Noul nod rutier are rolul de a descărca traficul de pe A3 până la finalizarea tronsonului de Zalău, susține șeful autostrăzilor din România, Cristian Pistol.
“Pas important pentru construirea nodului rutier de la Românași: am transmis Agenției Naționale pentru Achiziții Publice documentația de atribuire necesară lansării licitației pentru proiectarea și execuția acestui obiectiv.
Noul nod rutier va asigura descărcarea traficului de pe sectorul A3 cuprins între Zimbor și Poarta Sălajului, până la finalizarea celui dintre Poarta Sălajului și Zalău. Durata de proiectare este de 3 luni, iar cea de execuție este de 7 luni.
După validarea documentației de atribuire, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va putea publica anunțul de participare la licitație, în cadrul căruia se va stabili și data pentru depunerea ofertelor”, a spus directorul general al CNAIR.
Drumul expres de Jibou, în parteneriat cu Sălajul
Orașul sălăjean Jibou urmează să fie conectat la A3 pe Drumul Expres (DEx 4) prin nodul de la Românași (traseu 20 km). Construirea nodului va fi finalizată până la încheierea investiției pentru tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului al A3, preconizată de constructor pentru sfârșitul lui 2024.
CNAIR a avizat parteneriatul cu Sălajul în vederea edificării Drumului Expres Jibou – Românași, parte a DEx 4. Consiliul de Administrație a aprobat semnarea acordului cu CJ Sălaj pentru realizarea documentației tehnice a nodului rutier de la Românași.
Aceasta înseamnă legătura între A3, DN 1F Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare – Petea și viitorul DEx 4 Jibou – Românași care ar urma să asigure legătura la A3. Contractul pentru studiul de prefezabilitate și fezabilitate pentru nodul rutier Românași a fost semnat cu biroul de proiectare Explan Cluj.
Studiul de prefezabilitate este predat, iar proiectarea preliminară (fezabilitate) are termen de finalizare martie 2024. Parteneriatul CNAIR – CJ Sălaj se referă la documentație tehnică, studiu de fezabilitate, proiect pentru autorizația de construire, proiect tehnic aferente obiectivului de investiții descărcarea traficului din DEx 4 Jibou – Românași.
Nodul rutier urmează să fie edificat de CJ Sălaj și să conecteze lotul (construit de grupul UMB) al A3 Zimbor – Poarta Sălajului (stadiu de 43%) care ar putea fi deschis în decembrie 2024, deși are termen contractual iulie 2025.
Tunelul Meseș duce autostrada în anul 2031
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km) cuprinde un tunel de 2,8 km prin Munții Meseș. Contractul e estimat la 2 miliarde €, asocierea Makyol ar fi obținut cel mai bun punctaj, însă CNAIR ar fi solicitat explicații în privința ofertei (considerată prea mică) din partea companiei din Turcia.
Ceilalți lideri de asociere de la licitație au fost SA & PE, WeBuild, Ictaș, Mapa, Nurol, Tekfen. CNAIR a prevăzut pentru tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău o durată de execuție de 78 de luni, ceea ce ar însemna că finalizarea este prevăzută până în 2031.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.