the ground”. Zona Austin e axată pe software, dar și pe hardware, mai mult decât Silicon Valley, existând numeroase fabrici. E zona din SUA în care m-am simțit cel mai mult în largul meu, oamenii sunt mai deschiși, mai puși pe a construi, cam ca în Silicon Valley acum 20 ani. Există un “vibe” deschis înspre dezvoltare și colaborare la modul general. Lumea de acolo a auzit de Cluj, însă e văzut momentan ca o soluție foarte bună pentru ousourcing-ul de calitate. Adică, americanii nu vin la noi în țară pentru acțiuni creative, inovare, implementări de proiecte sau strategie – la acestea ar trebui să ne punem amprenta la nivel internațional ca ecosistem local. Una dintre acțiunile pe care o voi întreprinde în Austin va fi să impulsionez crearea unei punți cu Clujul, însă fără ajutor local de aici nu voi reuși. Deci colaborăm în mod eficient cu clusterele și mediul public în acest sens.”

 

Cum transformi o nevoie personală într-un business?

Nutriento s-a născut pentru Cătălin dintr-o pasiune și nevoie personală – voia o mâncare sănătoasă într-o perioadă în care nu aveai foarte multe asemenea opțiuni în Cluj.

Pe când era student, avea mereu problema timpului: cum să facă să mănânce sănătos, dar să aibă apoi energie pentru activități. A optat pentru ovăz, cereală cu multe calorii generatoare de energie, dar nu reușea să aibă suficient timp pentru gătit, iar aceeași opțiune devenea plictisitoare. A luat legătura cu un prieten din copilărie, Virgil Ciobota, și au decis să facă un restaurant cu opțiuni sănătoase, nu numai pe bază de cereale, ci și cu legume și fructe. Cei doi au început să scrie planul de afacere și să aplice pentru linii de finanțare. Ghinion! Sau nu, pentru că au investit până la urmă banii proprii și au simțit pe pielea lor ce înseamnă o afacere în HoReCa. Au pornit afacarea în 2020, când începea pandemia, însă nu mai puteau da înapoi. Deja au făcut angajări, au cumpărat rețete, lucrau cu un bucătar cu experiență în domeniul vegan. Viziunea lor: toată lumea să ducă un stil de viață sănătos, ușor, simplu, la un cost decent.

Inițial au mers pe livrări pentru că voiau să testeze piața ca să vadă feedback-ul referitor la calitatea produselor, care s-a dovedit foarte bun. În schimb, adopția a fost grea la început. În 2020 au deschis o locație pe Bd. Regele Ferdinand, în centru. Au ținut-o un an, dar pentru că era pandemie, aceasta nu era frecventată și le mărea costurile, iar bucătăria era prea mică pentru comenzile pe care le aveau și nu mai puteau să introducă multe opțiuni în meniu. Anul acesta s-au mutat pe str. Haiducului, într-un spațiu de șase ori mai mare.

“Am început cu boluri, acum avem și opțiuni sănătoase de sucuri, burgeri și deserturi. Bolul este o bază de cereale integrale, rece sau caldă, ce poate să conțină fructe sau legume. Sunt, de fapt, superalimente, condimente sau plante care au o cantitate ridicată de diferite vitamine sau minerale. Au mai mulți nutrienți decât alte alimente. Apoi, avem sosuri sănătoase, făcute manual, fără procesare sau ulei.

Ne ghidăm după trei principii: echilibru, prezență, energie. Echilibru implică o stabilitate zilnică pentru corp – caloric și macronutrițional. Prezența se referă la calitatea produsului: să simți că e mâncare “adevărată”, ceea ce facem prin prezența produselor locale, sezoniere și mininum procesate. Echilibrul și prezența ne face să avem energie.

Clientul nostru ideal este o persoană care are deja comportamentul îndreptat către un stil de viață sănătos. Majoritatea urmează deja un regim vegan sau vegetarian, fac sport, ca grupă de vârstă se situează în intervalul 20-35 ani, 80% sunt femei. Este o piață emergentă, conversia acestora spre a ne deveni clienți este ridicată. Provocarea mai mare este cum ajungem să pătrundem în masă, să devenim o opțiune obișnuită. Când mănânci ar trebui să ai mai multă grijă la calitate, nu la cantitate”, spune Cătălin.

Pentru dezvoltarea și extinderea afacerii, au apelat la surse de finanțare private, fiind un domeniu riscant datorită noutății produsului și gradul de adopție pe piață. Primii investitori care au crezut în concept datorită vitezei cu care creștea au fost prietenii și familia. Printre ei se află co-fondatori din alte afaceri, părinți și apropiați ai fondatorilor din perioada facultatății. Principalul angel investor în Nutriento de până acum a fost Mihnea Fodor, apropiat al lui Cătălin din perioada studiilor la FSEGA, care a ajutat atât prin capital, cât și prin experiența sa din domeniul culinar.

“Am fost extrem de norocoși cu oamenii ce au investit în Nutriento până acum deoarece sunt ghidați de aceleași valori ca noi, crezând într-o lume în care alimentația trebuie să fie sursa noastră de energie pentru a duce o viață mai bună”, spune Cătălin.

 

Singurul restaurant local care prezintă caloriile 

Printre obiectivele lor se află crearea unei rețele de furnizori de astfel de produse, un ecosistem local. Sosurile se fac “în casă”, nu se folosesc deloc semipreparate. În România, primele proiecte de trasabilitate a acestor produse vor începe în 3-5 ani. Vei putea afla în viitor, pe baza unui pachet inteligent, urmărit prin blockchain, dacă roșiile produse în Cluj au fost crescute într-un anumit fel, că au fost folosite anumite tipuri de îngrășăminte, că au ajuns la un anume restaurant care folosește și alte ingrediente de tip similar. Atunci vei putea să te asiguri că tot ceea ce vezi în farfurie este într-adevăr sănătos, nu a fost procesat și nu conține îngrășăminte care îți pot afecta sănătatea și starea de bine.

“Mâncarea noastră este poziționată pe piața locală drept cea mai sănătoasă opțiune existentă. Adică să te gândești că, dacă ai cumpărat orice de la noi, știi că este sănătos. Suntem singurul restaurant ce arată valorile nutriționale ale preparatelor, calorii, carbohidrați, grăsimi, proteine. Deci poți să îți calculezi necesarul caloric zilnic.

Vrem să educăm audiența în privința a ceea ce înseamnă să mănânci sănătos, pornind de la principiile noastre, explicarea ingredientelor noastre. Avem triada – local, sezonier, minimum procesat. Am creat și o standardizare a proceselor noastre ca să putem ajunge și în alte orașe, însă prin pași calculați și sustenabili.

Vrem să ne adaptăm la specificul fiecărei zone geografice în care suntem. În România ai anumite opțiuni de a mânca sănătos, în Italia, altele. Până la finalul anului ne concentrăm pe calitate și pe creșterea ofertei: paste sau noodles sănătoase, diversificare și digitalizarea businessului. Am creat un website de comerț electronic din care să poți comanda din orice restaurant, însă viziunea este să transformăm platforma Nutriento într-un loc în care poți să îți faci abonamente dinamice, compuse din varietatea ofertelor de mâncăre sănătoasă ce există în restaurantele locale.

Asta înseamnă că utilizatorii intră pe platformă, menționează care sunt preferințele lor culinare, ce alergii au, apoi își aleg abonamentul de meniu. Îi vom ajuta să-și creeze un abonament personalizat, folosindu-ne de oferta locală care trece prin filtrul nostru de a mânca sănătos.

Vrem să învățăm profilul culinar al fiecărui utilizator. Să vedem ce funcționează mai bine pentru sănătatea lui și să reducem semnificativ costurile de logistică, de livrare. Companiile de livrare la cerere, ca Glovo, Bolt, au o dificultate de a optimiza de unde se ia comanda și unde se duce, astfel încât să crească numărul de livrări. Având abonamente predefinite, cu minimum 24 de ore înainte putem să cuplăm oferta existentă cu ceea ce își dorește clientul, dar cu abonament, deci ceva previzibil”, explică fondatorul.

În acest sens, Nutriento va începe un parteneriat cu HealthU, un alt brand din Cluj-Napoca cu care este aliniat pe valori și calitatea pe care trebuie să o ofere clienților. “Suntem mereu deschiși la a construi împreună și credem că pe asta se dezvoltă orice viziune îndrăzneață cu privire la viitor”, adaugă Cătălin Briciu.

 

“Dronele vor face toate livrările de mâncare și pachete mici”

În toiul pandemiei, pe când restaurantele mureau pe capete în oraș, tânărul antreprenor surprindea cu anunțul prin care Nutriento se arăta pregătit oricând să demareze un proiect de livrări cu drone.

“Acest sistem de livrare există deja în SUA, Noua Zeelandă, China, însă în cartiere atent selecționate, în care variabilele mediului extern sunt controlate. Există riscuri: drona poate să se lovească de ceva și să cadă, să fie furată. Toate fac dificilă adoptarea la scară largă a acestui mod de livrare. Aceste drone sunt mult mai mari, li se atașează pachete fixe, solide. Cu pizza funcționează cel mai bine, fiind ușor de stocat și mai greu să se strice pe drum. De altfel, Pizza Hut îl experimentează deocamdată ca proiect pilot, fără a ajunge unul în masă.

De la restaurant se atașează pachetul la dronă, care încă nu este complet autonomă, ci asistată de un operator. Ea se ridică și merge până la punctul de destinație. E nevoie de un spațiu aerian deschis, de cartiere de case, astfel încât drona să lase mâncarea în curte.

Cum ar veni, e un elicopter la dimensiuni mult mai reduse care livrează mâncarea la pachet. La experiența utilizatorului mai este de lucrat; poate în curte este un câine ori un copil care se joacă. Fără niciun dubiu, acesta va fi modul în care se vor livra mâncarea și pachetele mici peste 10 ani. De fapt, nu tehnologia în sine e problema, ci adoptarea acesteia de către clientul final, cum se îmbină tehnologia cu felul nostru de viață.

În Cluj s-a anunțat un viitor cartier cu livrare cu drone, Transilvania Smart City. S-ar putea face acest lucru la ansamblul Colina Nouă, la Vultureni: este un cartier de case, spațiu aerian liber, însă este cam departe de oraș, la 35 km. Mai degrabă s-ar potrivi un ansamblu de case din Feleacu. Un ansamblu modern, bazat pe sustenabilitate, deschis la tehnologie ar fi foarte util pentru adoptarea unui proiect de livrare cu drone. În fazele de inovare ar fi costuri mai mari, dar ele se reduc când poți să scalezi proiectul, să îl faci la o dimensiune superioară”, consideră Cătălin.

 

Perspective de viitor

Atenția lui Cătălin este îndreptată acum înspre construirea unei prezențe fizice pentru Linnify în SUA si livrarea de mai multă valoare clienților existenți și viitori prin procese de validare și dezvoltare construite în cadrul companiei. Crede într-o lume în care inovarea aplicată la nevoile pieței va contribui la o viață mai bună și plină de experiențe unice pentru fiecare dintre noi.

Cu privire la Nutriento, dezvoltarea acesteia în continuare într-un concept de succes la nivel național a fost preluată de către Gabriel Todea, care a ocupat anterior rolul de șef de operațiuni în cadrul companiei. Acesta reflectă întrutotul valorile pe care au construit până acum, reușind prin experiența operațională, cât și ideile inovatoare cu care vine să creioneze în detaliu viziunea înspre care se îndreaptă aceștia.

Fiind ghidat de o motivație puternică spre construirea de soluții care ne ajută să ne bucurăm de experiența de a trăi prin intermediul tehnologiei, este mereu în căutare de concepte, oameni ori inițiative pe care le poate ajuta în această direcție.

 

Cine este Cătălin Briciu?

  • Co-Fondator Linnify, Nutriento, Notifier App, deliverME
  • Gazda podcastului A Day In The Future din decembrie 2021, un podcast despre tehnologie, inovație și viitor
  • Membru Consiliul Consultativ, Autoritatea pentru Digitalizarea României
  • Fost Asociat Biroul de Avocatură Lăpușan & Partners
  • Absolvent Facultatea de Științe Economice și Facultatea de Drept, UBB

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Proiecte de câteva miliarde de euro pentru spitalele transilvănene

Articolul următor

Oradea a depus cererea de finanțare a Centrului intermodal prin POIM

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share