Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Secretele antreprenorului de succes, dezvăluite la Sibiu

Liviu Sav, moderator I Radu Hasan, CEO SmartBill

Secretele antreprenorului de succes rezidă în abilitatea de a gestiona afacerea în mod eficient și sustenabil, și de a profita de oportunitățile oferite de mediul de afaceri. În lumea IMM-urilor, avantajele competitive unice pornesc de la soluțiile și instrumentele care pot fi cruciale pentru dezvoltarea și creșterea afacerii. Conferința „Secretele antreprenorului de succes” a pus în centrul dezbaterii capacitatea de digitalizare a IMM-urilor, ca soluție de salvare, și impactul acestui proces în managementul procedurilor lucru, creșterea productivității și dezvoltarea afacerii.

Pe parcursul prezentărilor, au fost aduse argumente privind maximizarea profitului cu AI, soluții de e-facturare și de gestionare a business-ului, care ajută la automatizarea proceselor administrative și la îmbunătățirea eficienței operaționale.

Showcase – SmartBill

Conferința de la Sibiu, din incinta Hotelului Continental Forum, a debutat cu prezentarea unui model de business transformat în succes de Radu Hasan, CEO SmartBill.

În cadrul dialogului cu moderatorul Liviu Sav, sibianul Hasan a dezvăluit jaloanele pe care le-a parcurs pentru a dezvolta un business performant la nivel național. Un astfel de jalon a fost depășit identificând momentul oportun de scalare a afacerii, care este esențial pentru succesul pe termen lung. Antreprenorii de succes sunt cei care identifică și valorifică aceste oportunități, fără a fi prea prudenți sau prea agresivi. Cum instrumentele financiare bancare dedicate IMM-urilor la momentul respectiv nu au putut oferi sprijinul necesar în acest proces, antreprenorul a apelat la investitori.

„Ar trebui să atragi investitori în momentul în care business-ul e deja validat și ai nevoie de bani pentru a-l scala. Între timp am devenit și investitor și funcționez pe același principiu. Când am vorbit cu Marius Ghenea și Radu Georgescu, în 30 de minute au înțeles business-ul perfect. E important să nu iei bani de la cineva care nu înțelege domeniul pentru că sunt șanse mari să te încurce mai mult decât să te ajute. Noi am luat 1 milion de euro și o mare parte din ei a mers către extinderea echipei, aveam nevoie de programatori buni. Nu am fi putut altfel. Varianta creditelor nu exista, pentru că teoretic eram pe pierdere, toți pe care-i generam îi reinvesteam. Împrumutul ne-a ajutat să avem un boost de creștere, care s-a transformat într-o accelerare de cotă de piață, am câștigat câțiva ani”, explică Radu Hasan, CEO SmartBill.

Cyber risk-ul, neasigurabil după 2025

Rolul digitalizării în dezvoltarea IMM-urilor este din ce în ce mai evident. Digitalizarea nu numai că optimizează procesele operaționale, ci oferă și oportunități noi de creștere și expansiune. Însă pe măsura creșterii dependenței succesului de profunzimea procesului de digitalizare în cadrul unei companii, cyber risk-ul devine o problemă reală și majoră.

Marius Maier, expert în managementul riscurilor, subliniază valul de atacuri cibernetice la caer sunt expuse companiile.

Potrivit unei analize cu 3.000 de lideri din conducerea companiilor la nivel global, riscul principal este cyber-ul. S-a plătit și o daună de 9 milioane de euro. Se plătesc pagube privind pierderea de profit, întreruperea afacerii. Cyber-risk-ul va deveni neasigurabil după 2025 din cauză că daunele depășesc semnificativ nivelul primelor. Dacă nu învățăm din greșeli, nu reușim să face față la ce poate să apară în viitor. Din nefericire, transferul de la decidentul român la subaltern se face cu asumarea de risc, fără ca cel care preia sarcina să înțeleagă responsabilitatea din spate”, arată Maier.
Marius Maier, expert în managementul riscurilor

Pază și protecție pentru active fizice cu AI

De la serviciile de protecție a bunurilor online împotriva atacurilor cibernetice, s-a făcut tranziția către paza și protecția activelor fizice. Alternativa la monitorizarea tradițională, a pazei umane, este utilizarea tehnologiei și a inteligenței artificiale.

„Vorbim despre sistem CCTV, sistem de detecție efracție și incendiu. Aceste sisteme sunt impuse de lege. Plusul pe care-l aduce Hyperfy este un layer de tehnologie. Optimizăm aceste soluții și oferim utilitate în plus echipamentelor. În securitate, de cele mai multe ori, se acționeză reactiv, post incident. Soluția Hyperfy prezintă mai multă prevenție și este bazată pe inteligența artificială. Facem analiză video pe perimetru. Soluția funcționează 24/7. Este efectiv un perete virtual pe care, după ce armăm perimetrul, dacă cineva intră, se ridică o alertă. O investiție de genul acesta poate acoperi undeva la 20% din costurile cu paza umană pe 3 ani. Tot prin sistemul de analiză video se poate face people counting, age & gender, lucruri care pot ajuta în alte domenii, precum campanii de marketing țintite. Se face recunoaștere facială, iar datele sunt stocate în metadate, sunt doar cifre, recunoaștem dar nu reconstituim”, argumentează Simona Constantin, business development manager Hyperfy.

Recrutarea de personal cu risc ZERO

În recrutarea de personal, recomandările consultantului Vlad Pop direcționează eforturile IMM-urilor către bazinele din afara țării.

„Sunt skill-uri incredibile dincolo de granițe, pe care nu le cunoaștem în spațiul românesc, și ajută în ideea de diversificare a echipei”, subliniază Pop.

Riscul zero promovat vizează modalitățile de plată condiționate de succesul procesului de recrutare.

„Sunt modalități prin care clientul nu riscă. Compania plătește firma de recrutare doar când candidatul semnează contractul. Ori mai există o variantă atunci când clientul plătește un avans, iar acest lucru implică o echipă mai dedicată procesului de recrutare, dar dacă nu este satisfăcut de candidații prezentați, nu plătește diferența”, explică Vlad Pop.
„În următoarea perioadă, de un an sau doi, o să ne confruntăm cu variații destul de mari în ceea ce privește cererea în cazul sectoarelor de retail, HoReCa. Atunci leasingul de personal este o soluție”, declară Adrian Panaitescu, antreprenor și specialis în leasing de personal.

Potrivit informațiilor din piață, în procent de 95%, soluția leasingului este folosită de corporații, deși există cereri și din sectorul IMM-urilor.

MARS, platforma digitală cu soluție de transport în câteva secunde

Alternativa MARS (Management Application for Route Strategy) pentru asigurarea transportului reprezintă o inovație importantă în domeniul logisticii. Această soluție oferă o alternativă eficientă, reducând costurile și volumul personalului implicat.

Informațiile din backstage-ul fluxurilor companiilor de transport furnizate de Adrian Minea, directorul general Bipmobile, au creat imaginea centrului de comandă din orice companie de profil.

„Soluția ajută casele de expediție pentru că automatizează tot procesul de management din interior. Dacă acum există într-un centru precum al nostru 40 de oameni care caută soluții de transport, fiecare angajat cu 3 monitoare în față, vorbind continuu la telefoane, după implementarea MARS se va ajunge la maxim două persoane. MARS oferă în câteva secunde cea mai bună soluție din punct de vedere al prețului, al timpului de tranzit și tot procesul este automatizat și gratuit. Totul se întâmplă prin integrarea a mii de camioane, a tuturor platformelor care conțin informații despre disponibilitatea de capacități de transport. Utilizând OpenAI, se comunică în toate limbile pământului cu șoferii, cu managerii de transport și cu computerul camionului”, susține Adrian Minea.
Adrian Minea, director general Bipmobile

Platforma va fi disponibilă până la sfârșitul verii. Sunt integrate în platformă patru componente: transportul curier, transporturi de marfă, aeriene și maritime.

Instrumentele financiare disponibile pentru finanțarea digitalizării

Entitățile bancare prezente în piață dezvoltă programe de finanțare adaptate evoluției mediului de business la nivelul IMM-urilor.

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) oferă finanțări nerambursabile IMM-urilor pentru o gamă mare de proicte de digitalizare precum construirea de website-uri sau e-shop-uri, adoptarea de soluții software de gestiune a afacerilor (ERP, CRM, WMS, BI) sau conceperea strategiilor de marketing.

„Granturile nu depășesc 20.000 € și acoperă 70% din costul net al unui proiect de consultanță, care se traduce inclusiv prin dezvoltare software, dezvoltare web sau strategie de marketing. Ne raportăm la proiect, nevoile companiei și nivelul de dezvoltare al companiei. Ce solicităm în schimb este impact în economie. Monitorizăm creștere, cifră de afaceri. Dar dacă nu se ating indicatorii, nu se cer banii înapoi. Un exemple de proiect de succes este Lăptăria cu caimac, care a apelat la finanțare pentru dezoltarea unui website”, arată Alina Marchiș, asociat finanțare și dezvoltare IMM în cadrul BERD.
Alina Marchiș, asociat finanțare și dezvoltare IMM în cadrul BERD

Raiffeisen oferă acces la finanțare pentru start-up-uri prin Programul factory, cu o serie de avantaje pentru viitorii antreprenori.

„Acest program ne ține aproape de antreprenori și ne oferă insights din piață și informații cu privire la modul în care se schimbă nevoia din piață. Organizăm bootcamp-uri cu antreprenori, unde ne axăm pe educație antreprenorială, construirea unei prezentări, redactarea unui business plan. Programul nu solicită garanții materiale”, Bianca Chișulescu, Raiffeisen, expert în instrumente financiare pentru IMM-uri.
„Finanțăm proiectele de economie sustenabilă. Prin Creditul Verde finanțăm două categorii. Prima pe eficiență energetică, cu ajutorul pe care-l acordăm clienților IMM să devină prosumatori și le finanțăm echipamentele fotovoltaice care produc energie regenerabilă. A doua categorie este agricultura bio, unde acordăm finanțări cu o resursă mai importantă pentru acoperirea cheltuielilor decât pentru cea standard. Cheltuiala eligibilă finanțată pe agricultură bio este la 1.250€/ha comparativ cu agricultura standard, unde cheltuiala eligibilă standard este de doar 900€/ha. Susținem tranziția spre economia verde, sustenabilă”, conchide Georgiana Liciu, director regional IMM Raiffeisen.

Digitalizarea ANAF nu acoperă gap-ul de TVA de 11 miliarde €

Autoritățile fiscale ale statului încă nu reușesc să reducă GAP-ul de TVA, taxa neîncasată. În contextul în care alte state din Uniunea Europeană și-au redus GAP-ul de câteva ori, al României este în creștere. În 2021 a fost înregistrat un gap de 9 miliarde de euro, iar pentru 2022, 2023 acesta a ajuns la 11 miliarde euro. Estimarea fostului secretar de stat din Ministerul Finanțelor, Gabriel Biriș, este că și în 2024 valoarea înregistrată va fi de aproximativ 11 miliarde €.

„Tehnologia și toate sistemele ar fi trebuit să ne ajute, să ne reducă eforturile și să ne elimine din risc. Trebuia să se reducă numărul de declarații fiscale. Toate măsurile luate de ANAF au vizat reducerea gap-ului de TVA, pentru reducerea neconformării la plata impozitului pe profit, prin îmbunătățirea colectării de date și, pe baza acestora, îmbunătățirea analizei de risc. Însă, deocamdată, analizele de big data nu se întâmplă”, arată Gabriel Biriș, avocat specializat în taxe.

Urmărind structura TVA-ului, Biriș evidențiază sursa gap-ului.

„25% provine din consumul guvernamental, nu există autorități ale statului să nu plătească fără factură. 20% vine din consumul din zona organizațiilor scutite de TVA plus ONG-uri. 10% este consum gospodării utilități, 35% consum retail modern, adică supermarket-uri, hypermarket-uri, magazinele de mall, iar 10% consum retail mic. Problema de 36% e la B2B. Tot ce s-a făcut până acum ca măsuri, RO e-Factura sau RO e-Transport, nu rezolvă problema. 95% din gap vine din B2B. Soluția este taxarea inversă”, subliniază Gabriel Biriș.
Gabriel Biriș, avocat specializat în taxe, ex secretar de stat din Ministerul Finanțelor
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Iulius este o companie concentrată pe dezvoltarea și administrarea de proiecte de regenerare urbană, cu o experiență de peste 25 de ani în real-estate și cu investiții în Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava ce depășesc 1,2 miliarde €.

Iulius continuă să investească în Cluj și să contribuie la dezvoltarea orașului

Articolul următor
Direcția Județeană de Statistică (DJS) a anunțat evoluția autorizațiilor de construire eliberate pentru clădiri rezidențiale în primele două luni ale anului.

Piața rezidențială merge prost la Cluj. Autorizațiile de construire, reduse la jumătate

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share