Relocarea este deja parte din viața multora dintre angajații marilor companii multinaționale. Printre cei care au luat decizia de a se reloca în România se numără și Charles Roussel, originar din Franța, și care este actualmente directorul general al Sonaca Aerospace Transilvania.
Care este povestea companiei pe care o conduceți? Când a intrat pe piața locală?
Sonaca este un grup aeronautic activ de mai bine de 70 de ani cu societatea-mamă situată în Belgia, lângă Aeroportul Charleroi. Am venit în România în 2015 pentru a ne dezvolta liniile de producție și pentru a le oferi clienților noștri, precum Airbus, o sursă dublă de producție pe produse de mare viteză precum legendarul avion deja vândut în mii de exemplare, A320. Proximitatea logistică, poziția sa în Uniunea Europeană și rigoarea forței de muncă au făcut din România o alegere privilegiată pentru extinderea noastră.
Cum a evoluat afacerea până acum?
Am experimentat ani de creștere susținută, creșterea cifrei de afaceri cu 15 până la 20% în fiecare an. COVID a dus la o scădere semnificativă a volumelor de producție, ca de altfel în întreaga industrie aeronautică. Cu toate acestea, această piață dă dovadă din nou de rezistență și anul acesta construim o a doua hală de producție de 14.000 m² pentru a sprijini dezvoltarea A320, precum și industrializarea flaps-ului A321.
Cum s-a dezvoltat echipa pe care o conduceți?
Astăzi avem 150 de angajați și datorită acestui nou proiect vom dubla personalul și cifra de afaceri pe parcursul următorilor 3 ani.
Ce rol a jucat networking-ul în dezvoltarea afacerii pe care o conduceți?
Sprijinul comunității francofone și al mediului de afaceri în general din Cluj ne-a ajutat atât în relațiile cu autoritățile locale și naționale, cât și în conectarea la mediul educațional. De exemplu, de câțiva ani suntem parteneri ai premiului CFA și Academia Innova organizat de Clubul Francofon de Afaceri Cluj.
Când ați luat decizia de a vă alătura Clubului Francofon de Afaceri Cluj și de ce?
M-am alăturat clubului când am ajuns în Cluj, în 2021. Post-pandemie a fost important să găsesc o comunitate de afaceri din care să fac parte și la dezvoltarea căreia să contribui.
Datorită diversității membrilor C.FAC, putem aborda multe probleme sociale, cum ar fi, de exemplu, responsabilitatea socială și de mediu, care se află în centrul intereselor de astăzi. Pentru că nicio creștere nu poate fi viabilă dacă nu face parte din sustenabilitate.
Din aprilie 2024 am decis să mă alătur clubului în calitate de președinte pentru a oferi sprijinul și cunoștințele mele în serviciul comunității de afaceri francofone din Cluj.
Cum v-a ajutat faptul că ați devenit membru C.FAC?
A fi membru al clubului m-a ajutat să mă integrez în comunitatea de afaceri clujeană și, de asemenea, să cunosc mulți parteneri utili, atât profesional, cât și personal. A fost o decizie bună pe care am luat-o, tocmai de aceea, le recomand și altor antreprenori să facă un astfel de pas.
Despre C.FAC
Creat în 2011, Clubul Francofon de Afaceri (C.FAC) Cluj este unul dintre cluburile de afaceri implicate activ în dezvoltarea economică a Clujului. Încă de la înființare, clubul și-a propus să contribuie la dezvoltarea economică și la promovarea francofoniei în regiunea Clujului.
Printre obiectivele sale concrete se numără: crearea și dezvoltarea unei rețele, crearea de strategii comune, cooperarea și încurajarea inovației economice, dezvoltarea sectorului francofon de ocupare a forței de muncă în Transilvania, deschiderea spre perspective economice în spațiul francofon.
De-a lungul timpului, componența C.FAC s-a dezvoltat semnificativ. Astfel, dacă, la început, asociația avea 17 membri, în 2024, C.FAC a ajuns să numere 65 de membri, reușind să traverseze cu succes perioade dificile pentru mediul de business, cum a fost pandemia.
Alături de Charles Roussel, din Consiliului Director al Asociației mai fac parte: Bogdan Herea, președinte fondator, Mathieu Widsgowski, vicepreședinte, Alina Pop, vicepreședinte, Ioana Bud și Pascal Fesneau.