Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

COVER STORY: DP World investește de 19 ani în România și dezvoltă un climat propice performanței și creșterii sustenabile  

DP World este lider global în domeniul soluțiilor de tip end-to-end pentru lanțul de aprovizionare. În România, compania pune accentul pe conectivitatea intermodală, pe integrarea facilităților logistice cu operațiunile portuare și cu spațiul industrial. Cosmin Cârstea, CEO DP World în România, ne-a povestit în interviul acordat despre noile proiecte și investiții în România, despre provocările în derularea business-ului în țara noastră și despre planurile și viziunea pe termen lung a companiei pe piața națională.

Începând de anul trecut, ați anunțat noi proiecte și investiții în România. Vorbiți-ne despre aceste proiecte în derulare. Cu preponderență, despre cele din Transilvania și Moldova, dar nu numai. 

Ce ne-am propus în România, este să dezvoltăm peisajul multimodal și al serviciilor de logistică, astfel încât să câștigăm competitivitate la nivel european. Concret, vizavi de Transilvania și Moldova, în linie cu obiectivul nostru enunțat mai sus, creăm centre regionale care să fie puncte de consolidare a importatorilor și exportatorilor din regiune.

 

De ce ați ales Transilvania ca una din zonele de interes?

Transilvania este o regiune importantă nu numai pentru România, dar și pentru Europa Centrală și de Est. În plus, în regiune avem un areal foarte mare de locuitori – peste 4 milioane, este una din zonele cu o contribuție importantă la produsul intern brut al țării, exemplificat de cifra totală de afaceri a companiilor de aproape zece miliarde de euro, pe o rază de 100 km în jurul terminalului nostru din Aiud.

Ne dorim să atragem interesul companiilor din proximitate, să le generăm încredere, să le arătăm că putem face livrarea eficientă a mărfurilor destinate exportului, dar și importului pe teren propriu, cum se zice, să le oferim acces la alte piețe prin soluții mult mai eficiente decât cele tradiționale. Terminalul intermodal dezvoltat de noi va fi un punct de conectare și consolidare pe distanțe mari cu toate porturile europene, nu doar Constanța, dar și Trieste, Koper (din zona Mării Mediterane), precum și porturile din Zona Mării Baltice și Marea Nordului (Gdansk sau Hamburg).

Suntem și vom fi mereu un facilitator al comerțului prin serviciile pe care le dezvoltăm, servicii care vor aduce valoare adăugată companiilor partenere din regiune. În plus, serviciile oferite sunt gestionate cu o mare responsabilitate față de mediu și aici fac referire la emisiile de carbon – pentru că obiectivele noastre nu sunt doar cele de business, ci sunt și obiective care au legătură cu protecția mediului.

O prioritate a companiei sunt proiectele de sustenabilitate. Unde mai exact vă îndreptați eforturile în acest sens – la nivel global și în țara noastră?
Obiectivele noastre de sustenabilitate sunt o prioritate pentru noi și la nivel local și la nivel de corporație globală. Ne pliem pe politicile internaționale așa cum au fost ele stabilite în 2015 de către Organizația Națiunilor Unite. Dintre obiectivele principale, noi am ales șapte obiective pe care ne concentrăm. Dintre aceste  obiective, trei sunt prioritare pentru noi – egalitatea de gen, educația și mediul înconjurător, mai precis protecția apelor.

La nivelul grupului, compania și-a propus să elimine emisiile de carbon până în anul 2040 și să fim carbon neutri până în 2050. Rezultatele de până acum sunt încurajatoare, am reușit să reducem la nivel global cu 5% amprenta de carbon. Soluțiile noastre trebuie să aibă rezultate pentru mediu. Obiectivele noastre ne responsabilizează pentru că în joc este viitorul copiilor noștri.

Revenind la soluțiile oferite în Transilvania și Moldova specific, ne dorim ca pe fiecare unitate transportată să eliminăm tone de emisii de carbon degajate. Putem realiza acest lucru prin reducerea transportului efectuat cu camioanele de pe distanțe medii și lungi de peste 300 km, pe care să le înlocuim cu soluții electrificate. Avem în dezvoltare și soluții de transport fluvial pe barjă, care aduc, cu siguranță, valoare.

În portul Constanța, unde operăm terminalul maritim de 19 ani, ne-am planificat noi proiecte de electrificare și eficientizare energetică a soluțiilor pe care le folosim acum. Este timpul să ne modernizăm, iar în toate proiectele noastre pentru licitații vom pune condiții care fac referire la standarde în industriile respective, astfel încât companiile care licitează să vină cu soluții cât mai responsabile din perspectiva mediului. La nivel de echipă, pe plan local, ne propunem implicarea în acțiuni de protecție a mediului – să plantăm copaci, să curățăm plaje. În acest sens avem dezvoltate parteneriate cu ONG-uri, autorități locale, cluburi sportive. Ne uităm, de asemenea, la calitatea apei, nu numai a aerului. Practic, prin toate inițiativele noastre, vrem să reducem emisiile de carbon pe unitatea de marfă manipulată.

Ca focus, avem în vedere 3 factori cheie – mai rapid, mai inteligent, mai ecologic, deci mai sustenabil. Sumarizat – soluții viabile, benefice și durabile.

Ați afirmat deseori că digitalizarea reprezintă o componentă importantă în strategia de business a companiei, ca un instrument necesar pentru creșterea performanței companiei.  Puteți detalia pe ce puneți accent mai exact? Care sunt pașii făcuți?

Viitorul – noi trebuie să-l facem să se întâmple. Acesta este scopul. Lucrăm proactiv, ne susținem strategia prin pași, prin borne pe care ni le setăm să le atingem. În cei 19 ani în România, ne-am evidențiat prin proiectele pe care le-am dezvoltat peste tot în țară, prin investiții în digitalizare. Am introdus un ecosistem digital care simplifică modul de interacțiune între noi și autorități, între noi și clienți, care să aibă ca rezultat scăderea duratei de staționare a mărfii în port.

Simplificăm procesele actuale și construim un scanner digital (care va scana mărfurile în timp real, cu informații puse la dispoziția autorităților). Scannerul folosește o tehnologie modernă pe care o întâlnim în porturile Hamburg și Rotterdam și are o capacitate de 60 – 70 de scanări pe oră. Practic, se va lua mai repede decizia de a se inspecta ce este concludent sau nu la momentul descărcării de pe vapor, înainte de a fi organizat transportul mărfii mai departe.

Un alt sistem de importanță majoră care a fost implementat deja, dar pe care îl vom extinde în viitorul apropiat cu o versiune îmbunătățită, este sistemul numit Vehicle Booking System, un sistem de programare a sosirii camioanelor în terminal, sistem care a organizat și a îmbunătățit traficul în terminal. Sistemul este legat de capacitatea de operare a terminalului, iar acest lucru ne oferă atât nouă, cât și partenerilor noștri predictibilitatea și transparența de care toți avem nevoie. Salvează timp și bani, dar, mai ales, ajută la buna organizare a tuturor jucătorilor implicați.

Sistemul a redus fantastic de mult cozile – de la 4 ore la 10 minute. Practic, un camion iese în jumătate de oră de pe poarta terminalului. În acest moment se lucrează pe 4 coridoare dinamice în funcție de nevoi. Cum menționam anterior, modernizăm și actualizăm acest sistem ca să eficientizăm cât mai mult traficul și să reducem timpul de tranzit al mărfurilor în port și interacțiunea cu beneficiarul mărfii, care își va primi produsele mai rapid.

Care sunt provocările viitoare în opinia d-voastră?

Provocările anilor trecuți – pandemia și războiul de la graniță – n-au făcut decât să ne întărească echipa. Am fost și suntem în continuare considerați lucrători esențiali și nu am dat nici un motiv ca serviciile noastre să fie întrerupte. Am dovedit încă o dată expertiza și capacitatea de a procesa volume foarte ridicate de sarcină.

Dacă vorbim de provocări actuale, ele țin de gestionarea într-un mod optim a proiectelor în dezvoltare. Avem multe proiecte de construcții, digitalizare, eficientizare pe care trebuie să le finalizăm ca apoi să le demarăm pe cele planificate pe mai departe.

O preocupare importantă este gestionarea cât mai eficientă a mărfurilor spre și din Republica Moldova și Ucraina. Operatorii de acolo au nevoie să simtă cât mai bine modul nostru de operare, întregul ecosistem. Este necesar să gestionăm eficient totul ca să oferim o predictibilitate, o continuitate și să arătăm că avem capacitatea de a gestiona și fluxuri mai mari – sisteme, mod de lucru, echipă.

Capacitatea noastră este estimată acum la nivel de 1 milion de TEU-ri (Twenty-Foot Equivalent Unit), iar cu extinderile platformelor care sunt în lucru putem gestiona fluxuri mai mari cu sute de mii de tone de mărfuri pe an. Proiectele Terminalului RO-RO și noul proiect de extindere a platformei care să susțină mărfurile cu caracter special, cum ar fi parcurile eoliene, sunt proiecte importante pentru noi. Cererea de eoliene (de gabarit foarte mare) pentru următorii doi ani este ridicată. Vom oferi și un spațiu de depozitare până când aceste eoliene vor pleca acolo unde este nevoie de ele.


Cum vedeți următorii ani – ce planuri concrete aveți în România?

Am investit în România, fără investițiile din ultimii doi ani, peste 100 de milioane euro, din care aproape 65% au avut legătură cu clădiri, platforme – retehnologizare cu echipamente. În ultimii ani, nivelul investițiilor a crescut cu încă 100 de milioane de euro – etapizat și eșalonat pe următorii ani de zile. Am extins, de asemenea, și atelierul mecanic destinat serviciilor tehnice oferite, după o investiție de 5 milioane de euro. Ce ne propunem în continuare este electrificarea echipamentelor care nu sunt deja electrificate – avem în plan 14 echipamente de terminal RTG și un parc de 40 de camioane de terminal.

Până atunci, este nevoie de pregătirea platformei existente, care se va face în viitorul apropiat.

Care este viziunea DP World în România pe termen lung?
Conectivitatea hub-urilor cu punctele logistice – respectiv creșterea conectivității în România la nivel european este obiectivul nostru primordial pentru competitivitatea companiei. Ne dorim oferirea de alternative relevante pentru clienții noștri – producători, exportatori și importatori.

Urmărim eficiența la nivel european prin alternativele oferite – soluții sustenabile, disponibile tot timpul, pentru că producția nu se oprește niciodată. Noi trebuie să asigurăm continuitatea fluxurilor de mărfuri. De asemenea, orice soluție trebuie să treacă testul timpului – să fie o moștenire pe care ne putem baza pentru următorii ani. Așa gândim noi evoluția pe termen lung.

La nivel personal, ca CEO al operațiunilor DP World în România, ce vă doriți în continuare? Ce vă motivează?

Îmi doresc binele clienților și stakeholderilor prin binele echipei. Îmi doresc să menținem același climat propice performanței în DP World. Clienții noștri, partenerii noștri, autoritățile au nevoie de aceste lucruri și mă bucur că avem o echipă fantastică. Îmi doresc ca echipa să fie sănătoasă, să ne păstrăm acest climat propice creșterii și dezvoltării de soluții de valoare, dar și de dezvoltare personală.

Membrii echipei noastre își doresc să promoveze, vor noi responsabilități, iar noi le încurajăm ideile proactive și asumarea implementării lor. Îmi doresc ca orice facem să fie sustenabil, pentru că avem nu doar o responsabilitate de business, dar și una socială. Să susținem în continuare proiecte de dezvoltare a mediului din jurul nostru, a comunităților – portul Constanța, Dobrogea, Transilvania, Moldova.

Mă bucur că putem ajuta la crearea de lucruri valoroase pe termen lung – la nivel local, național și european. Este ca o lecție a recunoștinței, care mă motivează. Ca un ultim gând – repet că îmi doresc să fim aproape de clienți și stakeholderi. Să menținem o relație strânsă și apropiată. Ancorată și sudată, pe care să o dezvoltăm continuu. Suntem mândri să fim un jucător important pe piața logistică din România și să contribuim la dezvoltarea acesteia.

Cover story-ul ediției print cu nr. 119 a revistei Transilvania Business

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Final intens pentru ediția #9 a Electric Castle,  primele abonamente pentru ediția #10

Articolul următor
Banca Transilvania (BT) Cluj a efectuat o operațiune de mărire a capitalului social cu 91 de milioane de acțiuni cu valoarea nominală de 10 lei.

Banca Transilvania și-a mărit capitalul cu aproape 1 miliard

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share