Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bolizii Tesla au invadat Clujul. 100 de “electrice” la Vivo Center

Asociația Tesla Happy Owners România (THOR) și Vivo Center Cluj au inițiat o întâlnire a fanilor acestui brand în parcarea mall-ului din Florești.
Mașinile cu propulsie electrică au făcut show în parcarea complexului comercial din Florești | Foto: TB

Proprietarii români de automobile Tesla au organizat o acțiune de promovare a electromobilității la Cluj.

Asociația Tesla Happy Owners România (THOR) și Vivo Center Cluj au inițiat o întâlnire a fanilor acestui brand în parcarea mall-ului din Florești. 100 de mașini electrice, printre care și noul model Plaid, au fost comasate în incinta Vivo, cu ocazia inaugurării complexului de stații Supercharger Tesla Cluj. A fost ultimul din seria de evenimente organizat de THOR în acest an.

Majoritatea mașinilor erau de culoare albă, dar se găseau și unele roșii, galbene sau verzi. Cele mai multe erau înmatriculate în București, altele în Cluj, Mureș, Harghita, Sălaj. Automobilele au fost amplasate în zona porții 1 a complexului. Celor interesați li s-au prezentat caracteristicile și prețurile mașinilor existente. La un moment dat toți șoferii lor s-au pus la volan, creând un scurt show de muzică și lumini.

La concurență cu Dacia Spring

“Am venit aici, pasionații de Tesla, membri ai clubului și nemembri, să inaugurăm cele opt Superchargere pentru mașini electrice. Facem acest eveniment pentru a atrage atenția asupra electromobilității. Interesul pentru achiziționarea de astfel de mașini este foarte mare în România, în prezent se livrează câte șapte Tesla pe zi – primești automobilul abia peste un an.

După Dacia Spring e cea mai vândută electrică în țară, însă cele două nu se compară ca nivel de preț – dacă Tesla era 20.000 de euro, și nu 40-50.000, o întrecea demult la vânzări. În noiembrie s-a sărit, în România, de 1.000 de unități de Tesla livrate, este o creștere de 400% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar în 2023 se prognozează o urcare de 300%.

Cele mai mari vânzări se fac în orașele dezvoltate, unde veniturile sunt mai mari: București, Cluj, Brașov. Tesla se adresează unui public cu vârsta de 25-50 de ani și venituri peste medie. Cea mai ieftină, după ce scădem cei 11.000 de euro pe care ni-i dă statul la achiziția de mașini electrice, începe de la 40.000 de euro și ajunge și la 140.000.

Eu am luat-o cu 32.500 de euro anul trecut, dar evoluțiile de pe piață, războiul, inflația au crescut prețurile. Ele vor scădea la mașinile electrice pentru că UE a pus presiune pe producători să ducă prețurile la cel mult 25.000 de euro, ca să devină competitive pe piață față de cele pe combustibil fosil. Din 2025 încolo, cele electrice vor fi mai ieftine decât celelalte”, spune Dumitru Dan, reprezentant al THOR.

 

Stațiile de încărcare, amplasate prost

“Tesla stă bine la stațiile de încărcare în România pentru că are propriul sistem de Superchargere, în Constanța, București, Pitești, Sibiu, Cluj, Timișoara, urmează Brașov, Iași și Craiova. Atunci vei avea Superchargere la 200 km într-o direcție, deci vei putea străbate țara, de la un capăt la altul, fără probleme. Eu am venit la Cluj din Călărași, adică aproape toată România, din Supercharger în Supercharger. Rămâneam de la unul la altul cu 20-30% din baterie; am venit cu 130-140 km/h pe autostrăzi.

Și celelalte branduri de autovehicule electrice vor trebui să ia exemplul Tesla, altfel vor trebui să se bazeze pe alții. Trebuie să creăm infrastructura pentru ca oamenii să își ia mașini electrice. Din păcate, statul român, prin Administrația Fondului pentru Mediu, se mulțumește să bifeze doar niște lucruri pe foaie și să întrebe primăriile care vor să își instaleze stații de 50 kW. În mod normal ar trebui să se facă o analiză a traficului, să se vadă unde circulă cele mai multe mașini electrice, unde e penuria cea mai mare.

Abia pe baza acestui studiu să fie decise locațiile de amplasare. Degeaba pui la Cucuieții din Deal 15 stații, ca să fie 2.000 în toată țara. Inclusiv Tesla le amplasează prost, în mall-uri. În mod normal aceste Superchargere, care îți încarcă mașina electrică în 15 minute, trebuie puse în apropierea la ieșirilor de pe drumurile principale: autostrăzi și drumuri expres pentru că acolo circulă omul sute de kilometri, nu în oraș, unde poți să o încarci și de la priza în care bagi fohn-ul”, spune oficialul THOR.

 

Mașina care te face să mergi mai încet

“Un mare plus la Tesla este că aproape toate mașinile sunt full option, au piele, încălzire în toate scaunele, aer condiționat, navigație cu touch screen, doar ca software suplimentar poți cumpăra pilotul automat și Full-Self Driving. Adică îi pui destinația București, te duce acolo, cum știe ea, opțiune care nu e valabilă în România din cauza drumurilor pe care le avem. Diferențierea de preț se face la baterie și motor. Unele au baterie de 60, 70, 90 kWh sau 1-3 motoare.

Viteza maximă proiectată este de 240 km/h constructiv, accelerația, de la 2,1 la 7 secunde, în funcție de mărimea mașinii. Avantajul electromobilității e că te face să mergi și ecologic, și eficient. Dacă mergi cu 175 km/h, vei parcurge 200 km, cu 120 km/h – 350 km, cu 100 km/h – 400 km. Vei fi tentat să mergi mai încet, aproape de limita legală, deci vei face mai puține accidente”, explică un șofer de Tesla.

THOR este o comunitate de proprietari dedicați misiunii Tesla de a accelera tranziția lumii către energie sustenabilă. Membrii clubului contribuie la promovarea Tesla prin sprijinirea eforturilor legislative, test drive-uri, voluntariat la expoziții, educația noi și viitori proprietari, evenimente sociale.

Cum s-a născut Tesla

Constructorul de automobile electrice de înaltă performanță din Silicon Valley (SUA) a fost fondat ca Tesla Motors de către Martin Eberhard și Marc Tarpenning. Compania a fost denumită după inginerul electrotehnician și fizician Nikola Tesla, designul motorului său, din 1882, fiind luat ca model. Tesla a concretizat prima mașină sport 100% electrică, Tesla Roadster, și mai produce modelele S, X, 3 și Y. Compania fabrică și acumulatoare Litiu-Ion pentru Daimler și Toyota. Elon Musk, CEO al Tesla, o vede ca pe o companie independentă, cu scopul de a produce la un moment dat mașini ieftine pentru consumatori. Obiectivele lui Musk sunt de a reduce încălzirea globală prin producerea și consumul de energie sustenabilă și reducerea riscului existențial al dispariției omului prin colonizarea planetei Marte. La finele lunii noiembrie, capitalizarea Tesla era de 600 de miliarde de dolari, jumătate față de aceeași perioadă din 2021.

Dezavantaje ale mașinile electrice

Un fost șofer de mașină 100% electrică a explicat, pe o platformă dedicată, care ar fi deficiențele pe care le-a constatat în cadrul experienței sale de doi ani de conducere zilnică. El a decis ulterior să treacă la un automobil hibrid pe baza prețului mai mic de achiziție și a consumului mai redus de combustibil, însă nu exclude revenirea la unul full electric, dacă neajunsurile vor fi corectate în timp.

  • Stațiile de încărcare. Încă sunt puține stații în România, iar dacă acestea sunt deja ocupate, ai mult de așteptat.
  • Erorile de software. Apar la mai multe modele de asemenea mașini.
  • Service-urile. Personalul este nepregătit în multe dintre ele.
  • Prețul de încărcare. Majorarea tarifelor la energia electrică a făcut ca acestea să se apropie de prețul combustibilului.

Sursa: Adrian Cioclov, ElectroMobilitate

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Spitalul Județean de Urgență Satu Mare, partener într-un proiect transfrontalier despre AVC

Articolul următor
Direcția Județeană de Statistică (DJS) Cluj a raportat autorizațiile de construire eliberate pentru clădiri rezidențiale în luna octombrie 2022 și în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie anul acesta.

O toamnă slabă, dar un an bun pentru construcții la Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share