Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Uleiul de Luna se vrea cu patalama europeană

Vrem să depunem dosarul în vederea obținerii certificatului de produs cu Denumire de Origine Protejată (DOP) pentru uleiul presat la rece din floarea-soarelui.
Produsul obținut prin metode tradiționale în comuna Luna țintește la certificarea maximă europeană | Foto: Luna Solai

Făbricuța din satul clujean Luncani va începe demersurile pentru certificarea la nivelul Uniunii Europene a produsului său din floarea-soarelui.

“Vrem să depunem dosarul în vederea obținerii certificatului de produs cu Denumire de Origine Protejată (DOP) pentru uleiul presat la rece din floarea-soarelui. Eu zic că îndeplinim toate cerințele. Deocamdată, în România, DOP are doar telemeaua de Ibănești, în urma unui proces îndelungat.



Sper ca la noi certificarea să vină într-un timp mult mai scurt, fiindcă știm exact cee ce avem de făcut. Chiar dacă presupune o investiție substanțială pentru un mic producător, obținerea DOP vine cu o expunere europeană mult mai mare și aduce beneficii majore pentru un business”, ne-a spus Felicia Tulai, administrator al TAF Presoil, producătorul uleiurilor Luna Solai.

Afacerea cu uleiuri din comuna Luna a obținut finanțare pe Planul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, în parteneriat cu producătorul agricol Solex și Clusterul Agro Transilvania (ATC). Scopul îl reprezintă cooperarea între producătorii autohtoni prin stimularea unei piețe prin lanțul scurt de comercializare a uleiurilor presate la rece certificate ecologic.

DOP

România și Basarabia, ultimele bastioane ale gustului

“Am ales să producem ulei de floarea-soarelui pentru că această cultură agricolă era bine reprezentată în zonă. Apoi am început diversificarea producției pentru că am găsit semințe de rapiță, cânepă, in, dar și nucă, dovleac, toate din culturi românești care ne permiteau să avem continuitate în valorificarea produsului.

Întreaga noastră gamă de produse provine exclusiv din semințe din culturi locale, majoritatea existând în zonă chiar înainte de colectivizare. Eu am făcut cunoscută munca părinților mei prin brandurile Luna Solai și De la Luna pe care le avem acum care au ajuns cumva cunoscute și peste hotare. Mi-am dorit să avem o recunoaștere internațională bazată pe calitate și tradiția care exista de multă vreme în zona noastră.

Când mă aflam la București, acum 12 ani, mi-am dat seama că aceste produse nu se regăseau pe rafturile magazinelor. Colegii de acolo îmi solicitau, de fiecare dată când veneam acasă, să le aduc ulei presat la rece făcut de noi. Nu mai aveau acces la aceste produse pentru că nu mai erau acei bunici sau părinți de la sate care să aibă acele mori sau prese vechi.

Industrializarea a acaparat foarte mult din spațiul de la rafturile magazinelor. Când am fost în Republica Moldova, mi-am dat seama ce au însemnat pentru noi dincolo de beneficiile pe care le-am avut, a intervenit presiunea pe care producătorul o are în a-și stabiliza producția prin prisma prețului la raft.

Dacă în România încă mai găsim produse cu gust, pe ici, pe colo, în Republica Moldova diluarea gustului nu s-a petrecut. De aici vine și valoarea produsului tradițional în context european și mondial. Eu cred în impactul micilor afaceri îl au asupra stilului de viață sănătos pe care ni-l dorim să îl adoptăm sau să îl transmitem pe mai departe copiilor noștri”, a spus managerul TAF Presoil.

Solex va produce și lapte bio

“În parteneriatul cu Luna Solai, noi le oferim floarea-soarelui pentru obținerea uleiului ecologic, dânșii ne furnizează furaje pentru animale. La ferma Solex avem un efectiv de 280 de capete vaci de lapte, dintre care 150 în lactație. Obiectivul nostru este ca la anul viitor să intrăm în agricultura ecologică și cu aceste vaci și să producem lapte ecologic”, a spus Cosmin Gealapu, director general al societății agricole.

“Acesta este un proiect care a marcat o colaborare: lanțuri scurte, maxim trei parteneri care să aducă produsul din fermă până pe rafturi. ATC își propune să aducă acest ecosistem împreună și încearcă nu doar să deschidă ușile, ci și mințile consumatorilor referitor la produsele locale, cu tradiție și localizate, a căror calitate vine din zona în care sunt produse, cu meșteșugul oamenilor de acolo.

Așa au rezultat o serie de produse care merită nu doar recunoașterea noastră și a Comisiei Europene care și-a pus standardele de calitate pe ele, ci și fie  consumate, duse mai departe și promovate de fiecare dintre noi, așa încât lumea să înțeleagă că aceste produse nu sunt fițe, ci ceea ce ar trebui să consumăm în fiecare zi. Acestea dau savoare vieții noastre și care ne duc înapoi la tradiția care ne face să fim ceea ce suntem”, consideră Felix Arion, manager general al ATC.

Produsul tradițional ca politică de stat

“Este o inițiativă de durată, de aceea nu ne vom opri aici pentru că aceste produse trebuie duse mai departe, certificate nu doar de calitatea noastră, ci la nivelul UE prin produse cu origine garantată, ca și alții de pe continent să le cunoască. La ATC și Universitatea de Științe Agricole Cluj ne dorim să creăm un grup cât mai mare de experți în produse locale și impactul lor asupra economiei din zonă.

Dacă la nivelul UE recunoașterea acestor produse, certificarea cu indicație geografică este la nivel ridicat, din păcate România nu poate asuma, probabil din motive financiare, o campanie de informare a consumatorilor. Pe lângă “evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi”, ar fi bine să auzim și “consumați produse certificate românești””, remarcă specialistul clujean.

Proiectul ”Uleiuri presate la rece – Tradiție din inima Transilvaniei” a fost prezentat la Centrul de Excelență pentru Mobilă din Cluj.  TAF Presoil, Solex și ATC și-au propus să dezvolte un lanț scurt de aprovizionare (număr limitat de agenți economici, comunitate strânsă și relații puternice între fermieri, procesatori și consumatori) creat pentru a sprijini economia locală și de a aduce produse proaspete și de calitate.

Sistemele UE de calitate pentru produsele alimentare

Certificările vizează încurajarea producției agricole diverse, protejarea denumirilor de produse împotriva utilizării greșite și a imitării acestora. Datorită certificării comunitare, consumatorilor li se oferă garanții mai mari cu un nivel mai ridicat de trasabilitate și siguranță alimentară în comparație cu alte produse.

Un singur produs românesc este certificat DOP – telemeaua de Ibănești. De atestarea IGP beneficiază magiunul de prune Topoloveni, salamul de Sibiu, novacul afumat din Țara Bârsei, scrumbia de Dunăre afumată, cârnații de Pleșcoi, telemeaua de Sibiu, cașcavalul de Săveni, salata cu icre de știucă de Tulcea, plăcinta dobrogeană, salinatele de Turda, pita de Pecica.

  • Denumire de Origine Protejată (DOP) – certificat acordat produselor de excelenţă ce exprimă o strânsă legătură cu teritoriul de origine. Atestă produsele agricole și alimentele care sunt realizate, procesate și pregătite într-o zonă geografică dată, recunoscând metodele specifice de producție. Măslinele Kalamata sunt produse integral în regiunea din Grecia, utilizând soiuri din zona respectivă.
  • Indicație Geografică Protejată (IGP) – certificat acordat produselor agricole și alimentare strâns legate geografic de o anumită zonă. Cel puțin una dintre etapele producției, prelucrarea sau prepararea are loc în zona respectivă. Șunca Westfälischer Knochenschinken este produsă în Westfalia cu ajutorul unor tehnici seculare, dar carnea nu provine exclusiv de la animale care s-au născut și au fost crescute în această regiune germană.
  • Specialitate Tradițională Garantată (SPG) – evidențiază aspectele tradiționale, cum ar fi modul în care fabricat produsul sau compoziția sa, fără a-l lega de o anumită zonă geografică. Denumirea unui produs înregistrat ca STG îl protejează împotriva falsificării și utilizării abuzive. Gueuze este o bere tradițională obținută prin fermentare spontană. Este în general produsă în Bruxelles și în jur (Belgia). Metoda de producție este protejată, dar berea ar putea fi fabricată în altă parte.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Creativ Interior sărbătorește 10 ani

Articolul următor
CNIPT

Podgoria de la Carastelec, prinsă într-un circuit turistic

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Citeste mai mult

Incursiune în istoria Inteligenței Artificiale

„Aducem 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞𝐧𝐭̗𝐚 𝐀𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐚̆ mai aproape, în Regiunea Vest” a fost sloganul impus de ADR Vest, aceștia reușind ca…
Investiții
Citeste mai mult

Top 10 firme din Bihor în 2024

Primele 10 firme din județul Bihor în anul 2024, în funcție de cifra de afaceri, au derulat afaceri…
Shandong
Citeste mai mult

Clujul așteaptă investitorii din Shandong

Conducerea județului a prezentat chinezilor potențialul economic și investițional al acestuia, punând accent pe parcurile industriale publice Tetarom.…
Infrastructură
Citeste mai mult

Incursiune în istoria Inteligenței Artificiale

„Aducem 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞𝐧𝐭̗𝐚 𝐀𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐚̆ mai aproape, în Regiunea Vest” a fost sloganul impus de ADR Vest, aceștia reușind ca…
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share