Senatorul sălăjean Marius Bob a formulat o interpelare către ministrul transporturilor pentru a urgenta finalizarea A3.
Bob i-a cerut informații lui Sorin Grindeanu cu privire la stadiul lucrărilor la porțiunile Poarta Sălajului – Nuşfalău și Suplacu de Barcău – Biharia. “Săracă țara fără drumuri, lăsată pe drumuri. Așa aș descrie Sălajul, care cu toate că a avut un ministru al transporturilor, stă izolat de lume.
De acea lume civilizată și modernă în care o autostradă nu e un lux, ci o necesitate simplă, precum este și curentul electric în casele oamenilor. Sărăcia populației sălăjene se oglindește și în lipsa unei autostrăzi. Ce investitor mare își îngroapă o afacere într-un loc uitat de civilizație?”, spune Bob.
Vrea lucrările terminate până în 2027
“Pentru judeţul nostru, Sălaj, şi regiunea aceasta din România este de o importanță capitală continuarea cât mai urgentă a demersurilor pentru a începe lucrările şi de a le termina înainte de termenul estimat, 2027. Această cale rutieră, dacă ar fi acum funcţională, ar ajuta enorm la dezvoltarea regiunii, implicit la bunăstarea locuitorilor ei.
Să aveţi în vedere că în aceste două judeţe există firme încadrate ca mari contribuabili la bugetul de stat, care fac export. Ceea ce înseamnă un aport consistent în echilibrare balanţei comerciale a unei Românii care tinde să devină o piaţă de desfacere.
Implicaţiile sociale şi economice sunt prea importante pentru a nu li se da importanţă, doar dacă nu aveţi alte priorităţi constituite pe aceleaşi criterii ce au lăsat ţara fără drumuri. Dacă nu vă gândiţi la bunăstarea simplilor contribuabili ai regiunii, locuitorii acestor judeţe, vă rog să vă gândiţi că împiedicaţi pur şi simplu firmele să aducă mai mulţi bani la bugetul național”, a declarat senatorul.
Întrebările lui Bob pentru Grindeanu:
- CNAIR a transmis invitațiile de participare la etapa a II-a a procedurii de atribuire, etapa de depunere a ofertelor a candidaților selectați pe subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău + subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău, inclusiv tunelul rutier Meseș? Din informațiile prezentate de CNAIR, procesul de selectare a candidaturilor în cadrul procedurii de atribuire proiectare și execuție s-a încheiat.
- În ce stadiu al procedurii de atribuire contract proiectare și execuție sunteți pe tronsoanele ce fac legătura cu județul vecin: Suplacu de Barcău – Chiribiș si Chiribiș – Biharia?
- În ce stadiu real sunt lucrările de pe secțiunea 3B5 de la Nușfalău la Suplacu de Barcău, unde CNAIR, în decembrie 2022, afirma că sunt 66% realizate. Anul 2023 ca termen al finalizării / deschiderii spre circulație a tronsonului va fi respectat? Care este situația contractuală a giratoriului provizoriu propus la capătul tronsonului care să permită deschiderea circulației la finalizarea lucrărilor?
- De ce nu aveți capacitatea, voința și capabilitatea ca după aproape două decenii de când s-a inițiat acest proiect al A3 să prioritizați finalizarea lui?
Scrisoare deschisă din șase județe
La rândul lor, președinții consiliilor județene din Regiunea Nord-Vest au trimis o scrisoare deschisă Guvernului României pentru a urgenta finalizarea A3. Ei solicită sprijin în vederea deblocării tuturor aspectelor legate de continuarea celei mai vechi și importante investiții din zonă, “proiect demarat în urmă cu mai bine de două decenii și marcat de o serie de disfuncționalități inadmisibile”.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.