Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Comisia Europeană, alertată de la Cluj. Se cere subtraversare la Tăietura Turcului

API cere CFR Infrastructură și Primăriei Cluj-Napoca (PCN) să prevadă de urgență în zona Tăietura Turcului / Tetarom o subtraversare pentru pietoni, cicliști și persoane cu mobilitate redusă.
Organizația de infrastructură a depistat anomalia din proiectul de la Cluj-Napoca | Foto: API

Asociația Pro Infrastructură (API) va semnala reprezentanților Comisiei Europene (DG Regio, JASPERS) soluțiile “primitive și lipsite de siguranță” adoptate în aglomerările urbane din România.

API cere CFR Infrastructură și Primăriei Cluj-Napoca (PCN) să prevadă de urgență în zona Tăietura Turcului / Tetarom o subtraversare pentru pietoni, cicliști și persoane cu mobilitate redusă. “Să blocheze cu gard sau panouri fonoabsorbante trecerea nepermisă, demonstrând că orașul vrea să fie cu adevărat unul modern, atent la cetățenii săi, indiferent cine sunt ei”, solicită conducerea organizației.

“La eterna barieră Tăietura Turcului, din buricul Clujului, aproape de gara centrală și de Tetarom, viitorul punct de oprire a trenului metropolitan, s-a proiectat o soluție de haltă rurală: două amărâte de peroane, unde călătorul merge peste șine ca să ajungă pe celălalt sens.

Să ne imaginăm un om obosit și grăbit care-și vede trenul oprit la peronul opus. Între el și trenul spre casă mai este “doar” trecerea la nivel pe care o traversează rapid. Dar pe firul celălalt vine un InterCity cu viteza maximă de 120 km/h, prevăzută în contractul de modernizare. Pericolul e evident”, conform API.

Proiect “ieftin și prost”

Organizația arată că orașele civilizate elimină trecerile la nivel cu calea ferată, însă acest lucru nu se întâmplă și la Cluj-Napoca. “Proiectul de reabilitare a liniei ferate Cluj – Episcopia Bihor prevede un pasaj rutier nou la celebra Tăietură a Turcului, dar păstrează și trecerea la nivel.

Așadar, șoferii primesc un viaduct rapid și sigur, iar “loserii” de pietoni și “hipsterii” care vor transport verde cu trenul metropolitan sunt lăsați să își riște viața. În discuțiile pe care le-am avut în mai multe cazuri din țară, am observat că de linia ferată se ocupă CFR, de șoferi se îngrijesc primăriile, dar de confortul și siguranța călătorilor, a pietonilor și a bicicliștilor nu îi pasă nimănui.

Antreprenorii și CFR au tendința de a proiecta ieftin și simplu (și prost), așa că trântirea unei treceri la nivel e o variantă la îndemână și profitabilă. Primarii care avizează asemenea inepții ar trebui să înțeleagă că reconstrucția liniei crește atât viteza maximă a trenurilor, cât și frecvența lor.

Ambele cresc timpul de așteptare la barieră. Unele nici nu se mai ridică între două trenuri, spre bucuria alegătorilor primarului. Chiar și când se proiectează un pasaj denivelat lucrurile nu decurg mai bine. supratraversarea căii ferate este permisă de CFR doar la aproape 10 m înălțime. Pietonul trebuie să urce până acolo și apoi să coboare.

Pe Sighișoara – Curtici CFR ne “încântă” cu niște pasarele deloc atractive pentru călători. În loc să se cațăre pe ele, oamenii preferă să se ducă la capătul peronului unde se termină gardul dintre linii (de ce să fie un pic mai lung?!) unde coboară peronul înalt și merg pe jos peste șine”, conform API.

Europa elimină trecerile la nivel cu calea ferată

Aceasta semnalează că o soluție decentă aleasă de țările civilizate în mediul urban este subtraversarea printr-un pasaj atent desenat de un arhitect și bine iluminat. “Pietonii, bicicliștii și persoanele cu mobilitate redusă coboară doar 2,5 m, în loc să urce 10 m. Concomitent, se instalează garduri de-a lungul căii ferate pentru a bloca trecerile periculoase prin locuri neamenajate.

Este momentul potrivit ca la Tăietura Turcului să se prevadă o astfel de subtraversare, în cadrul contractului de reabilitare a căii ferate. Ulterior va fi foarte scump și complicat birocratic. Deci practic nu se va face”.

Electrificarea magistralei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor este un proiect de 2,2 miliarde de euro gestionat de CFR Infrastructură. Toate cele patru contracte pentru electrificarea magistralei au fost semnate. Acestea au ca sursă de finanțare Planul Național de Redresare și Reziliență și însumează 9,36 miliarde de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

Prin electrificarea și reabilitarea liniei de 166 km se vor asigura condiții tehnice pentru circulaţia cu viteze superioare, creşterea gradului de confort şi de siguranţă a traficului feroviar. După reabilitare și electrificare, distanța Cluj – Oradea ar urma să fie parcursă în 1:45 ore în loc de 3, în prezent. Va fi realizat și pasajul de cale ferată Tăietura Turcului, cu impact pentru decongestionarea traficului în zonă.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Școala duală: învață o meserie alături de profesioniștii Star Transmission & Star Assembly!

Articolul următor

Licitație pentru parcul fotovoltaic de pe str. Matei Corvin din Oradea

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share