Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Noua industrie a Clujului. 20.000 de angajați, plătiți cu salarii medii de 1.500 €

Asociației Business Service Leaders România (ABSL) a organizat, la Cluj, workshop-ul „Industria serviciilor pentru afaceri ține pasul cu schimbările din mediul socio-economic”, cu 100 de specialiști din domeniu.
Cluj-Napoca, Iași și București, vârfurile de lance din România ale acestui sector | Foto: ABSL, TB

În ciuda fiscalității în creștere din România, centrele locale de servicii de business și-au propus să își sporească efectivele cu 2.000 de oameni în acest an, iar salariile cu 7%.

Asociația Business Service Leaders România (ABSL) a organizat, la Cluj, workshop-ul „Industria serviciilor pentru afaceri ține pasul cu schimbările din mediul socio-economic”, cu 100 de specialiști din domeniu. Companiile au dezbătut efectele ultimelor modificări legislative și fiscale asupra pieței muncii, modul în care se transformă spațiile de lucru.

“Este clar că modificările fiscale ne afectează industria, mai ales cele intrate în vigoare în tehnologia informației (IT), pentru companiile care au componenta de software. Totuși, grupurile multinaționale nu decid de la o zi la alta mutarea într-o nouă țară, avem multe alte criterii în favoarea României. În industria noastră, companiile apreciază în primul rând competența angajaților, iar la acest capitol Clujul este foarte bine poziționat”, ne-a relatat Andreea Gurtler, Operations Manager al ABSL România.

“Un sondaj pe care l-am realizat arată că liderii companiilor își propun ca angajații să revină la birouri, iar pentru aceasta fac îmbunătățiri la locul de muncă, amenajează noi facilități. 64% dintre angajați apreciază birourile unde pot să se simtă bine, să își facă munca așa cum trebuie, să interacționeze cu alți oameni. Observăm și contradicții: angajații care spun că vor un spațiu individual de lucru, dar pe de altă parte se dorește muncă în echipă”, a remarcat Elena Ardelean, Dealer Business Manager pentru Europa Centrală al Genpact.

“De la apariția pandemiei, există angajați care nu mai sunt dispuși să răspundă la telefon în afara programului, să lucreze peste cele opt ore. Angajații au fost încercați, în ultimii 3-4 ani și de explozia prețurilor, războiul din Ucraina, lucruri asupra cărora simt că nu au control, de aici stări precum epuizare fizică și emoțională, anxietate, izolare, scăderea încrederii. Există o pandemie de singurătate în companii – oameni care au dificultăți de a se reconecta cu ceilalți deoarece au stat mult timp izolați”, spune Lidia Rusu, psihoterapeut la Regina Maria.

  

Caută oameni cu profil tehnic și economic

Un subiect important dezbătut de ABSL a fost tehnologia în contextul pieței muncii. Îmbinarea inteligenței artificiale (AI) generative cu celelalte tehnologii și automatizarea muncii ar putea adăuga până la 3,5% anual la creșterea productivității. Angajații vor avea nevoie de sprijin pentru a dobândi noi competențe. Unele meserii sau posturi se schimbă semnificativ.

„În industria noastră, unde resursa umană este esențială, estimăm că, până în 2030, 60% dintre necesitățile unui job se vor axa pe abilități precum creativitatea, munca în echipă, proactivitatea, adaptabilitatea și cunoștințele digitale, fiind căutați în special angajații cu profil tehnic sau economic”, a explicat Ciprian Dan, președintele ABSL.

Serviciile de resurse umane (HR), financiare și de achiziții sunt cel mai frecvent oferite de către companiile de profil din Cluj, potrivit raportului ABSL pe 2023. Evoluția angajaților care oferă aceste servicii e strâns corelată cu evoluția tehnologiei, oferind numeroase perspective de dezvoltare profesională.

Resursele umane devin servicii automatizate

Cei care vor o carieră în HR în industria serviciilor de afaceri vor avea tot mai multă nevoie de competențe digitale avansate. Procese precum recrutarea, managementul beneficiilor, evaluarea performanțelor angajaților și remunerația vor fi aproape complet automatizate. Serviciile financiare au o tendință ascendentă. Acest lucru va determina o creștere a numărului de angajați din domeniu.

În următorii ani, cererea pentru analiști financiari specializați în analiza datelor (Big Data) va lua amploare. Serviciile de achiziții vor fi mai automatizate, de la previziuni și analize de piață, la managementul furnizorilor și al contractelor. Se estimează o creștere a cererii pentru specialiști în inteligența artificială și securitatea cibernetică, implicit o dezvoltare continuă a competențelor specialiștilor din aceste domenii.

“Recrutăm un spectru larg de joburi cu specializări pe finanțe, IT, marketing, inginerie. Ne așteptăm sa creștem cu 10% în acest an, în Cluj. AI va avea un impact asupra unor  slujbe, dar nu ne așteptăm să ducă la creșterea șomajului. Aceasta pentru că apar în permanență joburi noi la care poate nici nu ne gândeam în urmă cu câțiva ani.

Observăm acest trend în ultimii ani, când deși tehnologiile precum RPA (automatizarea robotizată a proceselor) și Machine Learning (sisteme AI care învață singure) au eliminat multe slujbe, rata șomajul nu a fost niciodată atât de mică, atât la nivel de Europa cât și în Romania”, spune Adrian Dincă, HR Director la Vertiv.

 Asociației Business Service Leaders România (ABSL) a organizat, la Cluj, workshop-ul „Industria serviciilor pentru afaceri ține pasul cu schimbările din mediul socio-economic”, cu 100 de specialiști din domeniu.

Jumătate din angajați trebuie să se reorienteze

Conform Institutului Național de Statistică, nevoia de forță de muncă înalt calificată este foarte mare. Până în 2030 va exista o creștere cu 60% a numărului de persoane calificate. 42% din muncă va fi efectuate cu ajutorul automatizării și digitalizării. 1 din 2 angajați va avea nevoie de o reconversie profesională.

„Se estimează că, în viitorul apropiat, 9 din 10 locuri de muncă vor necesita competențe digitale. Învățarea pe tot parcursul vieții și perfecționarea digitală continuă vor juca un rol important. Noi oferim angajaților o mulțime de resurse de învățare, prin intermediul platformei interne Genome, având acces la peste 700 de abilități diferite, dintre care 150 în zona digitală. 40% dintre angajații din România au finalizat aceste module în 2023”, a arătat Corina Câmpean, Cluj Site Leader al Genpact Romania.

“Conform raportului ABSL, majoritatea companiilor (77%) au înregistrat rezultate mai bune în 2023 față de 2022. Creșterea numărului de angajați a fost de 10% în ultimii doi ani. Dacă reușim să integrăm AI în dezvoltarea produselor cu cea mai mare pondere în industria noastră (servicii financiare, IT, HR, achiziții) oferite de peste 65% din companiile respondente, putem menține România într-o poziție competitivă în regiune”, consideră Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte al ABSL.

10% din acest sector, deținut de Cluj

200.000 de angajați lucrează în industria serviciilor pentru afaceri, din care 10% se află în Cluj. ABSL estimează că numărul acestora va crește cu 10% până la finalul acestui an. Evenimentul anual Cluj Business Mixer își propune să faciliteze schimbul de bune practici între companiile locale, să recunoască provocările și oportunitățile și să ajute participanții să găsească soluții și să îmbrățișeze schimbările viitoare.

Au mai susținut prezentări Ovidiu Oltean, Ciprian Dan (ABSL), Horia Dan, Vlad Lăscuț (PricewaterhouseCoopers), Claudia Cetățoiu (iO Partners), Marcela Brie Antoniu (Zamfirescu Racoți Vasile & Partners), Florin Jurchiș, Adela Petraș (Genpact), Gabriel Vainagi (Viking), Iulia Galinescu (Steelcase).

Printre companiile prezente s-au aflat Alstom, E.ON, EXL, Majorel, Foundever, Capgemini, Allianz, FSP Global, GI Group, PropTech, Telios Care, SIG Combibloc. ABSL România este cea mai importantă organizație ce reprezintă sectorul de servicii de business.

Aceasta grupează 80 de companii din domenii ca Shared Services Center, Business Process Outsourcing, Information Technology Outsourcing, Research and Development. Din ASBL fac parte companii autohtone și multinaționale, lideri regionali și globali, altele acționând ca parteneri strategici.

Locul trei la creșterea salariilor

Companiile din această industrie au crescut salariile, în 2023, cu o medie de 9% și estimează o creștere de 7% în 2024. Cu un salariu mediu brut de 11.637 lei anul trecut, industria serviciilor de afaceri rămâne în topul industriilor. Această industrie a fost în primele trei sectoare economice în 2022 în ceea ce privește creșterile salariale, cu 11%, după asigurări și retail.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Dumexim are 9 luni la dispoziție pentru lărgirea la 4 benzi a DN 79 lângă Aeroport

Articolul următor

Care au fost cele mai căutate joburi la început de an 2024

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share