Sunt numeroase cuvinte care sunt asociate cu business-ul, de la competență, la eficiență, profesionalism până la wellbeing/stare de bine, atunci când vorbim de angajați și cum se simt ei la locul de muncă, însă rar mi-a fost dat ca, în discuțiile pe care le port de la lună la lună, între două ediții, să fie pomenită fericirea.
Fericirea e dificil de asociat și în viața personală sau ca stare de spirit individuală, de aceea apariția acestui cuvânt într-un interviu informal de afaceri m-a surprins și m-a pus pe gânduri.
Munca, de obicei, o asociem cu o activitate necesară, fără de care nu prea avem bani, iar fără bani nu ne asigurăm nici măcar traiul de zi cu zi, darmite posibile mofturi, iar locul de muncă îl vedem, fie că suntem antreprenori sau angajați, ca pe spațiul acela unde trebuie să mergem sau unde stăm pentru a ne îndeplini task-urile impuse de muncă. După cum se vede, această activitate se conjugă cu verbe care implică o obligație.
Totodată, acest cuvânt este o rara avis în cultura antreprenorială europeană. Europenii au, prin definiție, fie o mentalitate setată pe necesitatea muncii și o disciplină a muncii, unde nu prea e loc de fericire, fie o atitudine de nemulțumire continuă față de locul de muncă, de patronat sau angajați. Iar în cel de-al doilea caz amintit, cu atât mai puțin poate fi vorba de fericire.
Munca ne aduce mulțumire, satisfacții, împlinire și alte cuvinte din același registru, dar în niciun caz fericire.
Și, totuși, cultura fericirii prin muncă și la locul de muncă nu este străină în unele organizații care au plecat la drum cu leadership multicultural global, cu un mindset pozitiv, orientat spre binele suprem al echipei, al angajaților, cu un set de valori în care fericirea se află printre ele.
“Noi avem o cultură în care ne ajutăm, o cultură care să ne încurajeze, să ne simțim bine, să creăm, să dăm soluții care să ajute clienții, investitorul, statul român și pe noi. Și să fim fericiți”, mi-a spus Cosmin Cârstea, CEO DP World în România, atunci când discutam despre cover story-ul acestei ediții prin care celebrăm un partener de-al nostru și un partener care a adus plus valoare țării noastre prin dezvoltarea terminalului din Portul Constanța și a celorlalte proiecte pe care compania le-a implementat în acest areal.
Recunosc că mă intrigă și acum discuția despre fericire. Și, zău, dacă nu consider că e o cultură din care avem multe de învățat. Pentru că, într-adevăr, dacă nu suntem fericiți în activitatea noastră și la locul nostru de muncă, se vede în performanțe, în relațiile interumane, profesionale, până la urmă în tot ceea ce facem din punct de vedere profesional, în acel interval care ne ocupă cel mai mult timp dintr-o zi. Cum învățăm despre fericirea în business, asta e o altă poveste, pentru care vom găsi spațiu într-o ediție viitoare.
Până atunci: La mulți ani, DP World în România! Mulți ani buni echipei DP World și fiți fericiți!
Ligia VORO
Opinie publicată în ediția tipărită cu nr. 128 a revistei Transilvania Business (11 aprilie – 8 mai 2024)