Un grup de inițiativă își propune renașterea acestei meserii în țara noastră, în paralel cu stimularea românilor de a consuma preparate de calitate din carne.
Antreprenorii implicați au declanșat acțiuni de selecție în patru orașe regionale, în urma cărora vor concretiza echipa națională a României, prima din Sud-Estul Europei care va participa la Campionatul Mondial al Măcelarilor – World Butchers’ Challenge (WBC), programat anul viitor în capitala Franței. Inițiativa aparține Fundației Ștefan Moldovan (FSM) și Top Chef Măcelar (TCM).
“La Auchan Iris Cluj am avut primul casting pentru a identifica măcelarii cei mai talentați din România. Urmează alte trei orașe pentru a alege cele mai bune talente în scopul de a intra în WBC 2025, de la Paris. Așteptările noastre sunt să se înscrie câți mai mulți măcelari, să se alăture cât mai multe companii acestui proiect, nu doar din industriile carmangeriei și măcelăriei.
Vrem ca și alte domenii să ia acest model pe care noi l-am inițiat, deoarece meseria este brățară de aur. Toate industriile suferă de lipsa de meseriași calificați. Dorința noastră este de a face adevărate branduri din meserii precum măcelar, brutar, lăptar, croitor.
Cu încredere îi îndemn și pe alții: inspirați-vă din ceea ce facem noi și duceți mai departe inițiative de acest gen, fiecare antreprenor, în domeniul în care activați! Măcelarii români lucrează în toată Europa, sunt apreciați peste tot, în fiecare abator din aceste țări se vorbește românește.
Avem un proiect în care încercăm să îi facem pe cei care lucrează în străinătate să se întoarcă în România pentru că și aici s-a ajuns ca pachetul salarial să fie competitiv și aproape de nivelul celui din Occident”, ne-a declarat Cosmin Moldovan, președintele FSM.
“Apariția acestui concurs a fost determinat de lipsa de măcelari. Copiii nu mai vor să meargă către această meserie. Dacă facem o comparație, bucătarii au o expansiune, sunt deja 5-6 școli deja pline. Am pornit inițiativa concursului TCM acum trei ani; acum vrem să ne batem la competiția mondială cu cei mai “grei”.
Încercăm să venim dinspre profesioniști spre consumatori cu cele mai bune produse. Avem nevoie să creăm câteva vedete în această nișă, în care se va observa astfel o evoluție”, a spus Eugen Capră, inițiatorul TCM.
Obiectiv: produse cu valoare adăugată
Selecția de la Cluj a durat patru ore. “Suntem parte din procesul de a alege echipa națională de măcelari a României pentru WBC, un campionat bianual de tradiție început în anii 2000 în Australia, apoi a ajuns în Europa.
La Paris, în 3 ore și 30 de minute, echipele concurente vor trebui să tranșeze patru tipuri de carne: porc, vită, miel și pui și să le transforme într-o expoziție tematică de produse cu valoare adăugată. Arbitri independenți le vor puncta în funcție de tehnică, abilități, manoperă, inovație de produs, finisaj general și prezentare. WBC 2025 va avea echipe din 16 țări ale lumii.
Scopul participării la competiție este de a revitaliza meseria și pasiunea pentru măcelărie la nivel național, astfel încât tânăra generație să fie atrasă de acest meșteșug. Se dorește a fi o schimbare de percepție, fără de care este greu să se păstreze dinamismul și dezvoltarea industriei cărnii în România”, au rezumat organizatorii selecției.
Ionuț Anghel, fondatorul Carmangeriei Ozana, va fi unul dintre coordonatorii naționalei. “Avem nevoie de oameni cu inițiativă, cu viziune. La această selecție am văzut lucruri care au utilitate în măcelărie, dar trebuie să aducă și valoare adăugată. Dintr-un antricot de porc se pot scoate 5-6 produse dacă ești atent, produsul pe care îl afișezi nu este doar de design, ci să îl poți găti.
Trebuie să știi să vii cu o poveste, să poți să dai o tendință în domeniu. Vrem să redeșteptăm interesul tinerei generații în domeniul măcelăriei; în același timp și publicul solicită ceva ce a văzut în social media – o ruladă mai deosebită – atunci se va vedea și evoluția”.
Porcul, preferatul românilor
Directorul adjunct al Auchan Iris, Claudiu Todor, a prezentat obiceiurile de consum ale clujenilor. “Consumul de carne a crescut; observăm o evoluție pozitivă în piață, atât la noi, în rețeaua noastră de hipermarketuri, cât și în toată piața națională. Clienții și-au diversificat alegerile și preferințele.
Rămâne un consum preponderent de carne de porc, deoarece și bucătăria românească include aceste preparate, însă există și o creștere importantă în consumul de carne de vită și oaie. Carnea de pasăre preferată este cea de pui românească. La consumul de preparate procesate, orientarea este către produsele cu o rețetă cât mai simplă, din produse naturale.
Raportul calitate – preț rămâne factorul determinant în decizia de cumpărare; clienții sunt dispuși să aloce un buget limitat pentru un produs de calitate superioară. O parte dintre aceștia aleg să cumpere produse cantitative, dar la un preț corect”.
Gheorghe Vișan, manager al Cantinei Primăriei Cluj-Napoca, a gătit, de-a lungul carierei sale, pentru nume mari ale tenisului ca Petra Kvitova sau Karolina Pliskova, dar și pentru întreg Comitetul Olimpic de Gimnastică de la Lausanne. “Ca măcelar nu este suficient să te pricepi la abatorizare și tranșare, ci să mergi până la final, în a putea procesa, prelucra, ba chiar la partea de tratament termic.
Sperăm ca această meserie, precum cea de bucătar, să devină una respectată în România. Pe vremuri, în orice oraș, știai popa, preotul și măcelarul. Avem convingerea că pe viitor vom aduce iarăși meseria de măcelar la acel standard”.
Măcelarul devine consultant
Marius Verdeși este fondatorul Zimbria, companie axată pe produse tradiționale din carne și lapte. “În România avem oameni pricepuți, materie primă de calitate și cele mai sigure locații de a consuma carne din Europa, în țările considerate ca „mai evoluate” de fapt lasă mult mai mult de dorit.
Eu am locuit în Italia, iar măcelarul de acolo îmi spunea: pentru ce vrei să faci tu, îți recomand carnea aceasta – vei plăti mai puțin cu un rezultat mult mai bun. Mi-aș dori ca și consumatorii să își creeze o relație cu măcelarii, astfel încât atunci când merg să cumpere ceva, să fie consultați. Carnea este un superaliment, trebuie tratat cu un maxim de respect”.
Doru Vremeș, furnizor de utilaje și accesorii pentru industria cărnii, a explicat care este deosebirea între mâncarea preparată acasă și cea gătită de profesioniști. “Când este vorba să facem specialități acasă lucrurile se complică. Vedem produse în emisiunile de televiziune sau în social media, vrem să imităm bucătarii sau măcelarii de la diverse show-uri.
Noi avem experiența din familie, în care încercăm să ne copiem părinții sau familia cu o ciorbă sau o friptură bună pentru invitați. Există utilaje la prețuri accesibile, dar nu de volum: o familie nu face față la 10 invitați pentru că trebuie să pună masa, să o pregătească, să stea în picioare cu șorțul, să spele vase. De fapt, un bucătar are în spate o echipă de 6-10 inși cu pregătire.
În industria cărnii România suntem în frunte în lume pentru că sistemul nostru sanitar-veterinar, de sănătate publică este avansat față de țări mari din Europa. Avem măcelării deosebite, prezență foarte bună pe piața internațională.
Cele mai apreciate mâncăruri de către turiști sunt acum cele de street food, pentru că acolo gustul este deosebit, în restaurantele cu stele Michelin neavând acces toată lumea. La Grill Fest, în București, am avut demonstrații cu 40 de tipuri de grătare, produse de origini diferite, un spectacol deosebit”.
„Cantonament” la Cluj
La selecția regională de la Cluj, candidații au avut la dispoziție câte 45 de minute pentru a tranșa semicarcase de porc și vită și a transforma carnea rezultată în diferite preparate. Juriul i-a punctat în funcție de tehnica de realizare a tranșării, creativitatea și complexitatea preparatelor finale.
S-a ținut seama de următoarele caracteristici: dezosare și fasonare – 15 puncte, dexteritate și rapiditate în execuție – 15 p, complexitatea produsului realizat – 20 p, creativitatea produsului final – 25 p, aspectul produsului final – 25 p. Rezultatele nu sunt comunicate imediat, ci după primele trei selecții.
Pentru formarea echipei vor mai fi organizate selecții, prin înscriere pe platforma online Elita Măcelarilor, la hipermarketuri Auchan din Timișoara (25 mai), Iași (8 iunie), București (29 iunie). Odată formată, echipa națională a României va intra în antrenamente într-un spațiu pus la dispoziție la Cluj de către rețeaua Moldovan Carmangerie, apoi prezentată la TCM 2025, în cadrul unei demonstrații speciale.
În final, echipa României va fi reprezentată de un căpitan, șase titulari seniori și patru rezerve. Ea se va coagula în jurul a trei maeștri care și-au câștigat deja reputația în cadrul TCM: Ionuț Alexandru Anghel, Gabriel Arghir și Sandu Mirea. Doi tineri români vor concura, în preziua WBC, pentru titlurile de World Champion Butcher Apprentice și World Champion Young Butcher.