Șoferii care vin din zonele Tetarom, Gruia, ocolitoarea Baciu și zona industrială Metalul Roșu nu vor putea folosi obiectivul, avertizează un deputat clujean.
Viorel Băltărețu susține că în forma avizată de Primăria Cluj-Napoca (PCN), pasajul propus în zona Tăietura Turcului nu își atinge scopul, rezolvând doar parțial problemele de trafic. “E un proiect de tipul fă-te că lucrezi, care nu elimină statul la barieră pentru toți șoferii și e periculos pentru pietoni și bicicliști. Utilitatea pasajului e redusă la o singură direcție de trafic, Grigorescu – Baciu.
Pasajul nu va putea fi folosit de o bună parte a celor aflați în trafic. Mai grav, soluția de sec. XIX reprezintă un pericol pentru pietoni, persoane cu dizabilități și bicicliști, care vor traversa în continuare peste linia ferată”, spune Băltărețu.
În 2021, deputatul a organizat dezbateri cu specialiști în infrastructură pentru identificarea celei mai bune soluții pentru pasaj. Ulterior, a propus un proiect alternativ pe care îl consideră mai eficient tehnic și financiar.
Varianta sa presupunea durata de execuție redusă la 18 luni (față de 30), eliminarea trecerii la nivel cu calea ferată, conectarea tuturor fluxurilor de circulație pe pasaj, pasaj subteran pentru pietoni, bicicliști și persoane cu dizabilități, cu costuri reduse, de 38 de milioane de lei, față de 73 milioane.
“Nu doresc blocarea proiectului pe care îl consider extrem de util, ci alegerea soluției tehnice care respectă standardele în vigoare. Cu banii de metrou pierduți, a treia licitație la centura metropolitană sub semnul întrebării, Drumul Expres spre Autostrada Transilvania la Tureni întârziat, infrastructura și economia Clujului pierd teren în comparație cu județele vecine”, avertizează deputatul.
Mersul peste șine, sport național
“Aproape de gara centrală și de viitorul punct de oprire al trenului metropolitan Tetarom, s-a proiectat o soluție de haltă rurală: două amărâte de peroane unde călătorul merge peste șine ca să ajungă pe celălalt sens. Să ne imaginăm un om obosit și grăbit care-și vede trenul oprit la peronul opus.
Între el și trenul spre casă mai este “doar” trecerea la nivel pe care o traversează rapid. Dar pe firul celălalt vine un InterCity cu viteza maximă 120 km/h, cât e prevăzută în actualul contract de modernizare. Pericolul e evident. Orașele civilizate elimină trecerile la nivel cu calea ferată. Nu și Clujul.
Proiectul de reabilitare a liniei Cluj – Episcopia Bihor prevede un pasaj rutier nou la celebra Tăietură a Turcului, dar păstrează și trecerea la nivel. Așadar, șoferii primesc un viaduct rapid și sigur, iar “loserii” de pietoni și “hipsterii” care vor transport verde cu trenul metropolitan sunt lăsați să-și riște viața”, semnala Asociația Pro Infrastructură (API).
API propune subtraversarea liniilor
“În discuțiile pe care le-am avut în mai multe cazuri din țară, am observat că de linia ferată se ocupă CFR, de șoferi se îngrijesc primăriile, dar de confortul și siguranța călătorilor, a pietonilor și a bicicliștilor nu îi pasă nimănui. În plus, atât antreprenorii, cât și CFR au tendința de a proiecta ieftin și simplu (și prost), așa că trântirea unei treceri la nivel e o variantă la îndemână și profitabilă.
Primarii care avizează asemenea inepții ar trebui să înțeleagă că reconstrucția liniei crește atât viteza maximă a trenurilor, cât și frecvența lor. Ambele cresc timpul de așteptare la barieră. Unele nici nu se mai ridică între două trenuri. Chiar și când se proiectează un pasaj denivelat lucrurile nu decurg mai bine. Supratraversarea căii ferate este permisă de CFR doar la aproape 10 m înălțime.
Pietonul trebuie să urce până acolo și apoi să coboare. O soluție decentă aleasă de țările civilizate în mediul urban este subtraversarea printr-un pasaj atent desenat de un arhitect și bine iluminat. Pietonii, bicicliștii și persoanele cu mobilitate redusă coboară doar 2,5 m, în loc să urce 10. Concomitent, se instalează garduri de-a lungul căii ferate pentru a bloca trecerile periculoase prin locuri neamenajate”, propune API.
“Este momentul potrivit ca la Tăietura Turcului să se prevadă o astfel de subtraversare, în cadrul contractului de reabilitare a căii ferate! Ulterior va fi foarte scump și complicat birocratic, deci practic nu se va face.
Cerem oficialilor CFR și ai PCN să prevadă de urgență la Tăietura Turcului / Tetarom o subtraversare pentru pietoni, cicliști și persoane cu mobilitate redusă și să blocheze cu gard sau panouri fonoabsorbante trecerea nepermisă, demonstrând că orașul vrea să fie cu adevărat unul modern, atent la cetățenii săi, indiferent cine sunt ei.
Vom semnala reprezentanților Comisiei Europene (DG REGIO, JASPERS) problema acestor soluții primitive și lipsite de siguranță adoptate în aglomerările urbane din România”, a avertizat organizația.
CFR Infrastructură: rămâne cum am stabilit
„Având în vedere constrângerile de ordin tehnic, respectiv declivitatea foarte mare de pe str. Tăietura Turcului către str. Gen. Eremia Grigorescu, precum și cele de ordin urbanistic și planurile de dezvoltare a zonei, cea mai bună soluție pentru pasajul denivelat, agreată și de Primăria Cluj-Napoca, a fost realizarea unui pasaj superior pentru fluxul principal de trafic.
Pentru fluxurile secundare de trafic, soluția de intersecție cu calea ferată rămâne trecerea la nivel, ținând cont și de îmbunătățirea sistemului rutier și de înlocuire a soluției de semnalizare a pasajului de trecere peste calea ferată.
În ceea ce privește traficul pietonal, acesta va fi deservit de o trecere la nivel, amenajată în vecinătatea trecerii la nivel rutiere, care va fi dotată cu toate utilitățile necesare pentru deplasarea în siguranță a pietonilor”, potrivit CFR Infrastructură.