Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

De la Moldovan, la Moldovan. Alianță pentru resuscitarea abatorului Agro Invest

Abatorul din Bistrița-Năsăud este acum funcțional, însă mai are nevoie de anumite autorizări.
Complexul de abatorizare a trecut de la Moldovan din Bistrița la Moldovan din Cluj | Foto: Bistrița Business

Un grup de investitori din Transilvania a cumpărat activele abatorului Agro Invest Prod (API) din Șieu-Măgheruș pe care le-a modernizat.

Abatorul din Bistrița-Năsăud este acum funcțional, însă mai are nevoie de unele autorizări, conform informațiilor Transilvania Business. “Cumpărătorul este o asociere formată din rețeaua Moldovan Carmangerie, Karpaten Meat, cărora li s-a alăturat și un investitor din Alba. Abatorul nu mai funcționa de câteva luni.

Ei l-au modernizat printr-o investiție de câteva milioane de euro. Lucrările au început din vara anului trecut. Au schimbat tot: lucrările au vizat de la pereți, la pompe, instalații, echipamente noi; până în toamnă erau gata”, spun surse apropiate tranzacției.

Business-ul cu abatoare, o investiție dificilă

“Acel abator este unul foarte mare, putându-se sacrifica vaci și oi. Investiția într-un abator este greu de realizat la Cluj, în condițiile în care cea mai mare cooperativă din județ abia grupează 5.000 de vaci. Până acum, producătorii din Cluj își duceau animalele și până la Botoșani, acum vor putea merge mai aproape.

Un abator este o investiție mare, nu aduce un profit considerabil. Ar trebui să sacrifici câte o turmă de oi pe zi, iar în lipsa unui flux continuu de animale, să susții cheltuielile cu instalațiile de frig, personalul. Au fost cooperative care au construit abatoare pe fonduri europene, însă ulterior au trebuit să le pună lacăt.

Un investitor din Cluj ducea personal de aici la un abator din Germania la care apoi a renunțat proprietarul. L-a preluat el, considerând că a prins experiență destulă în domeniu, a pus la bătaie o grămadă de bani.

Totuși, după o jumătate de an a trebuit să îl închidă. Și vorbim despre Germania, unde se procesează volume imense! Probabil că acele centre de sacrificare / puncte de tăiere integrate din ferme, propuse de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară, vor fi mai viabile”, ne-a explicat un consultant de business.

Prețul de vânzare s-a înjumătățit

Activele API au fost scoase la licitație, anul trecut, de către lichidatorul CITR, conform Bistrița Business. Prețul a fost coborât de la 3,1 la 2,6 și apoi la 1,8 milioane euro, plus taxa pe valoarea adăugată, în condițiile lipsei de cumpărători la “primele strigări”. Alături de activele AIP erau propuse la vânzare și alte proprietăți ale “Moldovanilor din Bistrița”: producătorul de mezeluri Combis, Hotelul Coroana de Aur.

Printre activele familiei mai numărau Hotelurile Castel Dracula (vândut cu 1,6 milioane euro) Hotelul Codrișor (0,7 milioane), Hanul Bistriței (0,7 milioane). Proprietarii au solicitat intrarea în insolvență, în 2019, în urma acumulării de datorii de 100 milioane lei.

Abatorul de bovine și ovine situat la 12 km de municipiul Bistrița era considerat, în momentul edificării, drept unul dintre cele mai mari și mai moderne din România, fiind construit la standarde europene.

Acesta se întinde pe o suprafață de 14.700 mp, având o capacitate zilnică de 200 de bovine și 1.000 de ovine. Furnizorii erau producători de carne din România şi Ungaria, iar beneficiarii, utilizatori de carne din UE, Turcia, Iordania, Kuweit și Hong-Kong.

Tranzacție între două familii de “mezelari”

Proprietatea imobiliară de tip industrial era compusă dintr-un teren de 57.300 mp, construcţii industriale de tip hală şi echipamente tehnologice, mijloace de transport, mobilier şi aparatură birotică. “A fost utilizată ca spaţiu pentru procesarea şi conservarea cărnii. Starea tehnică generală a echipamentelor este bună, toate reviziile şi reparaţiile periodice fiind efectuate în termen”, conform CITR.

AIP era unul dintre cei mai mari jucători din industria cărnii din România. În componenţa grupului intrau abatorul şi fabrica de procesare Combis, care a lansat pe piață brandul De la Jupânu’. AIP derula, în 2021, afaceri de 9,1 milioane de lei (față de un maxim de 86 de milioane în 2016), înregistrând o pierdere de 1,8 milioane, cu datorii de 57 milioane.

Societatea mai avea doar 10 angajați în comparație cu 205 în 2017. Asociații AIP erau Ioan Moldovan (52%) și Maria Moldovan (48%). Combis îi are printre acționari pe AIP (80%), Maria Moldovan (11%), Ioan Moldovan (7%) și contabiliza afaceri de 20 de milioane de lei, un profit de 0,3 milioane și 61 de angajați.

Abatorul din Bistrița-Năsăud este acum funcțional, însă mai are nevoie de niște autorizări
Una dintre unitățile de comercializare din Bistrița ale brandului De la Jupânu

Primul pas în afara Clujului

Rețeaua clujeană Moldovan Carmangerie a deschis, în 2022, prima sa unitate din afara județului, la Beclean, prin transformarea unui spațiu vechi. Lucrările au fost derulate de Traust Cluj: demolări, instalare de cablaje electrice, șapă de egalizare, refacere de acoperiș și șarpantă, instalații sanitare și finisaje.

Lanțul de magazine-bistro s-a dezvoltat de la un atelier din comuna Apahida la ferme și unități de procesare, distribuție și magazine. Majoritatea proiectelor s-au realizat pe bani europeni, dar și prin credite și fonduri proprii.

Societatea dispune de două unități de producție, la Sânnicoară și Dezmir, administrând o rețea comercială de 34 de magazine dintre care nouă dotate cu zonă bistro. Aceasta este deținută de Cosmin Moldovan (75%) și Ana Moldovan (25%).

Abatorul din Bistrița-Năsăud este acum funcțional, însă mai are nevoie de unele autorizări.
Magazinul deschis de antreprenorii clujeni la Beclean, în septembrie | Foto: Moldovan Carmangerie

Vacile Angus din România, pe placul vest-europenilor

Grupul elvețian Karpaten Meat derula afaceri anuale de 63 de milioane de lei în România, la nivelul anului 2021, prin cele trei companii înființate în localitățile Marpod, Alțina și Sibiu, din acest județ. Proiectul era de a crea un business cu bovine de carne Angus, bazat pe potențialul real al pășunilor din Transilvania. De-a lungul timpului, antreprenorii individuali s-au transformat în dezvoltatori corporativi.

Scopul fondatorilor este ca țările din Europa să livreze carne de calitate superioară pentru continentul european. În 2008 ei au creat aici prima fermă de creștere de bovine Angus, cu angajamentul de a produce carne de vită ecologică.

Fondatorii Karpaten Meat au recunoscut tendința în Europa de a crește producția de bovine în țările din Balcani și au înființat în România un nucleu funcțional de vaci și viței Angus. Sistemul se bazează pe cooperarea cu companiile partenere pentru reproducție și îngrășare.

Activitate la o fermă de bovine Black Angus din Transilvania | Foto: Karpaten Meat
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Parcurile industriale vor fi transformate în parcuri de specializare inteligentă

Articolul următor

CBRE: Daniel Cateliu, noul director în departamentul Industrial & Logistics

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share