Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Aliz Kosza – “Menirea mea: să întorc cât mai mult societății și nu oriunde, ci în orașul meu natal”

Aliz Kosza, Business Mentor & Business Strategist, a decis să se întoarcă în Brașov, orașul său natal, după o carieră de 44 de ani. Doresc să contribui la dezvoltarea unei culturi puternice de business în Brașov, cu adevărat la următorul nivel din punct de vedere al profesionalismului și a abordării strategice, a colaborării, a interconectării și interdependenței, a asinergiilor precum și a beneficiilor acestui nou mod de a gândi și acționa. Am ce împărtăși cu antreprenorii și managerii din zecile de proiecte de mentorat”, explică Aliz Kosza în interviul pe care ni l-a acordat. Primul pas este Conferința aniversară care va avea loc pe 24 mai 2023, unde vor fi sărbătorite 3 evenimente: 10 ani de mentorat, 10 ani de la lansarea Conferințelor “Sufletul în business” și relansarea școlii de mentorat pentru antreprenori și manageri, “Business Mentoring House”.

 

Din 2012 ați renunțat la ”viața de corporatist” și v-ați oferit libertatea de a lucra pe cont propriu. Acum ați făcut o altă schimbare majoră în viața dvs. – ați hotărât să plecați din București și să vă reîntoarceți în orașul în care ați crescut, Brașov. Întrebarea firească este De ce? și De ce acum?

Ambele întrebări au un singur răspuns: pentru că m-a chemat Dumnezeu acasă!

Da, nu este glumă și nici exagerare. De doi ani lectura mea preferată este Biblia, în care descopăr zilnic adevărurile și valorile lumii, toate acestea raportate la etapa vieții în care mă aflu acum, oglindite în viața mea. Citind un fragment, am conștientizat că ACESTA este momentul să mă întorc acasă, am primit o chemare explicită, formulată parcă pentru mine.

Trecând în partea rațională, lumească, răspunsul sună așa: după 44 de ani de carieră, a venit și anul pensionării.

Alegerea mea: un nou drum spre viața spirituală, prin întărirea credinței și a relației mele cu Dumnezeu, căruia nu am suficiente cuvinte și timp să-i mulțumesc pentru toate darurile și realizările din această  viață.

Menirea mea: să întorc cât mai mult societății și nu oriunde, ci în orașul meu natal. Este minunat să revin după atâția ani! Mediul de business din Brașov este unul destul de fragmentat și mereu m-a frapat asta. Doresc să contribui la dezvoltarea unei culturi puternice de business în Brașov, cu adevărat la următorul nivel din punct de vedere al profesionalismului și a abordării strategice, a colaborării, a interconectării și interdependenței, a asinergiilor precum și a beneficiilor acestui nou mod de a gândi și acționa. Am ce împărtăși cu antreprenorii și managerii din zecile de proiecte de mentorat. Evident, dacă va exista suficientă deschidere și dorință de implicare din partea mediului de afaceri brașovean.

De asemenea, îmi doresc să îmbunătățim, în mediul de business, calitatea și proporțiile relațiilor interumane prin aplecare către ce ne apropie și nu către ce ne desparte.

Se mai spune și “unitate în diversitate”.

 

Care sunt planurile pentru activitatea de business din Brașov și/sau în regiune?

Primul pas este Conferința aniversară care va avea loc pe 24 mai 2023, unde sărbătorim 3 evenimente: 10 ani de mentorat, 10 ani de la lansarea Conferințelor “Sufletul în business” și relansarea școlii de mentorat pentru antreprenori și manageri, “Business Mentoring House”.

Următorul pas este să reconfigurez cursurile pentru școala de mentorat, o adaptare necesară după experiențele din ultimii 3 ani și a noilor nevoi, situații și contexte socio-economice.

Doresc, ca până la sfârșitul anului, să mai organizez câteva conferințe și în alte orașe din regiune. În paralel, continui proiectele deja existente cu antreprenori până la finalizarea acestora.

De curând, am primit invitația de a colabora cu Universitatea din Brașov pentru a transfera know how către studenți și tineri antreprenori. Mă bucură nespus această perspectivă, pentru că este una dintre dorințele mele de foarte mult timp – educarea tinerei generații de antreprenori și ghidarea lor în lumea dificilă și imprevizibilă a antreprenoriatului.

Sunteți foarte implicată în activități de susținere a ONG-urilor din țară. Veți continua această activitate? Cum se implică antreprenorii români în astfel de proiecte?

Da, mai mult ca oricând. Am decis ca după relansare, toate încasările din cursurile școlii de mentorat și ale conferințelor să fie donate copiilor vulnerabili în scopuri educative. Cât timp sunt în putere, voi face acest lucru până la sfârșitul vieții.

Începând cu 2024, vreau să demarez o caravană la nivel național pentru strângere de fonduri. Am convingerea că pot mobiliza mulți oameni pentru această cauză, mai ales că este vorba despre viitorul nostru.

Implicarea antreprenorilor depinde de fiecare regiune. Contează mult și notorietatea, vizibilitatea, rezultatele fundațiilor care activează pe plan local. Nu de puține ori, am constatat că antreprenorii se implică pentru o cauză a comunității locale, pentru că știu și simt mai bine ceea ce este aproape de ei. Mă bucură când văd voluntari tineri și entuziaști implicați în proiecte și acțiuni care au ca scop final bunăstarea comunității din care fac parte.

Din păcate, există în continuare multe companii, mai ales din zona serviciilor, care nu dau atenție gestului de a dona, nici măcar în limita deductibilității. Cred că este nevoie de și mai multă informare, educare, ghidare în acest sens. Am avut și surprize neplăcute cu argumente de genul: “noi nu ne asociem imaginea cu sărăcia”… Pe de altă parte, forța de muncă ieftină le convine acestor angajatori.

 

Lucrați cu antreprenori români de foarte mult timp și v-ați format o imagine de ansamblu a business-urilor românești. Cum ați descrie acest profil al omului de afaceri român? Ce mai avem de învățat la acest capitol?

La acest capitol mai este drum lung de parcurs. După 10 ani de mentorat, sunt uimită că, în continuare, întâlnesc peste tot aceleași situații, provocări, cutume, aceeași ancorare în TRECUT. Sau, cine știe, atrag eu același profil de antreprenori!?

La modul general, profilul antreprenorului român, din experiența mea de până acum, are câteva caracteristici pe care le detaliez mai jos:

a) Antreprenorii români încă au mituri. Paradoxal, aceste mituri sunt în contracție cu realitățile din teren, pe de altă parte, cu nevoile lor reale – chiar exprimate.

De exemplu:

Mitul „atotputerii”

“Fără mine nu funcționează nimic, trebuie să fiu prezent. Eu trebuie să le fac, să le decid pe toate”. În realitate, acesta este micro-management, preocupare în exces pentru lucrurile mărunte, control în exces care frânează dezvoltarea unui business. Acești antreprenori au nevoie să delege, să prioritizeze, au nevoie de time management și leadership.

Mitul „atotștiinței”

“La mine nu va funcționa, domeniul în care activez eu este total diferit. Știu eu tot. Întrebați-mă pe mine”. Astfel, se respinge orice soluție constructivă care ar putea relansa, remodela compania sau corecta niște disfuncționalități care au impact negativ în cifre.

Mitul „tatălui”

Oamenii mei lucrează aici de peste 20 ani. Nu am ce să fac. Trebuie să lucrăm cu ei așa cum sunt”. Pe de altă parte, tot ei se plâng constant că nu merge treaba, că oamenii nu sunt competenți, că nu există progres, că nu își ating obiectivele, că managerii numiți pe criteriul de “loialitate” sunt părăsiți de oameni.

Bazându-mă pe cele peste 75 de proiecte de mentorat pe care le-am derulat până acum,  cele trei mituri ale antreprenorilor, formulate diferit ar fi:

Știu tot – confundă experiența cu expertiza, managementul cu autoritatea și opinia proprie cu realitatea, competența cu prerogativa

Pot tot – sunt singurii care trebuie să se ocupe de proiecte de management și strategice

Sunt responsabili pentru tot – pentru salarii, oameni, crize, accidente, cash, rezultate etc.

b) Graba, încăpățânarea, luarea de decizii peste capul managerilor sau abordarea reactivă sunt printre erorile foarte des întâlnite.

c) Acționează reactiv și nu strategic:

Reactivitatea oamenilor de afaceri români derivă din amprenta tipic balcanică, care reflectă o nerăbdare, o grabă greu de stăpânit: rezultatele să vină IMEDIAT.

d) Tipare mentale: în cazul în care soluția pe care o primesc – chiar dacă este un STANDARD de raportare universal – nu este după mintea lor, o resping și califică munca celui care a dat soluția ca necorespunzătoare; cu toate că solicitarea este clară: nevoia de progres, relevanță și profesionalizare.

 

Care sunt principiile după care v-ați ghidat în activitatea profesională și nu numai?

Cred că principiile după care te ghidezi în viață sunt aceleași pe care le aplici și în business. În cazul meu, cele mai importante sunt:

Autenticitatea – fiecare om este unic; fiecare lider, antreprenor și companie are un ADN propriu, iar soluțiile vin întotdeauna pe aceleași căi pe care au venit și provocările. Atât la nivel individual, cât și în companii. La fel ca oamenii, afacerile n-au niciun motiv să investească în ceea ce nu sunt, să alerge după falși idoli și să adopte modele nepotrivite dinamicii lor intime.

Bunătatea – afacerile nu sunt un câmp de luptă, ci mai degrabă, un teren de joacă unde ajutorul și generozitatea ar trebui să înlocuiască spectacolul trist de luptă a ego-urilor. Cred cu tărie că bunătatea, umanitatea din noi, este forța reală care va ajunge să schimbe faţa lumii de business. Şi, cândva, faţa lumii cu totul.

Încrederea împărtășită – faptele vorbesc despre noi: majoritatea antreprenorilor au nevoie de rezultate concrete, palpabile şi cuantificabile pentru businessurile lor, dar au nevoie şi de dezvoltare, transformare ca oameni. A fi lângă ei în acest proces intim este pentru mine o onoare şi o dovadă că eu sunt un om pe care se pot baza la niveluri mai  profunde.

Evident, dacă și ei se implică cu deschidere și acțiune în acest proces evolutiv.

 

Carte de vizită

Cu o carieră de peste 40 de ani, Aliz Kosza (www.alizkosza.roeste una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus companii de top, precum MOL România, Orkla Foods România sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 18 industrii diferite.  

De-a lungul carierei în business, a contribuit – încă din anii ’90 – la formarea și dezvoltarea  comerțului modern din România și a construit branduri puternice, care sunt și azi în topul mărcilor din industriile pe care le reprezintă: Poiana, Tomi, Wiesana, Bunica, Ardealul, MOL, Savana.

Aliz Kosza a lăsat în urmă lideri și organizații care sunt etalon pe piața românească, dezvoltând modele de business și de leadership autentice, inovatoare și unice în România.

Din 2012, s-a retras din poziția de CEO și este business mentor și strateg, consultant BERD pe proiecte locale și internaționale, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficientă a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung.  

Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al patrulea an de existență. In 2016 a lansat Business Mentoring House: o școală de business pentru oameni care vor să își ducă propriul business la un nivel superior. O școală în care se face business, nu teorie

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Muzeul de Artă Cluj-Napoca este prezent la cel mai important eveniment dedicat artei din România cu o operă valoroasă

Articolul următor

FOTO-VIDEO: The Voices of Business Awards Brașov 2023. Am premiat performanța!

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share