Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Autostrada Transilvania, marea șansă a turismului din Ardeal

Unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din România, DN 1H, încă foarte puțin cunoscut turismului larg, dintre localitățile Nușfalău și Aleșd, se va întretăia astfel cu Autostrada Transilvania (A3).
A3 va fi conectată la un drum extrem de spectaculos, cel dintre Nușfalău și Aleșd | Foto: TB, CNAIR

Prima șosea de mare viteză din această zonă a țării ce devine funcțională peste o lună, va avea ieșire, printr-un sens giratoriu, la două importante obiective turistice din Bihor și Sălaj: Huta Slavia și Băile Boghiș.

Autostrada Transilvania (A3), sectorul Nușfalău – Suplacu de Barcău, se va întretăia astfel cu unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din România, DN 1H, încă foarte puțin cunoscut turismului larg. DN 1H conectează Zalăul, prin Șimleu Silvaniei, de Aleșd, fiind modernizat pe vremea Elenei Udrea, pe atunci ministrul al turismului și dezvoltării regionale, acționar majoritar în Băi Boghiș SA.



La Nușfalău se află cea mai mare rezervație naturală a Sălajului, Pădurea Lapiș (430 ha), Castelul Banffy, iar în zona Șimleu, Cetățile Bathory și Dacidava, Muzeul Holocaustului, Podgoria Silvania, Mănăstirea Bic, Barajul Vârșolț. Nușfalăul este o comună dezvoltată economic, găzduind Hanna Instruments – lider mondial în aparatură de control, Boglar Champ – una dintre marile crescătorii de ciuperci ale Europei.

În partea dinspre Bihor a DN 1H, în Șinteu, se află complexul Huta Slavia, ridicat de Miroslav Iabloncsik – consul onorific al Slovaciei în România, unul asaltat de mii de turiști, cu han, parc de agrement, lac, terase, ferme de bizoni și mistreți, muzeul sticlei, fierărie. Turiștii sunt delectați aici cu găluște cu gălbiori, ciorbă de cocoș, cartofi kolacki, plăcintă cu pui, pălincă de cireșe sălbatice sau bere slovacă. Din păcate, autostrada nu are continuitate nici spre Cluj, nici spre Oradea, lucrările nefiind nici măcar începute.

La sfat cu Umbrărescu

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a verificat, alături de Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), șantierele din Mureș, Cluj și Sălaj ale Autostrăzii Transilvania (A3). “Pe secțiunile Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului constructorul român UMB are o mobilizare foarte bună pe toți cei 42 km ai celor două secțiuni finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Ne-au fost prezentate probleme cauzate de fenomene naturale (alunecări de teren), motiv pentru care, în 3 august, CNAIR a scos la licitație proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului secțiunii Nădășelu – Mihăiești. Având în vedere situația din teren, sper ca anul viitor se va putea circula pe cei 12 km ai secțiunii Zimbor – Poarta Sălajului.

Pe cele două loturi pe care le are UMB de la Nădășelu la Poarta Sălajului sunt lucrări extrem de complicate. Am mers pe întreg traseul; au fost alunecări, probabil vor mai fi. Doar o asemenea companie puternică poate să le ducă la capăt. Adunați sunt 43 km, unul dintre cele mai dificile loturi de autostradă din țară, care ar trebui să fie gata anul viitor”, a spus Sorin Grindeanu.

La întâlnire a participat Dorinel Umbrărescu, proprietarul UMB, constructorul de pe Nădășelu – Poarta Sălajului. „Mobilizarea în șantier a antreprenorului este bună, lucrările desfășurându-se în ritm susținut. Există premisele ca lotul Zimbor – Poarta Sălajului, cu un stadiu al execuției de 29,2%, să fie deschis la sfârșitul anului viitor, iar tronsonul dintre Nădășelu și Zimbor, ajuns la un stadiu de 59%, în 2025, având în vedere alunecările de teren majore de pe traseu”, a relatat președintele Consiliului Județean (CJ) Sălaj, Dinu Iancu Sălăjanu.

Cu elicopterul peste A3

Elicopterul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) l-a transferat pe ministru pe tronsonul Nușfalău – Suplacu de Barcău, ridicat de turcii de la Nurol cu 384 milioane lei, fără taxa pe valoarea adăugată. “În 15 septembrie vom da în funcțiune acest lot de 13 km. Încă mai sunt lucrări de făcut pentru descărcarea de la Marca pentru a putea fi folosită întreaga bucată. Antreprenorul s-a înscris în termenele prevăzute inițial.

Suntem în licitație pentru tunelul Meseș, 20 august este termenul limită de depunere a ofertelor. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat o decizie pe Chiribiș – Biharia, dând dreptate CNAIR. Sper ca aceia care au contestat să nu o facă mai departe, astfel încât să putem semna repede contractul. Suntem în proceduri pe lotul Chiribiș – Suplacu de Barcău, în procedură de evaluare. Este o toamnă importantă pentru A3 sper să închidem toate aceste licitații ca să începem să lucrăm pe toate aceste trei loturi.

1.000 km de autostradă și drum expres în România se vor atinge cu acest lot, însă este totuși prea puțin față de cât avem nevoie, dar sunt multe provocări pentru anul viitor pentru orice guvernare va fi de anul viitor, fiind atât de multe șantiere deschise, să faci față necesarului de forță de muncă și echipamentelor, dar și de resurse de balast, bitum, pietriș”, a concluzionat Grindeanu.

Tunelul Meseș „rupe” autostrada

“În 2019, am găsit A3 în diverse stadii sau în licitații, reușind să semnez contractele pentru cinci loturi și să le asigur finanțarea din fonduri europene. Pe trei dintre ele le-am vizitat acum împreună, sunt în acest stadiu pentru că au avut parte de doi antreprenori serioși, UMB și Nurol.

Am mai avut contracte pe A3, din păcate unele dintre ele nu au început. Pentru județele Sălaj, Cluj și Bihor deopotrivă este vital ca tronsoanele Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău și Suplacu de Barcău – Chiribiș – Biharia să fie finalizate, cel mai târziu până în iulie 2025, cei 43 km unde lucrează antreprenorul român.

Aici, odată cu finalizarea procedurilor, pentru Suplacu de Barcău – Chiribiș și Chiribiș – Biharia în șase luni trebuie făcută proiectarea, iar în 18 luni execuția. În următorii trei ani ar trebui să se circule de la Boița la Borș, cu excepția tronsonului cu tunelul Meseș, pe A3”, a precizat fostul ministru al transporturilor, Lucian Bode.

“Borna de 1.000 km de drum de mare viteză în România va fi atinsă odată cu deschiderea secțiunii Nușfalău – Suplacu de Barcău. Lotul pe care lucrează constructorul Nurol a ajuns la 95 % execuție și va fi prima inaugurare de autostradă din acest an. Aceste realizări vor aduce o conectivitate esențială între orașe și regiuni, favorizând dezvoltarea economică și creșterea mobilității în țară.

Chiar și cu provocările legate de vreme, speranțele pentru o deschidere în acest an sunt susținute de mobilizarea constructorilor și determinarea de a finaliza proiectul. Investiția în infrastructură se dovedește a fi o prioritate, iar progresele recente sunt dovada eforturilor comune. Aceste evoluții pozitive încurajează perspectiva de dezvoltare a rețelei de autostrăzi și de creștere a conexiunilor dintre orașe și comunități”, consideră europarlamentarul Daniel Buda.

Descărcarea de la Marca, muncă suplimentară

„Noi am preluat ceva mai târziu proiectul, am prins acum și o vreme nefavorabilă, iar descărcarea de la Marca presupune lucrări  în plus”, a mărturisit Yavuz Yöntem, manager de proiect în cadrul Nurol. Printre cei prezenți la vizitele din cele două județe s-au mai numărat senatorul Alexandru Cordoș, viceprimarul Teodor Bălăjel, subprefectul Sălajului, Florin Florian, proprietarul grupului Simex, Dumitru Blaga.

Pentru că la capătul de la Suplacu (județul Bihor) nu există continuare la A3, descărcarea se va face în comuna Marca (Sălaj). Angajații companiei din Turcia și cei de la firmele subcontractoare lucrau atât la așternerea de asfalt, cât și la amenajări în exteriorul autostrăzii.

În depozitele CIC își așteptau plantarea mai mulți arbori, alții fiind deja amplasați pe margini. Pe sensul de mers către Nușfalău erau montate deja indicatoarele și afișajele electronice. „Noi aici ne facem treaba, terminăm lucrarea, dar importante sunt următoarele porțiuni, care merg către Vestul Europei”, ne-a mărturisit șoferul unui autovehicul de pe șantier.

Jurnaliștii, trimiși pe arătură

Dacă ministrul s-a perindat pe la obiectivele de infrastructură exclusiv pe cale aeriană, cu elicopterul MAI, jurnaliștilor chemați la CIC Nușfalău li s-a indicat, de la București, un traseu pe Google Maps practicabil, în mod real, doar cu tractorul. Autoturismele au făcut cu greu față drumului agricol plin de hârtoape, inclusiv cel în care se afla purtătorul de cuvânt al ministerului, Alin Șerbănescu.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Dr. Derzsi Zoltán, SCJU Târgu Mureș: “Noi ne dorim ca toți pacienții noștri să se vindece, nimic altceva!”

Articolul următor

Palatul Adorjan I are un acoperiș nou

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Citeste mai mult

Angajări în domeniul feroviar

Târgul de Carieră Feroviară în România revine în luna iunie cu cea de-a X-a ediție și aduce în…
Turism
Citeste mai mult

Crama Jelna a luat bronzul la Top Hotel Awards

Pentru a treia oară consecutiv vinarii bistrițeni se clasează pe podiumul competiției destinate industriei ospitalității din România. „Suntem…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share