Licitația pentru desemnarea constructorilor la Drumul Expres Arad – Oradea ar putea fi organizată în luna decembrie. Lucrările se ridică la circa 1,6 miliarde de euro.
Consiliul Județean Bihor a aprobat în ședința extraordinară de îndată de miercuri, 11 octombrie, indicatorii tehnico-economici actualizați ai drumului expres Arad – Oradea.
Drumul expres Arad – Oradea va avea o lungime 120,1 km, cu patru benzi de circulație, la care se adaugă legăturile cu principalele orașe de pe traseu. În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km.
Lucrările, în trei tronsoane
Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat proiectul într-o conferință de presă care a precedat ședința extraordinară de îndată.
„În Oradea este cel mai important nod rutier din județul Bihor, având două direcții principale, respectiv legătura cu Sântandrei și drumul expres care pleacă spre Arad, printre Sântandrei și Oradea, spre localitatea Livada. Asigură, de asemenea, legătura cu Oradea și zona metropolitană, pe axa Sântandrei – Giriș – Toboliu. Al doilea element important este zona de la Salonta. Există un nod rutier care este situat la intersecția dintre drumul expres și drumul județean DJ795 de la Salonta înspre Tinca, iar pentru a evita tranzitarea Municipiului Salonta de către cei care vin, de exemplu, dinspre Arad, s-a aprobat un drum de legătură. Un alt nod rutier important este joncțiunea cu drumul expres din Ungaria spre Békéscsaba, cei aproxiamtiv 10 km, unde se va amenaja un punct de trecere a frontierei și o parcare”, a explicat Ilie Bolojan.
.
Lungimea totală a noului drum, inclusiv cu legătura din Arad de aproximativ 3 kilometri, va fi de 138 de kilometri. Traseul va cuprinde 86 de poduri și pasaje, pentru a se respecta regulile de biodiversitate din zona Salonta – Chișineu Criș.
„După ce va fi predat proiectul tehnic la sfârșitul lunii noiembrie și după finalizarea auditului de siguranță rutieră al proiectului tehnic, iar mai apoi aprobarea Hotărârilor de Guvern privind indicatorii tehnico-economici și exproprierea terenurilor afectate, în luna decembrie ne propunem să organizăm procedura de licitație pentru selectarea constructorilor”, a adăugat președintele Consiliului Județean Bihor.
Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad.
„Lucrările vor fi împărțite pe trei loturi pentru că sunt valori destul de mari. Un lot are aproximativ 500 – 600 de euro și standard, nici un proiect de genul acesta nu se licitează de un singur constructor. Pentru că nu găsești constructori foarte mulți care să aibă capacitatea să execute o lucrare atât de mare. Pentru a avea o durată de execuție rezonabilă și pentru a putea avea o competiție care să îți asigure cel mai bun preț se optează pentru tronsoane de 20, 30, până la 50 km. De asemenea, , chiar dacă unele tronsoane se termină mai repede decât altele, se va putea circula pe ele”, a explicat Ilie Bolojan.