Constructorul Autostrăzii Sibiu – Făgăraș se pune în mișcare pentru efectuarea organizării de șantier pe Lotul 4 Sâmbăta de Sus – Făgăraș. Turcii de la Makyol au depus documentația aferentă la Agenția pentru Protecția Mediului Brașov în vederea obținerii autorizației pentru amenjarea șantierului. Investiția se ridică la 1 milion de euro, care va include și un teren de sport. Care sunt obligațiile pe durata șantierului.
Lucrările conexe cu regim provizoriu pentru construirea autostrăzii A13 Sibiu – Făgăraș vor fi efectuate pe raza comunei Mândra, județul Brașov, cu acces din șantierul viitoarei autostrăzi, fie de pe DJ104B. Perioada de implementare propusă este de 4 ani.
Lotul 4 Sâmbăta de Sus – Făgăraș are o lungime de 16,26 km, cu o valoare estimată a lucrărilor de 1,19 miliarde lei. Contractul a fost semnat cu turcii de la Makyol, în septembrie 2023, cu termen de deschidere 2027. Lotul 4 face parte din A13 Sibiu – Brașov – Bacău.
În incinta organizării de șantier, constructorul intenționează să realizeze printre amplasarea de instalații, echipamente și construcții specifice și un teren de activități sportive.
Astfel, viitoarea organizare de șantier va fi compusă din stații de mixturi asfaltice (cu o capacitate totală de 560 t/h), stații de betoane (capacitate 90 mc/h), barăci modulare pentru birouri, sală de mese, Health & Safety, Securitate și Sănătate în Muncă, Laborator, construcții cu rol de magazie, atelier, rezervoare de apă, vidanje ecologice, parcări pentru mașini.
Lucrările vor fi realizate pe o suprafață de 4,6 hectare, în extravilanul comunei Mândra, la minim 850 m de pârâul Sebeș. Terenul se află în proprietatea statului român, prin CNAIR, și este parte a culoarului de expropriere aferent Autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Cea mai apropiată locuință se află la aproximativ 360 m de amplasamentul propus.
Obligațiile constructorului pe perioada de funcționare a șantierului
Pentru evacuarea și dispersia poluanților în mediu, respectiv pentru diminuarea impactului acestora asupra calității aerului, constructorul va purcede la stropirea cu apă a drumurilor de acces în perioadele lipsite de precipitații, va evita activitățile de încărcare/descărcare a autovehiculelor cu materiale generatoare de praf în perioadele cu vânt cu viteze de peste 3 m/s, va utiliza autovehicule și utilaje dotate cu motoare de tip EURO V – VI, ale căror emisii respectă legislația în vigoare și va întreține corespunzător motoarele autovehiculelor și utilajelor.
Mai mult, responsabilul de șantier va asigur aun management corect al deșeurilor, va curăța zilnic căile de acces și pentru limitarea disconfortului ce apare în perioada de construcție se vor alege trasee optime pentru vehiculele ce deservesc zonele de lucru, mai ales pentru cele care transportă materiale de construcție ce pot elibera în atmosfera particule fine.
La finalizarea investiției, constructorul și-a asumat obligația de a efectua lucrări de refacere a amplasamentului.
Lucrările pentru refacerea și reabilitarea ecologică a mediului vor fi efectuate de executant și constau în colectarea și evacuarea de pe amplasament a deșeurilor rezultate din activitatea de executie, drumurile existente vor fi folosite numai pe baza unor convenții încheiate cu deținătorii acestora, demolarea și evacuarea dotărilor temporare ale construcțiilor (baracamente, depozite ale organizării de șantier sau amenajate la fronturile de lucru), demolarea căilor de acces, amenajate pe perioada de execuție, nivelarea terenului, înierbarea și amenajarea peisagistică a suprafețelor de teren ocupate temporar în perioada de execuție.