Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Chinezii au eșuat pe Centura Zalăului

Mitul constructorilor chinezi vitezomani e spulberat și în România. Sinohydro nu a rupt gura târgului pe Centura Zalău, ba dimpotrivă.

Antreprenorii chinezi care au câștigat mari proiecte rutiere în România nu reușesc să le finalizeze în termenele asumate, conform Asociației Pro Infrastructură (API).

“Mitul constructorilor chinezi vitezomani e spulberat și în România. Sinohydro nu a rupt gura târgului pe Centura Zalău, ba dimpotrivă. Vom vedea dacă China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), altă companie deținută de acest stat, va spăla rușinea compatrioților chinezi pe lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord.

Contractul este proaspăt semnat în 16 martie, după o licitație de 3 ani și 9 luni cu lupte epocale în instanță. La Zalău, cei de la Sinohydro au ajuns, cu chiu cu vai, la doar 45% stadiu fizic, când trebuiau să fie la 100%. Contractul a fost parafat în 31 iulie 2020 și avea ordin de începere emis în 25 septembrie 2020, cu 6 luni de proiectare și 24 de execuție.

În acte, lucrările au început în 14 aprilie 2021, deci ar trebui să fie gata în trei săptămâni. Abia au ajuns la 45% pe un ciot de 5,5 km (dificil, e drept) cu o bandă pe sens. Acum un an, progresul în teren era de 20%. Cu o viteză de 20-25% pe an, o să circulăm pe această secțiune a centurii cândva prin 2025. Sperăm că, pe A0 Nord, CCECC vor avea un cu totul alt ritm, dar nu ne grăbim să pariem pe asta”, potrivit API.

2 alunecări, 0 rezolvări

Consilierul județean sălăjean Nicolae Olar remarcă faptul că ultimul termen înaintat de autoritățile locale pentru terminarea proiectului este august 2023. “Termenul de finalizare real, dacă toate lucrurile merg bine de acum înainte, este primăvara – vara anului 2024. Deși, dacă ținem cont că în doi ani s-au realizat doar 50% din lucrări, nu ar fi exclus ca lucrările să dureze patru ani în loc de doi.

De ce? Păi încă nu s-au rezolvat nici acum cele două alunecări de teren de pe traseul șoselei. Nu există încă soluții aprobate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) în cele două cazuri de alunecări de teren. Iar dintre cele cinci viaducte și două poduri, nici unul nu este finalizat.

Asta în condițiile în care partea cea mai grea a lucrărilor acum începe. Poate își iau notițe și cei care anunță termene de finalizare total rupte de realitate. În timp ce municipiul nostru este din ce în ce mai mult sufocat de trafic, iar lucrările pe tronsonul II al centurii merg în ritm scăzut, CNAIR mai face câte o vizită pe șantierul autostrăzii,

Iar autoritățile locale mai primesc la sediul primăriei câte o delegație a constructorului și anunță triumfalist și total neadevărat că șoseaua se va finaliza la termen. Fac un apel la autoritățile locale și județene să înțeleagă importanța șoselei ocolitoare a orașului, a infrastructurii municipiului și a județului și să se implice în rezolvarea problemelor. Zalăul are nevoie de șosea de centură cât mai repede”, spune Olar.

Variantă mai rapidă spre Cluj

Contractul de finanțare câștigat de chinezi pentru etapa II a centurii, între Drumul Național 1F, km 79+625 și Drumul Județean 191C, se derulează prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Valoarea proiectului era de 240 milioane lei. 85% este aportul UE din Fondul European de Dezvoltare Regională (172 milioane), 15% contribuția proprie (30 milioane), 38 milioane – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

Municipalitatea zălăuană a precizat inițial că durata de implementare era de 47 luni, începând cu 1 februarie 2020. La termenul limită se adăuga, dacă era cazul, perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea contractului de finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.

Traseul variantei este unul sinuos, cu 5 viaducte, 2 poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată. Varianta Zalău asigură legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Oradea descongestionează traficul din oraș și se conectează cu marile magistrale de transport

Articolul următor

Elevii bihoreni, viitori antreprenori IT

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Hi-Tech „Made in Transilvania”

Aceasta a fost denumirea panelului găzduit de The European Innovation Hub in Transilvania în cadrul IQ Digital Summit,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share