Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

CNAIR: Licitațiile pentru marcaje rutiere în valoare totală de 152 milioane €, în stand-by

Licitațiile pentru realizarea marcajelor rutiere la nivelul CNAIR se află în stand-by după mai multe suspendări și clarificări. Valoarea totală estimată pentru acordurile cadru pe 4 ani este de 152 milioane €. Însă această sumă nu este și cea investită de CNAIR în siguranța rutieră. Bugetul total nu s-a schimbat cu mult față de valoarea contractelor atribuite în 2016, după mai bine de 6 ani în care costurile de producție și execuție au crescut, iar zestrea de drumuri s-a mărit cu 339 km de autostrăzi și DEx.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos la licitație lucrările de executare a marcajelor rutiere încă de anul trecut. Acestea au fost grupate după tehnologii de aplicare și pe loturi, după câte Direcții Regionale de Drumuri și Poduri sunt în acest moment, adică 8. Cea mai nouă formă de organizare, respectiv DRDP Buzău, a fost înființată în decembrie 2021. Practic, vorbim despre 22 de loturi a căror valoare totală estimată de CNAIR ajunge la peste 760 milioane de lei.

În acest moment, licitațiile sunt suspendate după ce anul trecut mai multe clarificări au fost postate.

Potrivit directorului general al Girod Semnalizare Rutieră, bugetele stabilite pentru acordurile-cadru, pe următorii 4 ani, sunt comparabile cu cele din 2016.

„Variația este de până în 10% pe medie și corespunde indicelui de inflație, ba chiar puțin sub. Deci valorile sunt comparabile, nu s-au schimbat în bugete,” explică Radu Diaconovici – Girod.

Pe hârtie, bugetele sunt acoperitoare. Alocările, nu

Bugetele estimate ar putea acoperi necesarul semnalat de Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri, însă alocările ulteriore se fac în funcție de fondurile disponibile. Practic, acordurile-cadru nu oferă nicio garanție cu privire la tragerea întregii valori ofertate.

„Probabil că niciodată nu se atinge mai mult de 2/3 din buget, pe anumite segmente poate mai puțin. Asta denotă faptul că cei din CNAIR nu folosesc datele istorice pentru a face planificarea viitoare. Deși numărul de km pe care le au în administrare, în întreținere, a mai crescut, această variație reprezintă mai puțin decât creșterea efectivă a costurilor. Înseamnă că nu se bazează pe cifrele din urmă, ci doar aplică un coeficient, dar nu au creat bugetul pe cât efectiv au cheltuit în ultimii 4 ani,” declară pentru Transilvania Business Radu Diaconovici, directorul general al Girod Semnalizare Rutieră.

În perioada 2016 – 2023, costurile de producție și execuție a materialelor pentru realizarea marcajelor rutiere au crescut semnificativ, în același ritm cu nivelul salarial, cu indicele de inflație și în urma efectelor provocate de conflictul din Ucraina, care a provocat întreruperi în lanțul de aprovizionare cu materii prime.

Mai mult, în același interval, respectiv 2017 – 2023, numărul kilometrilor de autostrăzi și DEx a crescut în valoare absolută cu 339 km. Mai multe despre acest subiect poți citi în analiza Transilvania Business aici.

„Întreținerea este Cenușăreasa infrastructurii de drumuri. Acolo se alocă cei mai puțini bani și se taie primi când sunt probleme de buget. Majoritatea lucrărilor intră pe venituri proprii sau defalcări de la bugetul central către DRDP. Atunci se întâmplă două lucruri: sumele sunt mai mici decât cer DRDP la fiecare început de an pentru lucrări sau alocările sunt diferite de la un DRDP la altul pe alte considerente”, arată Diaconovici.

„Conceptul de întreținere a infrastructurii rutiere ar trebui modificat”

În condițiile extinderii infrastructurii rutiere de la an la an ponderea costurilor cu întreținerea drumurilor (marcaje și semnalizare rutieră) ar trebui să crească în bugetul CNAIR. Liniaritatea bugetelor estimate, înmulțite cu coeficientul de inflație, exprimă inadaptabilitatea promovată de autoritatea contractantă la nivel de concept.

„Problema mare pe care o are CNAIR, iar scadența se apropie, este tocmai lipsa unui concept coerent de întreținere a infrastructurii. Pe măsură ce cresc kilometrii de autostrăzi, drumuri expres, centuri ocolitoare și drumuri naționale modernizate, va crește importanța și costul anual pe care-l va avea întreținerea. CNAIR și-a demantelat propria capacitate de execuție, nu mai găsești oameni și echipamente în secțiile de drumuri și în districte. Per ansamblu, a scăzut drastic capacitatea proprie de execuție. Contractele multianuale de întreținere nu sunt cu garanție de volum, adică nu-i garantează celui care a câștigat contractul că va primi lucrări în valoare de cât a obținut prin licitație. Din cauză că cel care a primit contractul știe că va primi comandă doar pentru o mică fracție nu are niciun interes să planifice și să investească în echipamente și oameni, într-o capacitate de execuție de bună calitate pe termen lung, când el va primi 15, 20 sau 30% din contract”, mai explică directorul general al Girod.

Modelul de performance contracting, aplicat câștigătorilor licitațiilor

Modul de lucru actual se raportează efectiv la fondurile disponibile și mai puțin la calitatea lucrărilor sau respectarea unor parametrii de funcționalitate. În acest sens criteriul principal de evaluare a ofertei este reprezentat de prețul ofertei în proporție de 75%.

„Acestea nu sunt performance contracting, termen folosit în zona anglo-saxonă, adică executanții primesc drumul, primesc o serie de parametrii de funcționalitate și tu faci tot ce trebuie ca să-i menții în nivelul stabilit. În unele țări, precum Irlanda, o parte din Marea Britanie, o parte din Țările de Jos, aceste lucruri se fac indiferent de costuri. La noi este un catalog de servicii și DRDP se uită în fiecare lună în pușculiță și realizează ce-și permite sa facă. De obicei, se fac doar urgențele. Nu este un concept pe termen lung care prevede măsurarea performanței marcajului o dată la 3 sau 6 luni. Deși între timp există echipament la CESTRIN capabil să măsoare performanța marcajului din mers, deci ar putea să facă 1000 – 2000 km pe lună. Ar trebui realizată o analiză privind durata medie de reparare a unui parapet lovit. Ar trebui stabilit timp de intervenție maximal pentru iluminat defect sau stâlp căzut sau refacerea zonei după orice timp de incident. Dar executantul nu poate face acest lucru pentru că el lucrează doar la comandă. Practic, se face inventariere în teren se înmulțește cu cifrele din contract, se trimite la București și se primesc banii necesari sau mai puțini”, arată Radu Diaconovici, directorul general al Girod.

Termene de câteva luni pentru înlocuirea semnalizării rutiere deteriorate

Modul de lucru și lipsa fondurilor alocate întreținerii duc la termene de câteva luni pentru înlocuirea sau remedierea elementelor de semnalizare rutieră deteriorate de evenimente de trafic.

Pe partea de marcaj rutier orizontal, dacă lucrarea s-a făcut cu un material aplicat în strat gros, se intervine după o perioadă de trei ani.

„Marcajul rareori este, cu adevărat, o urgență. Dar gândiți-vă la semnalizarea rutieră verticală. Spre exemplu, un eveniment a avut loc în luna august, iar trecând prin procedurile de achiziție publică și alegerea executantului, finalizarea reparației va fi realizată în martie. Deci, 8 luni. E mult”, conchide Diaconovici.

Proceduri de lucru neunitare pentru recuperarea valorii pagubelor

„Mai există și situații în care evenimentul rutier este produs de un participant la trafic care are RCA, asiguratorul lui fiind obligat prin poliță să acopere costurile și pentru distrugerile din jur, nu doar că s-au lovit două mașini, dar au intrat în parapet, au dărâmat un stâlp. Doar că există situații în care nu toate pagubele sunt trecute în procesul verbal, motiv pentru asigurator să spună că ce n-a zis poliția nu avem. Sau mai există cazul hilar în care asiguratorul plătește dar suma nu se întoarce la DRDP ci intră în bugetul central de la București unde se diluează în capitolul general de cheltuieli. Diferă procedurile de la un DRDP la altul”, explică Diaconovici.

Soluția: dezvoltarea capacității proprii, pe modelul Austria sau Germania

Nu cu mult timp în urmă, CNAIR promova ideea dezvoltării capacității proprii de executare lucrărilor care se încadrau în categoria urgențe. S-au și făcut pași importanți în acadrul acestui demers. CNAIR anunța asigurarea unor capacități de producție prin achiziția unor stații de asfalt, dar și achiziția unor utilaje de aplicare a materialelor în vederea realizării marcajelor ruiere.

„Cu cât crește masa critică, cu atât devine mai important să aibă o secție de întreținere funcțională. Altfel, degradările se întâmplă rapid și vor costa imens să le repari. Dacă nu facem constant întreținere, după 5 ani o să intervii la nivel de reparații capitale, în loc să ai o liniarizare a costurilor. Aceasta este următoarea mare problemă,” estimează Radu Diaconovici.

Însă dezvoltarea capacității proprii a CNAIR ar putea influența piața de profil, generând concurență neloială companiilor private, actori în aceeași piață a lucrărilor de realizare a marcajelor și semnalizării rutiere.

„Odată ce ai acceptat că CNAIR are un monopol natural de administrare, trebuie să accepți că are și un monopol natural de întreținere. Dacă nu o faci, vezi ce se întâmplă: au loc degradări,” argumentează Radu Diaconovici, directorul general al Girod Semnalizare Rutieră. „Pe termen mediu, la nivel național, soluția noastră este defectă. Ar trebui adoptate soluții ca în Austria sau în Germania, unde capacitatea de întreținere de bază e proprie companiei de drumuri și au contracte de suplimentare cu operatori.”

Lucrările scoase la licitație și valorile aferente

Lucrări de marcaje rutiere executate în strat gros – Produse plastice aplicate la cald, necesare drumurilor de interes național – autostrăzi, drumuri expres, drumuri internaționale «E», drumuri naționale principale, drumuri naționale secundare administrate de CNAIR SA – 8 loturi – valoare: 338,77 milioane lei.

Lucrări de marcaje rutiere prefabricate și covoare rutiere antiderapante necesare drumurilor de interes național – autostrăzi, drumuri expres, drumuri internaționale «E», drumuri naționale principale, drumuri naționale secundare administrate de CNAIR S.A – 6 loturi – valoare: 91 milioane lei.

Lucrări de marcaje rutiere executate în strat gros – Produse plastice aplicate la rece, necesare drumurilor de interes național – autostrăzi, drumuri expres, drumuri internaționale «E», drumuri naționale principale, drumuri naționale secundare administrate de CNAIR SA – 8 loturi – valoare: 330,05 milioane lei.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Stadiul fizic al lucrărilor la Inelul Rutier Metropolitan Oradea a ajuns la 20%.

Articolul următor

CONLAN Grup & SIEMENS România, parteneriat pentru LEED GOLD

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share