Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Amenințarea chineză planează asupra industriei auto europene

imagine generată cu ajutorul Dall-E

România este în continuare competitivă pe piața producătorilor din industria automotive. Sectorul a înregistrat o creștere de 14% în primele două luni din 2024 față de perioada similară din 2023. Se așteaptă pentru acest an depășirea recordului stabilit anul trecut de 540.000 de unități produse. Însă China rămâne principala provocare pentru producătorii din Europa. Mai mult, China își întârește poziția de principal producător mondial începând să fabrice autovehicule în Europa, la prețuri sub cele ale europenilor.„Industria se află la o răscruce. Următoarea perioadă o să fie ceva mai turbulentă, vorbim de următoarele 12 – 18 luni”. ChatGPT-ul dedicat industriei automotive, prezentat la Automotive Expo & B2B Meetings Sibiu.

Industria automotive din România se înscrie în trendul de creștere manifestat de piața europeană. Uniunea Europeană și-a consolidat poziția de al doilea cel mai mare producător de mașini din lume, dar la mare distanță de China. Cu o treime share din piața mondială, China se află pe primul loc.

Producătorii din Uniunea Europeană au atins cota de 12,1 milioane de unități, în creștere cu 11%. În timp ce China a înregistrat o producție ce depășește 25,3 milioane unități, cu o creștere mai slabă de 9%.

„În România există 6 unități de producție. Câte 3 pentru Dacia și Ford. Și s-au produs peste 540.000 de unități. Poziția noastră e pe locul 7, după Italia și înaintea Ungariei, deși datele oficiale ne plasează pe 8, după vecinii de la Vest”, corectează informațiile oficiale Adrian Sandu, secretar general Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), în cadrul evenimentului de profil Automotive Expo & B2B Meetings, organizat la Sibiu.
Adrian Sandu, secretar general ACAROM

România rămâne în topul producătorilor de mașini care au depășit borna de 500.000 de unități produse anual. Practic, în grupa primilor 7 din Europa.

În România, funcționează peste 600 de companii cu aproximativ 230.000 de angajați. Cifra de afaceri a industriei ajunge la 33 miliarde de euro, cu o estimare pe 2024 de 37 miliarde euro. În primele două luni din 2024, producția a înregistrat o creștere de 14%.

„În 2024 estimăm că industria de automotive va bate un nou record, cu efecte pozitive și asupra furnizorilor. Cei mai importanți exportatori din România sunt Dacia, Ford și Daimler, iar cu aceștia colaborează mai mult de 1.500 de furnizori”, arată Adrian Sandu, secretar general ACAROM.
„România cunoaște o poziție favorabilă. Se produc din ce în ce mai multe componente auto la noi, pentru că avem avantajul de a fi încă o piață la îndemână din perspectiva costurilor și a calității forței de muncă”, apreciază Adina Apostol, sales executive KFactory.

Punct de vedere confirmat și de cel mai mare constructor de parcuri eoliene și solare din Europa, Rezolv Energy, cu focus pe industria automotive.

Industria din România este de o calitate ridicată. Din acest motiv foarte multe companii se mută aici, nu doar datorită costurilor mai scăzute. Piața în sine este mare și interesantă. Dacia este principalul producător, evident, însă sunt și alte nume care-și cresc prezența în piața din România” – Milan Kamarýt, PPA Originator, Rezolv Energy.

Amenințarea chineză planează asupra industriei automotive din Europa

În ciuda recordurilor privind producția, în piață, furnizorii sunt reticenți și resimt scăderea cantităților vehiculate în anii anteriori. Mai mult, se așteaptă la modificări majore în industrie, precum și creșterea amenințării chineze în Europa.

„Noi vedem industria automotive destul de instabilă, cel puțin în ultima perioadă. Cantitățile comandate de clienți nu mai sunt la nivelul la care erau în trecut și în urma trendului spre electrice. Au dispărut foarte multe piese. Concurența este acerbă. Foarte mulți clienți ne compară cu piața chineză, cu prețurile pe care le obțin de acolo. Le explicăm că nu putem face față, pentru că materia primă e mult mai scumpă în Europa, costurile de producție sunt mai mari. Deși este dezavantajul logistic de a aduce piesele din China, nu reușim să facem față prețurilor pe care le oferă producătorii din China”, explică Alexandru Șerban, șeful departamentului Marketing-Vânzări din cadrul Compa. Acesta mai arată că „80% din cifra de afaceri este pe segmentul automotive. Însă o direcție strategică pe care mergem este să identificăm și să dezvoltăm business-uri cu alți clienți din alte industrii. Ideal este să avem un balance, undeva 75% automotive și 25% non-automotive. Avem un focus pe zona industriei militare, unde sesizăm o cerere tot mai mare. Avem know-how și capabilități să realizăm piese pentru zona aceasta. Mai vizăm și zona medicală și sectorul agricol”.
Alexandru Șerban, șef departament Marketing-Vânzări Compa

Și producătorul de corpuri de iluminat din Timișoara, Elba, deplânge volumul de comenzi din perioada anterioră.

Sunt mulți factori care influențează și e greu să faci predicții. Elba a fabricat corpuri de iluminat pentru aproape tot ce avea patru roți în România înainte. Însă, în continuare mizăm pe Dacia și Ford”, precizează Eugen-Ewald Rauth, Business Development Analyst, Elba.
„Mi se pare că industria resimte o ușoară scădere și suntem influențați de acest fenomen. Sperăm, cel puțin, să menținem volumul actual, să părăsim trendul descrescător. Mai mult, în acest an, sunt alegeri în multe state europene și s-ar putea ca după acestea să revenim pe creștere în automotive”, consideră Dan Boceanu, Teritory Account Manager Panduit România, continuând să afirme că „în România sunt multe fabrici, avem foarte multă manufactură. Partea de design, este și ea prezentă în România. În schimb, zona decizională, partea de business, e mai slabă reprezentată. Targetul nostru este să intrăm în contact și cu decidenții. Suntem prezenți pe ambele capete, respectiv manufactură și R&D, dar în zona decizională a companiilor avem mai puține contacte”.

Shift-ul iminent din industria automotive

„Provocarea la care trebuie să răspundă Europa e faptul că aici se vor produce mașinile chinezești, apoi transportate către EuropaI. Industria automotive este în schimbare. De multă vreme consider că a stagnat pe anumite sectoare, precum standardele și pe partea de instruire. Acum începe să se simtă în România și în Europa. Noi suntem în strânsâ legătură și cu ceilalți parteneri licențiați VDA din toată lumea. Avem un parteneriat strategic cu cei din Ungaria, unde sunt foarte multe investiții în fabrici OEM. Mai nou un constructor chinez, care e pe primul loc în lume, ajunge tot în Ungaria”, declară Károly Kali, managing partner Werner Seeger.
Acesta mai arată că „în automotive, cuvântul cheie este flexibilitate, ceea ce ne și caracterizează. Asta vrem să facem, să identificăm cât mai precis nevoile clienților și să le satisfacem în cei mai buni termeni. Odată cu preluarea companiei, ne-am setat obiective și direcții noi. Până acum ne-am concentrat foarte tare pe training center-ul nostru din Cisnădioara, dar urmărim să ajungem cât mai aproape de clienți”.

Trendul electrificării face loc producătorilor chinezi cu prețuri sub piața europeană

Cea mai mare provocare o reprezintă China, principalul producător de autovehicule pentru pasageri, care este și cel mai mare exportator în relația cu Europa. În 2024, importurile din China vor ajunge la 1 milion de unități. Luând în considerare prețurile mașinilor care vin din China și faptul că încă nu există legislație UE care să reglementeze aceste importuri, China va fi o mare amenințare.

Distribuția tipurilor de autovehicule după motorizare este în felul următor: 35% benzină, 13% diesel, iar battery electric, plug-in hybrid electric și hybrid electric însumează un total de peste 50% din întreaga piață. Se poate observa o creștere față de anul precedent a numărului de înregistrări în cazul mașinilor electrice. Dacă în 2022 procentul ajungea la 40%, cu peste 50% trendul e în creștere.

„Începând cu 2045, în Europa, nu se vor mai pune pe piață autovehicule cu emisii CO2. Prin urmare, vorbim despre mașini full electric sau care folosesc carburanți sintetici. Acesta este trendul la care trebuie să ne adaptăm”, subliniază Adrian Sandu, secretar general ACAROM.
„Industria se află la o răscruce. Pe de o parte este preocuparea pentru electrificare, pe de altă parte limitările noilor direcții de dezvoltare. Următoarea perioadă o să fie ceva mai turbulentă, vorbim de următoarele 12 – 18 luni”, apreciază Ovidiu Crivac, manager dezvoltare Nutechnologies.

Tariful pe carbon, instrumentul UE pentru a descuraja „relocațiile de carbon”

O nouă provocare vizează companiile care au integrat în fluxul de producție furnizori din afara Uniunii Europene. Acesta este Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră (CBAM). Practic, vorbim despre un tarif pe carbon.

Până la etapa de asamblare a mașinii există o rețea imensă de furnizori care trebuie integrați în flux. Iar mulți dintre furnizori trebuie să treacă pe energie verde, inclusiv cei din România.

Tariful pe carbon este instrumentul UE pentru a pune un preț echitabil carbonului emis în timpul producției de bunuri cu consum intens de carbon care intră pe teritoriul UE și pentru a încuraja producția industrială mai curată în țările din afara UE. Introducerea treptată a CBAM este aliniată cu eliminarea treptată a alocării de cote gratuite în cadrul Sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru a sprijini decarbonizarea industriei UE. Pe măsură ce UE își promovează obiectivele în materie de climă și atâta timp cât politicile climatice mai puțin stricte prevalează în multe țări din afara UE, există riscul așa-numitei „relocații de carbon”.

„Marile companii vor semna contracte de energie verde, pe 10 ani, cu preț fix, iar în intervalul de doi ani vor solicita și furnizorilor lor să facă același lucru. Pentru că sunt două beneficii. În primul rând, lanțurile de aprovizionare vor îndeplini cerințele de sustenabilitate. Apoi, se vor înregistra facturi mai mici la energie. Dacia va semna un contract de energie verde în următoarele 12 luni, fie că va semna cu noi, fie cu competitorii noștri. Apoi, vor solicita tuturor furnizorilor să facă același lucru. Acum este momentul pentru această tranziție, pentru că în primii trei ani o companie va economisi peste 300.000 €. În cazul companiilor mai mari se vor economici sume mai mari”, declară Matej Krušpán Chief Commercial Officer, Rezolv Energy.

ChatGPT calificat în industria automotive

Una dintre elementele insolite din cadrul evenimentului organizat la Sibiu a fost prezentarea variantei ChatGPT pentru automotive.

„Suntem specializați în digitalizarea și optimizarea proceselor de producție, prin implementarea soluțiilor 4.0. O parte a industriei mondiale vorbește în termeni de soluții 5.0, în timp ce în România suntem la nivelul 3.0”, explică în preambulul expozeului George Luparu, Industry 4.0 Consultant – KFactory.
„Construim o platformă complexă, poate cea mai complexă din România. Culegem informații din toate sursele, inclusiv dintr-un fișier excel, le analizăm istoric, căutăm modele, tendințe. Folosim inteligența artificială și identificăm aspecte care, altfel, ar fi fost greu de extras. Am reușit să automatizăm monitorizarea proceselor manuale de asamblare. Totodată, am dezvoltat inginerul virtual, un AI dedicat industriei producătoare de mașini. Imaginați-vă ChatGPT care este familiarizat cu datele despre sistemele și procesele de producție dintr-o fabrică. Poate fi alimentat cu manuale de utilizare, indicații de instalare, cu orice tip de document, apoi poți purta o conversație naturală, în timp real cu inginerul virtual care poate asista în operațiunile zilnice. Pot fi interogate informații în timp real, din orice sursă”, explică George Luparu.

Motoare transportate și protejate în ambalaje heavy-duty din carton reciclabil

Focusul pe sustenabilitate, este direcția pe care s-au înscris companiile din automotive. În acest sens, diverse soluții promovate în cadrul Automotive Expo & B2B Meetings Sibiu vin în întâmpinarea producătorilor.

„Avem disponibil un instrument unic prin care comparăm din perspectiva sustenabilității soluția noastră cu cea pe baza căreia funcționează clientul deja. Facem evaluarea pe baza a 8 criterii. Cu cât e mai verde cercul cu atât mai sustenabilă este soluția. Suntem norocoși să avem toate cele trei divizii: ambalare, hârtie și reciclare, pentru a închide cercul. Abordăm și segmentul de ambalaje heavy-duty, precum și nevoile industriilor automotive, pharma, electronice industriale. Preocupările principale în industria automotive sunt sustenabilitatea, optimizarea și eficiența lanțului de aprovizionare, protecția produsului și eficiența linie de ambalare. Ambalajele noastre pot transporta în siguranță motoarele fabricate de producătorii din automotive”, subliniază Roxana Gîta, Cluster Sales Manager DS Smith Packaging.  

Automotive Expo & B2B Meetings Sibiu, cel mai productiv târg industrial B2B din România

Potrivit datelor furnizate de organizatorii evenimentului industrial, Intradefairs, Green Roua și ACAROM, 56% dintre furnizorii expozanți sunt companii producătoare, 34% sunt distribuitori și 10% sunt furnizori de servicii. Cifrele mai arată că 88% dintre toți participanții sunt cumpărători și furnizori industriali, 40% dintre participanți sunt cumpărători, 84% dintre cumpărători reprezintă fabrici de producție.

„Ediția din 2024 a evenimentului a primit un excelent feedback pozitiv din partea participanților săi. Au fost lansate produse și s-au dezvoltat noi parteneriate. Companii din 16 țări au expus cu oferte din domeniul auto, tehnologie, automatizare și multe altele”, arată Claudiu Georgescu, general manager Green Roua, organizatorul unuia dintre cele mai relevante târguri de profil din țară.
„Tendințele cheie au inclus tehnologia automotive. Tehnologia vehiculelor a fost în centrul expoziției, cu peste 120 de companii expozante. Automatizarea și robotica au făcut produsele și tehnologiile mai inteligente pentru fiecare industrie în care au fost adăugate. Au fost prezentate cele mai noi soluții energetice, permițând consumatorilor să preia un control mai bun asupra economisirii energiei. Echipamentele industriale și piesele au fost, de asemenea, predominante la târg, aducând mai multă eficiență în diverse domenii”, subliniază Claudiu Georgescu.

Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 130 a revistei Transilvania Business (3 – 31 iulie 2024)





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Forul județean a comandat o serie de lucrări de întreținere curentă și periodică pe DJ 161 Sărata – limită cu județul Sălaj. Acestea au drept principal scop asigurarea unei circulații rutiere normale, în condiții de siguranță.

Clujul își modernizează conexiunea cu Sălajul pe DJ 161

Articolul următor

Expoziție foto a lui Kosei Miya, japonezul îndrăgostit de Maramureș

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share