Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Sinohydro lucrează la Centura Zalăului ca la Marele Zid Chinezesc

O delegație condusă de ambasadorul Chinei în România Han Chunlin, s-a întâlnit cu președintele Consiliului Județean (CJ) Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu.
Oficialii sălăjeni l-au pus pe ambasadorul chinez să își mobilizeze conaționalii de pe centură | Foto: CJ Sălaj

Lucrările la varianta ocolitoare par că nu se mai termină: trebuiau să fie gata în acest an, dar de-abia au ajuns la jumătate.

O delegație condusă de ambasadorul Chinei în România, Han Chunlin, s-a întâlnit cu președintele Consiliului Județean (CJ) Sălaj. Discuțiile s-au axat pe stadiul execuției de către Sinohydro a Centurii Zalău, proiect demarat în 2020 și ajuns la un stadiu de implementare de numai 50%.

“Cer respectarea termenelor contractuale și un ritm mai accelerat al lucrărilor. Proiectul face parte din infrastructura rutieră atât de importantă pentru economia și bunăstarea municipiului Zalău și județului Sălaj. Sunt preocupat de evoluția lucrărilor. Deși CJ nu are atribuții administrative în derularea proiectului, vom face tot ce depinde de noi pentru ca ritmul lucrărilor să crească.

Am convenit cu domnul ambasador să rămânem în contact pentru a monitoriza evoluția lucrărilor. Mi-a dat asigurări că va găsi soluții, împreună cu partea română, pentru a finaliza lucrarea cât mai repede posibil”, spune Dinu Iancu-Sălăjanu.

Grindeanu: “N-aș vrea să rup contractul”

“Vreau să avem o discuție cu autoritățile locale pe ceea ce înseamnă Centura Zalău, să găsim împreună o variantă care să ducă la mărirea ritmului lucrărilor. Eu vin dintr-un oraș care are doar un sfert de centură, Timișoara, știu ce înseamnă o lucrare de acest tip, necesitatea și importanța ei pentru comunitate.

Nu sunt mulțumit de ritmul de pe Centura Zalăului, n-am cum să fiu. Am vorbit cu toate autoritățile din Sălaj, trebuie să găsim o soluție,  lucrurile nu pot continua așa. Nu sunt tipul de ministru care să rupă contracte în aplauze și apoi să 1-2 ani să se chinuie alții să repare ce am stricat. Când ai un contract semnat, trebuie să te lupți ca acesta să meargă”, ne-a declarat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.

Despăgubirea proprietarilor lasă de dorit

“Finalizarea Centurii Zalău este un proiect extrem de important nu numai pentru comunitatea noastră, ci și pentru mediul de afaceri, pentru multinaționalele care își au capacitățile de producție în municipiu, dar și pentru cei care ne tranzitează județul. După această analiză o să găsim soluțiile cele mai potrivite ca proiectul să ajungă la final”, a menționat primarul municipiului, Ionel Ciunt.

“Dincolo de termene, finanțări sau de soluționarea diverselor probleme tehnice care apar, proprietarii terenurilor tranzitate de aceste lucrări au nevoie de despăgubiri juste. Am primit asigurări că Ministerul Transporturilor va urgenta soluționarea problemelor din județ legate de exproprieri”, a atras atenția subprefectul Sălajului, Florin Florian.

Arătați cu degetul în România

“Mitul constructorilor chinezi vitezomani e spulberat în țara noastră. Sinohydro nu a rupt gura târgului pe Centura Zalău, ba dimpotrivă. Cei de la Sinohydro au ajuns în martie, cu chiu cu vai, la doar 45% stadiu fizic, când trebuiau să fie la 100%. Contractul a fost parafat în 31 iulie 2020 și avea ordin de începere emis în 25 septembrie 2020, cu 6 luni de proiectare și 24 de execuție.

În acte, lucrările au început în 14 aprilie 2021. Abia au ajuns, în martie 2023, la 45% pe un ciot de 5,5 km (dificil, e drept) cu o bandă pe sens. În primăvara lui 2022, progresul în teren era de 20%. Cu o viteză de 20-25% pe an, o să circulăm pe această secțiune a centurii cândva prin 2025”, conform Asociației Pro Infrastructură.

API a ajuns la concluzia că antreprenorii chinezi care au câștigat mari proiecte rutiere în România, Sinohydro și China Civil Engineering Construction Corporation, nu reușesc să le finalizeze în termenele asumate.

“Din doi ani ajung la patru”

Consilierul județean sălăjean Nicolae Olar remarca faptul că un termen recent înaintat de autoritățile locale pentru finalizare era august 2023. “Termenul de finalizare real, dacă toate lucrurile merg bine de acum înainte, este primăvara – vara anului 2024. Dacă ținem cont că în doi ani s-au realizat doar 50% din lucrări, nu ar fi exclus ca lucrările să dureze patru ani în loc de doi”.

Oficialul sălăjean atrăgea atenția asupra lipsei de rezolvare a două alunecări de teren de pe traseul centurii, dar și a felului în care se lucrează la cele cinci viaducte și două poduri prevăzute. Contractul de finanțare câștigat de chinezi pentru etapa II a centurii, între Drumul Național 1F, km 79+625 și Drumul Județean 191C, se derulează prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

Valoarea proiectului pe fonduri UE era de 240 milioane lei. Traseul variantei este unul sinuos, cu 5 viaducte, 2 poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată. Varianta Zalău asigură legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Consult Imobil va amenaja un complex comercial la Bistriţa

Articolul următor

Prezență-record pentru brandurile Flavours la UNTOLD: 12 tone de mâncare livrate pentru artiști, staff și festivalieri

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share