Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Prima conferință interdisciplinară Gastronomia – cu bune, cu rele

Foto: Sorin Retevoi

Gastronomia – cu bune, cu rele a fost primul pas din cele proiectate de We Are Romania / YOU ARE WELCOME! să catalizeze apariția unui brand de țară al României bazat pe gastronomie. Conferința a avut loc în ziua de 19 septembrie 2024 la restaurantul La Mama, în Clubul Țăranului Român din Capitală.

Foto: Sorin Retevoi

Impactul gastronomiei și ospitalității românești asupra imaginii de țară, importanța economică (turism și producție alimentară de masă) și implicațiile asupra coeziunii sociale interne și a modului în care se văd românii pe ei înșiși au fost temele abordate de către vorbitorii din mediul academic și al practicienilor invitați la prima ediție a Conferințelor Gastronomia – cu bune, cu rele organizat de platforma de reflecție și promovare We Are Romania / YOU ARE WELCOME.

Scopul demersului, care va avea o continuare în 16 octombrie având ca subiect peștele românesc, este acela de a genera concret proiecte, produse, atitudini și acțiuni cu valoare identitară și economică.

Foto: Sorin Retevoi

La Porțile Orientului, la periferia Occidentului sau…?

Complexele istorice duble de inferioritate și de superioritate ale României față de marile bucătării ale imperiilor înconjurătoare trebuie depășite, pentru a putea afirma cu acuratețe  “mărirea” Punctelor de Gastronomie Locală – și riscul decăderii acestora, în lipsa controlului asupra autenticității ingredientelor, sezonalității și tradiționalității rețetelor locale; Puncte de Gastronomie Națională, cu atractivitate internă și externă; legături mai strânse între comunitatea bucătarilor profesioniști și specialiști din alte domenii, pentru a atrage inputuri conceptuale și idei de dezvoltare; transmiterea tradițiilor către noile generații; punerea în valoare a gastronomiilor regionale prin intermediul restaurantelor tematice sau al unor evenimente din București – acestea sunt doar câteva dintre subiectele abordate.

Sub sloganul „Cine mănâncă împreună, rămâne împreună”, în contextul avansat de moderatorul Cosmin Dragomir, acela de Nouă ospitalitate românească, unul care înglobează gastronomia și vizează dezvoltarea unui întreg set de atitudini, standarde și acțiuni de comunicare internă și externă, cei trei membri ai mediului academic prezenți pe scenă împreună cu liderul Asociației Naționale a Bucătarilor și Cofetarilor din Turism (ANBCT) au prezentat atât contextul geografic, istoric și psiho-sociologic, cât și experiențe și concluzii personale privind oportunitățile de viitor pentru ceea ce numim azi bucătăriile de pe teritoriul actual al României.

Foto: Sorin Retevoi

„Gastronomia românească poate fi orice vrea ea!” 

„Gastronomia românească poate fi orice vrea ea”, mai exact, orice noi ne putem imagina, având la bază realitățile istorice, a fost concluzia de etapă la care au ajuns speakerii.

Au intervenit de-a lungul conferinței:

Dr. Adriana Sohodoleanu, gastronom, specialist în sociologia practicilor culinare,

Dr. Daniela Popescu, Lector universitar al Facultății de Istorie, Universitatea din București,

Dr. Miruna Vlada, scriitoare și cercetătoare în Studii Balcanice,

Chef Cezar Munteanu, președintele ANBCT).

Aceștia au subliniat necesitatea și beneficiile unei promovări mai puternice pe plan intern a gastronomiei și ospitalității românești, în afară de promovarea externă. Vorbitorii au punctat un aspect important: bucătăria de pe actualul teritoriu al României, deși este o rezultantă a mai multor influențe (care bucătărie nu este?!?), nu datorează nimic acestora, ci, chiar se poate mândri, fără timiditate și fără vreo teamă de a greși, că este una originală, atrăgătoare și reprezentativă, cu numeroase elemente importante de diversificare și diferențiere.

Foto: Sorin Retevoi

Producția alimentară industrială

Când vorbim despre gastronomia ca brand de țară, ne referim nu doar la turism și ospitalitate, ci și la producția alimentară industrială cu potențial de export. Prima conferință Gastronomia – cu bune, cu rele a atins și subiectul produsului industrial, exemplificat prin prezența unei colecții de sarmale la conservă provenind din mai mult de 20 de țări, puzzle-uri, obiecte (unele chiar croșetate), timbre, tricouri și cărți dedicate acestora – un set care constituie embrionul unui viitor Muzeu al sarmalelor, unic în lume, pe care scriitorul și activistul Cosmin Dragomir dorește să îl înființeze în România.

Subiectul produsului gastronomic industrial a fost dezvoltat la nivel practic inclusiv prin degustarea unor rețete românești generatoare de vânzări în marele retail (salam de Sibiu, cârnați) puse pe piață de către partenerul conferinței Agricola, prin prezentarea unor preparate ready-to-cook sub brandul Food & Glory, destinate omului modern, aflat deseori în criză de timp sau de inspirație. La fel de interesante pentru cei prezenți au fost și distilate produse după rețete tradiționale de cei de La Horincie (căci gastronomia înseamnă și băuturi) – cu potențial de brand național și internațional reprezentativ pentru categoria respectivă.

 

Intervenții valoroase intelectual la sesiunea de întrebări și răspunsuri de după conferință au venit și din partea celorlalți parteneri ai evenimentului, cum sunt furnizorii de salate Eisberg și Teamfresh Horeca, furnizori de fructe, legume și salate pentru mediul HoReCa. Aceștia, alături de platforma de livrări TAZZ, sunt partenerii alături de care au pornit întâlnirile Gastronomia – cu bune, cu rele.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

MADR a acceptat propunerile Clubului Fermierilor Români

Articolul următor

Un hub logistic împotriva risipei alimentare

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Programul Autentic Românesc by Transavia

De Ziua Națională a Produselor Agroalimentare Românești, Transavia lansează Sezonul 3 al programului Autentic Românesc, cu un număr…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share