Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Mobilizare maximă pe Aeroportul Cluj. În joc: proiecte de 133 milioane €

Conducerea aeroportului clujean a început implementarea de proiecte europene “la foc automat” | Foto: TB

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj (AIAIC) contabilizează 15 proiecte implementate, în curs de implementare sau de evaluare, ținta fiind de triplare a numărului anual de pasageri, de la 2,3 la 7 milioane.

“Va fi nevoie să ne mișcăm foarte bine în 2023 deoarece trebuie să cheltuim, până în decembrie, 80 de milioane de euro prin aceste proiecte, lucru foarte dificil, pentru că majoritatea le derulăm sub trafic. Am realizat terminalul actual pe baza unor studii de trafic din 2005, pe când aveam 0,2 milioane de pasageri, cu o țintă de 3 milioane.

Atunci unii spuneau că de ce facem un terminal atât de mare, că nu vor circula decât păsările, dar iată că această cifră o vom depăși deja în 2023. Este clar că în 5-6 ani avem nevoie de un nou terminal, cu o suprafață desfășurată de 30.000 mp, dacă ne propunem o țintă de 7 milioane de pasageri până în 2040”, a spus directorul AIAIC, David Ciceo.

Antidot împotriva ceții: sistem de categoria 3

“Încercăm să trecem la un sistem de balizaj de categoria 3 (în care procedura de aterizare se putea face fără a vedea pista, n. red.,) în loc de categoria 2, cât avem acum. Atunci problemele cu ceața la aterizare vor fi foarte rare. Anul viitor vrem să pornim și licitația pentru prelungirea pistei la 3,4 km, dacă lucrările de deviere a Someșului vor fi terminate.

A trebuit să facem față unor vremuri foarte grele – noi avem 340 de angajați, însă în perimetrul aeroportului lucrează 1.300 de oameni, la structurile de poliție, vamă, handling, companii aeriene – să reducem salarii, angajații au lucrat suplimentar și fără să fie plătiți.

Totuși, criza sanitară a avut și efecte bune: digitalizarea, noi surse de venit pe care a trebuit să le atragem. Activitatea comercială este foarte importantă pentru aeroport – oricum am ieșit pe profit chiar și în acești ani, dar ne gândim în primul rând la siguranța și securitatea pasagerilor. Noul sistem de securitate va duce la scăderea numărului de angajați alocați pentru pază”, susține Ciceo.

Proiecte în implementare – AIAIC (155 mil. lei)

  • Cale de rulare paralelă cu pista
  • Dotare cu echipamente PSI, urgențe medicale
  • Platformă staționare aeronave
  • Sistem integrat detecție și alarmare incendii
  • Creșterea siguranței și securității pasagerilor
  • Echipamente deszăpezire, degivrare, antigivrare
  • Sisteme control pasageri, bagaje, marfă

Pasageri identificați prin inteligența artificială

AIAIC, regie în subordinea Consiliului Județean Cluj, a început un proiect de 35 de milioane de lei, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. 98% este finanțare de la UE și bugetul de stat și doar 2% contribuția proprie.

Acesta vizează achiziționarea de echipamente de siguranță, un gard inteligent, echipamente de supraveghere perimetrală, sistem de ultimă generație de televiziune cu circuit și control acces. Echipamentele și sistemele de securitate au rolul de a diminua intervențiile ilicite, iar activitățile de supraveghere și control acces vor fi optimizate.

“Sistemul va avea funcțiuni de identificare, videoalarmă, va detecta rapid orice tentativă de efracție. Celor 60 de camere de supraveghere video li se vor adăuga alte 300 de ultimă generație. Noul sistem va permite identificarea persoanelor pe bază de recunoaștere facială, chiar și a celor cu obiecte de deghizat sau cu mască de protecție pe față, acesta având un software performant, pe bază de inteligență artificială.

Scopul nostru nu este de a urmări pasagerii, vom respecta GDPR, ci de a avea o securitate aeroportuară cât mai mare, iar ei să fie în siguranță. Sistemul va reduce și numărul de bagaje abandonate în aeroport, pentru că le va semnaliza imediat, acum operatorul trebuie să se uite pe foarte multe camere video. Din păcate sunt mulți pasageri preferă să își abandoneze bagajul pe aeroport, fapt care ne consumă resurse”, spune oficialul AIAIC.

Regia clujeană a implementat proiecte două proiecte prin POIM, de 43 de milioane de lei, are în implementare încă șapte, de 156 de milioane, alte șase proiecte, de 430 de milioane, fiind în curs de evaluare la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Proiecte în evaluare – AIAIC (439 mil. lei)

  • Extindere terminal plecări pasageri latura nord
  • Clădire remiză PSI
  • Conformare sistem balizaj și iluminare
  • Sistem detecție pista de decolare-aterizare
  • Autospecială electrică degivrare aeronave
  • Asigurare condiții operare la pistă

Wizz Air, cursă regulată spre Antalya

Conducerea aeroportului a anunțat că Wizz Air va introduce o cursă de linie spre Antalya, cu două frecvențe pe săptămână, iar Ryanair a mărit frecvențele de operare în acest an. De pe AIAIC efectuează zboruri de pasageri 12 companii.

Aeroportul clujean a înregistrat, anul trecut, 2,6 milioane de pasageri, recuperând 90% din traficul anual existent înainte de pandemie. Estimările pentru acest an sunt de 3,1 milioane de pasageri. Mișcările de aeronave au fost de 23.800, cu 5% sub cele din 2019. În schimb, cantitatea de marfă transportată s-a dublat față de cea de dinaintea pandemiei.

STATISTICI AEROPORTUL CLUJ
(evoluție de la an la an)

Trafic pasageri

  • 2019: 2,92 milioane
  • 2020: 0,89 milioane (-69%)
  • 2021: 1,45 milioane (+62%)
  • 2022: 2,64 milioane (+81%)
  • 2023: 3,10 milioane (+17%)

Mișcări aeronave

  • 2019: 25.100
  • 2020: 11.700 (-53%)
  • 2021: 17.500 (+50%)
  • 2022: 23.800 (+36%)
  • 2023: 26.000 (+10%)

Trafic marfă și poștă

  • 2019: 3.455 tone
  • 2020: 3.900 tone (+13%)
  • 2021: 5.700 tone (+46%)
  • 2022: 6.900 tone (+21%)
  • 2023: 7.800 tone (+13%)

Sursa: AIAIC

Goană după fondurile europene

La nivel național a fost înregistrat un trafic de 22 de milioane de pasageri anul trecut, cu un minus de 9% față de 2019. Conduce Aeroportul Henri Coandă Otopeni, cu un trafic de 12 de milioane de pasageri, față de 14 milioane înaintea pandemiei, urmat de aerogările din Cluj-Napoca (2,6 milioane) și Iași (1,5 milioane). Gradul de absorbție a fondurilor europene la aeroporturile din România este de 90%, unul foarte bun, apreciază conducerea Asociației Aeroporturilor din România (AAR).

STATISTICI ROMÂNIA

Trafic aerogări – Transilvania și Banat (2022)

  • Cluj 2.644.968
  • Timișoara 1.191.923
  • Sibiu 763.969
  • Oradea 208.542
  • Tg. Mureș 177.342
  • Maramureș 76.713
  • Satu Mare 60.568
  • Arad 16.633

Trafic general pasageri România

  • 2019: 23,5 milioane
  • 2020: 7,2 milioane
  • 2021: 11,2 milioane
  • 2022: 21,0 milioane

Sursa: AAR

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Conducte noi de gaze naturale pe mai multe străzi din Reghin

Articolul următor

Telemeaua de Ibănești, certificată în curând la nivel mondial

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share