Firi independente, dornice să dovedească – contrar cursului acelor vremuri în care totul parcă se distrugea – că prin ambiție, muncă multă și o strategie temeinică pe termen lung, poți să redresezi o mare fabrică falimentară, soții Violeta și Mircea Oltean, iar mai târziu și fiul Andrei Oltean au dezvoltat un business de familie redutabil și solid care aniversează în această toamnă primul Centenar.
100 de ani ai Grupului MAVI din Reghin.
MAVIPROD celebrează 30 de ani de activitate în domeniul comercializării pieselor de schimb și accesoriilor pentru industria forestieră și agricolă.
IRUM, cel mai important producător de utilaje forestiere și tractoare agricole din Europa Centrală și de Est, împlinește 70 de ani.
Care sunt rădăcinile antreprenoriale ale unui business de familie, cum se naște și se dezvoltă o afacere aflată acum în tranziție spre o nouă generație și cum arată viitorul unui grup performant de firme românești, am aflat de la cei trei proprietari – Violeta Oltean, CEO MAVIPROD, Mircea Oltean, CEO IRUM, și Andrei Oltean, director de dezvoltare al Grupului MAVI.
A face bine. Tuturor angajaților!, crezul Violetei Oltean
Încă de la înființare, în 1993, compania mureșeană Maviprod a fost gândită ca un business de familie, unul de anduranță, cum deținătorii afacerii, familia Oltean – soții Violeta și Mircea și fiul Andrei l-au gândit pe termen lung și au refuzat orice asociere.
“Nu am fost de acord cu asocierea cu alte persoane, pentru că de la bani, oamenii ajung să nu se înțeleagă, de acolo apar supărări, iar eu mi-am dorit să am prieteni și rude”, recunoaște Violeta Oltean, CEO MAVIPROD.
Menținerea business-ului în familie a presupus, în consecință, implicarea totală a celor trei, stabilirea unui plan de dezvoltare pe termen lung și investiții pe măsură pentru ca afacerea să fie adaptată diferitelor epoci în care a evoluat. E o poveste de trei decenii despre muncă, perseverență, responsabilitate, viziune, puterea de a nu renunța, respect pentru clienți și angajați, dar și mult suflet.
“Întotdeauna am avut o gândire pe termen lung, am zis că, dacă vom clădi un lucru, să îl realizăm așa cum se cuvine, să fie trainic, să nu gândim numai pentru noi, ci să îl gândim și pentru alte generații, fie că vor fi ale noastre, fie că vor fi ale altora. Și atunci întotdeauna am făcut următorul pas doar atunci când am considerat că suntem capabili să îl realizăm așa cum trebuie, să nu fie făcut de mântuială și să fim obligați să tăiem de pe listă”,
Violeta Oltean, CEO MAVIPROD
O poveste care a inclus, în vremuri tulburi și instabile economic, o decizie importantă: cumpărarea pachetului de 54% din acțiuni al IRUM, care în urma investițiilor în achiziția unor pachete de acțiuni de la persoane fizice sau SIF a ajuns aproape integral în proprietatea familiei Oltean.
„În acea perioadă, întreaga noastră concentrare era îndreptată spre obiectivul de a transforma un business care se îndrepta spre faliment într-unul funcțional”, punctează Mircea Oltean, director general al IRUM.
Așa a luat ființă Grupul MAVI.
Astăzi, Maviprod, care oferă soluții complete pentru industria forestieră și agricolă, și IRUM, un producător cu reputație internațională în domeniul forestier și agricol, sunt în esență oglinda întemeietorilor săi, care au cultivat zeci de ani valorile personale în care credeau – familie, ambiție, corectitudine, muncă, a face ceva important și multe altele – în care a fost subtil și succesiv introdusă, ca într-un vitraliu, viziunea modernă a fiului Andrei, directorul de dezvoltare al Grupului MAVI și un atent descoperitor al tradiției business-urilor de familie din Vest ajunse la a patra, a cincea sau mai multe generații. Viziune îmbrățișată și de părinții săi despre care spune că întotdeauna au fost deschiși spre nou.
Liniștea familială, marcă înregistrată reală Andrei Oltean
Andrei Oltean consideră, după îndelungi discuții cu părinții săi și experiența dobândită la trainingurile despre afacerile de familie că, în timp, business-ul Maviprod-IRUM poate trece la următorul nivel, având orizonturi clare de dezvoltare în continuare.
„Businessurile de familie sunt o componentă foarte importantă în economia unei țări, bazat pe acest fapt noi dorim încă să dezvoltăm acest business în așa fel încât impactul pe care acesta îl are în societate să fie cât mai important”, consideră Andrei Oltean.
Și a mai contat enorm un aspect în modul cum Grupul MAVI a evoluat și aniversează în aceste zile primul Centenar: liniștea familială, care le-a permis fondatorilor să acționeze în permanență ca o echipă, iar Andrei să simtă acea compatibilitate și atracție spre business-ul familiei.
“Când am ales să studiez Ingineria la facultate (n.a. Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Specializarea – Tehnologia Construcțiilor de Mașini, în limba germană)) și mi-am finalizat doctoratul în domeniu, era clar că voi continua în business-ul familiei. Primele tangențe mai serioase cu business-ul au fost atunci când am deschis punctul de lucru din Ungaria. Sunt foarte mândru că IRUM e singura fabrică de tractoare în Europa de Est, în Ungaria nu există, nici în Bulgaria, în România suntem doar noi. Este motivant”, subliniază Andrei Oltean, care se gândește deja la un MBA la o universitate de prestigiu din străinătate, pentru a-și upgrada cunoștințele, dar și a-și dezvolta rețeaua de oameni din business-uri transnaționale.
Rândurile acestea sunt un corolar la povestea business-ului familiei Oltean pe care vă invităm să îl citiți în continuare.
Totul are un început… Gena antreprenoriatului
Povestea antreprenorială a familiei Oltean începe încă de la părinții Violetei și ai lui Mircea Oltean, care le-au imprimat copiilor lor în ADN setea de independență, de a-și dori mai mult și, implicit, de a munci pentru a obține ceea ce își doresc.
„Prezența antreprenoriatului în ADN-ul familiei constituie un element în plus în parcursul unei afaceri”, spune astăzi Andrei Oltean despre începuturile business-ului de familie Maviprod care a integrat apoi IRUM, vechea fabrică falimentară, construită în 1953, pe vremea comuniștilor.
Seniorul Oltean
Tatăl lui Mircea Oltean a preferat să lucreze pe cont propriu, mizând pe aptitudinile sale antreprenoriale și pe deschiderea spre nou, spre orice cucerire tehnologică a epocii sale.
Zeci de ani a deținut un business propriu, un atelier de tâmplărie, pe care l-a dezvoltat neîncetat, ținând pas cu tehnologia și aplicând principii valide de business, prin sistemul de management utilizat care impunea o disciplină financiar-contabilă, valorificarea superioară a resurselor, aplicarea strictă a regulilor de securitate a muncii.
“De copil, am crescut cu privatizarea în curte și am surprins tot ceea ce înseamnă managementul unei afaceri. Tatăl meu era înzestrat cu calități de antreprenor, reușea să-și gestioneze acea afacere fără să aibă studii în domeniu, bazându-se pe intuiția sa. Respecta cele mai pretențioase reguli de management și era atent la tot ceea ce înseamnă partea de dezvoltare în tehnologie. A început să lucreze manual, pe vremea când nu era încă energie electrică în satul natal, Jabenița (n.a. comuna Solovăstru, jud. Mureș), producea geamuri, uși etc. Pentru debitat folosea un utilaj echipat cu un motor cu ardere internă. Când a fost dezvoltată rețeaua de energie electrică, a început să-și doteze atelierul, să-și perfecționeze utilajele, astfel încât să-și îmbunătățească condițiile de lucru și să crească calitatea produselor”, își amintește Mircea Oltean.
Muncind o mare parte din viață în regimul comunist, tatăl său a fost integrat, cu afacerea sa, mai întâi în sistemul cooperatist, ca o anexă a CAP-ului din Solovăstru, apoi în cel al cooperației, în sistemul mixt al cooperativelor meșteșugărești, care funcționa pe principii semi-capitaliste, cu o anumită supraveghere din partea guvernării socialiste.
Dezvoltându-se într-un asemenea mediu, și Mircea Oltean a deprins principiile administrării unei afaceri, pe care le-a aprofundat apoi în anii de antreprenoriat pe care i-a adunat după parcursul educațional. O contribuție la dezvoltarea viitorului antreprenor a avut-o și evoluția sa școlară. Observând potențialul pe care îl are fiul lor, părinții săi l-au înmatriculat în clasa a cincea la o școală din Reghin, după care a urmat liceul la Târgu Mureș, înainte de a absolvi Facultatea de Construcții de Mașini din Brașov. Cu toate că nu a fost o perioadă ușoară, departe de casă, Mircea Oltean a învățat să fie pe propriile picioare în timpul școlii, iar în vacanțe să își dezvolte abilitățile antreprenoriale, activând în atelierul tatălui sau la GOSTAT-ul din sat.
Așa a reușit să își strângă economiile și să le depună într-un carnet de CEC sau să investească pentru prima dată într-un nuc cumpărat cu 3 lei de la un vecin.
Seniorul Lateș
Spiritul antreprenorial și abilitatea de a face față provocărilor a fost prezent și în familia Violetei Oltean. De loc din Jabenița, Violeta Oltean provine dintr-o familie cu o istorie plină de încercări. Tatăl său a rămas orfan de ambii părinți la 19 ani, bunicul său fiind împușcat în fața porții de ruși în 1944, decesul său fiind învăluit în mister și astăzi, iar bunica sa s-a prăpădit cu câțiva ani înainte. Așa a rămas cu patru frați mai mici, mezinul de doar 5 ani, pe care și-a asumat să îi crească.
La 19 ani și ceva, acesta s-a căsătorit cu mama Violetei Oltean, de loc din Ibănești, care a acceptat să crească patru copii mici și apoi pe ai săi proprii.
Bazat pe aceste încercări și din dorința de a-și asigura un trai decent, a fost nevoit să identifice diferite soluții. Acesta a fost un om foarte versatil, gestionând o serie de activitâți, începând de la muncile agricole, gestionarea unui magazin sătesc, cojocărie, până la activități culturale.
„Tata era un comerciant bun care știa să vândă, oamenii din sat nu plecau acasă doar cu pâinea după care veniseră pentru că îi întreba dacă nu aveau nevoie și de altceva și întotdeauna aceștia cumpărau și alte produse”, își amintește Violeta Oltean.
În decusul istoriei sale, tatăl a fost casier la IFET, fosta întreprindere forestieră de exploatare și transport, pe urmă a ajuns viceprimar în comuna Solovăstru și a fost președintele cooperației, de unde a ieșit la pensie. Pe lângă serviciu, avea gospodărie mare, cu animale cărora le cosea iarbă toată vara, deși era invalid de un picior. Iarna, părinții Violetei Oltean valorificau, de asemenea, timpul liber și se îndeletniceau cu meșteșugurile deprinse, căci bunicii din partea mamei erau cojocari, iar cei din partea tatălui confecționau căciuli din piei de animale.
“Tata cu mama iarna făceau căciuli și pieptare pentru oamenii din sat, mama era singura care se pricepea să albească acele cojoace albe, astfel că toată lumea le aducea la noi, la un fel de șezătoare”, povestește directorul general al Maviprod.
Arc peste timp e și gena de a dărui comunității, era și frizer duminică pe gratis înainte de biserică, dar și de împăciuitor datorită prestanței și credibilității din comunitatea arhetipală românească.
Pe lângă abilitățile antreprenoriale, tatăl Violetei Oltean a fost și un antreprenor cultural. Pasiunea pentru interpretarea melodiilor la vioară, instrument la care a învățat să cânte autodidact, l-a determinat mai târziu să înființeze corul bisericii. Fiica sa Violeta l-a învățat notele, pe care le studiase în orele de vioară și pian din anii de școală petrecuți la Școala de muzică din Reghin.
Fără o zi de concediu în primii 10 ani
Cu acest background, tinerii Violeta și Mircea Oltean și-au urmat propriul curs al vieții. Au locuit o vreme la Gheorgheni, iar apoi înainte de revoluție, Violeta Oltean lucra la Poșta din Reghin, iar Mircea Oltean era inginer la IRUM, implicat în producție și apoi în aprovizionare, un regres după cum l-a considerat atunci, dar care, azi recunoaște, a fost o școală foarte bună pentru că a învățat întregul proces pe care-l presupune aprovizionarea unei fabrici din industria constructoare de mașini.
A venit Revoluția, iar pe Violeta și Mircea Oltean și de acum și pe fiul lor Andrei îi regăsim petrecându-și concediile de odihnă, de fapt, la muncă, în vie, în Germania. Prieteni de-ai lor, etnici germani, din vremurile în care locuiau la Gheorgheni, emigraseră și îi chemaseră să se stabilească în Occident. În primul an când au ajuns, după primele zile nu mai aveau stare, nu era obiceiul lor să nu facă nimic. Așa au ajuns printr-o prietenă de-a Violetei Oltean să găsească în zona Frankfurt, la 300 de km distanță de locul unde erau cazați, de lucru într-o vie. Se ocupau de toate lucrările din vie, iar Andrei care refuza să rămână cu gazda se trezea înaintea lor, chiar și la 5 dimineața, și îi însoțea unde mergeau la muncă.
Până ce Maviprod a început să le ocupe mai tot timpul, au revenit an de an în Germania, câțiva ani cu permis de muncă, semn că truda și implicarea lor a fost recunoscută.
Așa au ajuns ca timp de 10 ani să nu aibă propriu-zis niciun concediu de odihnă, fiind preocupați să profite de noile oportunități, să acumuleze experiență, ceea ce mai târziu i-a ajutat în business.
Azi, Mircea Oltean recunoaște că a reușit să deslușească sistemul de afaceri din Germania, stând în acea perioadă la povești cu gazdele.
“Pe mine mă interesa mai mult cum funcționează sistemul la ei, cu tot ce se întâmplă cu produsul lor finit, partea de finanțări și toate chestiunile de administrare a unei afaceri”, își amintește directorul general al IRUM.
Ambiția Violetei Oltean
Cu rădăcini antreprenoriale adânci, o educație valoroasă, primită în familie și la școală, beneficiind de experiența de muncă și de viață, cei doi reghineni independenți și cu dorință de a se de dezvolta spre lumea afacerilor au așezat cărămizile primului business al familiei Violeta și Mircea Oltean.
Deși recunosc toți cei trei membri ai familiei că Maviprod s-a născut din voința Violetei Oltean, descrisă atât de fiu, cât și de soț ca o fire ambițioasă, determinată să își dovedească că poate mai mult.
După Revoluție, Violeta Oltean, în urma consultării cu soțul ei, a înființat firma Maviprod.
“În momentul în care am ales numele companiei noastre ne-am dorit să dăm o notă mai familiară, astfel am hotărât să folosim inițialele prenumelor noastre Mircea, Andrei, Violeta, iar așa s-a născut MAVI. Bazat pe faptul că soțul meu avea inițial o viziune de a dezvolta un business pe producție am adăugat și prod în numele companiei”, explică directorul general al Maviprod.
Totul a pornit dintr-o cameră închiriată de la Maria Stavilă – care e și astăzi angajată a Grupului – și au început activitatea de comercializare de piese de schimb și accesorii.
Maviprod a avut o evoluție fulminantă, “de la o lună la alta cifra de afaceri era dublă”, spune Mircea Oltean și continuă: „riscurile erau pe măsura oportunităților, spre exemplu erau finanțările cu dobânzi de 200%, dar și inflația galopantă. Prin MAVI am reușit să descoperim un segment din piață neacoperit”.
Maviprod preia IRUM
Nu după mulți ani de activitate la MAVI, soții Oltean au decis să participe la licitația pentru achiziția pachetului majoritar de acțiuni al IRUM, organizată de Fondul Proprietății de Stat la București.
“Nu aveam bani, de unde să avem?, dar am fost hotărâtă să mergem la licitație. Eu știam că Mircea e capabil să administreze acest business și am zis că merită să încercăm. Ne-am urcat în mașină și ne-am dus. Credeți-mă, toată lumea a bârfit atunci că am avut pile. N-am avut nicio pilă, niciun ministru în spate, absolut pe nimeni, am fost doar noi doi”, povestește Violeta Oltean.
Oferta a fost de 2 milioane de mărci, pe care i-au împrumutat din bancă, cu o dobândă astronomică pentru zilele noastre – 160%. Au ipotecat și au gajat tot ce aveau, de la bunuri imobile la cele mobile.
A urmat, pentru cei doi soți, o perioadă extrem de stresantă pentru rambursarea creditului.
“În ‘93 lucram pe șapte mărci pe oră, iar în 1999 am împrumutat 2 milioane de mărci din bancă ca să cumpărăm fabrici, vă dați seama că stresul a fost foarte mare”, subliniază Mircea Oltean.
Obiectivul principal a fost respectarea condițiilor din contractul de privatizare, au fost verificați ani la rând să îndeplinească condițiile, însă totul a fost respectat la virgulă în acord cu documentul de privatizare. Restul acționarilor, printre care se afla și SIF Transilvania, erau interesați doar de dividende, iar în acest sens Mircea Oltean a început o acțiune de investiții și de creștere a capitalului social al companiei, cumulate la 4 milioane de euro. Așa, familia Oltean a ajuns să dețină azi 94,51% din acțiunile IRUM SA.
“Niciodată nu am fost obsedați de bani, tot ce am făcut în viață a fost să fim corecți, cinstiți, să facem lucrurile bine și să le facem pe termen lung. A fost mult mai important să creăm ceva pentru societate. Cea mai bună dovadă în direcția aceasta este faptul că, de când am cumpărat fabrica, nu ne-am repartizat un leu dividende. Am obținut zeci de milioane de euro profituri, toate reinvestite”,
Mircea Oltean, CEO IRUM
Zeci de milioane de euro reinvestite. Dividende Zero.
Fabrica avea potențial, însă trebuia rapid rentabilizată, pentru că datoriile depășeau suma achitată pentru pachetul majoritar. Însă familia Oltean nu s-a speriat, avea o cu totul altă mentalitate față de investitorii de carton care apăreau în acea perioadă. Cumpăraseră fabrica ca să o dezvolte și nicidecum să o vândă la fier vechi cum se întâmpla, din păcate, în acea perioadă. Ba mai mult, niciodată, noii proprietari nu și-au repartizat un leu dividende, ci au reinvestit integral profiturile IRUM și vorbim de zeci de milioane de euro.
“Am spus de la început că eu voi munci pentru a obține valoarea adăugată pe produs și să rentabilizez fabrica. Am studiat piața și am analizat portofoliul de produse. Erau foarte multe utilaje de prelucrarea lemnului care erau în portofoliul IRUM, dar ele erau depășite ca tehnologie, nici la cele mai rele second-hand-uri de dincolo nu puteau ajunge. Și atunci ce-am făcut? Am făcut curățenie, le-am scos total din producție, unele erau realizate în procent de 40, 50, 60%. Așa am stopat pierderea, pentru că altfel, dacă le finalizam, generau costuri de materiale, de manopere etc.”, își amintește Mircea Oltean.
Totodată, a analizat toate costurile, de exemplu în centrala termică erau angajate 25 de persoane. “Am identificat consumatorii mari de energie și prin investiții am reușit să eficientizăm aceste costuri, având chiar și în prezent producție rentabilă în aceste zone”, a adăugat directorul general al IRUM.
10 business-uri într-unul
Toate aceste decizii și acțiuni sunt ceea ce descrie Andrei Oltean ca strategia pe termen scurt de salvare a IRUM. Pentru a dezvolta producția, Mircea Oltean a început să viziteze fabrici din Vest și să învețe cum funcționează un asemenea business acolo. Ce a considerat că este bun a aplicat și în IRUM.
“După aceea au trebuit să renoveze infrastructura, începând de la grupuri sanitare, vestiare ș.a.m.d. Ulterior, a fost implementată strategia pe termen lung în Tehnologie care a presupus investiții în fiecare departament în parte, ajungând astăzi, de exemplu, să avem cea mai performantă Turnătorie de fontă din România. La nivel de Prelucrări mecanice, noi zicem că am ajuns în Champions League, în ideea în care prin investițiile făcute în ultimii ani suntem capabili să danturăm, să scoatem roți dințate, la un nivel tehnic și calitativ care îți permite să exporți la standarde internaționale”, explică directorul de dezvoltare al Grupului.
IRUM produce inclusiv danturi în arc de cerc, considerată cea mai complicată dantură.
Au fost dezvoltate în același timp departamentele clasice industriale – Debitare, Sudură, Tratament termic, pentru că erau indispensabile producției.
Adunându-le, sunt 10 business-uri într-unul, începând cu turnătoria, prelucrările mecanice, toate structurate în centre de cost-profit. O fabrică integrată, cum a fost moștenirea și apoi viziunea proprietarilor, viziune care s-a dovedit corectă chiar recent, în timpul pandemiei când IRUM nu a avut probleme de aprovizionare a liniilor de producție. Este cert și un avantaj pentru că pot oferi un preț de vânzare mai bun clientului final și pot exercita un control mult mai eficient al producției.
“Ulterior a fost renovarea modului în care creezi produse și atunci automat s-a născut Centrul de cercetare și dezvoltare iFOR, unde avem angrenați foarte mulți ingineri români, alături de care putem fabrica produse românești, de care suntem extrem de mândri”, subliniază Andrei Oltean.
A urmat o investiție masivă în digitalizarea companiei, începând de la soft-ul de ERP de gestionare a business-ului și până la dezvoltarea unui sistem și a unei infrastructuri IT proprii.
Provocările majore de azi
Proiectul în sine, pe lângă că e în proprietatea familiei Oltean, a avut și o componentă socială încă de la privatizare.
“Tatăl meu a vrut să-l păstreze: o fabrică românească, să salveze un produs românesc în piață și să ofere noi oportunități de angajare ș.a.m.d. Plus că erau generațiile de oameni care, dacă își pierdeau job-urile din fabrici, era foarte greu la 40-50 de ani ca ei să se reprofileze, să își găsească alte locuri de muncă”, consideră directorul de dezvoltare. De aceea, mulți dintre angajații Grupului MAVI au avut parte de stabilitate și lucrează de peste 20-30 de ani în cele două companii, de peste 40 de ani și chiar 50 de ani în IRUM.
“Astăzi suntem foarte concentrați în zona de renovare a proceselor și cel mai mare challenge este cel de renovare a mentalității oamenilor, să îi facem să înțeleagă că vorba aceea a românului “Lasă, că merge și-așa!”, nu mai există. Noi, dacă vrem să fim competitivi în Europa și în America, inclusiv în România, nu avem nicio șansă dacă nu suntem performanți, deoarece clientul final a ajuns foarte exigent”, a punctat dr. ing. Andrei Oltean.
Pe partea de procese, managementul companiei se inspiră din sistemele de calitate japoneze și din America, ele reprezintă fundația a ceea vor să realizeze, însă sunt adaptate pentru organizație, pentru că acesta este unul dintre farmecele unui business de familie, de a împrumuta doar ceea ce se potrivește sistemului propriu de management.
“Noi lucrăm acum să îi învățăm să lucreze procedural, să avem o echipă de management solidă, care să adere la ceea ce noi am stabilit ca strategie și să transmită mai departe angajaților dezideratele noastre”, continuă acesta.
De asemenea, investiții importante au fost canalizate și spre zona de resurse umane, astfel familia Oltean s-a focusat în a crea o echipă de management cât mai profesionistă, formată din oameni recrutați atât din străinătate, cât și din intern. Astfel, au fost repatriați sau recrutați din străinătate specialiști, au derulat o campanie mai agresivă de recrutare ingineri și specialiști de la alte firme, care au venit aici atrași de proiect. „Căutăm oameni care să adere la proiectul pe care noi dorim să îl facem, să îl simtă în adevăratul sens și să își dorească să depășim aceste limite“, mai spune Andrei Oltean.
În companie au venit și oameni din multinaționale, de la care, spune directorul de dezvoltare, că au preluat procedurile bune, însă acestea sunt altoite pe spiritul unui business de familie, care înseamnă inclusiv o mai mare apropriere între patronat și angajați, termene mai scurte pentru soluționarea unei solicitări și mai puțină birocrație.
Creșterea performanței angajaților e impusă și de piață, pentru că în ultimii ani cheltuielile generale și indirecte s-au triplat. “Dacă acum 10 ani, îți permiteai să angajezi pentru un job doi oameni și apoi vedeai pe parcurs, nu mai îți permiți să faci lucrul acesta și atunci ești mai exigent. Avem un nou director strategic, responsabil de zona de resurse umane și tot ce înseamnă parte de recrutare”, adaugă tânărul Oltean.
Pentru atingerea acestui obiectiv sunt angrenați și managerii, șefii de departamente și alți responsabili de echipele din Grupul MAVI, care au ca sarcină să își formeze echipele respectând procedurile și în acord cu strategia stabilită pentru grupul de firme.
“Cel mai important lucru e să-ți înțelegi business-ul și atunci reușești să îi vezi potențialul, cel puțin eu așa fac. Mulți fac greșeala aceasta, nu intră în detalii, văd doar umbrela de deasupra. Pentru noi, foarte important e să vedem realitatea din teren, foarte mult ne-am confruntat, vorbind de mentalitate, cu angajați care ne ascundeau realitatea. La noi nu veneau informațiile că sunt probleme undeva și asta e cel mai greșit, pentru că trăiești într-un univers paralel. Noi punem accent foarte mare să înțelegem realitatea, să mergem la firul ierbii, ca să știm unde să strângem șuruburile, metaforic spus”,
Andrei Oltean, director de dezvoltare, Grupul MAVI
Viziunea pe termen mediu și lung
Business-ul Maviprod-IRUM este astăzi unul stabil și solid.
“Scopul de astăzi este să demonstrăm că și noi, ca fabrică românească, putem livra produse de calitate pe piețele internaționale”, îl enunță Andrei Oltean.
Familia Mavi e familia mea. Aș mai fi vrut sincer un copil, dar așa au fost vremurile… Și uite așa MAVI e ca un al doilea copil al meu. Principiile familiei noastre sunt: muncă, corectitudine, curaj. Mereu mi-am dorit mai mult.
Curajul purtat de valul ambiției al Violetei Oltean, care a crezut determinant în valoarea Omului ei – omul de bază – inginerul Mircea Oltean, precum și elementul unic al puterii identificat atât de sincer de Andrei Oltean – Liniștea Familiei, sunt trioul succeselor Grupului românesc MAVI!
Cred în ideea de companii românești – de istorie a firmelor românești și de un nume – un brand care să crească și să capete valoare în timp pentru a intra în istorie, nu pentru a-l vinde. Familia și brandul în istoria economiei României.
Aniversare cu noutăți
Centenarul Grupului MAVI prilejuiește anunțarea unor noi investiții.
În această toamnă va fi lansată producția de serie a noului utilaj TAF 690, cu stagiu de poluare 5 (cunoscut ca TAF 690 S5), lansat în anul 2021 de Ziua Forestierului.
Noul model asigură creșterea gradului de confort oferit de cabina acestuia, îmbunătățirea unor funcții tehnice, precum un motor mai puternic cu 40%, o transmisie complet nouă, cele mai performante punți, linie de cardane și cutie de distribuție noi.
Nivelul de performanță al noului utilaj forestier se datorează și unei serii de parteneriate cu unii dintre cei mai mari jucători la nivel mondial din domeniul proiectării de subansamble, dar și implicării a peste 30 de ingineri IRUM care au reproiectat și testat toate componentele noi ale lui TAF 690 S5.
Acest model de skidder este extrem de apreciat de către partenerii interni ai IRUM, însă este deja atractiv și pentru piețele din străinătate, pretându-se foarte bine reliefului din Statele Unite ale Americii și Canada. De altfel, în luna iunie, au fost încărcate primele două utilaje TAF 690 S5 care au fost livrate către dealerul IRUM din Statele Unite ale Americii, iar alte patru au fost comandate de către același distribuitor.
Totodată, după finalizarea noului sediu al MAVIPROD, compania va lansa oficial noul site, mai generalist, după cel al magazinului online al firmei.
Noul website www.mavam.ro va integra și inițialele prenumelor generației tinere a familiei Oltean, nepoții Alexandru-Mircea și Andreea-Maria.
Stabilitate pentru angajații Grupului
În Grupul MAVI activează 580 de angajați, din care:
4 sunt cu vechime în cadrul grupului de peste 50 de ani;
6 – peste 40 de ani;
27 – peste 30 de ani;
34 – peste 20 de ani;
80 – peste 10 de ani.
Grupul de firme prin responsabilitatea asumată față de angajații și organele de stat, a achitat pe parcursul celor 30 ani de la înființarea companiei Maviprod peste 76,5 milioane de euro, reprezentând contribuții la bugetul local și de stat.
Un nou sediu pentru Maviprod
Noul sediu MAVIPROD, care cuprinde showroom-ul, birourile și depozitele, este o construcție modernă și amplă. Reprezintă, totodată, o etapă din evoluția MAVIPROD care a venit firesc și răspunde momentului de dezvoltare în care se află compania.
“Sediul MAVI reprezintă epitomul dezvoltării companiei în momentul de față. Nu este doar o simplă clădire cu un anumit număr de investiții, ci o imagine fastuoasă a ceea ce încercăm să realizăm, și anume: combinația perfectă și echilibrată dintre natură și tehnologie. Sediul combină în mod egal elemente de design tehnologic, cum ar fi tavanul industrial expus și pereți din sticlă, ci și design organic: elemente din lemn, forme ovale precum și o scară în spirală, element pe care Fibonacci l-a observat în absolut orice element din natură”, explică Violeta Oltean.
Suprafața totală a tuturor construcțiilor se cifrează la aproape 5.000 de mp.
Suprafețe sediu MAVI
Suprafață showroom: 298 mp
Suprafață depozit produse mari: 2.203 mp
Suprafață depozit produse mici: 1.439 mp
Suprafață hală depozitare și service: 410 mp
Suprafață efectivă birouri sediu MAVI: 310 (fostul sediu)
Suprafața efectivă birouri MAVI Power: 233,61 mp
Noul showroom exprimă, de altfel, și expansiunea de aproape trei decenii a MAVIPROD, care în cifre puține poate fi redată astfel: trei produse comercializate în 1993 versus peste 30.000 de produse care se regăsesc în prezent în portofoliul companiei mureșene.
Astăzi, MAVI acoperă într-o proporție foarte mare piața pieselor de schimb pentru utilaje forestiere, acesta fiind domeniul de la care a și pornit, gama de produse fiind extinsă de-a lungul timpului și cu alte categorii, precum: anvelope; piese de schimb pentru tractoare agricole; produse de ambalare (balotat); motounelte și accesorii; casă și grădină; jucării, drumeții sau hobby.
MAVIPROD are astăzi încheiate colaborări sau parteneriate cu Perkins (motoare), FG Wilson (generatoare), Grizzly (cabluri tracțiune), Veriga (plase de lanț), OZKA (anvelope), Stihl, Yokohama (off-highway tires), Galaxy (anvelope), Ponsse (utilaje forestiere, piese de schimb, service), Rombat (baterii), Caranda (baterii), ZILL (folii de ambalat/balotat), Tajfun (utilaje prelucrare lemn), OFAS (Implemente agricole), Bondioli & Pavesi (pompe + distribuitoare hidraulice), Star Seat (scaune tractoare), Berecket (mulgători animale), Hattat (tractoare agricole).
Una dintre cele mai recente noutăți este lansarea propriei game de produse PSU, care cuprinde motocultoare, motocoase, motopompe, generatoare și uleiuri.
Ca altă noutate, în noua locație este implementat cel mai modern sistem de management, respectiv WMS (warehouse management system) care este dedicat gestionării activității din cadrul depozitelor de mărfuri și distribuție pentru cei mai mari retaileri din lume. Această aplicație răspunde complet la cerintele logisticii moderne, fiind folosite cele mai noi concepte pentru un management eficient al fluxului de produse.
Istoria Grupului MAVI
1993 – înființarea companiei MAVIPROD
1999 – Maviprod achiziționează pachetul majoritat al IRUM
2000 – construirea noului sediu Maviprod, de 1.000 mp, care permitea depozitarea a 2,5 milioane de piese
2002 – începe colaborarea dintre MAVI și Perkins, producătorul englez de motoare; s-a înființat astfel departamentul MAVI POWER
2006 – deschiderea primului punct de lucru la Reșița
2007 – deschiderea altor patru puncte de lucru
2008 – MAVI devine reprezentant unic Perkins în Republica Moldova
2009 – ia naștere MAVIPROD KFT și se înființează sediul propriu în Ungaria
2010 – MAVIPROD KFT devine reprezentant unic Perkins în Ungaria, respectiv reprezentant al FG Wilson, producător irlandez de generatoare
2010 – IRUM pătrunde în sectorul agricol
2015 – se înființează propriul Centru de Cercetare și Dezvoltare IFOR
2018 – se lansează singurul tractor agricol românesc de pe piață
2017 – lansarea shop-ului online shop.maviprod.ro
2019 – se înființează OAPT, reprezentantul producătorului italian de motoare FIAT în România, Ungaria, Bulgaria, Serbia și Republica Moldova
2021 – MAVIPROD devine unicul distribuitor oficial în România al FG Wilson
2023 – magazine MAVI funcționează în Baia Mare, Cluj-Napoca, București, Rădăuți, Fălticeni, Vatra Dornei, Piatra Neamț, Miercurea-Ciuc, Onești, Sfântu Gheorghe, Sebeș, Hațeg, Râmnicu Vâlcea, Deva, Drobeta-Turnu Severin, plus sediul central al companiei din Reghin.
Succesul MAVI și IRUM în Ungaria
Compania din Ungaria a fost înființată în 2009, însă activitatea a început efectiv în 2010, iar obiectivele principale de activitate sunt distribuțiile Perkins și FG Wilson.
Provocarea cea mai mare a venit din zona resurselor umane și a constat în crearea unei echipe stabile. În prezent, sub managementul lui Petur, MAVIPROD Kft dispune de o echipă stabilă și matură.
Din punct de vedere al vânzărilor, intrarea pe piață nu a fost una ușoară, însă secretul a constat în maparea unui nivel optim al stocului.
Punctul de lucru este în oglindă cu departamentul Mavi Power, în ultimii ani Maviprod Kft devenind și dealer IRUM pe partea de utilaje.
În 2017 Maviprod Kft a facilitat accesul în piața din Ungaria pentru produsele forestiere IRUM, astfel că au început să fie exportate primele TAF-uri, iar odată cu lansarea TAGRO, în 2021 – primele tractoare agricole.
Sediul are o localizare strategică, în Soskut, la 20 km de Budapesta. De acolo se poate ajunge la orice graniță a Ungariei pe o rază de 200 km.
Desfășurat pe o suprafață de 2.200 mp, sediul Maviprod Kft cuprinde un depozit pentru piese de schimb, motoare, generatoare și tractoare, un atelier de reparații complexe. Compania dispune și de echipe mobile de service.
Printre planurile de viitor se numără renovarea clădirii actuale, extinderea sediului actual, după ce a fost achiziționată o parcelă vecină, cu o suprafață de 3.000 mp.
Atenți la nevoile comunității
Fondatorii Grupului MAVI și-au dorit să întoarcă în comunitate o parte din veniturile lor. Astfel, din 2018, Violeta și Mircea Oltean se implică în mișcarea Rotary.
“Am ales Rotary pentru că ne-am dorit ca fondurile pe care noi le-am alocat pentru a sprijini comunitatea să ajungă într-o organizație care le administrează într-un mod cât mai corect și să avem încredere că banii sunt folosiți cu folos. Pe lângă proiectele în care am avut implicare la nivel local și național, de aceea am sprijinit și Fundația Rotary International, unde știm că banii sunt folosiți pentru ceea ce spun”, arată Violeta Oltean.
Pentru importanta implicare în mișcarea Rotary, familia Violeta și Mircea Oltean este astăzi singura deținătoare din România a distincției Paul Harris, level 4.
Grupul de firme MAVI
Din grupul de firme MAVI fac parte, în prezent, patru companii: MAVIPROD România, IRUM, MAVIPROD Ungaria și OAPT.
OAPT este o companie dinamică, inovatoare, fiind distribuitorul autorizat FPT Industrial în România, Ungaria, Republica Moldova, Serbia și Bulgaria. FPT Industrial face parte din grupul IVECO dedicat în reprezentarea și vânzarea motoarelor off-road, on-road, marine și generatoare. OAPT este distribuitorul autorizat FPT Industrial pentru comercializarea motoarelor și servisarea motoarelor off-road, on-road, marine și generatoare.
Ligia VORO & Aurelian GRAMA
Foto: Cristina GÂNJ
Cover story-ul ediției print a revistei Transilvania Business cu nr. 121 (7 septembrie – 5 octombrie 2023)