În controalele efectuate în anul 2023, instituția a verificat 2.877 de operatori economici din județ.
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Cluj a desfășurat, în 2023, 3.278 de acțiuni de control. În urma neregulilor constatate, comisarii CJPC au aplicat mai multe sancțiuni. După cele 2.422 de procese verbale de constatare a contravenției, CJPC a aplicat 3.295 de amenzi contravenționale, de 25 de milioane lei, și 1.180 avertismente
Instituția a întocmit 475 de procese verbale de constatare, aferente unui număr de 245 verificări de măsuri, 32 de verificări ca urmare a solicitărilor de control voluntar, și 198 la operatori unde nu au fost constatate abateri. CJPC a prelevat 38 de produse, dintre care 27 neconforme.
A decis oprirea definitivă de la comercializare de produselor neconforme de 1,9 milioane lei, oprirea temporară de produse neconforme de 4,1 milioane. Alte decizii au fost oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 550 de operatori, emiterea deciziei de încetare a practicii comerciale incorecte aferente prețurilor raft sau casă și încadrare în cantitatea netă pentru 30 de operatori.
În 2023, comisarii CJPC Cluj au instrumentat 5.483 de reclamații din domeniile utilități, telefonie mobilă, servicii turistice, mobilier, electrocasnice, comerț online, transport aerian, alimentație publică, livrări de preparate prin platforme.
“Comisarii noștri vor continua acțiunile de verificare a respectării drepturilor consumatorilor în 2024 cu aceiași rigurozitate. Așa cum am demonstrat în diverse cazuri, indiferent de operatorul economic, vor fi luate măsuri urgente de conformare, inclusiv sancțiuni contravenționale complementare.
Ca exemple de acțiuni cu impact în cursul anului 2023 amintim zonele de food din cele două mall-uri, Piața Mărăști, Piața Turda, principalele evenimente culturale, Piața Zorilor”, a precizat CJPC.
Sinteza deficiențelor din 2023:
- Vitrine frigorifice neigienizate, cu praf în exces, rugină, chedere rupte, corpuri străine
- Diferență de preț casă – raft, nerespectarea ofertelor și pachetelor promoționale
- Legume fructe depreciate, expuse la comercializare ca fiind calitatea I dar de calibre diferite
- Produse cu data limită de consum sau a durabilității minimale depășită
- Neîncadrarea în cantitatea netă declarată
- Depozitarea direct pe paviment a băuturilor răcoritoare și apelor minerale
- Produse cu ambalaje deteriorate
- Ouă cu excremente în exces, deteriorate
- Vitrine frigorifice insalubre pentru depozitarea produselor de patiserie, cofetărie, panificație
- Lipsa menționării alergenilor, declarației nutriționale la produsele de panificație, netraducerea lor în română
- Produse cu modificări organoleptice
- Traducerea incorectă a informațiilor
- Produse cu arsuri de congelare în exces
- Produse cosmetice fără traducere în română
- Nerespectarea temperaturii de depozitare
- Jucării neconforme notificate pe sistemul rapid de alertă Rapex
- Cosmetice cu ingrediente periculoase
- Electrocasnice cu marcaj CE neconform
- Spații de cazare insalubre
- Nerespectarea clauzelor contractuale
Sursa: CJPC