Peste 500 de invitați, între care businessmeni, diplomați și universitari, au luat parte la evenimentul aniversar de la Centrul Cultural Casino organizat de Clubul Francofon de Afaceri Cluj (CFAC). Dezvoltarea infrastructurii Clujului și intrarea în Spațiul Schengen rutier s-au numărat printre temele abordate.
“Pentru Franța este un an foarte important, deoarece găzduiește atât Jocurile Olimpice, cât și Jocurile Paralimpice, în cadrul cărora promovează respectul și toleranța. E un an deosebit și pentru Europa, gândindu-ne la alegerile europarlamentare, deschiderea negocierilor de aderare cu Ucraina și Republica Moldova.
Accesul aerian și maritim al României în Zona Schengen s-a îndeplinit, urmează cel rutier, pentru care va avea sprijinul Franței. Ne vom implica la Cluj în relația cu societatea civilă, ecologie, respectarea drepturilor omului. Clujul merge pe calea cea bună, are numeroase proiecte în derulare, metroul fiind doar unul dintre ele”, a spus Julien Chiappone-Lucchesi, consilier cultural și de cooperare al Ambasadei Franței în România.
“Ziua Națională a Franței, una dintre cele mai importante din calendarul internațional, simbolizează nu doar începutul Revoluției Franceze din 1789, ci și valorile comune care ne unesc ca națiuni: libertatea, egalitatea și fraternitatea. Relațiile dintre România și Franța sunt adânc înrădăcinate în istorie, au fost mereu caracterizate de solidaritate și cooperare reciprocă.
De-a lungul secolelor, Franța a fost un partener esențial pentru țara noastră în momentele noastre de cotitură și transformare, atât pentru o Românie modernă, cât și pentru facilitarea intrării noastre în Spațiul Schengen”, a menționat deputatul Radu Moisin.
“Ce poate fi mai frumos decât să vezi oameni care nu sunt născuți la Cluj, dar se simt bine aici? Este bine că voi, francezii, simțiți transilvanismul. Franța este un partener de nădejde. Le doresc firmelor franceze prezente la Cluj să facă profit”, a spus vicepreședintele Consiliului Județean, Istvan Vakar.
„Un asemenea eveniment, cu 500 de invitați nu este ușor de organizat, însă ne bazăm pe companii puternice, ca Michelin, Auchan, Alstom, Societe Generale, Groupama, EXL, Leroy Merlin”, a menționat Charles Roussel, președintele CFAC.
Recepția cu ocazia Zilei Naționale a Franței a grupat sute de invitați din mediile de afaceri, academic, cultural, administrativ. Printre oamenii de afaceri prezenți s-au numărat Ștefan Gadola, Alain Schodts, Nina Moldovan, Antonio Patane, Anca Rarău, Radu Ciorba, Olga Stanciu, Gina Scerbac, Geta Grama-Moldovan sau Călin Iuga.
Ambientul muzical a fost asigurat de orchestra militară a Diviziei 4 Infanteriei Gemina, un grup instrumental feminin, dar și de un DJ. La intrare a fost expus ultimul model de Peugeot hibrid, iar în incintă, un Turn Eiffel în miniatură și aranjamente florale în culorile Franței. În spațiul exterior au avut loc demonstrații de fitness și dans, în cel interior fiind amenajate zone de degustare gastronomică și de băuturi – pentru cei mari, ateliere creative – destinate copiilor.
Organizatorii au pus laolaltă atât standuri cu produse franțuzești: fursecuri Macarons, brânzeturi Ile de France, tarte sărate și dulci, lichior Pernod Ricard, înghețată făcută manual, cosmetice Yves Rocher, cât și producători tradiționali din zonă, ca Santelact Șoimeni (Cluj) – brânzeturi, Gustaro Ighiu (Alba) – mezeluri, Livada Steluța (Cluj) – cireșe, roșii, sucuri naturale, Silvania Bio (Sălaj) – carne de vită, unt, smântână, mulți dintre ei reușind să pătrundă în rețeaua Auchan.
O săptămână de francofonie
Manifestările dedicate Franței au durat mai multe zile la Cluj, sub titulatura “Semaine de la France”, în parteneriat cu Consulatul Francez și cu Institutul Francez. Totul a început cu proiecția peliculei “La Cave”, constând în recrearea unei ceremonii de deschidere a Jocurilor Olimpice la scara unui cartier. Au urmat vernisajul unei expoziții de pagini ilustrate cu prilejul centenarului Institutului Francez din România și ateliere pentru copii. În contextul Jocurilor Olimpice de la Paris, la Cinema Arta au rulat două filme cu tematică sportivă.
Maria Mitrea: “Mulți expați aleg să rămână la Cluj”
Directorul executiv al CFAC ne-a explicat modul în care companiile din spațiul francofon aleg Clujul drept loc pentru investițiile lor.
De ce aleg firmele din Franța zona aceasta a țării?
“Sunt multe companii franceze care au investit în Transilvania. În zona Clujului există clubul nostru de business care se ocupă de organizarea asociativă a acestor companii; anul acesta sărbătorim 10 ani. CFAC are 65 de membri, companii francofone și reprezentanți ai unor business-uri care se implică activ în inițiativele lansate. Mai sunt astfel de cluburi la Sibiu, Timișoara, Brașov, iar în partea de jos a țării, doar Camera Franceză de Comerț; industrie și Agricultură în România (CCIFER), la București, primul stop al companiilor franceze atunci când vin în țara noastră.
Organizați multe evenimente la Cluj…
Avem patru direcții pe care funcționăm: promovarea francofoniei și a limbii franceze în mediul profesional; zona de educație și de profesionalizare a studiilor prin două proiecte pe care le derulăm împreună cu companiile franceze – una adresată studenților și alta elevilor, mergem și în zona de responsabilitate socială și climat, avem deja un eveniment deja tradițional împreună cu angajații companiilor noastre plantăm arbori, 1.000 de asemenea copaci în pădurea de la Florești, plus un eveniment de tip business-to-business dedicat altor asociații, o dată pe an punem companiile împreună cu aceste organizații ca să își găsească proiecte împreună. Bineînțeles, promovăm rețeaua companiilor membre indiferent de ceea ce ar însemna aceasta: de la promovare la extindere și implantare, dacă există investitori francezi interesați de zona Clujului și vor să rămână, apelează la serviciile noastre dacă îi putem ajuta de la început până la începerea activității. Mă refer la acțiuni care țin de partea juridică, economică, deschiderea unui cont bancar.
Cum văd Clujul investitorii francezi?
Aceștia au o părere bună despre Cluj din moment ce există în continuare companii care se stabilesc aici, care caută să își deschidă o linie de afaceri pe producție și servicii; nu în ultimul rând că sunt mulți expați care aleg să rămână cu familiile lor în zonă. Aceștia spun că pe lângă oportunitățile de afaceri pe care le au, ceea ce apreciază foarte mult este sentimentul de siguranță, iar de aceea aleg un spațiu sigur pentru familiile lor. O dată pe an organizăm la Cluj o acțiune cu CCIFER, un maraton de business, adică alergăm de la o companie la alta, facem vizite la firme timp de două zile.
Vin aici din ce în ce mai mulți studenți francofoni…
Noi ne adresăm lor prin Academia Innova, dedicată studenților francofoni, avem o linie de competiție și pentru ei, însă pe partea de integrare a studenților se ocupă foarte mult Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară. Institutul Francez merge pe părțile socială și culturală, noi activăm în zona de business. Majoritatea studenților de limbă franceză se întorc pentru că vin aici cu un mandat sigur: să studieze la Cluj și apoi să se întoarcă acasă, dar sunt și tineri care rămân aici, după ce au prins gustul orașului.
Articol publicat în Transilvania Business nr. 131