Un meniu de degustare la restaurantele Plai sau Baracca este de peste trei ori mai ieftin decât unul în Danemarca.
Fine dining-ul din România se numără printre cele mai accesibile din Europa, media unui meniu de degustare fiind sub 100 de euro în țara noastră, conform platformei de rezervări online Bookingham. Tot mai mulți antreprenori de hoteluri și restaurante se orientează spre localurile de fine dining, care nu mai sunt percepute ca un risc, ci ca o posibilitate de a cuceri clientul cu o experiență unică.
Prețul mediu al unui meniu de degustare în România este de 90 euro/persoană. Alături de Malta (125 euro) și Grecia (132 euro), suntem printre cele mai accesibile țări pentru fine dining din Europa.
Pentru a vedea cum se poziționează România față de țările care au restaurante cu stele Michelin, Bookingham a analizat meniurile de degustare ale celor mai high-end restaurante din țară, le-a convertit în euro și a calculat valoarea mediană. Rezultatele au fost comparate cu datele din analiza Chef’s Pencil.
Meniul de degustare e una dintre caracteristicile restaurantelor de fine dining. Poate cuprinde 6, 8, 10 sau 20 de preparate și are rolul de a ilustra specificul localului, creativitatea bucătarului și de a oferi o experiență completă oaspeților.
„Media unui meniu de degustare în România este de 90 euro. Comparându-ne cu restaurantele cu stele Michelin din Europa, avem printre cele mai mici prețuri când vine vorba de fine dining, fiind urmați de Malta și Grecia. Cu toate acestea, reușim să oferim experiențe culinare apropiate de standardul ghidului franțuzesc.
În Malta există cinci restaurante Michelin, iar prețul mediu pentru o masă este de 125 de euro. Grecia are mai multe localuri în ghid (12), dar e mai scumpă decât Malta și România. Prețul mediu al unei mese în Atena e de 132 euro.
La polul opus, se află Danemarca, Islanda și Suedia. Conform analizei Chef’s Pencil, Danemarca e cea mai scumpă țară din Europa, media unei mese la un restaurant cu stele Michelin fiind de 295 euro. Aceasta înseamnă de peste trei ori mai mult decât media unui meniu de degustare în România.
Pe locurile 2 și 3 în top se clasează Islanda și Suedia. Deși Islanda găzduiește doar trei restaurante Michelin, media unei cine e de 233 euro. În Suedia e mai accesibil, costând 206 euro să iei masa la un local din ghidul Michelin”, relevă analiza.
La prețuri ne apropiem de francezi
„Fine dining-ul din București se apropie de cel din orașele franțuzești. Media unui meniu de degustare e de 100 euro. Bucureștiul e cel mai puternic centru gastronomic din România, cu majoritatea restaurantelor incluse în analiză. Prețul mediu al unui meniu de degustare în București e de 98 euro. Un studiu anterior ne arată că e mai mult decât ar fi dispus un român să plătească pentru o cină în mod normal.
Românii nu ar fi dispuși să plătească 100 euro / persoană nici dacă vorbim de o ocazie mai specială precum Valentine’s Day. Cei mai mulți (26%) se așteaptă să cheltuiască 30 euro; doar 4% cred că vor cheltui peste 100 euro. Media pe București se apropie de media restaurantelor cu stele Michelin din Franța.
Dacă în capitala României prețul unui meniu de degustare e de euro, în Montpellier e de 120 euro, în Dijon, 125 euro, în Bordeaux și Lyon, 130 euro. Ca specific, meniurile de degustare explorate în București fac parte din bucătăriile creativ-contemporane, franțuzești și neoromânești.
Kaiamo, restaurantul lui chef Radu Ionescu, are printre cele mai scumpe meniuri de degustare – 161 euro. Baracca e unul dintre cele mai renumite restaurante din Cluj care oferă meniu de degustare (84 euro / persoană), iar în Sibiu, Plai e foarte popular printre cei care vor o experiență „from farm to fork” (80 euro / persoană)”, potrivit Bookingham.
Excluși de pe harta Michelin
Ghidul franțuzesc este să fie cel mai relevant sistem pentru recunoașterea valorii unui restaurant, evaluând calitatea produselor și serviciilor, consecvența lor în timp, creativitatea și unicitatea bucătarului, tehnicile de gătit folosite și prețurile din meniu.
Totuși, acesta nu acoperă toate țările din lume. Pentru ca ghidul Michelin să fie prezent într-o țară, trebuie să existe o scenă culinară vastă și de calitate. Deci, e nevoie de multe restaurante de top care să fie evaluate. Prezența ghidului Michelin într-o țară poate stimula industria să se ridice la standarde mai înalte, motivând localurile să creeze experiențe demne de cel puțin o stea Michelin.
În România nu există ghidul franțuzesc, dar nu pentru că restaurantele de fine dining de la noi nu oferă servicii și produse de top. Localurile din această nișă fac asta deja și e un potențial imens de dezvoltare, atât că încă nu suntem evaluați pe baza stelelor Michelin.
Promovarea localurilor și a chefilor pe scena internațională e un criteriu esențial pentru a deveni mai vizibili și pentru a-i face curioși pe criticii culinari din afară și pe inspectorii Michelin. Investiția în meniu și design, și trainingul de personal sunt alte aspecte importante în acest sens.
Fiecare stea Michelin vine la pachet cu un adaos semnificativ la prețurile din meniu, deci e nevoie de clienți dispuși să plătească acei bani pentru experiențe culinare de înaltă calitate”.
Pentru analiză, Bookingham a selectat restaurantele de fine dining de top din România, cu meniu de degustare. Dacă un local avea mai multe opțiuni, a fost ales cea mai scumpă, fără a include băuturi, bacșiș sau alte taxe ale localului. Prețurile au fost convertite din lei în euro, la cursul BNR.
S-a calculat valoarea mediană, apoi cu ajutorul datelor furnizate în analiza Chef’s Pencil, au fost comparate restaurantele de fine dining din România cu cele Michelin din Europa. Platforma Bookingham își propune să creeze o conexiune mai strânsă între localnici și restaurantele din orașele lor. Prezentă în marile orașe din România, aplicația permite rezervarea unei mese prin câteva clicuri.