Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

ElectricUp I: Proiectul Girod Semnalizare Rutieră

Sediu Girod Semnalizare Rutieră

Compania Girod Semnalizare Rutieră a beneficiat de finanțare guvernamentală de 100.000 lei, la care a adăugat contribuția proprie, pentru a-și acoperi 2/3 din consumul propriu de energie. „Sistemul funcționează. Energia electrică ne vine acum de la soare” – Radu Diaconovici, directorul general Girod.

Girod Semnalizare Rutieră, companie care activează în piața lucrărilor de realizare a marcajelor și semnalizării rutiere, a beneficiat de finanțare prin Programul ElectricUp.

„E prima și singura dată, și ne-am bucurat foarte tare, când firma noastră a putut beneficia de finanțare nerambursabilă din partea statului român. Făcând parte dintr-un grup străin, deși ca dimensiune și activitate suntem în aceeași linie cu orice întreprindere mică sau mijlocie din România, formal suntem considerați o firmă mare. ElectricUp a fost o surpriză plăcută pentru că nu s-au pus astfel de bariere. Am primit o finanțare de 100.000 lei din partea statului, pe care am mărit-o cu contribuția noastră de 120.000 lei. Finanțarea guvernamentală era suficientă pentru 27 kWp putere instalată și am plătit din surse proprii ca să ajungem la 66 kWp”, explică Radu Diaconovici, directorul general al Girod.

Semnarea contractului de finanțare cu Ministerul Energiei a avut loc în iunie 2022, iar instalația a devenit operațională în luna aprilie 2023. Din acel moment, compania Girod a devenit prosumator livrând în rețeaua națională energie electrică produsă de instalația de panouri solare montată pe acoperișul sediului.

„Cifrele pe 2023 arată bine. 48% din consumul direct, pe care altfel l-am fi luat din rețea, l-am produs cu ajutorul panourilor solare. Peste aceasta, 38% din segment ne compensăm cu rețeaua. În final, am redus cu 2/3 nivelul de consum energetic anual, compensându-l cu ceea ce vine din panourile solare. Am produs 13,7 MW pentru sistem și 22 MW pentru consumul propriu. Producția noastră este de 35MW”, detaliază Radu Diaconovici.
„Sunt rezultate foarte bune din perspectiva protecției mediului, a imaginii pe piață și în ceea ce privește beneficiile aduse prin reducerea costurilor. Desigur, amortizarea se va face pe termen destul de lung, adică 10 sau 12 ani, în funcție de variația prețurilor la energie. Însă sistemul funcționează, este ok”, mai arată directorul general al Girod.

Compania vizează livrarea de energie în sistem în cantități mai mari

Compania Girod se află în etapa de obținere a acordului privind mărirea cantității de energie electrică injectată în rețea. În faza inițială, documentațiile standard prevedeau limita de 27 KWp. Însă în urma contribuției proprii de 120% peste finanțarea asigurată de stat, cantitatea de energie pe care compania este capabilă să o producă ajunge la 66 kWp.

„Injectatul de energie în sistem, în mod real, a fost mai mare. Pe moment avem o limită de putere de injectare în sistem din cauză că atunci când am redactat documentele pentru aprobare la ANRE, am făcut-o pe cei 27 kWp, stabiliți în proiect. Acum suntem în etapa în care solicităm recunoașterea celor 66 kWp. Pe parcursul verii am avut foarte multe zile în care energia s-a pierdut. Produceam mai mult decât consumul propriu, dar când atingeam pragul de 27 kWp intra în vigoare limita de injectare și nu puteam livra mai mult rețelei, chiar dacă noi am fi produs. De aceea, cred că anul acesta cifrele vor fi mai bune”, arată Radu Diaconovici, directorul general al Girod Semnalizare Rutieră.

Stații de reîncărcare pentru autovehicule electrice

Parte din proiectul derulat de compania din județul Timiș, a presupus instalarea a două stații de reîncărcare de 22 kW pentru vehicule electrice și electrice hibrid plug-in. Conducerea firmei a luat în calcul și oportunitatea exploatării stațiilor de reîncărcare inclusiv prin punerea la dispoziție a serviciului către utilizatorii de vehicule electrice.

„Parte din proiect este și montarea a două stații de reîncărcare mașini electrice. Pentru moment, nu ne-am înscris în vreo platformă care să permită sharing-ul către terți. Probabil că la viitoarele achiziții privind înlocuirea sau extinderea parcului auto, punctual, vom lua în calcul mașinile electrice, pentru câțiva din angajații TESA”, declară Diaconovici.

Utilizarea EVs în activitatea zilnică a companiei

Utilizarea EVs (electrical vehicules) în activitatea zilnică a companiei presupune o analiză aplicată pe natura obiectului de activitate. Astfel, pentru o companie implicată în piața lucrărilor de realizare a marcajelor rutiere orizontale și semnalizării verticale decizia este dirijată de costurile de timp și economia respectării deadline-urilor.

„Pentru o companie ca a noastră, cu obiectul nostru de activitate, cred că utilitatea mașinilor eletrice s-ar regăsi doar în cazul colegilor din zona TESA, unde distanța de kilometri parcurși e controlabilă. E o problemă nu doar de limită de autonomie a mașinilor electrice, ci cât de complicat este să le încarci când ești în afara aglomerațiilor urbane. Prin natura activității noastre de șantiere, ne-ar fi greu să le facem să funcționeze. Nu văd pe următorii ani să putem înlocui ceva din parcul auto care deservește șantierele. Poate numai în urma unui salt tehnologic. Cu tehnica disponibilă acum pe piață, nici măcar dacă ai găsi o stație de încărcare odată la 20 km în întreaga țară, nici atunci nu cred că ar fi suficient pentru tipul acesta de activitate pe care o avem”, conchide Radu Diaconovici, directorul general al Girod Semnalizare Rutieră.

Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 126 a revistei Transilvania Business (13 februarie-6 martie 2024)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
În decembrie 2023, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au însumat 42.339.

Turismul de iarnă merge prost la Cluj

Articolul următor

Eficientizare energetică Alba Iulia: „Proiectele cresc valoarea apartamentelor”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share