Întâlnirile Internaționale de la Cluj, ediția a XII-a se vor desfășura între 12 și 15 octombrie în organizarea Teatrului Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Publicul va putea aplauda cele mai recente producții ale Teatrului Național, sunt invitați la o serie de evenimente cum sunt lansări de carte, discuții cu artiștii, o expoziție de fotografie și un concert special. Tema sub care se va desfășura ediția 2023 este Oglinzi.
„Dincolo de metafora etern valabilă a teatrului ca oglindă a vieții, declinată sub varii forme de-a lungul istoriei teatrului, redarea pluridimensionalității realității contemporane rămâne problematică. Cele mai recente producții ale Teatrului Național clujean aruncă priviri proaspete asupra multiplelor întrebări ale lumii de azi, jucându-se, caleidoscopic, cu texte, timpuri, spații și identități” spun organizatorii.
Spectacole de referință și regizori de primă mărime la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, aceasta este formula aleasă pentru acest an, regizori precum Silviu Purcărete sau Alexandru Dabija îi au alături, în programul spectacolelor, pe Leta Popescu, Tudor Lucanu, Roberto Bacci, Dragoș Pop, Çağlar Yiğitoğulları.
Concert-eveniment
După spectacole mult așteptate de publicul iubitor de teatru, ultima zi a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj aduc Concertul BEST OF BALANESCU QUARTET. Pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca va urca celebrul violonist Alexander Bălănescu, împreună cu muzicienii Yuri Kalnits la vioară, Una Palliser la violă și Nick Holland la violoncel, într-o trecere prin unele dintre cele mai reprezentative și de succes albume ale lor. Va fi o seară cu muzică inspirată de Maria Tănase, de cântece tradiționale din mai multe părți ale României, dar și de formația de muzică electronică, Kraftwerk!
Expoziție la Întâlnirile Internaționale de la Cluj
Foaierul de rang II devine cu acest prilej simeza expoziției Spectacole în oglindă, curatoriată de Ștefana Pop-Curșeu și Emma Pedestru.
„Orice definiție a artelor scenice ajunge, într-un fel sau altul, să le plaseze în relație directă cu prezentul. Teatrul, mai ales, este un exercițiu de comunicare hic et nunc ce, aparent, se consumă odată cu ultimele aplauze. Totuși, viața unui spectacol continuă mult după cea din urmă reprezentație, uneori reflectându-se caleidoscopic în montările care îi urmează, alteori perpetuându-se ca un ecou în conștiința fiecărui spectator. Tocmai de aceea, istoriile teatrului se scriu după o luptă intensă cu perisabilitatea memoriei, o luptă blocată adesea în dificultatea reconstituirii unei oglinzi fidele din miile de cioburi inegale.
Prin expoziția „Spectacole în oglindă” ne dorim, pe de-o parte, să contribuim la această reconstituire, iar pe de alta să punem în oglindă trecutul și prezentul, pentru a le înțelege mai bine pe ambele. Fotografiile de arhivă, cronicile, afișele și toate celelalte obiecte sau mărturii care însoțesc o producție teatrală de-a lungul existenței sale mai lungi sau mai scurte nu spun doar o poveste despre ceea ce a fost, ci conturează și un context pentru ceea ce este. Vă invităm, așadar, să (ne) reflectăm împreună, într-o călătorie printre oglinzile Teatrului Național Cluj-Napoca” explică Emma Pedestru.
Spectacole în dialog
Întâlnirile de Cluj aduc în fața publicului Spectacole în dialog.
Vineri, 13 octombrie sunt invitați Maria Zărnescu și echipele artistice ale spectacolelor Oglinda neagră și Scorpia Neîmblânzită
Maria Zărnescu (n. 1969, Bucureşti) este teatrolog şi critic de teatru, absolventă a Facultăţii de Teatru din Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” Bucureşti (2005) şi a Facultăţii de Chimie din Universitatea Politehnică Bucureşti (1993). Este doctor în Istoria, teoria şi estetica teatrului (2014), predă Spectacologie şi Istorie de teatru la UNATC (2010 – 2023). Publică studii, eseuri, cronică teatrală şi interviuri în revistele Critical Stages, European Stages, Teatrul Azi, Yorick, Concept, Actualitatea muzicală, Theatron. Este autoarea volumelor Muzici şi Muze – de la piesa de teatru la musical (Editura Nemira & UNATC Press, 2015) şi Sunetul Muzicii… de Teatru (UNATC Press, 2016).
Membru în jurii şi selecţioner, moderator de colocvii şi mese rotunde desfăşurate în cadrul festivalurilor naţionale şi internaţionale de teatru din România. În perioada 1992 – 2009 a lucrat în presa audio-vizuală, producţie de evenimente şi impresariat artistic: director de programe Radio InfoPro, redactor-prezentator şi director de reţea Radio Contact România, redactor-colaborator TVR1, director executiv MediaFest. A obţinut Premiul UNITER pentru critică teatrală – pentru activitatea din anul 2015.
Sâmbătă, 14 octombrie este rândul lui Ion Bogdan Lefter și a echipelor artistice ale spectacolelor Mașiniștii și Capul de rățoi
Ion Bogdan Lefter (n. 1957, București), critic literar, analist cultural și politic, este profesor la Facultatea de Litere a Universității din București. A participat la mișcarea literară care a impus în anii 1980 postmodernismul românesc. După 1989, a fost director al Editurii Litera, a fondat și dirijat revistele Contrapunct, Observator cultural și aLtitudini, a condus rețeaua din România a postului american de radio Europa Liberă și a fost director al Școlii Doctorale Litere din Universitatea la care predă. Este autorul unor volume de critică și eseistică, după debuturi ca poet și prozator. Coordonator de dicționare, îngrijitor de ediții. Colaborator la numeroase publicații din țară și din străinătate, realizator de emisiuni radio și de televiziune. Frecvente participări la dezbateri locale și internaționale, conferințe, simpozioane etc. Inițiator și amfitrion al Cafenelei critice, proiect de dezbateri publice pe teme de actualitate culturală.
Duminică, 15 octombrie se încheie secțiunea Spectacole în dialog cu Marina Constantinescu și echipele artistice ale spectacolelor Dona Juana și Amphitryon
Marina Constantinescu (n. 1966, București) este om de radio și televiziune și critic de teatru. A absolvit Facultatea de Filologie a Universităţii Bucureşti. În 1992 a început să colaboreze cu suplimentul LAI al ziarului Cotidianul şi cu revista România Literară (este redactor al acestei reviste din 1993), unde a debutat cu cronica dramatică. A fost Director artistic şi selecţioner unic al Festivalului Naţional de Teatru I.L.Caragiale, profesor invitat la instituții din țară și din străinătate, membru în numeroase jurii naționale și internaționale. Este membru-fondator al Fundației Teatrul Act, al Teatrului Act, primul teatru independent din România, și al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, membru al Senatului Uniter, al boardului director al revistei Teatrul Azi ș.a.m.d. Din 2001, este realizatorul emisiunii Nocturne la TVR1, cel mai important talk-show cultural din România.
Pe lângă numeroase studii, eseuri și proză scurtă, semnează volumele Danaidele – istoria unui spectacol (Editura Nemira, 1996) și A fost odată în România – capitolul despre fenomenul teatral în post-comunism din antologia internaţională (publicată în America), consacrată artei spectacolului în ţările din Europa Centrală şi de Est după căderea Zidului Berlinului (1996). În 1997 a primit premiul UNITER pentru „Cel mai bun critic de teatru”, iar în 2020 – Premiul de Excelenţă al UNITER pentru calitatea excepţională a ultimelor şase ediţii ale Festivalului Naţional de Teatru. A primit premiul Academiei Române „Aristizza Romanescu” în anul 2020. Este decorată de Preşedintele României cu Ordinul Meritul Cultural în Grad de Cavaler.